Problemet med att räkna på vad det kostar att ha häst är att det nästan alltid blir glädjekalkyler... :smirk:
Jag köpte min första häst för 30.000kr och min andra för 50.000kr. Den första kunde jag ta på avbetalning medans jag hade henne på foder och den andra tog jag ett banklån på del av summan.. det tog mig 4 år att betala tillbaka så alltså har hon kostat MER än 50.000 pga räntorna.
Mina föräldrar har aldrig bidragit till hästarna (mamma är hästrädd och vill nog helst jag ska sluta med sånt farligt skit...
) men då kan man ju alltid ynka om att man har dåligt med MATpengar eller till kläder och sånt onödigt krafs..
Jag har haft tur när det gäller kostnaderna för mina hästar FAST jag haft dem i Sthlms-trakten största delen av tiden:
Stallhyra/Häst: 2000/2400kr/månad full skötsel inkl. hovis! (
till alla andra Sthlm-are)
Försäkring båda hästarna: 1000kr/månaden
Fodertillskott som ej ingår i hyran: 2-500kr/månad lite säsongsbetonat sådär...
BENSIN!!!! till och från stallet, 4-5 dgr/vecka: 2000kr
Så.. för EN häst så blir det 5.500kr/månad och då har vi INTE räknat in såna där trivsamma saker som:
Träningar för instruktör.
Transport till/från evt. ridhus/instruktör
Tävlingar.
Massage/Equiterapeut till hästen
och framförallt har vi inte räknat in kostnader för nödvändigheter som:
Tandraspning/Avmaskning/Vaccinationer/Hovslagaren
och även om vi räknar in allt det så har det ändå gått BRA för dig och din häst, dvs du har inte behövt ta ut veterinären eller åka till klinik.
Även om du håller din häst fullt försäkrad så kostar det ju ändå självrisken (exvis Agria 1800kr) varje period om 90 dagar om det händer hästen något. Plus evt. medicin och resor till och från klinik etc etc...
Jag tycker nog att du ska fortsätta som medryttare tills du har en stadig inkomst (jag köpte min första häst när jag var 23 och hade fast jobb med en BRA inkomst). Att ha foderhäst kostar som det jag beskrivit ovan med förmodligt undantag för försäkringen som ägaren brukar stå för.
Glöm inte heller bort att livet kan ändra sig fort. Jag blev till exempel arbetslös 2002 och därför har jag nu blivit tvungen att lämna ut min ena häst på foder för jag hade helt enkelt inte råd med kostnaderna för två längre.
Dessutom har jag använt upp min sparbuffert på 40.000kr under min arbetslöshet och om det inte vänder snart blir jag tvungen att sälja en häst eller lämna ut båda två under en period = INTE roligt...
men nödvändigt för hästarnas skull. De ska nämligen inte behöva stå med krämpor eller nåt bara för att jag inte har råd att ta ut hovslagare/veterinär!
/JES
är på pessimisthumör idag, systerns häst blev utdömd igår..