Hästannonser

Boop

Trådstartare
Vad vill man få fram när man i en annons skriver "Dyr! Endast seriösa spekulanter!" ?????
Jag köper och säljer en del hästar så jag läser många annonser, och jag är så trött på annonser där det står något i stil med "ej billig/dyr, endast seriösa spekulanter göre sig besvär", och alla liknande alternativ. Ni vet nog vad jag menar..
Ordet "dyr" betyder för mig att det är ett överpris på varan, annars skulle den ju vara prisvärd, eller är det jag som är snurrig? Om man nu skriver i annonsen att hästen är "dyr" så vet man ju vilket pris den har och då är det ju bättre att skriva ut det.
Hur ska man veta att man är seriös om man inte vet priset??
Folk verkar tro att om hästen kommer upp i en viss prisklass så ska den benämnas som "dyr" i en annons, men det handlar ju inte om prissumman i sig utan om hästen i fråga är värd dom pengarna eller ej.
Vad tycker ni??

Sv: Hästannonser

Framför allt förstår jag inte att man skulle vara en mer seriös spekulant bara för att hästen är dyr?
Alla har olika meningar om vad som är dyrt dessutom.För vissa är hästar för 50 000 dyrt, det är normal pris för den rasen jag håller på med.För med är en dyr häst av den rasen kanske en häst som kostar över 120-150 000 är dyr, med det inte menat att det inte är värd det.

Jag undrar varför man inte skriver ut priset? Det kan skilja många tiotusentals kronor på 2 likvärdiga hästar idag, hur ska jag kunna gissa vad den kostar? Och sen gnälls det över att så många ringer och frågar vad den kostar och sen inte är intresserade.
Självklart är det så, hur ska man annars få reda på priset? Är det för högt så sitter man ju inte och frågar om hur hästen är, har jag 40.000:- att lägga på en häst så är det väl rätt bra om jag får reda på redan innan jag ringer vilket pris hästen har. Eller?

Precis det skulle spara säljarens dyrbara tid dessutom så de slapp sitta i telefon i onödan :smirk:

Och framförallt skulle dom nog slippa det som jag sett nån gnälla om, att små tjejer ringer och frågar om dom kan få den billigt.

För övrigt tycker jag frasen "endast seriösa spekulanter" känns väldigt onödig. Vad är en oseriös spekulant, och måste man verkligen skriva ut att man inte vill ha såna? Jag menar, sitter folk och tänker: "Nej, attans, den hästen kan jag ju inte ringa på då eftersom jag är en oseriös spekulant". Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte riktigt vitsen, och börjar undra om den frasen bara slängs in i annonsen av gammal vana/för att alla andra gör det?

Tycker också att man ska skriva ut priset i annonsen!

Det som är dyrt för mig kan vara billigt för någon annan.

Såg i senaste Ridsport en häst som annonserades ut för 295 000:-! Det tycker jag är jättedyrt, men det är bra att säljaren är öppen med vilken prisnivå denne tänkt sig istället för att bara skriva dyr!

För mig är dyr ett överpris, tex em miljon för Flippan är inte dyrt medans en miljon för en ridskolehäst är mycket dyrt.

Boop skrev:
Vad vill man få fram när man i en annons skriver "Dyr! Endast seriösa spekulanter!" ?????
Jag köper och säljer en del hästar så jag läser många annonser, och jag är så trött på annonser där det står något i stil med "ej billig/dyr, endast seriösa spekulanter göre sig besvär", och alla liknande alternativ. Ni vet nog vad jag menar..
Ordet "dyr" betyder för mig att det är ett överpris på varan, annars skulle den ju vara prisvärd, eller är det jag som är snurrig? Om man nu skriver i annonsen att hästen är "dyr" så vet man ju vilket pris den har och då är det ju bättre att skriva ut det.
Hur ska man veta att man är seriös om man inte vet priset??
Folk verkar tro att om hästen kommer upp i en viss prisklass så ska den benämnas som "dyr" i en annons, men det handlar ju inte om prissumman i sig utan om hästen i fråga är värd dom pengarna eller ej.
Vad tycker ni??

Har jag en häst som skall säljas som går tex internationellt så är den dyr, väldigt dyr för den "normale" köparen.

Jag vill INTE ha en massa personer som kommer för att prova på att rida en "topp häst" så därför seriös spekulant dvs en som är intresserad av just en sådan häst.

Dyr = över 500 000kr!

chrysler skrev:
Framför allt förstår jag inte att man skulle vara en mer seriös spekulant bara för att hästen är dyr?
Alla har olika meningar om vad som är dyrt dessutom.För vissa är hästar för 50 000 dyrt, det är normal pris för den rasen jag håller på med.För med är en dyr häst av den rasen kanske en häst som kostar över 120-150 000 är dyr, med det inte menat att det inte är värd det.

Just därför man inte vill att sådana som skall "prova på" skall komma dvs sådana som inte köper utan tycker det är kul

mycket_irriterad skrev:
För mig är dyr ett överpris, tex em miljon för Flippan är inte dyrt medans en miljon för en ridskolehäst är mycket dyrt.

För Flippan så är nog en milijon billigt!!!

Där får du nog punga upp med en sådär öven 42 milijoner :devil:

En ponny på våra tävlingar i helgen hade inbringats för den lilla summan av 1,2 milijoner

Fast varför skulle du sålla bort de oseriösa provridarna genom att skriva dyr? De kommer nog och provrider änså, de har ju ändå ingen intention att köpa hästen så då spelar det ingen roll vad den kostar?

Själv skulle jag aldrig ens ringa på en häst som det stod dyr i annonsen på, dels tycker jag det luktar överpris, dels tror jag inte att den hästens liv är den typ av hästliv jag vill ge mina hästar, dels är det inte min typ av hästfolk som skriver så. Även om jag kanske skulle köpa en häst i samma prisklass om jag hade råd och de ambitionerna. Ordet dyr känns för mig lite snobbigt faktiskt.

Eller Billigare vid snabb affär.

Kanske inte förekommer bland hästar men bilar iaf.
Vadå blir bilen dyrare om man väntar två veckor?

Bubbla skrev:
Fast varför skulle du sålla bort de oseriösa provridarna genom att skriva dyr? De kommer nog och provrider änså, de har ju ändå ingen intention att köpa hästen så då spelar det ingen roll vad den kostar?

Själv skulle jag aldrig ens ringa på en häst som det stod dyr i annonsen på, dels tycker jag det luktar överpris, dels tror jag inte att den hästens liv är den typ av hästliv jag vill ge mina hästar, dels är det inte min typ av hästfolk som skriver så. Även om jag kanske skulle köpa en häst i samma prisklass om jag hade råd och de ambitionerna. Ordet dyr känns för mig lite snobbigt faktiskt.

Du skall bara veta hur många som ringer på hästar för att vara nyfiken, skriver man dyr ringer färre.

Oseriösa sållar man bort när man skriver oseriösa göre sig ej besvär.

Just det du svarar själv ju! Du har kanske inte de tävlingsambitionerna som hästen har eller de pengarna, just därför ringer du ju inte och jag skulle inte heller vilja att du ringde då.

Jag har sagt nej till många som velat komma och titta som jag vet inte skulle passa till hästen.

Har ingen till salu nu men har haft

Bubbla skrev:

Jo överpris finns inget som heter idag.

Det finns köpare till allt och får du det du begär så är det ju inget överpris :)

Rätt köpare finns alltid, gäller bara att hitta dem

Så har vi det klassiska exemplen på de som ringer å frågar om de kan pruta eller ha hästen på foder :eek:

Fast jag vet att jag i framtiden kommer att köpa mig en riktigt bra häst eftersom jag egentligen har tränings-/tävlingsambitioner i de högre klasserna (kanske inte de allra högsta men ändå). Och då är jag beredd att betala det det kostar (inser att jag får slanta bra då), men jag skulle iaf inte ringa på en häst som det står dyyyyr!! på. Helt enkelt för att det inte känns som folk jag vill göra affär med.

Och ett överpris kan det ju vara i annonsen, det är inte alls säkert att de får ut det som står där. Förstår inte varför man ska behöva påpeka att en häst är dyr, är man seriös så förstår man att en häst med en viss utbildningsgrad eller viss potential ÄR dyr, det säger sig självt.
Och rätt köpare, är det den som passar ihop med hästen eller den som betalar det pris man satt? Tycker fortfarande det kan vara ett överpris även om någon köper hästen, bara för att man lyckas lura någon att betala för mycket är det inte ett normalpris på motsvarande häst.

Bubbla skrev:
Fast jag vet att jag i framtiden kommer att köpa mig en riktigt bra häst eftersom jag egentligen har tränings-/tävlingsambitioner i de högre klasserna (kanske inte de allra högsta men ändå). Och då är jag beredd att betala det det kostar (inser att jag får slanta bra då), men jag skulle iaf inte ringa på en häst som det står dyyyyr!! på. Helt enkelt för att det inte känns som folk jag vill göra affär med.

Och ett överpris kan det ju vara i annonsen, det är inte alls säkert att de får ut det som står där. Förstår inte varför man ska behöva påpeka att en häst är dyr, är man seriös så förstår man att en häst med en viss utbildningsgrad eller viss potential ÄR dyr, det säger sig självt.
Och rätt köpare, är det den som passar ihop med hästen eller den som betalar det pris man satt? Tycker fortfarande det kan vara ett överpris även om någon köper hästen, bara för att man lyckas lura någon att betala för mycket är det inte ett normalpris på motsvarande häst.

Rätt köpare är en köpare som passar med hästen OCH betalar det man vill ha.

Och en dyr häst är ju ett pris över det normala som jag skrev ovan runt en 500 000kr!

Och ibland måste man skriva dyr just för att sortera bort dem som tror att en (exempel) internationell häst fortfarande kostar typ 40 000kr!

Många har INGEN koll på det.

Kvalite kostar och om den dessutom har det lilla extra som att den är vacker, lätt att rida etc så kostar det ju lite extra!

Varför skriva "DYR" över huvudtaget, när det vore lika enkelt att skriva ut priset direkt.

Hur skall en spekulant kunna veta att just i din annons betyder "dyr" mer än 500.000?

Många säljare retar sig på att en spekulants första fråga är vad hästen kostar. Men de får skylla sig själva när inte priset skrivs ut. Är inte priset det rätta för ens egen plånbok så spelar det ju ingen roll vad hästen har för övriga egenskaper.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar