Hästägare!

Men 2000 är väl en ganska bra summa att ha i månaden? Det tycker jag det låter som=) Jag är mest orolig för övriga kostnader man inte räknar med. Så sugen på egen häst iaf.. Eller iaf foderhäst..

Hej hej!! Ja du är ju ett levande bevis på att inget är omöjligt :D Vad glad jag blir att det kan gå liksom.. :rofl: Jag har en mamma och en syster som också rider/har ridit som man kanske kan dela lite med? Hmm.. vad menade du med "hade 6500 kr att leva på"?? Men gud vad billig stallhyra! Fanns paddock och ridhus i närheten? Red du in hästen helt själv? Jag har gått ut skolan nu och söker jobb, så förhoppningsvis får jag ett jobb snart och tjänar lite slantar + att jag jobbat ihop en del i somras. Men som sagt är det de oväntade kostnaderna så som skador, sjukdomar m.m. som oroar mig mest - pengamässigt..

ja de kan man säga. har kan inte rida men han har provat 2-3 gånger. nä de va jag som såg anonnsen på blocke och han sa att jag skulle ringa så jag gjorde de och min pojkvän fastnade för jaspin men jag sa atill honom att han ska passa mig och de gjorde han också så nu är min pojkväm med min nästan varje dag i stallet.men jag har betalat allt utom sadeln och ett vintertäcke

man får käka nudlar och torka sig med telefonkatalogspapper i röven.

Jag är 28 år, köpte min häst när jag jag var 20. Det är en underbar häst, ett hbl. som jag fick tag på mkt. billigt (12 500). Då var han 3, idag 11. Jag är sedan 2 år tillbaka student och har just lämnat ut honom på foder tills studierna är över.

När jag ser tillbaka på den här långa tiden ser jag bara dålig ekonomi och det skymmmer tyvärr den stora stora glädje han faktiskt har gett mej. Jag har jobbat extra ända sedan jag skaffade häst, varit ständigt stressad, kroniskt övertrött och har inte riktigt kunnat njuta så mycket som jag velat.

När jag får tillbaka min häst kommer jag att ha mycket bättre förutsättningar (förhoppningsvis eget stall) och råd att lägga ner så mycket pengar som behövs.

Jag sparade under hästtiden in på mej själv tex. är tandläkaren bortprioriterad sedan 4 år tillbaka. Att köpa kläder existerade inte.

De senaste åren har hela min inkomst gått till hästen ca 7000 kr. Då är allt medräknat stallhyra, extrafoder,försäkring,hovslagare, avmaskning, vetrinärräkningar, vaccinationer,träningar, bensinpengar samt lån för att kunna äga bilen som jag inte behöver annars. Min sambo har betalat allt annat och det tar hårt på förhållandet eftersom man alltid blir i underläge när någon annan betalar ens levnadskostnader, hur ok han än sa att det var.

Vad jag vill säga är att se till att ha en fast inkomst så att du klarar dej själv först, lägg sedan undan så mycket du kalkylerar att din häst kommer att kosta (alla utgifter i samband med den) tex. i 3-6 månader. Då har du en buffert och du vet att du klarar det ekonomiskt.

Tänk även igenom om du vill avstå från allt det där som vanliga unga människor gör i livet. Tex. resa, jobba utomlands mm. Sånt saknar jag idag.

Lycka till!

Sv: Hästägare!

Missflingan85 skrev:
Hej hej alla hästägare!! Hur har ni råd med era hästar? Vem betalar allting och har betalt själva hästen? Jag är väldigt sugen på att köpa en häst men har nog inte råd=( Sen är foderhäst väldigt lockande, men dyrt det med, eller? Skriv gärna om era erfarenheter! Skicka gärna privat meddelande, då jag inte riktigt vet hur detta funkar!

Jag har råd i och med att jag har eget jobb och lön. ;)
Jag betalade själv min häst via lån på banken så varje månad betalar jag stallhyran, mat, verkning, försäkring, lånet osv.

En foderhäst kostar lika mycket som en egen att ha. Det du slipper är ju inköpskostnaden. Kanske är det bättre att försöka bli delfodervärd eller medryttare? Då betalar du bara en del av kostnaden och ägaren resten och ni "delar" på hästen.

Jag har köpt båda mina hästar själv utan hjälp från nån annan, jobbar i kommunen så man har ju inte nån fet lön direkt men det går ihop ändå.. Man får prioritera helt enkelt.. Jag kan tex inte gå ut o shoppa kläder för flera tusen varje månad, inte äta pizza varje helg eller gå ut o festa men det struntar jag i för hästarna ger så mycket mer..

Sv: Re: Hästägare!

Okej ja det är kanske mycket att tänka på och så.. Jag har iaf känslan att jag vill ha en egen häst, men det kanske mest är en dröm.. Vet inte riktigt.. Medryttarhäst har jag haft tidigare, och har letat lite nu men hittar ingen som passar i både pris, stalläge och hästtyp..

självklart kan man köpa en lhäst för 10-20 000 men om man verkligen ska sata på hästar och du är kunnig (och har ett jobb så du har råd att betala för hästen varje månad) så är det mer lönt (enligt mig) att satsa på en häst som kostar runt 50 000 (beroende på om du är intresserad acv hoppning eller dressyr ska du tänka på att iaf ha en hyfsad stam. däremot om du bara ska ha en häst för att rida i skogen eller bara rida allmänt och nån tävling kanske, men inte regelbundet på högre nivå så kan man satsa på en billigare häst)
och du ska ju absolut inte köpa en häst som du sen komemr behöva ha en halvfodervärd på. har du varken tid eller råd med h'ästen ska du låta bli tycker jag.

i mitt fall har det varit farsan som betalat både min och syrrans häst och han betalar allt nödvändigt som den första sadeln (billig begagnad), första tränset (billigt som håller ett tag men kanske inte snyggt nog för tävling), 2 schabrak och allt annat hade jag ju redan. Men jag fick ju betala min dressyrsadel för 8 å 5 själv, nya finare träns, alla schabrak, nya borstar, stigläder, sadelgjordar etc. Men så betalar farsan massage och sadelprovningar, equiterapeuter, vetrinär och lite såna grejjer. Det är mkt man ska ha råd med..

Min häst fick jag i julklapp av min mormor, jag hade köpt honom ändå (kostade bara 6000 kr) men hon ville ge mig honom. Jag var bara 16 när jag fick honom och betalade allt själv (förutom halva stallhyran som mormor betalade för det mesta under de första 2-3 åren, men den var låg, bara 5-600 kr) I övrigt har jag tagit mina egna ihopsparade pengar. Studiebidrag och det jag fått när jag tex fyllt år. Mina föräldrar har inte betalat en krona för min häst, men de han hjälp till istället, mockat när jag inte hunnit pga läxor eller varit sjuk och hjälpt till på andra sätt med att fixa hagar mm.
Det blev ju inte så mkt pengar över till annat än hästen, men det var det faktiskt värt!

Ska kanske tillägga att jag har en lättfödd häst, fjording, och foder har jag kunnat köpa billigt från bönder. Det ingick rätt mkt utrustning till hästen så jag har inte behövt köpa så mkt, och så har han varit förskonad mot skador. Peppar peppar ta i trä!

varför blir du inte deltidsfodervärd, har du tur så får du hjälpa till mera.

den tiden jag inte hade egen häst hjälpte jag till i olika stall, red varje dag och dyl.
kostade inte mig en krona. folk är tacksamma över hjälp och de är många som inte hinner med sina hästar.

efter jag separerade fick jag sälja en av hästarna, nu bor jag så att jag har hästen nära och inhyrd.

rent logiskt har jag inte råd att hålla häst, betalar ca 2 500 kr per månad inkl alla standardkostnader. får göra avkall på annat.

Hoppas du hittar nån foderhäst.
lycka till

Missflingan85 skrev:
Okej, vad jag förstår är hästägare oftast rika eller så får de hjälp på ett eller annat sätt. Eller så är det äldre folk som jobbar och har råd. Själv är man fattig student =(

skojar du?! Visserligen jobbar jag, men inte är jag rik. Det är ner till sista kronan i månaden innan man får ny lön, och det är nästan uteslutande pga hästen. Hästen kommer i första hand, jag väljer att vara fattig pga hästen, det är värt det för mig. jag lovar att jag INTE är ensam om att vara häst ägare och INTE rik, men ändå försörjer min häst helt själv utan hjälp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 904
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar