Hästar fortfarande ute 24h/dygn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 8 318
H

hästig

En av mina grannar har fortfarande sina hästar ute om nätterna. Detta är i södra Sverige men gräset innehåller ju inte precis någon större näring nu. De stödfodrar säkert dem men de har ingen ligghall, är inte det tvunget att de har det? Fattar inte varför man har hästar om man nu inte orkar ta in och ut.

Tycker inte att det är något som helst fel att ha dem ute 24h/dygn men de måste ju kunna ligga ner någonstans där det är torrt och ingen blåst.

Sv: Hästar fortfarande ute 24h/dygn

Enligt lagen ska de ha ligghall.

Hur ser hagen ut? Finns där inget naturligt skydd, tex träd med torr mark under? Får de bara tillräckligt foder och all mark inte är genomsur överallt så mår hästarna säkert bra av att vara ute. Men enligt lagen ska de ju ha ligghall eller stå inne..är det 10 timmar per dygn?

jag har fortfarande ute mina 24h/dygn och de har ingen ligghall annat än en utebox som de kan gå in i.
Finns det inte nån ute box eller liknande som du kanske inte ser som hästarna kan gå in i?
Min utebox syns inte från vägen och har ofta fått frågan från mina grannar, men jag har helt enkelt bara tagit och visat dom var uteboxen finns (på baksidan av ladugården) och sen har det varit lugnt. Kanske är det nått sånt för dina grannar med?
Och att ha häst på lösdrift är inte för att man inte orkar ta in och ut, det kan ha många anledningar till varför man har hästar på lösdrift. Mitt sto och hennes föl går på lösdrift dels för att det är naturligare och jag vill att fölet ska vara ute så mycket som möjligt, och dels för att mitt sto´s hosta försvinner helt när hon går på lösdrift.
Kanske kan fråga grannarna innan du anklagar dem för nått???
(nu har du inte anklagat dem än, men det kanske kommer om du går runt och är misstänksam)

Nej, jag vet att det inte finns ligghall för jag kan rida runt hela hagen och se. Det finns några träd men inte så många och täta att de bildar något vidare skydd vid regn och blåst.

Som sagt så är det inget fel att ha dem ute 24h/dygn men jag anser att de bör kunna lägga sig där det är torrt och vindskyddat för att kunna vila ordentligt. Därför anser jag att de är lata för de orkar inte ta in dem över natten så de kan vila ordentligt. Alternativet är att bygga en ligghall eller liknande till dem. Vet att de mår bättre av att vara ute.

Jag är också en sån där ondskefull människa som har mina hästar på lösdrift. Har haft dem uppstallade till och från men konstaterar gång på gång att de mår mycket bättre när de får gå ute. De blir rörligare, piggare och gladare.
Jag har inte hunnit få ordning på mina ligghallar ännu så jag får också försvara mig gång på gång. Har också den erfarenheten att de bara går in och skitar ner där. Hästar vill ofta inte stänga in sig själva utan står gärna nånstans ute i det fria där de har uppsikt över omgivningen.
Självklart ska ligghall ordnas, men mest för att jag inte ska få problem med grannar eller kommunen.

och hur vet du att dom inte ligger ner och vilar?
Har du koll på dom 24/7 eller?

det räcker med att kunna lite om hästar för att fatta att de antagligen inte är där....

tex om det blåser mkt, då låter det massor annorlunda i skyddet, och de hör inte om ett lejon skulle smyga sig på dem, eller om det regnar så hör det ju bara regnet om de står därinne...

nä helt värdelöst enligt mig, nu är det dessutom 16h/dygn de får vara ute... mina är ute ungefär så länge, och jag vet att om det regnar så ställer de sig mitt på gärdet med rumpan mot regnet, aldrig att de står bland träden när det är busväder.

KL

Då får jag väl vara den som försvarar ligghall då. De flesta verkar ha den uppfattningen att den bara används till att skita i.
Inte min iallafall, mina hästar älskar den och är inne i ligghallen ett par ggr varje dygn.
Tror folk gör fel som bygger ligghallar av tex plåt. Jag skulle inte själv vilja stå där inne när det blåser och regnar.
Det låter ju så man inte hör sig själv, inte så konstigt att hästarna inte vill vara där.

Min ligghall är av trä och vi har papptak. Tortt och bra inne och massor av ren spån.
Tillräckligt stor för att alla tre hästar skall kunna vara där samtidigt.
Min unghäst ligger ofta där och snarkar på eftermiddagen medans de andra står i öppningen och håller koll.

Min ena häst springer dit när det börjar regnar och står sedan där och vilar och skular tills han tycker att det är ok att gå ut igen.

Jag jobbar hemifrån och ser mina hästar från och till hela dagen så jag vet att de är där inne ofta.
De har stora hagar ( minst 6 tunnland ) med massor av gräs så de är ju inte där inne för att de inte har någon annanstans att vara.

Nä, fram för bättre ligghallar så skall nog hästarna trivas:)

Har faktiskt lurat på det där med "tystare" ligghallar. I tex trä och tjärtak. Låter mycket vettigare är dessa plåtlådor som låter som sjutton när det regnar.

Har vänner med plåtligghall och när de lägger ut middagshö i den ,kanske, kanske vågar sig hästarna in.
Sedan brakar det till och de kommer ut i flygande fläng.
Så de går ute i vilket skitväder som helst.
Den är stor och bra och mycket ren halm i men icke de vill vara där.

Vid samma väder kommer jag hem och ser mina två ligga och sova middag i sin ligghall. Lillhästen står och vaktar i öppningen.

Jag känner mig så nöjd när jag vet att de har den valmöjligheten och de bestämmer ju helt själv var de vill vara...

Har haft andra hästar innan och det är inte bara dessa hästar som har gillat min ligghall. Alla som haft den hagen och den ligghallen har tillbringat mycket tid där.

Om man tänker till så kan man få en ligghall de trivs i.
Viktigt också att öppningen är tillräckligt stor så de kan se ut och inte behöver trängas in av andra hästar.

ooops glömde kl!

kl
jo de flesta har väl plåt, men mina som har träd som är det naturligaste som finns står ändå mitt ute på gärdet... men det är väl olika från häst till häst...

Dina hästar kommer in på natten, eller har jag fel ??
Tror det är stor skillnad då. De har då chans att ligga inne på natten och vila sig.

För de hästar som går ute dygnet runt blir det ju lite annorlunda,
de har ju inte den chansen om de inte har en lugn och skön ligghall.

Såhär funkar mina hästar.

Ute dygnet runt = Använder ligghallen och ligger även där ofta.
Inne på natten = Använder inte ligghallen lika mycket och jag ser dem oftast inte ligga där.

Våra hästar går ute vissa dygn på vintern trods att de är utan skydd i hagen, när vädret är KLART och vindstilla! Då får de självklart full foderranson ändå.

så är det några här som har sina hästar också. dom är aldrig ute av hagen, inget skydd (öppen åker), inget vatten ute. vet inte om dom vattnas nån gång under dagen, eller om dom tas in på natten, men det verkar inte så, samma hur tidigt/sent jag åker förbi så är dom ute...
jag undrar varför man har hästar när man ändå inte tänker sköta dom. :crazy:

KL
Många som har ligghall ger maten bara utomhus- oavsett väder.
Anledningen- att de då inte uträttar sina behov lika mkt inne.

De här människorna mockar knappast hagen.
det är ju för att hästarna vill göra så i högt gräs- som nu är halmen.

det är betydligt lättare att mocka på en bädd, än skit som frysit fast i marken.
Har sett välskötta lösdrifter där hästarna helt klart väljer att vara inne vid dåligt väder o går in o sover.
hästar som väljer att lägga sig på blöt mark eller i snön ska man nog titta in hos.

mina hästar vill inte vara ute vid oväder- alls- Ta in oss ta in oss.:rofl:

Inget djur som har smakat på innevistelse, såvida den inte har farit illa hos människan, väljer ett liv ute.

t o m råttorna flyttar in o vildkatten bor i stallet.
Somliga ska inte ha djur alls. Oftast är det de som har många djur.

Jag tycker att det är ok att hästarna går ute men de måste få möjlighet att lägga sig ner och vila på en torr plats minst en gång per dygn men helst fler.
Jag har lösdrift till några av mina hästar och de älskar sin ligghall. Okej, de skiter en del i den också men det gör inget för jag mockar hellre när jag vet att de kan ligga därinne och ha det skönt efter maten. Ibland när det blåser mycket kan det hända att de hellre står på öppna fältet för då vill de ha koll men när vinden mojnat ligger de i högar därinne och snarkar. Regnar det går de också gärna in. Jag har foderhäck utanför och där står de en hel del och det är bra för då kan fölet gå in och sova när det vill utan att de vuxna behöver vara med.
Min ligghall är av trä.
Till dig som hade utebox att gå in i: Det kan man väl jämställa med ligghall. Det tycker jag i alla fall.

Okej, de skiter en del i den också men det gör inget för jag mockar hellre när jag vet att de kan ligga därinne och ha det skönt efter maten.
Vad förväntade du dig med lösdrift?
att slippa mocka? Bara undrar.
Tror folk att alla hästar går på en o samma plats- toaletten?
En del gör så, men inte alla.

en bra lösdrift ska skötas, sen är det inte lika noga med exakt tid iom att de har mat o kan komma undan vädrets alla element.

vet inte om dom vattnas nån gång under dagen, eller om dom tas in på natten, men det verkar inte så, samma hur tidigt/sent jag åker förbi så är dom ute...

Men hästar får faktiskt gå ute 16 timmar/dygn utan krav på att ligghall ska finnas.
Mina är ofta ute både 14 och 15 timmar vintertid.

Immer

t o m råttorna flyttar in o vildkatten bor i stallet.
Somliga ska inte ha djur alls. Oftast är det de som har många djur.

En liten parantes, råttor och katter har mycket mer sömnbehov än hästar. Hästar sover inte mer än 3-5 timmar per dygn enligt mina iaktagelser.
Jag håller med om att de gärna går in och lägger sig att sova, men de blir sällan kvar därinne sen. De är gärna utomhus de allra flesta timmarna på dygnet på vintern. Om sommaren är allt annorlunda, då står de inne och häckar nästan halva dygnet till skydd för insekterna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 089
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?