Hästägare mötte varg i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg

Du anser att det är normalt att dom anpassar sig på det viset - jag gör det inte.
Med ditt resonemang skulle man heller inte flytta/skjuta de som letar sig in i storstäderna, eller hur? Då handlar man iaf konsekvent i frågan och det blir lättare att acceptera.
Att stängsla in gården hjälper nog föga. VILL dom in så tar dom sig in oavsett. Eftersom dom inte är rädda för människor så är det bara en tidsfråga innan det börjar bli riktigt obehagligt... Jag tvivlar på att en ensam varg skulle ge sig på en vuxen människa, men vad händer med ett barn eller om dom kommer i flock? För mig spelar det ingen roll om det är ovanligt när det väl händer. För då är det min familj som drabbas och dom är långt mer värda än en varg för mig. Vad du än kommer med för argument så kan du inte ändra min åsikt där.
Hade vargen varit skygg på ett sunt sätt så hade jag inte haft såna här betänkligheter. Dom har aldrig sett björn eller lo på gården, inte heller spår av desamma. Varg däremot ser dom ofta.... Varför skiljer sig deras beteende åt så? Normalt? Skulle inte tro det...

Att stängsla in gården hjälper nog föga. VILL dom in så tar dom sig in oavsett. Eftersom dom inte är rädda för människor så är det bara en tidsfråga innan det börjar bli riktigt obehagligt...

Jaha, det är därför du vill ha bort vargen?

För att någon gått in i dina föräldrars trädgård och det minsann kan hända något?

Sätt upp staket! Hjälper nog föga, de får väl prova.

Och jag är inte negativ till skyddjakt, om det är rimligt, och det tycker inte jag det är för att man är rädd om sin katt eller hund(hört talas om koppeloch promenader under uppsikt?).

Jag har inte skrivit att jag vill ha bort vargen. Men låt dom som lever i vargområden ta besluten. Vi som inte har den inpå husknuten har heller inga problem med den.
Människor som är uppväxta på ett ställe och har sitt arbete och familj där ska inte behöva lämna sina hem för att vargen ska vara där till varje pris. Om det fungerar så fine, om det inte gör det så lös problemet. Varför har dom inga problem med björn och lo tror du? Varför är det bara vargen som beter sig så här?
"Granne" med mina föräldrar bor en 85-årig tant med en hund som enda dagliga sällskap. Hon har haft "vargsällskap" på sina hundpromenader och vågar nu inte utanför tomten längre. Vad ska hon göra om vargen kommer ännu närmare? Normalt beteende hos ett vilt djur - my ass!
Hon har staket (högt) runt sin trädgård, tror du det stoppar vargen? Nej, så varför skulle ett staket 300 m bort göra det? Ska man behöva bo i en bunker om man vill bo kvar på landet?
Har du en aning om hur det känns att gå ut på hustrappan en morgon och stå öga mot öga med en varg, som inte har den minsta avsikt att gå därifrån? Har du en aning om hur stora dom faktiskt är? Det är ingen vanlig liten tam schäfer vi pratar om här.
Ja, jag håller fast vid att min familj är mer värd än en varg i alla lägen.

Jepp och det är oftast skadskjutna björnar eller honor med ungar som blivit störda. INTE björnar som kommit hem till folk och knackat på dörren.

"Granne" med mina föräldrar bor en 85-årig tant med en hund som enda dagliga sällskap. Hon har haft "vargsällskap" på sina hundpromenader och vågar nu inte utanför tomten längre.

Det kan väl inte vara så svårt att filma detta besvärande vargsällskap som denna 85-åriga dam har på sina promenader?

Jepp och det är oftast skadskjutna björnar eller honor med ungar som blivit störda. INTE björnar som kommit hem till folk och knackat på dörren.

Finns det någon varg som kanackat på dörren och dessutom dödat en människa-i Sverige?:rofl::rofl:

Och oftast, de tillfällen det inte är det då?, björn dödar ju ändå människor på ett annat sätt än vargen.

Och vad skulle det hjälpa att filma den? Tror du vargen blir generad om vi lägger ut den på youtube och slutar förfölja henne?
Eller tror du att dom får tillstånd att skjuta den? Efter all uppatåndelse som varit om vargjakten? Det handlar inte ens om en enstaka varg utan det är flera.
Den stora frågan är fortfarande varför vargarna beter sig såhär när inga andra djur däromkring gör det. Varför är de inte rädda för människan? För hade de varit det så hade det inte varit något problem.

Kul att jag kan roa dig ;)
Nä, men allvarligt kan du inte se poängen i det hela? Jag har inget emot vilda djur, inte ens rovdjur. Men det blir problem när dom inte beter sig som man förväntar sig att ett vilt djur ska göra.
När dom saknar respekt blir det farligt. Jag har skrivit ett flertal gånger att björn och lo traskar inte runt på gården. Om man ska stöta på dom får man ge sig ut i skogen och ha en jäkligt stor portion tur. Om man råkar störa en björn med ungar, eller en nyvaken och hungrig björn eller springa på en skadad björn då kan det gå mycket illa. Men jag har inte hört att någon blivit dödad av en björn i sin egen trädgård. Har du?

Och vad skulle det hjälpa att filma den? Tror du vargen blir generad om vi lägger ut den på youtube och slutar förfölja henne?
Eller tror du att dom får tillstånd att skjuta den? Efter all uppatåndelse som varit om vargjakten? Det handlar inte ens om en enstaka varg utan det är flera.

Ja, är det flera vargar som förföljer denna åldriga dam och hennes hund på promenader och inget hitills hänt så går hon nog säkert.:D

Och filma tänkte jag mer som bevis att det händer, finns lite risk att det uppfattas som skröna annars.Du har självklart gått med och sett alla vargar som följt med på promenad?:cool:

Nu har det inte varit flera vargar samtidigt och hon går inte ut längre, så nej jag hoppas verkligen att det inte händer något. Men om det gör det så kan jag ta några smaskiga foton och maila till dig om du vill :mad:
Den här damen ljuger eller överdriver aldrig så JAG har ingen anledning att misstro henne. Jag behöver inte gå med och kontrollera allt hon berättar, det räcker med det jag sett hemma hos mina föräldrar för att förstå att det stämmer.
Men det är ju ett gott tecken att du inte tror på allt som skrivs. Du vet inte vem jag är och om jag är att lita på. Men sluta att förlöjliga mig när jag berättar om vad jag upplevt, det KAN faktiskt vara sant.

Nej, och jag vill inte göra det heller. Vill du?
Du ser fortfarande inte skillnaden i beteende? Du tycker att vargarna har ett normalt, sunt och bra beteende?

men ska vi se det rent generellt behöver det faktiskt inte vara något fel på vargen/vargarna.
detta året har snömängden varit minst sagt riklig och många av de vilda djuren har sökt sig närmare bebygelse för att dels lättare kunna ta sig fram och dels för att lättare få tag på föda.

Hos mig har tex harar nästan varit på väg in i stallet för att få tag på ensilage. Något de aldrig skulel göra annras.

Mellan 13-15 st rådjur kan ses trippa runt och förse sig av ensilagekorvarna. det gör de helelr inte om de inte vore tvugna.

Nej, inte om man ser till bara iår. Nu är inte det här fallet specifikt för iår utan det har varit så i ett antal år. Det har bara blivit värre med åren.
Dessutom har det inte varit exceptionellt mycket mer snö än andra år i det området.
Men visst kan det vara en förklaring i många fall.

Du talar verkligen som en människa som aldrig har träffat vilda djur..eller som en tvättäkta varghatare. Dessa insinuationer är helt tagna ur luften. Och OM ett djur skulle bete sig så , så skulle det djuret självfallet avlivas. nmen inte ALLA vargar i närområdet.

Du har ingen aning om vad jag har sett och varit med om så sluta analysera mig. Du får tycka precis vad du vill, men kom inte och kalla mig för saker som jag inte är, tack.

Jag har klart och tydligt talat om att jag INTE är rovdjurshatare.
Jag ifrågasätter INTE vargens existens.
Jag undrar VARFÖR den beter sig som den gör.
Och jag blir fullkomligt tokig på "inte på min bakgårdsmentaliteten", som fullkomligt genomsyrar hela vargdebatten.
För min del får det gärna finnas vilda djur, både växtätare och rovdjur. Så länge dom har en sund respekt för människan så blir det inga problem.
Vart har jag varit otydlig?

Men då är vi överens då? Om att vargen får finnas var den vill. Och att endast de djur som anfaller ska avlivas? För man kan ju inte skjuta alla djur som finns på ens tomt..

*kl*

Om jag hade en varg som strök runt huset så skulle jag ha ihjäl vederbörande och gräva ner i skogen... det beror inte på att jag hatar vargar utan helt enkelt för att dom inte hör hemma runt stugknuten.

Halvtama stora rovdjur leder förr eller senare till incidenter...

Man har inte samma problem med björn och lo, även om det numer börjar dyka upp berättelser om lo som är alldeles för närgångna, som många har med varg.

Om man skulle plantera ut varg så är det risk för att dessa har varit i kontakt med människor tidigare vilket då kan förvärra problemen, däremot är det svårt att se någon direkt koppling till inavel och beteendet att stryka runt i bebyggelse.

Som sagt var så finns det en anledning till att bondbefolkningen gick hårdare åt varg än björn och lo i äldre tider.

Tack för att du sammanfattade precis vad jag ville ha sagt men uppenbarligen misslyckades med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedan finner du information om den svenska truppen, deltagarlistor, regler, tidsprogram, TV-tider, kontaktpersoner och länkar för...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama