Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg
Och jag har svarat på din fråga i föregående inlägg ett flertal gånger om du läser vad jag har skrivit till "skogstroll".
Jag föredrar att få mina svar till mig. Röran mellan dig och Skogstroll orkar jag inte gå igenom.
JAG tycker att det är en sjujäkla skillnad på att möta en varg i skogen och att ha en ståendes på trappen. Märk väl att dom går inte av tomten trots att människor gått ut, tjoat och viftat med armarna, bankat i kastruller och liknande. Anser du att DET är ett normalt beteende hos ett vilt djur?
Kan det mycket väl vara. Beror på varför den gör så. Jag hade en fasantupp på gården i morse som inte flydde för vare sig mig eller hunden, utan bara knallade omkring här. Häromdagen var tre (!) älgar på besök i hästhagen, och dom brydde sig heller inte om oss när vi också gick omkring därinne.
Så visst kan ett ovanligt beteende vara naturligt ändå. Framför allt om det gäller ungdjur, vilket jag misstänker är fallet dom gånger där vargen uppträtt "onaturligt". Om det inte rört sig om lögner eller skrönor förstås.
Om nu vargen har rätt att hävda revir på det sättet, har då inte husägaren samma rättighet? Ska han/hon behöva känna sig hotade i sitt eget hem? Om du inte själv har varit i en liknande situation kanske du iaf kan föreställa dig hur det skulle kännas?
Varför förutsätter du att vargen hävdade revir? Det tror nämligen inte jag. Uppriktigt sagt, jag skulle inte bekymra mig särskilt, åtminstone inte för egen del. Djuren skulle jag däremot fått ha koll på.
Samma sak gäller självklart om en ilsken älgko ockuperar trädgården på det sättet - det känns heller inte speciellt kul. Vari ligger skillnaden? Det händer ju varje år att polis eller jägare skjuter älgar som förirrat sig in i bebyggelse och ställer till oreda, men då blir det ingen folkstorm. Varför denna rasism?
Förstår du inte skillnaden mellan en älg och en varg? Tänk storlek! Nej, jag gillar heller inte att man så ofta tar till bössan. Igår sköt man en älg som var intill en skola (eller dagis?) och var "orädd". Varför man inte istället kör med bedövningsgevär undrar jag över?
Sen är det också såhär att en kan inte gräla, det krävs minst två.... Så skyll inte allt på jägarna även om det är smidigt att ta fokus från sitt eget ansvar!
Det är faktiskt på det viset, att det är jägarna (varghatardelen) som är dom drivande och dom aggresiva i den här frågan, även om båda sidor bär sig illa åt ibland. Fråga dig varför jägarna hela tiden sprider skrämselpropaganda och trycker på andra grupper en vargrädsla! Som att gamla tanter inte törs plocka bär längre och att barn inte får vara ute i trädgården för att vargen kan komma. Varför ligger detta i jägarnas intresse?
Observera gärna att jag själv tillhör den stora grupp som står emellan ytterligheterna. Vad menar du att mitt ansvar är?
LIA