Hästägare mötte varg i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg

De vilda djur jag mött oavsett om det är ett rådjur,björn eller varg har dragit när de känt av och sett mig.
Denna varg artikeln handlar om har ju gått till anfall. Visst ,alla djur som är trängda kan gå till anfall, men jag tyckte att denna vargs beteende var underligt och lite sjukt. Har liksom inte själv mött ett vilt djur som blivit aggressivt på det sättet.

Senast ändrad:

Tyvärr är väl denna varg en produkt av inaveln vi har här i sverige. Vi behöver få in nytt blod i vargstammen för att hålla den frisk och då även skjuta av lite av den befintliga.

Jag anser inte att en varg som beter sig som denna är "normal" och det förvånar mig inte om det är samma varg som har varit hemma hos några vänner till mig. Gått omkring på deras altan och in i hundgården.

Vargar ska vara skygga djur och detta beteendet är inte som det ska tyvärr.

Men att påstå att detta skulle bero på inaveln är väl ett påstående på väldigt lös grund.
PL

jag syftade inte enbart på detta fallet. (ska erkänna att jag inte läste artikeln innan jag skrev...:o) Och naturligtvis är det helt befogat att bli rädd, och det faktum att djuret inte verkade skyggt är inte bra. Det håller jag helt med om. Men att detta med varg eller inte varg har blivit så stort tycker jag verkar lite överdrivet. Kanske är det så att vi som inte bor i vargområden saknar förståelse, det vet jag inte. Kanske är det en överdrift på båda hållen ?

Självklart hade jag blivit rädd om jag hade mött en oskygg varg, så att jag förtydligat detta. Det jag menade med mitt inlägg var att det trots allt inte verkar förekomma så ofta som vissa ger sken av.

Inaveln är ett problem. Ett annat problem anser jag är att man bara skjuter på måfå. Av vad jag hörde på svt så var endast en av de vargar som man fällt varit inavlad. Ett bettfel... Men jag håller med, det är inte bra när de blir för "tama".

Jag tog för givet att den gjorde utfall mot dem i och med att den kom emot dem i full fart och inte ville vika undan för dem.

Självklart är det inte bara inaveln som skapar störningar men det har nog en del med det att göra. Sen finns det nog en hel del vargar som har rymt/blivit utsläppta från vissa ställen som inte har ett helt normalt vargbeteende.

Hemma hos mina föräldrar stryker varg omkring alldeles utanför huset. Går upp på altanen, trappan osv. De är inte speciellt rädda utan står kvar och tittar en stund om någon går ut.
Det här är inte EN varg utan flera. Är de "störda" eller beter de sig normalt?
Jag tycker inte det känns trevligt att de är så orädda och mina föräldrar vågar inte skaffa hund eller katt igen.
Men det är ett infekterat ämne idag och de har fått ta mycket skit när de berättar om sina iakttagelser. Brev från anonyma avsändare, som tycker att de ska flytta från gården där min mamma är född och uppväxt bla. Telefonen ringer sent på kvällen/natten, men det är tyst i luren när dom svarar. (ja, det är polisanmält)

Den som inte bor i vargområden eller accepterar att vargen flyttar till deras närområde ska inte uttala sig anser jag. Det är så många stadsbor som envist ska försvara vargstammen till varje pris, men om en varg skulle förirra sig till deras del av landet - ja, då ska den skjutas eller flyttas tillbaka, för HÄR ska den ju inte vara... Gärna varg, men inte på min bakgård... :devil:
Nä, låt de som lever med vargen ha flest röster i vargfrågan.

*kl*

Det är konstigt att folk fortfarande inte har någon verklighetsförankring. Jag vet ett flertal hästar som skadats svårt av lösspringande hundar - i vissa fall så svårt att de måst avlivas - men bara hört om en häst som dödats av en varg i modern tid (ensamgående gammal shettis som gick lös på gården).
Både hästar, hundar, vuxna och barn dödas varje dag i trafiken, sätter du dig i bilen och ska köra transport så utsätter du hästen för större faror än att bo i vargtrakter. Kanske dags att se lite realistiskt på verkligheten?

F.ö. så hoppas jag att den där förvirrade vargen inte är en produkt av sönderskjutningen av flera flockar, å andra sidan har man då fått någon att skylla på och det är inte vargen som ska bära hundhuvudet ...
+ginnies

:bow: :bow:

Givetvis tycker folk det värre med en varg i stadsmiljö, än en varg i deras egen hemmijjö sas, just för det ÄR värre.

En varg som kommer till stadsmiljöer är extremt sällan friska välmående vargar i flock.
De brukar vara ensamma, sjuka eller halvtama.
I stadsmiljön finns heller inte mkt vilt att jaga = vargen måste ge sig på andra varelser som tamdjur(och människor).
Är vargen dålig så bör den skjutas, har den bara vandrat för långt bör den skeppas iväg till skogen igen - där den har en chans att leva ett vargliv.
Vilda djur har inget i städer att göra, och speciellt inte rovdjur.

Och varför ska vargen inte får röra sig fritt i landet? Varför ska vi välja vart den ska få vara och inte? Om den kan ta sig till stan så kan den säkerligen ta sig därifrån om den vill...

Den som inte bor i vargområden eller accepterar att vargen flyttar till deras närområde ska inte uttala sig anser jag. Det är så många stadsbor som envist ska försvara vargstammen till varje pris, men om en varg skulle förirra sig till deras del av landet - ja, då ska den skjutas eller flyttas tillbaka, för HÄR ska den ju inte vara... Gärna varg, men inte på min bakgård... :devil:
Nä, låt de som lever med vargen ha flest röster i vargfrågan.

Det funkar inte riktigt så.

Isf skulle inte du få rösta i ex kärnkraftsfrågan eller ta del av den.

Att lämna lite plats över så biologisk mångfald kan finnas kvar ser jag som givet.Tycker man en sådan sak är besvärlig eller oönskad för man själv får problem att ha en katt eller hund :eek:, ja då är man ingen djurvän i grund och botten utan ser bara till sig själv.

Åh, jag skulle nog definitivt få rösta i kärnkraftsfrågan. Bor nämligen alldeles granne med ett verk ;)
Och var inte så snabb att döma själv... Tror du att mina föräldrar hänger upp sig BARA på frågan om huruvida dom kan skaffa hund eller katt? Då har du nog missat poängen.
Tycker du att ett vilt djur ska traska upp till ett hus, upp på trappan (som fullkomligt stinker av människolukt...) och inte ge sig av när husfolket går ut?
För mig är inte det ett önskat beteende hos ett vilt djur och definitivt inte hos ett rovdjur.
Det finns både björn och lo där dom bor, men dom orsakar inga problem öht för dom är sunt skygga för människor, men det är inte vargarna. Varför?

Och på tal om att se bara till sig själv... Det är väl ändå precis det som förespråkarna i stan gör? Gärna varg, men inte på min bakgård...
Lika gärna som att landsbygdsborna ska flytta från landet och vargproblemet, så kan väl stadsborna som vill ha varg flytta ut på landet? Eller var det för besvärligt...? :devil:

KL

Stod i ett övre inlägg att vargen i fråga tagit en hund, en mil bort.

Aa, det är konstaterat, länstyrelsens gubbar har varit där och dokumenterat och säkrat spår.

Jag tycker absolut att man ska få skjuta de vargar som attackerar eller beter sig väldigt underligt, är för tama osv. ÖVERALLT i landet. Men inte alla vargar som finns i områden där det bor människor. Varg ska inte begränsas till vissa områden osv. Att en varg tar en hund är inte för mig ett skäl att avliva den. Inte heller att man ser en varg springa förbi när man tar ut hästarna. Detta ska bedömas av experter, inte av vanliga människor.

Tycker du att ett vilt djur ska traska upp till ett hus, upp på trappan (som fullkomligt stinker av människolukt...) och inte ge sig av när husfolket går ut?
För mig är inte det ett önskat beteende hos ett vilt djur och definitivt inte hos ett rovdjur.
Det finns både björn och lo där dom bor, men dom orsakar inga problem öht för dom är sunt skygga för människor, men det är inte vargarna. Varför?

Vilda djur får sådana beteenden, inget konstigt, vi har haft både rådjur och hare på altan, grävling och räv under.....inte skjuter man de djuren för den skull?
Att varg gör så är heller inget konstigt, det är ett rovdjur och rovdjur är oftast gjorda för snabba anpassningar, ett sätt att överleva.
Däremot är det ett oönskat beteende, men det är inte samma som det alltid ska skjutas.

Och om nu inte dina föräldrar bara hänger upp sig på hund o katt frågan, vad är det de hänger upp sig på?

Att de får altanbesök?
Tipsa om att de kan stängsla in trädgården.:idea:

G. som bor på landet och hellre har rovdjur runt mig än bor i stan och ska behöva vara rädd för dessa ständigt stora lösspringande hundar inte sällan av kampmodell.Stackars stadsbor som inte ens kan tillämpa skyddsjakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedan finner du information om den svenska truppen, deltagarlistor, regler, tidsprogram, TV-tider, kontaktpersoner och länkar för...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama