Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg
Jag har inte skrivit att jag vill ha bort vargen. Men låt dom som lever i vargområden ta besluten. Vi som inte har den inpå husknuten har heller inga problem med den.
Människor som är uppväxta på ett ställe och har sitt arbete och familj där ska inte behöva lämna sina hem för att vargen ska vara där till varje pris. Om det fungerar så fine, om det inte gör det så lös problemet. Varför har dom inga problem med björn och lo tror du? Varför är det bara vargen som beter sig så här?
"Granne" med mina föräldrar bor en 85-årig tant med en hund som enda dagliga sällskap. Hon har haft "vargsällskap" på sina hundpromenader och vågar nu inte utanför tomten längre. Vad ska hon göra om vargen kommer ännu närmare? Normalt beteende hos ett vilt djur - my ass!
Hon har staket (högt) runt sin trädgård, tror du det stoppar vargen? Nej, så varför skulle ett staket 300 m bort göra det? Ska man behöva bo i en bunker om man vill bo kvar på landet?
Har du en aning om hur det känns att gå ut på hustrappan en morgon och stå öga mot öga med en varg, som inte har den minsta avsikt att gå därifrån? Har du en aning om hur stora dom faktiskt är? Det är ingen vanlig liten tam schäfer vi pratar om här.
Ja, jag håller fast vid att min familj är mer värd än en varg i alla lägen.