Jag är 28 år, köpte min häst när jag jag var 20. Det är en underbar häst, ett hbl. som jag fick tag på mkt. billigt (12 500). Då var han 3, idag 11. Jag är sedan 2 år tillbaka student och har just lämnat ut honom på foder tills studierna är över.
När jag ser tillbaka på den här långa tiden ser jag bara dålig ekonomi och det skymmmer tyvärr den stora stora glädje han faktiskt har gett mej. Jag har jobbat extra ända sedan jag skaffade häst, varit ständigt stressad, kroniskt övertrött och har inte riktigt kunnat njuta så mycket som jag velat.
När jag får tillbaka min häst kommer jag att ha mycket bättre förutsättningar (förhoppningsvis eget stall) och råd att lägga ner så mycket pengar som behövs.
Jag sparade under hästtiden in på mej själv tex. är tandläkaren bortprioriterad sedan 4 år tillbaka. Att köpa kläder existerade inte.
De senaste åren har hela min inkomst gått till hästen ca 7000 kr. Då är allt medräknat stallhyra, extrafoder,försäkring,hovslagare, avmaskning, vetrinärräkningar, vaccinationer,träningar, bensinpengar samt lån för att kunna äga bilen som jag inte behöver annars. Min sambo har betalat allt annat och det tar hårt på förhållandet eftersom man alltid blir i underläge när någon annan betalar ens levnadskostnader, hur ok han än sa att det var.
Vad jag vill säga är att se till att ha en fast inkomst så att du klarar dej själv först, lägg sedan undan så mycket du kalkylerar att din häst kommer att kosta (alla utgifter i samband med den) tex. i 3-6 månader. Då har du en buffert och du vet att du klarar det ekonomiskt.
Tänk även igenom om du vill avstå från allt det där som vanliga unga människor gör i livet. Tex. resa, jobba utomlands mm. Sånt saknar jag idag.
Lycka till!