Hästägare!

Det är nog billigare att ha sin häst i malmö.. I Stockholm är de helt sjuka priser!!

Japp, den ständiga konflikten mellan tid och pengar. Få förunnat att ha båda...

okej men kan du inte försöka få tag i en medryttare? Kolla typ på nån ridskola närma dej om dte finns nån tjej nåt/nåra år yngre än dej kanske som vill hjäälpa dej med din häst 2ggr i veckan mot endel av kostnaderna?! Jo jag kan PM:a min msn till dej.=)

Egentligen har man inte råd, inte jag i alla fall, men det går ändå :smirk:
Jag gick i gymnasiet när jag köpte min häst (för sparade pengar - ajöss egen lägenhet!) och då betalade mina föräldrar det mesta.

Sedan har jag jobbat några år och kunnat lägga undan lite sparpengar, så nu när jag pluggar igen så lever jag på sparpengar + studiemedel (har haft svårt att hitta extrajobb som funkar med våra föreläsningstider + inte ligger så långt bort att man går back på det i resekostnad).

Min häst kostar mig knappt 3000 kr/mån i genomsnitt (med stallhyra, försäkringar, skoning, lektioner etc.). Jag har väl en viss buffert om hon skulle bli skadad men den största säkerheten är att veta att mina föräldrar + mormor kan hjälpa mig om det skulle gå alldeles på tok. Mina föräldrar gillar nog att skämma bort "lurviga barnbarnet" också, för det händer rätt ofta att hon får en godispåse, bidrag till ny sadelgjord etc.

Så trots att jag är närmare 30 än 20 (hjälp!) så får jag till viss del förlita mig till mina föräldrar för att vara säker på att kunna ge Nessie allt hon behöver. Så jag försöker göra mitt bästa för att kunna betala tillbaka, inte kanske ekonomiskt utan genom att ställa upp så mycket jag kan för dem.

Problemet med att räkna på vad det kostar att ha häst är att det nästan alltid blir glädjekalkyler... :smirk:

Jag köpte min första häst för 30.000kr och min andra för 50.000kr. Den första kunde jag ta på avbetalning medans jag hade henne på foder och den andra tog jag ett banklån på del av summan.. det tog mig 4 år att betala tillbaka så alltså har hon kostat MER än 50.000 pga räntorna.

Mina föräldrar har aldrig bidragit till hästarna (mamma är hästrädd och vill nog helst jag ska sluta med sånt farligt skit... :D) men då kan man ju alltid ynka om att man har dåligt med MATpengar eller till kläder och sånt onödigt krafs.. :idea:

Jag har haft tur när det gäller kostnaderna för mina hästar FAST jag haft dem i Sthlms-trakten största delen av tiden:

Stallhyra/Häst: 2000/2400kr/månad full skötsel inkl. hovis! ( ;) till alla andra Sthlm-are)
Försäkring båda hästarna: 1000kr/månaden
Fodertillskott som ej ingår i hyran: 2-500kr/månad lite säsongsbetonat sådär...
BENSIN!!!! till och från stallet, 4-5 dgr/vecka: 2000kr

Så.. för EN häst så blir det 5.500kr/månad och då har vi INTE räknat in såna där trivsamma saker som:

Träningar för instruktör.
Transport till/från evt. ridhus/instruktör
Tävlingar.
Massage/Equiterapeut till hästen

och framförallt har vi inte räknat in kostnader för nödvändigheter som:
Tandraspning/Avmaskning/Vaccinationer/Hovslagaren

och även om vi räknar in allt det så har det ändå gått BRA för dig och din häst, dvs du har inte behövt ta ut veterinären eller åka till klinik.
Även om du håller din häst fullt försäkrad så kostar det ju ändå självrisken (exvis Agria 1800kr) varje period om 90 dagar om det händer hästen något. Plus evt. medicin och resor till och från klinik etc etc...

Jag tycker nog att du ska fortsätta som medryttare tills du har en stadig inkomst (jag köpte min första häst när jag var 23 och hade fast jobb med en BRA inkomst). Att ha foderhäst kostar som det jag beskrivit ovan med förmodligt undantag för försäkringen som ägaren brukar stå för.

Glöm inte heller bort att livet kan ändra sig fort. Jag blev till exempel arbetslös 2002 och därför har jag nu blivit tvungen att lämna ut min ena häst på foder för jag hade helt enkelt inte råd med kostnaderna för två längre. :( Dessutom har jag använt upp min sparbuffert på 40.000kr under min arbetslöshet och om det inte vänder snart blir jag tvungen att sälja en häst eller lämna ut båda två under en period = INTE roligt... :cry: men nödvändigt för hästarnas skull. De ska nämligen inte behöva stå med krämpor eller nåt bara för att jag inte har råd att ta ut hovslagare/veterinär!

/JES
är på pessimisthumör idag, systerns häst blev utdömd igår.. :cry:

Enda sättet att veta är att kolla upp priserna runt dig.

Sätt dig ner och tänk ut vad du vill ha. Hur pass fint stall och hur pass bra häst vill du ha?

Sen slår du ihop alla kostnader och plussar på nån tusen så börjar du närma dig sanningen :crazy:

Det är dyrt att ha häst. Att ha en foderhäst är inte mycket billigare det då man oftast betalar allt förutom försäkringen. Det är oftast inte heller så att man kan lämna tillbaka den när det passar utan man har ofta rätt långa uppsägningsperioder, jag hade tex 3månader.

Jag betalar min häst själv men jag har ett heltidsjobb och det är ändå tufft.

ja.. jag passade en häst i 4 veckor förra sommaren... De var tungt..

Jo medryttare, men till foderhäst .är det ok? min mamma har ridit som liten och min lilla syster rider fortfarande.. så.. de kan lösa sig=)

Okej ja men det är ett bra sätt.. Att få stöd och hjälp av föräldrar om i fall att.. Jag vet inte om jag har det stödet, bla med tanke på att mina är nyskilda.. Min mamma har ridit, min syster rider.. så lite itnresse finns iaf i familjen så man kan dela.. Men sen rider jag och systern på ridskola med.. ännu en kostnad.. hur pressar man på föräldrarna på rätt sätt då?

Jag hade alldrig köpt häst om jag inte hade ett jobb.
(jag gammal enligt er:))
Nä skämt o sider så hade jag aldrigt fått köpa en häst när jag bodde hemma, men sen flyttade jag ut direkt efter gymnasiet o fick jobb.
Jag betatar 1800:- inkl.allt (utom mockning) (det är ett rätt dyrt ställe gemfört många andra ställen)
exl.skoning. 2000:- kostar försäkring/år så det är inte så dyrt tycker jag.

Ja är du fodervärd så att du har hela ansvaret över hästen så är det okej om inte ägaren säger något annat.

Okej okej!! Jag har tänkt på att låna häst, men hur hittar man någon?

Okej med vad? heheh... Nu återstår problemet, hitta stall som är billigt och häst.. Söker igenom alla hästsidor varje dag på nätet, kollar i tidningar m.m.. Inget napp direkt =( Vad bör finnas med i stallplats i priset?

Jag har foderhäst vilket inte alls är dyrt för mig,det är
mina föreldrar som betalar det mesta.Stallplats+pap,mat&hö
går på deras räkning.Visst jag kan även hjälpa till att
köpa lite mat och sådant ibland speciellt efetersom lill
tjejen ska ha 1000olika saker :angel:.
Men sakerna till henne får jag stå för (och ägaren) men om
jag verkligen behöver nått som t.ex myggmedel så kan mina
föreldrar betala det så för mig är det där med häst en
ganska billig sak.Jag gillar min föreldrar :love:

Att ha häst är en livsstil som man väljer och få då avstå annat (som t.ex uteliv i större omfattning, mindre resor eller resa varannat, var tredje år, mindre klädesinköp mm).

Hästen går före! Det är ju ett val man gör och får stå för.

Min häst fick jag av min syster (som är hennes uppfödning). Jag fick den av henne som tack för all hjälp med hennes hästar.

Jag betalar "driften" själv, "slapp" inköpspriset.

Jag jobbar 60 % och a-kassa 40 % just nu och om en vecka börjar jag studera på heltid med CSN-lån, så nog är det slitit att få ihop korvörena!

Men jag skulle aldrig göra mig av med hästen och skulle inte vilja ha något annat intresse heller!

OKej förstår att du tycker det är billigt då ju *suck*Kan inte dina föräldrar betala lite här med? =) Jajaj ja pengafrågan e alltid lika svår.. =/

Ja det är sant.. Just nu spelar jag fotboll 3 ggr/vecka också.. Hmmm.. Såg en annons i tidningen på en ledig boxplats i ett stall som är nära mig och som jag så gärna hade velat ha häst i.. men det är ju dumt att ringa dit innan man ens har ngn foderhäst att flytta in där..

tja man kan stå mycket billigare ;)
i stallhyran på 3550:- ingår in/utsläpp, fodringar, torv, hö, kraftfoder, tillgång till ridhus 60x20m, fikarum med spis, micro, kyl o frys.

jag har tre hästar (1 stor och 2 mini). Jag har inget fast jobb. Bor på gård med sambo, han har fast jobb och betalar mkt av hästarna. När jag köpte hästarna jobbade jag mkt och hade egna pengar, men kommer ändå aldrig kunna köpa en "dyrare" häst..... Mina kostade 10 000kr, 2700kr, 3000kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 904
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar