Hästannonser

Sv: Hästannonser

Jag vet mycket väl att Flippan skulle kosta än så mycket mer, men hur kan du skriva att det skulle vara billigt, nyss skrev du ju att över 500.000 = med dyrt, alltså borde ju 1 mille för flippan också vara dyrt enligt dina beräkningar.

håller med.. Det är onödigt o sitta i telefon i en timme o få reda på att detta låter som en häst man vill ha så råkar priset vara 10 000 över de man kan lägga ut.

Står det dyr i en annons så förväntar jag mig att hästen ska vara något alldeles extra, ha DE steget eller liknande.
När jag hjälp till att sätta ut och skriva annonser på hästar med DET så gör jag som med alla andra, kort, lagom mycket info för att väcka intresset och sen avsluta med att man bara vill ha seriösa spekulanter och inte folk som går och drömmer, jag skriver inte ut pris på dom dyra hästarna utan vill man veta mer så får man höra av sig, här på Buke är de ju smart att de är indelat i olika priskategorier och då har man ju somköpare ett humm om på ett ungefär vad hästan kan gå på beroende var annonsen ligger.

MissFideli skrev:
Jag undrar varför man inte skriver ut priset? Det kan skilja många tiotusentals kronor på 2 likvärdiga hästar idag, hur ska jag kunna gissa vad den kostar?
Precis, tycker också att de ska skriva ut priset, annars får man väl vara berädd på att många ringer och undrar vad priset är. Men man kan ju också säga att om det står pris på nånting, så ska de som inte vill lägga ut det priset på tex en häst då inte ska svara. Har haft folk som svarat på annonser (inte om häst, men om annat) och sagt att de kan betala en mycket mindre summa än vad jag begärt. Det känns lite onödigt...

mycket_irriterad skrev:
Jag vet mycket väl att Flippan skulle kosta än så mycket mer, men hur kan du skriva att det skulle vara billigt, nyss skrev du ju att över 500.000 = med dyrt, alltså borde ju 1 mille för flippan också vara dyrt enligt dina beräkningar.

ojoj
men att ta upp en av världens bästa hopphästar är väl iaf inte att jämställas med en annan tävlingshäst. Finns ju dock inte speciellt många hästar som gått OS :smirk:

Och ja jag tycker att 500 000kr är dyrt och då menar jag inte en häst i flippans kaliber för den kommer aldrig någonsin ut på annons utan säljs via andra kanaler.

Nu handlade det väl om utanonserade hästar och flippan och co lär aldrig bli det!

Jag undrar också vad "seriös spekulant" innebär??
När jag läser en sådan annons känns det som att säljaren förväntar sig en avslutad affär efter första telefonsamtalet. Jag tycker det känns avskräckande. Säg att jag skulle ringa och fråga efter priset på denna "dyra" häst och priset visar sig vara mer än vad jag kan betala - är jag då oseriös och korkad som inte förstod bättre? Eller?

Personer som har noll koll sorteras inte bort med hjälp av frasen, eftersom de själva har för dåliga kunskaper att fatta att det är fel häst för dem.

Personer som ägnar sig åt att busringa eller provrida för nöjes skull (vad det nu är för nöje med det?) och som VET att de är "oseriösa" behöver väl inte heller avskräckas? Dessa personer, om det finns sådana, talar väl inte om att de inte avser köpa hästen?

Hm... Det kanske är så att man attraherar en viss typ av likasinnade människor med dessa fraser? Det är ju en fördel om man ska göra affär.

Precis ! Jag tycker det verkar som om man alltid är oseriös om man inte köper hästen man provridit. Speciellt om man ska provrida fler och det tar kanske några veckor innan jag kan ge klart besked.

Jag tror få sätter sin gräns på 500.000:-. Med tanke på att det står dyr på en hel del unghästar som precis är igångsatta. Jag tror snarare den allmänna dyr-gränsen går på 100.000:- och uppåt.

OK då, men en helt vanlig LC/LB häst 17 år gammal, pris 125.000 ,det är alltså inte dyrt enligt dig heller??

Jag tror få sätter sin gräns på 500.000:-. Med tanke på att det står dyr på en hel del unghästar som precis är igångsatta. Jag tror snarare den allmänna dyr-gränsen går på 100.000:- och uppåt.
Jag håller med dig, för gemene man är nog gränsen ännu lite lägre.

Att sålla bort folk med olika formuleringar i annonser är mycket svårt, det finns alltid de som bara vill titta, lyssna, etc. Att dessutom inte sätta ut pris på sin vara tyder oftast på att säljaren inte själv riktigt vet vad de vill ha och vad varan kan vara värd.

Sätter man inte ut ett pris är man ej heller bunden till något utan kan sväva fritt på målet och se vad de olika spekulanterna är villiga att betala, så funkar många säljare och detta var bland annat ett av de största problemen de hade i Falsterbo då det såldes hästar i samband med Falsterbo Horse Show.
De fick in massor av förfrågningar av presumtiva säljare som inte kunde eller ville ge något pris på sina hästar utan ville att proffsen skulle komma med ett "bud" :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

bettysmatte skrev:
För övrigt tycker jag frasen "endast seriösa spekulanter" känns väldigt onödig. Vad är en oseriös spekulant, och måste man verkligen skriva ut att man inte vill ha såna? Jag menar, sitter folk och tänker: "Nej, attans, den hästen kan jag ju inte ringa på då eftersom jag är en oseriös spekulant". Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte riktigt vitsen, och börjar undra om den frasen bara slängs in i annonsen av gammal vana/för att alla andra gör det?
:bow: :bow: :bow:

Görel skrev:
Tycker också att man ska skriva ut priset i annonsen!

Det som är dyrt för mig kan vara billigt för någon annan.

Såg i senaste Ridsport en häst som annonserades ut för 295 000:-! Det tycker jag är jättedyrt, men det är bra att säljaren är öppen med vilken prisnivå denne tänkt sig istället för att bara skriva dyr!

Om hästen är värd 295 000:- så är den inte "dyr" om den är värd det, däremot håller jag med om att det är mycket pengar.

Dyr skriver man för att slippa alla småungar som ringer.

Endast seriösa skriver man för att slippa få sms svar
(hur i hela friden nu folk kan köpa häst via sms, men det förekommer ofta)

Billigare vid snabb affär skriver man när man behöver ha loss pengarna fort, kanske för att köpa en annan häst.

Bara så ni vet! :)

Öh?
"Endast seriösa för att slippa SMS-svar"?
Varför inte skriva "inga SMS" istället?

MissFideli skrev:

Med tanke på att jag skrev tävlingshäst så är priserna rätt hutlösa över lag och ligger en bra bit över 200' om det är en ung lovande häst

Se bara på tävlingsponnyer som kostar över milijonen idag, då pratar vi EM ponny hoppning ev dressyr.

Jag personligen skulle inte köpa en häst över 150'kr oftast vill jag inte betala något alls :devil:

Men jag skulle däremot inte sälja någon av mina tävlingshästar för under 300'kr :smirk: Och för en av dem skulle jag inte släppa för under 500'kr!

Markanden finns och det säljs och köps tävlingshästar som bara den i speciellt dressyr och hoppning för runt milijonen.

Jag har precis blivit erbjuden en 3åring för 150'kr det tycker jag är dyrt för att vara unghäst!

mycket_irriterad skrev:
OK då, men en helt vanlig LC/LB häst 17 år gammal, pris 125.000 ,det är alltså inte dyrt enligt dig heller??

eh???

jag menade tävlingshästar med kapacietet och det har jag också skrivit :smirk:

Men har faktiskt vart på väg att köpa en 16årig häst på hösten.

visserligen hade den gått *** internationell klass i fälttävlan...

olgaklara skrev:
Se bara på tävlingsponnyer som kostar över milijonen idag, då pratar vi EM ponny hoppning ev dressyr.

Att en hoppponny kostar över en miljon är väldigt ovanligt. EM-ponnysarna har varit mycket billigare än så då de sålts. Men visst,det finns säkert ett undantag, men normalpris är det inte.

Jag tycker att det bästa är att man sätter ut sitt tänkta pris i sin annons. Det brukar sortera bort de som inte har råd iaf. Att använda ordet "dyr" är ju vanskligt, det betyder ju olika beroende på vilken ekonomi man har och vilken sorts häst man letar efter.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar