Hästägare!

okej hur mkt tjänar du ungefär/månad? vad är en ungefärlig kostnad/månad för en normalstor häst (160 hög)?

Okej GANSKA snälla föräldrar kan man säga ju.. mina föräldrar är nyskilda och de är redan lite kris i budgeten för dem.. så kan man räkna me större stöd då? hmmm

men ja har nog skrivit lite fel i mitt inlägg. med nybliven student menar ja att ja tog studenten i våras.. studerar dock inte längre hehe.. utan nu är de full fart fram att leta jobb och alla chanser i världen att ha råd eller? har du msn?

Okej okej.. sommarjobb har ja haft en del.. denna sommaren har jag nog tjänat runt 17000 m. skatt.. men hur långt räcker det om man skaffar foderhäst?

Alright, har du häst nu då eller? Medryttare har jag varit ett par gånger. Sommarjobb har jag med haft och är snart "arbetslös", tog studenten i våras.. var hittar man bra foderhästar? letar som en galning på nätet ju..

Men foderhäst då? hur mkt bör man räkna/månad för att ha en foderhäst?

ahh vilken lyx. rider han också eller var/hur hittade han hästen?

Okeej ja det är sant.. Men jag pluggar inte - har gått ut skolan så nu har ja all världens tid över för annat, dock nite lika mkt pengar..

vilken lyx du haft då!! hehe tyvärr vet jag inte om mina föräldrar kan bidra med supermkt, pga nyskilda och så.. sen har ja tjänat runt 17000 i sommar.. va kostar det /månad me foderhäst?

Min pappa betalar =) :bow:
Och det ska han tills jag har utbildat mej färdigt hade jag tänkt :devil:

Det finns ju ett annat alternativ än foderhäst och egen häst.

Du kan ju höra dig för om du kan bli medryttare på någon häst. Det finns många som kan behöva avlastning. En del tar betalt för medryttare och andra inte men fördelen är att du inte behöver ta det hela ekonomiska lasset om ägaren tar betalt. Det kan vara en bra början så du får känna på hur det är att ha häst. :)

Jag var extremt fattig student när jag köpte min första häst. Jag lånade 15000 av mitt fackförbund, satsade en del av studielånet för terminen och sedan försörjde jag hästen och lånet genom att jobba av bara h-e (diskat, serverat, kört taxi, jobbat på sjukhus, städat) vid sidan av studierna. Ofta på nätterna eftersom vi hade obligatorisk närvaro på universitet.

Och det var det ju värt :) :bow:

Nu är jag snart dubbelt så gammal men tjänar tillräckligt med pengar för att försörja hästarna på bara två jobb :D

Tim

Har fått en foderhäst nu som ägaren i stallet köpt
(mkt fint halvblod, 15 år, utbildad och tävlad MSV dressyr(fina placeringar), fina papper, utställd (2:a) men dock inte blivit riden ordentligt nu senaste 2 åren pga tidsbrist), om jag och min syster tar fulla ansvar för den och sköter den 7 dagar i veckan, alltså egen häst typ.
Men hon hjälper till att betala hovslagare, vaccinationer, avmaskning osv lr hela kostnaderna beroende på hur mkt pengar jag har (får bara studiebidrag)
Plus så får vi stallhyran billigare om vi hjälper till med hennes hästar och annat som behövs göra (org. stallhyra 1700+100 kr paddock) och tar in-och ut hästarna 3 dagar i veckan osv så behöver vi då bara betala 1000 kr månad+ gratis fint bete nästa år, men det blir nog olika beroende på ifall jag har mer pengar och kan då betala mer och jobba mindre och tvärtom.
jag och min syster ska dela på hästen så det blir 500 var i månaden plus att pappa oxå kommer att hjälpa till ibland.

Tycker att detta är otroligt att det kunde hända mig som har så mkt otur!
Allt löste sig nu, trodde aldrig att vi skulle ha råd med en egen häst men nu har vi ett rättvist deal utan att det blir för dyrt! Enda negativa är att om jag inte kan sköta skolan tar hon hästen i från mig så nu har jag ett mål i skolan med!
Får även utrustning av hon som köpt hästen till oss som täcken, 2 träns och ev. 3 olika sadlar om nån av dom passar!
Allt för att vi skulle få egen häst och dels för att rädda hästen från slakt eftersom ägaren inte kan ha kvar han pga av ny häst och för att hon ville att han skulle till vårt stall för här finns det mer tid för han, ville absolut inte att han skulle säljas till nåt annat stall utan då såg hon bara avlivning som utväg, och det är väl klart vi ville rädda honom!

jag betalar ca 6000:- i månaden för min häst, betalar hälften själv o mina föräldrar andra hälften.

har fyra olika extrajobb, o är på väg o köpa en häst till.

rent generellt ligger väl kostnaden per månad såhär

stallhyra: 3550:-
hovslagare: 500:-
annat kraftfoder: 500:-
mineraler: 1000:-
övriga kostnader såsom avmaskning, vaccination, tansraspning, equiterpueft, tränare o utrustning: 500:-

Aaaa ja.. Lite fuskigt eller? hehe.. är han med på det då?

Yes medryttare har jag testat det med.. Söker just nu medryttarhäst/foderhäst..

Var kan man låna pengar till pollar? Tänk så kan man inte betala tillbaka eller så kräver hästen mer pengar.. Jag tog ju studenten i våras.. Har sommarjobbat 6 veckor.. Två hästar är ignet för mig, änsålänge men det är en ren dröm.. :)

Man kan ju snacka om att vissa har TUR... du är en av dem=) Min syster rider också.. och mamma har ridit så ja försöker lura dem till att dela foderhäst med mig=) var hittar man en, är nästa problem.. typ :galen :confused:

Okej tack för prissumman, det ger en en hum om var det ligger.. Är detta för en "normal" stor häst? Vad ingår i stallpriset när det ligger på 3000? Man kan väl få billigare? Adda mig gärna på msn jenny_e85@hotmail.com

hej igen!! har du msn?? du vet inga fler hästar där i närheten av din?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 904
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV