Hästannonser

Sv: Hästannonser

Blossom7 skrev:
Dyr skriver man för att slippa alla småungar som ringer.

Endast seriösa skriver man för att slippa få sms svar
(hur i hela friden nu folk kan köpa häst via sms, men det förekommer ofta)

Om det är som du skriver så behövs antingen en kurs för alla som ska köpa häst där de får lära sig vad som egentligen menas i annonsen, eller någon slags översättningslista/bok för att läsa annonserna.
Det måste vara så fruktansvärt mycket lättare att skriva "ej SMS-svar", och "endast vuxna" eller likn.

Snuffsan skrev:
Att en hoppponny kostar över en miljon är väldigt ovanligt. EM-ponnysarna har varit mycket billigare än så då de sålts. Men visst,det finns säkert ett undantag, men normalpris är det inte.

Jag vet ett tiotal hoppponnyer som sålts för 700 000kr (B-ponny) upp till 1,7 milijoner!

Utomlands kostar de ännu mer :smirk:

Jag vet ingen EM ponny i hoppning som sålt så värst mkt billigare!

Min syster blev erbjuden över 500 000kr för hennes C-ponny hingst, hon sålde dock inte, och det var 1994!

Rydberg skrev:
Eller Billigare vid snabb affär.

Kanske inte förekommer bland hästar men bilar iaf.
Vadå blir bilen dyrare om man väntar två veckor?

jag har på vissa annonser billigare vid snabb affär och då kan köparen få hästen för x antal tusenlappar mindre än det satta priset.
Snabb affär för mig är sånna som bestämmer sig på plats och tar med hästen på en gång eller hämtar den fortast möjligt.

jag skrev endas seriösa när jag hade annnons ute på min hund, kommer jag bli tvungen att annonsera ut hunden igen kommer jag skriva "dyr".
Jag kom nämligen ändå inte ifrån de som ringde/skrev att de borde få hunden billigt eftersom om jag bryr mig om hunden skulel jag priotera "hellre ett bra hem än pengar".

Det där är en sak som jag inte heller förstår!! "Är rätt hem viktigare än priset är jag rätt köpare till din häst/hund..."

Om jag måste sälja ett djur jag bryr mig om vill jag väl ha ett hem där det finns BÅDE en kärleksfull matte OCH en stabil ekonomi? Jag blir alltid lite oroad för att den nya ägaren inte ska ha råd att ha kvar hästen eller betala ev. oförutsedda kostnader.

Eller vad säger ni om det här:

Kortfattad annons under häst till salu. "Säljes till högstbjudande. Bud lämnas via e-mail och är bindande."

Ska man alltså köpa en osedd häst på budauktion där man saknar insikt i övriga spekulanters bud? Menar säljaren att budet är bindande om hästen sedan visar sig vara...trebent?

Så om de skiter i veterinärbesiktning så blir det billigare... du framstår som en mer och mer seriös hästhandlare....:crazy:

alpha skrev:
Eller vad säger ni om det här:

Kortfattad annons under häst till salu. "Säljes till högstbjudande. Bud lämnas via e-mail och är bindande."

Ska man alltså köpa en osedd häst på budauktion där man saknar insikt i övriga spekulanters bud? Menar säljaren att budet är bindande om hästen sedan visar sig vara...trebent?

:eek:

Var fanns den annonsen??

alpha skrev:

Allvar? :eek:
Tror dom att folk i allmänhet är så korkade att man ger bud på en osedd/ej provriden häst och att man sen är tvungen att köpa den oavsett hur kass den är..? Eller man hade möjlighet att titta/rida den först??
Kan inte tänka mig att det kan vara lagligt att budet skulle vara bindande heller.. Nån som vet?
Har sett sådant på hus men inte förrän EFTER man har tittat på "varan"

Annonsen fanns på en annan välkänd internetsida med hästannonser. Jag tyckte den var ganska lustig. Eller kanske tragisk.

Jag kan inte heller tänka mig att ett bud lagt på en osedd vara kan vara bindande i juridisk mening.

du du framstår som mer och mer.... nej jag ska inte säga det!
Jag har mina hästar NYBESIKTIGADE och försäkrade när dom slängs ut på annons. Alla behöver inte heller ha en ombesiktning när den är försäkrad.

Eller vilken seriös säljare tror på fullt allvar att man tänker köpa den där hästen som redan är vet.besiktigad utan en ny besiktning :eek:

Boop skrev:
Om det är som du skriver så behövs antingen en kurs för alla som ska köpa häst där de får lära sig vad som egentligen menas i annonsen, eller någon slags översättningslista/bok för att läsa annonserna.
Det måste vara så fruktansvärt mycket lättare att skriva "ej SMS-svar", och "endast vuxna" eller likn.

Jo men det finns faktiskt en hel del saker du måste veta om du ska köpa häst;

sent tagen = ägaren har inte hunnit med den

Kräver rutinerad ryttare = slänger av folk

ej hoppad pga ägarens dressyrintresse = dålig hoppteknik

tränar medelsvåra rörelser = har börjat med skolorna

startat LA = kan ha kommit var som helst i startfältet, förmodligen i sista halvan och kanske rentav tävlats en gång på hemmaklubben

kan med rätt ryttare gå hur långt som helst = vi har dock inte klarat av den...

osv osv, kanske borde starta en kurs i att läsa annonser :angel:

Och nej, jag skulle aldrig godta en säljares besiktning enbart. Däremot är det ju vanligt att man gör en egen koll hos vet. som säljare innan man går ut med annons, så man själv vet att den är tipptopp.

av alla hästar jag har sålt så är det ingen som gjort en ombesiktning. Så jag måste väl ha mött alla oseriösa :smirk:

Du får gärna skiva vad jag framstår som.

Ser här att det är fler med mig som aldrig någinsinn skulle köpt en häst och godtagit en gammal besiktning, men folk som är helt okunniga gör väl det antar jag, det är väl de som är lättast att lura.

ja precis, tur att det finns okunniga ridskolor + privat personer, annars skulle min verksamhet aldrig gå runt :smirk:

Ja en häst anonns kan se ut lite hur som helst. Men det som är bra att ha med är väl kön, ålder, stam, ras, färg, mankhöjd, utbildnings nivå, lite info om hästen och PRISET :banana:

Om man hade den infon så borde det ju under lätta både för säljaren och köparen. För som köpare vet du ju vad du vill ha och har säljaren skrivit det så hör ju rätt köpare av sig. :love:

Sen finns det ju alltid folk till allt som tex oseriösa hästfolk och det finns det i alla branscher tyvärr.

nej utan lättlurade personer skulle den nog inte det.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar