Hästannonser

Sv: Hästannonser

H Ursäkta att jag fnissar, men visst har du rätt...vem ser sig själv som en oseriös spekulant. Men å andra sidan så trir jag att en säljade ganska ofta kan uppfatta vissa köpare som oseriösa. Tex unga personer som inte föränkrat det hela hos sina föräldrar. Eller såna som vill ha en topp-ponny som skall gå höga klasser vara hel och kosta mellan 15 och 20 tusen....såna som har noll-koll vill man ju inte slösa tid på.

Jag äar inte ett dugg förvånad över att folk godtar en gammal beskiktning. Och att de inte besiktigar själva - när de är köpare. Kolla bara på hur ofta frågan kommer upp här och hur många som anser att säljaren skall stå för besiktning.....

Och kolla bara alla rättsfall man läser om där det nästan alltid är så att säljaren redan hade besiktat hästen och köparen hade inte varit med.
Skrämmande !! Men oftast är det alltid dom som skall köpa häst för första gången som godtar detta av ren okunnighet.

Ja, men det är ju det lättlurade och helt okunniga som går på det, oseriösa hästhandlare lyckas ju dessutom manipulera dessa genom att sälja hästen billigare om de tar den "på plats", då klarar de sig ju själva när det visar sig att det var fel på hästen i efterhand "skyll dig själv för du gjorde inte en egen besikting", för mig är det oseriös verksamhet helt klart.

Ja, du har helt rätt i att ej billig/dyr är helt förkastligt i annons. Visst betyder dyr att varan inte är värd sitt pris.
En häst har ju inte ett statiskt värde och det är upp till hästägaren och köparen att bedömma vad de tycker att hästen är värd.
Har jag en viss budget, låt säga 150 000, och letar en häst med kapacitet eller ex avelsvärde som jag bedömmer motsvarar den summan och hittar en för 100 000kr. Då kan jag tycka att det är billigt eller nästan för billigt medans 50 000kr är dyrt för många.
Det är samma sak med "oseriös köpare" som någon skrev; vem känner sej oseriös?
"Åter till salu pga oseriös köpare" kan väl lika gärna härleda till oseriös säljare som inte beskrivit sin vara korrekt.

Ann

Jag är en av de få som anser att det är just säljaren som skall stå för vet bes, tänk om man har oturen att hitta ett flertal hästar med fel då blir det DYRT i längden att köpa häst!!

En gamal bes beror väl på hur länge sedan den är gjord. Jag menar en häst får inte förändringare eller andra röntgen fynd på tex månad Ok om det rör sig om ett år men jag tycker inte det är något fel i en gamal bes.

Det brukar iofs inte vara omöjligt att förhandla sig fram till att om det är något fel på hästen så tar säljaren besiktningskostnaden.

Säljaren kan väl stå för besiktningen även om den görs i samband med köpet? Men jag anser att köparen alltid (för sin egen skull) bör stå som beställare av besiktningen. Annars har du som köpare inget avtal med veterinären vilket kan innebära problem senare.

självklart ska säljaren stå för vet.besiktning!
vill man inte det verkar de ju nästan som man har nåt å dölja.........

Fast i det fallet så kostar ju hästen för varje månad du har den alltså köper du den snabbt så kanske du kan få den en stallhyra billigare eftersom ägern ionte behlver betala denna :idea:

Eftersom jag själv har skrivit detta i min annons som jag har skrivit ut (seriösa spekulanter ombeds ringa) så menas det med att jag vill inte att små tjejer som ringer för att ponnyn är söt osv.. eller nyfikna föräldarar som bara vill ha red på priset så att de sen kan snacka massa skit..

Precis som att de inte kan ringa ändå, även om du inte vill det.

Nej det är faktiskt mindre! där är inte en ända oseriös som har ringt på min annons nu..Man behöver ju faktiskt inte vara negativ till allt!! om du nu stör dig på det så får du väl ringa på de hästar som där står priset på!!

Vad menar du ?

Det är inte säljaren som har undersökningsplikten. Självklart är det köparen som står för besiktningen. Däremot tycker jag att det är ok att man kommer överens om vad som skall hända ifall att hästen inte går igenom

Jag ringer inte inte på n¨ågra hästar jag föder upp dem själv, vad det nu har med saken att göra.

men jag tror inte ett skit på att det ringer mindre med seriösa personer för att man skriver "endast seriösa ombedes ringa", tror du på fullt allvar att folk ransakar sig själva innan de ringer på en annons med "endast seriösa ombedes ringa" och kommer på att OJ jag är nog inte seriös så det är bäst att jag inte ringer på den här annonsen jag tar den under istället.... skulle inte tro det.

Finns det verkligen så många här på Buke som har råd med flera hundra tusen kronor för en häst?? Det känns inte seriöst (fniss) när vi talar om hästar som kostar astronomiska summor. De flesta tycker väl att 100 000 kr för en häst är ganska dyrt, eller är jag bara ute och cyklar igen.... :bump: Är jag inte tillräckligt seriös då om jag har 100 000 kronor att spendera men råkar ringa på en annons där säljaren vill ha seriösa köpare men det inte står vad den kostar utan bara att den är DYR :o . Jag tycker att en häst för 100 000 kr är dyr. Det är i alla fall väldigt mycket pengar för mig.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar