Hästägare mötte varg i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg

Jag hittar inte någonstans ett svar på min fråga i din text. Vad är lösningen? Vad ska vi göra med de vargar som du anser är halvtama? Vad är enligt dig en lämplig åtgärdsplan? När får man skjuta? Hur vet du att en varg som går genom trädgårdar är farlig? Du upprepar dig bara, utan att ge ett ordentligt svar.

Om du ger dig tid att faktiskt läsa mina inlägg, så kommer du att hitta svar på dina frågor. Anledningen till att jag måste upprepa mig hela tiden är att du fortsätter att tillskriva mig egenskapen inskränkt och att jag är emot varg hela tiden, trots att jag förklarar att jag inte är det :mad:
Hade du förstått det så hade det räckt att tala om det EN gång.
Jag ska fortsätta debattera ämnet när du slutar att ta till personangrepp så fort någon har en avvikande åsikt, tills dess tänker jag bara läsa inläggen.
Jag tror inte att du heller hade uppskattat att ha varg så nära inpå som hustrappen. Visst är det häftigt när man får se en varg för första gången - det tyckte även jag. Men när det sen blir oftare och oftare och dom inte ens går sin väg när man går utanför dörren och börjar tjoa och banka i kastruller och liknande - då är det faktiskt inte så kul längre.

Du kanske borde visa människor i den sitsen en bråkdel av den empatin du har med vargen....?

Fast nu kallar jag dig inget alls. Jag bara undrar vad du tycker skall göras? Vad din lösning är? Men du vill inte svara på det?

Nu är det är ju inte så att vi tolerar alla rovdjur i svensk fauna, ta tex mårdhunden som enligt myndighetsbeslut ska utrotas ur Sverige.
Varför blanda in arter som inte tillhör eller har tillhört den svenska faunan (vilket ju är skälet till att man vill utrota den här)?

Så varför är debatten så infekterad när det kommer till just varg ?
Det är just frågan det. Om det alltså inte är så enkelt som att den konkurerar med jägarna om byte.

För mig är det självklart att jobba med att förebygga skadliga situationer, när den första vargattacken redan har skett så är man för sent ute och det är de som har beslutat om att spara oskygga vargar som bär ansvaret för eventuella skadade människor och husdjur. Det är fegt på gränsen till kriminellt att låta dessa skador bara bli statistik istället för att förebygga.
Analogt med det resonemanget så ska alla större djur utrotas! Detta eftersom dom kan medföra "skadliga situationer". Har du tänkt över det där?

Tillbaka till vargarna så om dessa måste komma in bland bebyggelse för att leta efter mat så är vargstammen på det stället för stor.
Du kan inte tänka dig andra anledningar till att vargar kommer in bland bebyggelse?

Som sagt var så håller man ju alla andra rovdjur i schack genom organiserad jakt och vissa ska ju enligt myndighetsbeslut de facto utrotas, så vargjakt skiljer ju inte från hur alla andra djur i riket behandlas.
Nej, med undantag av redan kommenterad mårdhund, så skiljer det sig inte hur myndigheterna behandlar rovdjuren.
Däremot är det en enorm skillnad på hur dom behandlas från jägarnas sida. Inte alla jägares, det ska sägas, men dom övriga märks inte eftersom dom inte vågar höja rösten med balanserade åsikter när det kommer till varg.

LIA

Jag svarade dig i inlägg # 72. Varför får inte jag något svar på det?

LIA

Anledningen till att jag måste upprepa mig hela tiden är att du fortsätter att tillskriva mig egenskapen inskränkt och att jag är emot varg hela tiden, trots att jag förklarar att jag inte är det :mad:

Om du nu inte är emot varg, varför tycker du då att de som har varg inpå sig är de som ska få flest "röster"?
Vad vill du med det isf, om du inte räknar med att de ska "rösta" bort vargen?

*Det är ju också så att älgstammen är intimt förknippad med hur skogsbruket bedrivs, med massiva granskogar så blir det inte lika mycket älg då tillgången på bete inte är lika god.

Men hallå!!!

Ska skogsägarna inte slutavverka bara för att älgstammen ska hållas nere?:eek:

Det måste ändå vara bättre att öka vargstammen i de områden man kan ha varg. Eller hur?

*För mig är det självklart att jobba med att förebygga skadliga situationer, när den första vargattacken redan har skett så är man för sent ute och det är de som har beslutat om att spara oskygga vargar som bär ansvaret för eventuella skadade människor och husdjur. Det är fegt på gränsen till kriminellt att låta dessa skador bara bli statistik istället för att förebygga.

Så helt plötsligt blir det kriminellt om en vovve blir tagen av varg? Tror inte det.:grin:

Men inte om en människa blir riven av björn?
Ihjälsparkad av en älg?

Om du nu inte är emot varg, varför tycker du då att de som har varg inpå sig är de som ska få flest "röster"?

Varför skulle de som har vargen inpå sig vara negativt inställda till den? Jag tror inte att det är så iallafall. Men där det har uppstått problem med vargar som blivit för orädda måste man väl ändå kunna göra något åt det?

Svar till "LIA"

Och jag har svarat på din fråga i föregående inlägg ett flertal gånger om du läser vad jag har skrivit till "skogstroll".

JAG tycker att det är en sjujäkla skillnad på att möta en varg i skogen och att ha en ståendes på trappen. Märk väl att dom går inte av tomten trots att människor gått ut, tjoat och viftat med armarna, bankat i kastruller och liknande. Anser du att DET är ett normalt beteende hos ett vilt djur? Om nu vargen har rätt att hävda revir på det sättet, har då inte husägaren samma rättighet? Ska han/hon behöva känna sig hotade i sitt eget hem?
Om du inte själv har varit i en liknande situation kanske du iaf kan föreställa dig hur det skulle kännas? Samma sak gäller självklart om en ilsken älgko ockuperar trädgården på det sättet - det känns heller inte speciellt kul. Vari ligger skillnaden? Det händer ju varje år att polis eller jägare skjuter älgar som förirrat sig in i bebyggelse och ställer till oreda, men då blir det ingen folkstorm. Varför denna rasism?
Sen är det också såhär att en kan inte gräla, det krävs minst två.... Så skyll inte allt på jägarna även om det är smidigt att ta fokus från sitt eget ansvar!

Senast ändrad:

Jag tycker att det är dom som lever med beslutet, som ska ha mest att säga till om helt enkelt och det gäller i alla frågor.
Varför ska jag som bor på landet vara med och rösta om trängselskatt i Stockholm och Göteborg tex?

Är det någon mer än jag som inte får ut något konkret av det här babblet?
Har du några som helst bevis på att det finns vargar hos er som inte springer iväg när ni slår på kastruller och skriker? För det måste väl i såna fall finnas gott om tid att filma detta så tama som dom i såna fall är?

Och jag har svarat på din fråga i föregående inlägg ett flertal gånger om du läser vad jag har skrivit till "skogstroll".
Jag föredrar att få mina svar till mig. Röran mellan dig och Skogstroll orkar jag inte gå igenom.

JAG tycker att det är en sjujäkla skillnad på att möta en varg i skogen och att ha en ståendes på trappen. Märk väl att dom går inte av tomten trots att människor gått ut, tjoat och viftat med armarna, bankat i kastruller och liknande. Anser du att DET är ett normalt beteende hos ett vilt djur?
Kan det mycket väl vara. Beror på varför den gör så. Jag hade en fasantupp på gården i morse som inte flydde för vare sig mig eller hunden, utan bara knallade omkring här. Häromdagen var tre (!) älgar på besök i hästhagen, och dom brydde sig heller inte om oss när vi också gick omkring därinne.
Så visst kan ett ovanligt beteende vara naturligt ändå. Framför allt om det gäller ungdjur, vilket jag misstänker är fallet dom gånger där vargen uppträtt "onaturligt". Om det inte rört sig om lögner eller skrönor förstås.

Om nu vargen har rätt att hävda revir på det sättet, har då inte husägaren samma rättighet? Ska han/hon behöva känna sig hotade i sitt eget hem? Om du inte själv har varit i en liknande situation kanske du iaf kan föreställa dig hur det skulle kännas?
Varför förutsätter du att vargen hävdade revir? Det tror nämligen inte jag. Uppriktigt sagt, jag skulle inte bekymra mig särskilt, åtminstone inte för egen del. Djuren skulle jag däremot fått ha koll på.

Samma sak gäller självklart om en ilsken älgko ockuperar trädgården på det sättet - det känns heller inte speciellt kul. Vari ligger skillnaden? Det händer ju varje år att polis eller jägare skjuter älgar som förirrat sig in i bebyggelse och ställer till oreda, men då blir det ingen folkstorm. Varför denna rasism?
Förstår du inte skillnaden mellan en älg och en varg? Tänk storlek! Nej, jag gillar heller inte att man så ofta tar till bössan. Igår sköt man en älg som var intill en skola (eller dagis?) och var "orädd". Varför man inte istället kör med bedövningsgevär undrar jag över?

Sen är det också såhär att en kan inte gräla, det krävs minst två.... Så skyll inte allt på jägarna även om det är smidigt att ta fokus från sitt eget ansvar!
Det är faktiskt på det viset, att det är jägarna (varghatardelen) som är dom drivande och dom aggresiva i den här frågan, även om båda sidor bär sig illa åt ibland. Fråga dig varför jägarna hela tiden sprider skrämselpropaganda och trycker på andra grupper en vargrädsla! Som att gamla tanter inte törs plocka bär längre och att barn inte får vara ute i trädgården för att vargen kan komma. Varför ligger detta i jägarnas intresse?

Observera gärna att jag själv tillhör den stora grupp som står emellan ytterligheterna. Vad menar du att mitt ansvar är?

LIA

Jag ser inte meningen med att fortsätta upprepa mig då vi uppenbarligen inte talar samma språk. Om du verkligen är intresserad av att veta mina åsikter, så ber jag dig återigen att läsa igenom tråden.
Tråden blir ganska lång om man ska svara på samma frågor från olika inläggare när det ändå blir samma svar.
Tänker du läsa mina inlägg som "fan läser bibeln", så låt gärna bli att läsa dom, det blir bara tröttsamt när du och andra ska göra sig lustiga. Jag respekterar att du och andra har egna åsikter - respektera att det finns dom som har avvikande åsikter utan att förlöjliga.
Tex frågan om jag inte förstår skillnaden mellan älg och varg. Det är liksom så fruktansvärt tramsigt och långt under all värdighet att ställa såna frågor. Om det var en allvarligt menad fråga så är svaret: "Ja, jag ser skillnad på älg och varg." Men dom kan orsaka lika stor skada, allt beror inte på storleken.

Jag förstår än mer klart nu varför debatten alltid spårar ur. Om du tog och läste dina svar med objektiva ögon, så skulle du se att det inte är bara jägarna som är drivande i tramseriet.
Tack för mig, det hade varit kul och givande med en civiliserad debatt. Men det var väl en utopi att tro att det skulle bli så....

Jag ser inte meningen med att fortsätta upprepa mig då vi uppenbarligen inte talar samma språk.
Det är inte därför du vill lägga av, eller hur?
Jag har argumenterat sakligt, vilket du inte kan bemöta. Varför, ger sig självt. Läs inläggen!!

Om jämförelsen mellan varg och älg är tramsig, så är det ju faktiskt du som drog upp den. Läs inläggen!!

Du försöker försvara en sjuk sak, nämligen varghatet. Klart att du inte klarar det.

LIA

Hugger sista knappen...

Har läst större delen av tråden och jag måste nog faktiskt till viss del hålla med Kosmoskatten. Jag skulle tycka att det var obehagligt om det fanns en varg/flera vargar som ofta var så nära inpå att de stod på farstun. Jag vågade knappt gå ut i mörkret när det rörde sig vildsvin i mina krokar.

Med det inte sagt att vargen ska skjutas rakt av, men en omplacering eller liknande kanske kunde vara nåt? Jag tycker absolut man ska vara rädd om de djur som finns så en "utredning" eller liknande från t.ex. Länsstyrelsen kanske är en väg att gå?

Och nej, det finns inga vargar där jag bor, största vilda rovdjuret är troligtvis räv.

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar , men en del har jag plöjt igenom.
Jag har haft vargar runt omkring hemma , jag bor INTE i vargtäta områden.
Jag blir INTE hysteriskt , utan jag tycker det är väldigt spännande.
Jag har bla hästar o får själv.
Jag har pratat med många jägare , man framhåller gärna att vargen tagit ca 30 hundar ,frågar jag då hur många som dör i trafiken så vet dom inte det, så jag tog reda på det .

Uppgifter hämtade på internet från agria

Dödade hundar mellan åren 2000 - 2006

7238 dör i trafiken
Vådaskjutna av jägare 135
rovdjur 84
annat vilt 51

Man kanske ska skicka ett antal jägare till optikern

KL

Vet inte vem som skrev det, men att vargen skulle varit lika stor som en stor shettis betvivlar jag starkt! Jag har varit på kolmården och umgåtts med deras härliga vargar, och visst är det inte samma sak, men jag tror inte att de är så mkt mindre än de svenska vargarna!

Hunden jag hade då, korsning dobbermann/schäfer bedömde jag som högre än vargarna.

På kolmården så sparar man DNA från alla vargar för att kunna bevisa att inga vargar har släppts ut och beblandat sig med de svenska vargarna. Det var 2 vargar som rymde för några år sen, och de sköts ganska så snabbt.

Skulle vi få varg här så skulle jag sätta upp bra staket runt tomten så att jag kunde ha hunden lös utan att oroa mig. Men jag tror inte att jag skulle vara orolig över hästarna.

När senast blev en människa attakerad av en varg? Jag vet att det inte finns NÅGOT dokumenterat fall där en människa blivit dödad av varg, men hur står det till med attacker?

Du kan inte gämföra miljoner bilar med 200 vargar.. det begriper väl vem som helst

Agrias siffror är grymt missvisade.

2009 vargdödases 33 hundar .

200 vargar.. ungefär var sjätte varg tar en hund...

i gämförelse med 8,9 miljoner fordorn i sverige 2009 förstår du väl att den gämförelsen inte är hållbar alls?
ca 2400 hundar dör i trafiken per år .
Var 3708 fordon dödar en hund.

Vilken risk är störst för hunden i vargtäta områden tror du ..vargen eller bilen?

*Q som lovade sig själv att inte ge sig in i det här IGEN*

Kosmoskatten :bow:

När senast blev en människa attakerad av en varg? Jag vet att det inte finns NÅGOT dokumenterat fall där en människa blivit dödad av varg, men hur står det till med attacker?
i sverige har det inte hänt på flera hundra år.I andra länder därimot. i ryssland bla hände flera fall 2009 bla en 10 årig pojke som åkte pulka med sina kamrater blev vargdödad.Det händer men det är ytterst ovanligt.

i sverige har det inte hänt på flera hundra år.I andra länder därimot. i ryssland bla hände flera fall 2009 bla en 10 årig pojke som åkte pulka med sina kamrater blev vargdödad.Det händer men det är ytterst ovanligt.

Vad spelar det för roll?

Hänger vargens vara eller inte vara på om den inte dödar eller dödar någon människa?

Ingen, i det stora hela, bryr sig särskilt om en björn tar livet av någon- det som händer är att björnen skjuts.

Och vad händer med tama älgar, som faktiskt bevisligen kan vara livsfarliga? Jo, då kan det startas namninsamlingar-rädda Älge.

Det låter lite på flera här i tråden att om en varg dödar en människa så ska den utrotas. Och det tycker inte jag.Förstår inte varför det skulle vara värre om en varg dödar än en björn. Det finns ju skyddjakt på sådana individer isf.

Du kan inte gämföra miljoner bilar med 200 vargar.. det begriper väl vem som helst

Agrias siffror är grymt missvisade.

2009 vargdödases 33 hundar .

200 vargar.. ungefär var sjätte varg tar en hund...

Vilken tur för jägarna dårå att de är så många så att det egentligen går rätt många jägare per skjuten hund.:grin

Och vilken tur för hundarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedan finner du information om den svenska truppen, deltagarlistor, regler, tidsprogram, TV-tider, kontaktpersoner och länkar för...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama