Hästägare!

Jodå, visst jobbar jag för att ha råd!
Sen beror ju allt på var man bor! Läste om en stallhyra på 3500:- :eek:, även om att ingick är det mycket!!!! pengar!
Jag betalar nu för min stora häst 1000:- i månaden och då ingår kutterspån, hö och/eller ensilage, havre. (både hö/ensilage och havre i obegränsade mängder) För den lilla kostar det 800:- i månaden, och då ingår samma. Det är ett "hemmabyggt" stall, men trevligt och ljust. Man delar på utsläpp och fodringar, men det gör ingenting! Har 5 km till stallet så det är helt OK!
Hovslagare där jag bor kostar ca 300:- för jobbet...
Allt beror var man bor! :)

Jag väntade tills jag pluggade färdigt och skaffat mig ett heltidsjobb innan jag köpte häst. För själva hästen tog jag ett lån och när jag räknar av den lilla inkomst jag får från medryttarna så ligger jag runt 5-6000 i månaden. Har visserligen hästen i Stockholm men räkna noggrant och inte med några drömkalkyler när du tänker skafffa häst. Det är alltid dyrare än man tror och man får också hela tiden större krav. Tänk efter om det äer värt att äta nudlar en månad när du kankse får oförutsedda utgifter... Att ha häst är det bästa jag någonsin gjort men det kräver också sina uppoffringar.

3500 är inte så farligt...
vad sägs om 4700 för en spilta, med en timmas utevistelse per dag?

jisses! Var får man betala så mkt och vilka har häst där? (utan att vara alltför specifik...)

För min häst betalar jag ungefär 2000kr/månad, vissa månader mer, vissa mindre men jag lägger alltid undan den summan på ett speciellt konto varje månad så jag alltid har pengar när tex hovslagaren ska dit eller höet köpas in.

Bäst om man inte har inkomst själv som klarar av en egen häst är att vara medryttare. På så sätt får man oxå veta om man orkar med jobbet att ta hand om hästen. Det är en helt annan sak än att rida på ridskola tex.

Jag betalar allt själv och det går runt men inte mycket mer. Kallhyra på vårt stall 1500:- sen får man köpa både foder och strö själv. Jag jobbar men är inte särskilt högavlönad. Min familj kan bli lite less ibland och tycka att hästen får mer än dem. (Kan ligga ett uns sanning i det, åtminstone i bland). I genomsnitt hamnar månadskostnaden bara för hästens mat och boende runt 3000kr. Så tillkommer hovslagare var 6:e vecka, försäkring, avmaskningar, vaccinationer och andra mer eller mindre planerade kostnader. När ekonomin tillåter (?) blir det lite träningar. Det är en livsstil och det är inte alla som har en lika förstående familj som jag, har jag förstått.

Det är olika bud här hör jag.. Mellan i stort sett 2000-4000 sen tillkommer en massa.. Jag ska nog börja praktisera på www.hageby.nu där får man kanske rida en del (hoppas) men hade ni tagit med er en foderhäst om det gått bra?

där jag står nu kostar det 2300 å då ingår allt. men jag har letat på många ställen, ett ställe kostade 4800 och då ingick inte mockning!!!

Ja det stämmer, det ska finnas en Rebecka som jobbar där, men var har du hittat henne här?

en ridskola ganska centralt i sthlm.
jag vet att åtminstonde en av bukes dressyrponnyryttare har haft sin häst där.

Mamma o pappa betalar i princip allt till hästen. Utrustning som inte är hundra procent nödvändigt får jag köpa själv. :D Är väldigt nöjd med det!!

Jag har två hästar, stoet har pappa köpt åt mig, dock så ska han få tillbaka sina pengar (köpesumman) i den mån det går när hon säljs eller tas bort. Han betalar även allt för henne, överenskommelsen är som så att han betalar för henne så länge jag har henne, köper jag en ny eller en till får jag betala själv.

Min valack har jag köpt och betalar för själv.
Köpte en årshingst först men sedan fick jag ont i ryggen och ville inte slita på den med inridning och allt som kommer med unghstar och bytte då bort honom mot min nuvarande valack.
Pengarna jag köpte unghästen för var sparpengar som jag jobbat ihop som yngre.
Jag jobbar heltid och kan då betala för honom själv. Jag har tur för han är billig i drift :)
Bantar jämn så han äter ganska lite, är endast framskodd och sen har jag ett bra stall med stallhyra och hö till bra pris. Köper även foder och strö billigt via kontakter.

Hade pappa inte betalat för stoet hade jag inte haft råd att ha två hästar i dagsläget iaf.
Jag har bil och dyr hyra på lgh så flyttar jag eller så så skulle jag ha råd men det är inte aktuellt nu.

Det är så gott som lika dyrt att ha foderhäst som köpa en egen. Dock brukar ägaren i de flesta fall betala försäkringen och du slipper inköps kostnaden för hästen MEN inköpskostnaden är oftast den minsta utgiften man har som hästägare.
Jag räknar med att min valack som ändå är billig i drift kostar 2000/mån då har jag räknat med avmaskning, skoning, hyra, försäkring, vaccination, ja allt och även 200kr som jag lägger undan till den dagen det händer honom något. Då har jag till hela eller en del av självrisken bl.a

stal,hyran brukar inte varaaa SÅ dyr . kanske 1000-4000 ?
jag vet ett ställe där det kjsotar 1300 .. då ingår havre, betfor, hö och spån . det är väl rätt bra ? :)
Puss

Jag levde på studiebidrag när jag köpte min pålle. Hade ca 6 500 kronor att leva på, kostnader för mat, el, boende och sånt för ca 4 500 kronor/månad. Sparade och köpte pållan för 5 000 kronor. Nsv/hlb korsning, totalt ohanterad, 5år.

Lyckades hitta en stallplats för 250 kr/månad. Då släppte man ut och fodrade 1 morgon/vecka och fodrade lunch 1dag/vecka. Kvällsfodring och insläpp brukade den som var sist kvar göra. Köpte hö för ca 300kr/månad(10kr/bal). Kraftfoder för ca 100 kr(betfor,korn och mineraler). Halm fick jag köpa 120balar för 200kronor, det räckte från september till april.

Verkning kostade 150kr/gång. Hade inte råd med skor. Vaccinaerade gjorde jag själv tills jag slutade plugga, då blev det lite billigare och eftersom vi ändå inte tävlade så var det inte nödvändigt att det stod i vacckortet. Utrustningen fick hon ärva av min gamla ponny, det hon kunde ha. Sydde ett täcke av ullpläd från militärtöverskott. Benlindor köpte jag apotekets som jag färgade och sydde på snören.

Sen kom det till kostnader för att ta sig till stallet. Bensin till min skrutt bil, hyra av släp när man skulle hämta hö och halm och sånt. Men den billiga stallplatsen var det som gjorde att det gick. Så fort jag började jobba, fick pållen lite nyare saker och nu två år senare har vi eget stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 904
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar