Hästar av lite kortare modell.

Zara

Trådstartare
Eftersom det redan finns en tråd om lite längre hopphästar gör vi en likadan för oss med hästar av den kortare modellen.
Positivt respektive negativt.

Min 7-åring är 1.70+ väldigt kort, lätt och kompakt med långa ben. Hon har 145 i täcken, men kan även ha vissa som är 135. Har faktiskt inte så mycket att säga som är negativt. Hon är väldigt lätt att korta samt länga. Har en stor och vägvinnande galopp och hoppar hus. Inga problem med att få med bakkärran här inte. :p

12749351.jpg

12750292.jpg

12749026.jpg

Sv: Hästar av lite kortare modell.

min häst är väldigt kort i ryggen också. är ca 165 i mkh och kan ha täcken i stl 125 :crazy:
Bild046.jpg

Båda mina är rätt korta i modellen. 160+ i mkh och har 135 i täcken

Olympus
6875227.jpg

Amity
10047354.jpg

Har en liten häst, bara 1,56 m hög. Hon grejar 125 i täcken på längden, men gjordarna blir oftast för korta då. :o Så hon har 135 på de flesta täckena (kändes bra att gå från ponny som hade 135 i täcke till en häst som hade 125) ;)

Hur som helst, vi har mycket problem i kombinationer och på linjer. Galoppen är dessutom hennes sämsta gångart och det gör inte saken lättare. Vi får jobba en hel del med att få upp storleken på galoppsprången och när man ser oss på en tävlingsbana får många intrycket att jag bara gasar och gasar. Hon orkar inte bära sig ordentligt än i en större galopp, men förhoppningsvis så kommer det med arbetet vi lägger ner.

Den enda fördelen jag kan hitta på för tillfället är att det är relativt lätt att få med sig bakkärran och korta.

Nu ligger photobucket nere, så jag återkommer med bilder när det har kommit igång igen.

Inga fördelar, nackdelar? :p

Oj glömde :p

Personligen så gillar jag hästar av lite kortare och kompaktare modell.
Tycker inte det finns så mkt negativt :p Men kan ju skriva vad som är positivt/Negativt med mina två

Olle
Skönt att han är så liten för annars hade han nog varit rätt svår. Han är ändå ganska mkt häst i kroppsmassa eller vad man ska säga :p
Han har stooooor galopp men är oftast inga problem att samla och rida ihop.

Amity
Lite lättare modell och väldigt lätt att rida. Inga problem med att korta eller länge. Kunde fått haft lite större steg kanske, är lite trippig.

Min häst är 162 cm i mankhöjd och har storlek 135 i täcken, har är rätt så kort i ryggen. Han har inga större problem att länga och korta sig i galoppen. Egentligen föredrar jag lite större hästar eftersom jag själv är lång, men med denna hästen var det helt klart kärleken som segrade.

1713904.jpg

Jag har inga bra bilder, här är nu från sommarbetet, provar sadel:D

Han är en holländare ca 165 och kan ha vissa 135täcken. Lätt att samla och länga, hoppar som en katt, lite het:love:
Alltid lika mjuk att rida, även efter hans vila iom min graviditet. Det var som han inte hade vilat alls:)
Nu är han pensionär, och lika mjuk som alltid:love:
albion023.jpg

min är runt 160 & har 135 på täcken, kan ha 130 & 140 med men 140 blir lite lååångt :p

fördelen är att de inte blir så mkt häst att rida, lätt & korta & länga. får aldrig problem med att räcka till och om jag mot förmodan skulle få de är jag säker på att de inte skulle bli nå problem med ett extra galoppsprång. hon har stor galopp för att vara så liten & hoppar hus.

nackdelar kommer jag inte på några :p sist jag var & tävla så någon, 'är inte de där en ponny' när jag kom in på banan :rofl:

min fina pärla :love:
11486153.jpg

12545416.jpg

hästen brevid är typ 165 kanske :D
12545415.jpg

Har ingen kort häst nu men jag har haft.

Denna är runt 166 och kort kort, tyckte det var jätte bra för hon var så otroligt vändbar och lätt att korta/länga. Och hon hade en JÄTTE galopp. Men det var VÄLDIGT mycket att rida ihop också då hon var väldigt muskulös och tyckte det var skitkul att dra ner huvet och galoppera det fortaste hon kunde..
3237214.jpg

3237216.jpg

Kan man lägga in ponnysar med? Hade en som var kooort kooort. :p

Eftersom det redan finns en tråd om lite längre hopphästar gör vi en likadan för oss med hästar av den kortare modellen.
Positivt respektive negativt.

Min 7-åring är 1.70+ väldigt kort, lätt och kompakt med långa ben. Hon har 145 i täcken, men kan även ha vissa som är 135. Har faktiskt inte så mycket att säga som är negativt. Hon är väldigt lätt att korta samt länga. Har en stor och vägvinnande galopp och hoppar hus. Inga problem med att få med bakkärran här inte. :p

12749351.jpg

12750292.jpg

12749026.jpg

De är ju du :D Rider as BRA :)

Här är min lilla spanjorska, är ca 160 eller nån cm mindre inte mätt på ett tag...

Har 125-135 täcken, inget negativt då hon har bra galopp.
Jo en sak förresten, det är svårt att hitta korta spikraka sadlar;)

hagentrav.jpg

hoppelihopp.jpg

Min förra häst var 1.63 och kort i kroppen, en irländsk liten skrutt. Ser bara positivt med det! Det var inte så mkt häst att rida direkt jämfört med den jag har nu. Saknar det lite ponnyaktiga faktiskt.. Nästa häst blir en mindre! :D Han hade 1.35 i täcken

3567061.jpg

DSC00046.jpg

Bete2.jpg

min häst är ca 1,60 och drar 135 i täcken. en ganska kompakt liten tös. hoppar kanon men kan ha lite svårt att länga sig mellan hindren i kombinationer men annars kan hon allt länga sig.

Här kommer min lilla prinsessa.

Han var 160+ poch hade 125-35 i täcken. Fast hon var så liten hade hon en galopp som mostavrar min nuverande häst, ca 175 och han har absolut oingen dålig galopp. Hom var ett litet monster på alla sätt och vis. Har aldrig sutiit på någon häst som kräver mer ridning än henne!

För er med Bd:
16059_1185997573.jpg

90497_1185997527.jpg

17542_1185997600.jpg

15287_1185997610.jpg

För er utan bd:
http://images1.bilddagboken.se/12/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/15287_1185997610.jpg
http://images1.bilddagboken.se/13/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/17542_1185997600.jpg
http://images1.bilddagboken.se/10/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/90497_1185997527.jpg
http://images1.bilddagboken.se/12/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/16059_1185997573.jpg

Kan inte se dina bilder. Vare sig bilderna eller på länkarna.

Min flicka är (herreugud ja vet inte ens hur hög manke hon har..:crazy:) men närmare 170 än 160 iaf.. Kort kropp och långa ben. 145 är alles för stort i täcken, så 135 måste hon ha.. (dom är dock lite stora dom å ) :p
har inget negativt att säja om henne. hon har lätt att komma upp, hoppar hus, och hon har ändå väldigt vägvinnande galopp.

försökte hitta nån bild där man ser hela henne.. inte så bra. men håll till godo :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 231
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka