Hästar döms ut alldeles för lätt

https://www.hippson.se/artikelarkivet/debatt/debatt-hastar-doms-ut-alldeles-for.htm

Ett mycket viktigt ämne som bör diskuteras!
Dem enda som kan göra något åt detta är försäkringsbolagen själva.
Samtidigt märkligt det inte uppmärksammats mer av försäkringsbolagen med tanke på det är sådana pengar det handlar om.
Fast det presenteras ju inte några bra alternativ. Svårt att sälja vidare hästen med brasklappen "hen kanske mår bättre hos dig, men här hos mig resulterar det i en utdömning".
Och vi behöver inte fler vandrande "projekthästar" på marknaden heller, för den delen.

Fast det presenteras ju inte några bra alternativ. Svårt att sälja vidare hästen med brasklappen "hen kanske mår bättre hos dig, men här hos mig resulterar det i en utdömning".
Och vi behöver inte fler vandrande "projekthästar" på marknaden heller, för den delen.
Håller definitivt med om detta, men man säljer ju inte en häst på det viset, åtminstone inte om man både bryr sig om hästen och dess nya ägare.
Raka rör är vad som gäller.

Jag vet inte hur andra gör men själv lämnar jag ut hästen på prov i tre månader och är det en häst med attityd och som kan ha svårt att lita på nya människor så är det enbart foder och köp efter ett år.
Då är jag säker och de eventuellt nya köparen säkra och hästen har en trygghet i att få komma hem till mig igen om den inte fungerar hos någon annan. Dessa få hästar som inte fungerat hos någon annan än mig stannar här och blir mina bästisar.Kan dock säga att det än så länge under mitt liv bara varit tre som varit osäljbar och fått stanna hos mig för evigt.

Håller definitivt med om detta, men man säljer ju inte en häst på det viset, åtminstone inte om man både bryr sig om hästen och dess nya ägare.
Raka rör är vad som gäller.
Vad menar du med "Raka rör är det som gäller"? Är det inte raka rör att tala om att man misslyckas och leta efter en med bättre förutsättningar. Jag antar att du knappast menar att man ska hålla problemen hemliga men här verkar du tycka att det är fel att vara öppen och ärlig med misslyckandet, hur ska man då göra?

Fast den stora grejen är ändå ryttare som misslyckas med häst efter häst och begär utdömning gång på gång. Det där med självinsikt är ju få förunnat.

Jag tycker inte hästar ska bli vandringspokaler/projekt . Men man får ombesörja att hitta ett gott hem med erfarenhet.
Men en del kan inte ta att en annan människa skulle lyckas med något man själv misslyckats med. Eftersom man själv tror man är den enda.
Tycker definitivt försäkring ska se över dessa personer.
Man vill hellre ha ut livvärdet så man kan köpa en ny häst än sälja billigt.
Rätta mig om jag har fel?
En död häst lider inte men att få leva är väl många gånger ett mycket bättre alternativ?! Vem vill inte få leva?
.

Senast ändrad:
Vad menar du med "Raka rör är det som gäller"? Är det inte raka rör att tala om att man misslyckas och leta efter en med bättre förutsättningar. Jag antar att du knappast menar att man ska hålla problemen hemliga men här verkar du tycka att det är fel att vara öppen och ärlig med misslyckandet, hur ska man då göra?
??? Raka rör innebär exakt det jag skriver.. Du säger exakt hur det är, precis hur hästen reagerar i vissa situationer. Man är extremt ärlig i all kommunikation. Frågor på det?+

Fast den stora grejen är ändå ryttare som misslyckas med häst efter häst och begär utdömning gång på gång. Det där med självinsikt är ju få förunnat.

Jag tycker inte hästar ska bli vandringspokaler/projekt . Men man får ombesörja att hitta ett gott hem med erfarenhet.
Men en del kan inte ta att en annan människa skulle lyckas med något man själv misslyckats med. Eftersom man själv tror man är den enda.
En död häst lider inte men att få leva är väl många gånger ett mycket bättre alternativ?! Vem vill inte få leva?
.
Håller med i det du skriver

.
Men vem skall köpa alla dessa "kanske kan bli bra" hästar?

De flesta av oss köper nog hellre "friska" hästar än hästar som kanske inte kommer att hålla för det vi vill ha dem till.

Alternativet blir väl att sälja halv-kassa hästar billigare. Men då är vi tillbaka i vandinrgspokalträsket.

??? Raka rör innebär exakt det jag skriver.. Du säger exakt hur det är, precis hur hästen reagerar i vissa situationer. Man är extremt ärlig i all kommunikation. Frågor på det?+
Men det är just det jag upplever man gör om man talar om att man misslyckats och att man söker en ägare som kan hantera det man misslyckats med. Kan man vara ärligare? Givetvis så behövs mer info i kontakterna men det är kontentan att man söker någon som kan lyckas där man själv misslyckats.

.Bör även tilläggas veterinärer som är bra på att döma ut hästar. Second opinion? Vem vill ha hästen utdömd? Ägaren eller vetrinären?

Men vem skall köpa alla dessa "kanske kan bli bra" hästar?

De flesta av oss köper nog hellre "friska" hästar än hästar som kanske inte kommer att hålla för det vi vill ha dem till.

Alternativet blir väl att sälja halv-kassa hästar billigare. Men då är vi tillbaka i vandinrgspokalträsket.
Vem säger dessa hästar är kassa?
Artikeln handlar om att väldigt många går att få bra igen men inte får chansen! Bör tilläggas alla rider inte på elitnivå eller har just dem kraven.

Men det är just det jag upplever man gör om man talar om att man misslyckats och att man söker en ägare som kan hantera det man misslyckats med. Kan man vara ärligare?
Men då gör du ju rätt. Däremot är det ett stort jobb att kolla upp dessa som vill köpa en häst hyfsat billigt, därav prövotid i minst tre månader osv. Jag har lärt mig allteftersom och blivit duktig på att läsa av, men fortfarande tre månader minimum. Rätt hem och hästarna är tillbaka på hyfsat nivå utan stress eller tvång.

Fast då får man ju antingen lämna bort den till ett proffs och sälja genom denna alt sälja som promenadhäst.

Men det är just det jag upplever man gör om man talar om att man misslyckats och att man söker en ägare som kan hantera det man misslyckats med. Kan man vara ärligare? Givetvis så behövs mer info i kontakterna men det är kontentan att man söker någon som kan lyckas där man själv misslyckats.

Ja många behöver nog se det och acceptera att de har inte det som krävs för just den hästen. Borde vi inte alla hylla dessa som ser det istället för att plocka bort fullt fri ska djur?

Vem säger dessa hästar är kassa?
Artikeln handlar om att väldigt många går att få bra igen men inte får chansen! Bör tilläggas alla rider inte på elitnivå eller har just dem kraven.
"halv-kassa" som ett sätt att uttrycka att de inte (just nu) håller för den påfrestning den utsatts för.

Det handlar inte heller om att alla är proffsryttare eller siktar på eliten. Men även i artikeln är det svårt att utläsa om hästarna kom tillbaka till full träning eller inte. Några har uppenbarligen gjort det, men andra inte. Köper jag en häst att rida på så letar jag inte häst som efter rehab håller till avel.

Jag köper då hellre en häst utan tidigare problem. Oavsett om jag vill tävla eller ha en schysst häst att skogsmulla på. Om det inte finns någon form av initiativ för att få mig att välja en häst som är 'halv-kass' - inte håller (just nu). Och vad skulle man då kunna erbjuda för incitament för att få sålt dessa hästar till BRA hem?

Ja många behöver nog se det och acceptera att de har inte det som krävs för just den hästen. Borde vi inte alla hylla dessa som ser det istället för att plocka bort fullt fri ska djur?

Fast hästarna behöver ju inte vara fullt friska. Många av dem hade ju tex kissing spines. Som i många fall är hanterbart men kräver kunskap och i vissa fall tex regelbunden rehab för att hålla.

Men då gör du ju rätt. Däremot är det ett stort jobb att kolla upp dessa som vill köpa en häst hyfsat billigt, därav prövotid i minst tre månader osv. Jag har lärt mig allteftersom och blivit duktig på att läsa av, men fortfarande tre månader minimum. Rätt hem och hästarna är tillbaka på hyfsat nivå utan stress eller tvång.
Eh, jag har ingen häst att sälja, jag valde endast att vara med i diskussionen

Problemet med att sälja den här typen av hästar är att de som har kunskap, resurser och önskan att rehabilitera en skadad häst sällan är de som har behovet eller önskan att göra det. Risken är påtaglig att hästen blir en vandringspokal. Och jag vet ingen människa vettig människa som skulle gå med på en prövotid där säljaren får avgöra om det lyckats. I de flesta fall får man förmodligen behålla hästen själv eller lita på att köparen fixar det eller lämnar tillbaks.

Ja det är säker möjligt att hitta bra hem till en del "utförsäkrade" hästar, men jag tror att risken är att det orsakar mycket lidande.

Ett annat problem är att det ofta inte finns resurser att hålla en extrahäst och därmed får man avstå från häst (eller en häst om man har flera) om man ska kunna ta tillbaks hästen med kort varsel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar