Hästägare mötte varg i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästägare mötte varg i Göteborg

Och vad ska vara tillräckligt skäl för avlivning? Fullbordat anfall eller avsikt att anfalla? Och hur avgör man isf att den har för avsikt att anfalla? Räcker det att den smyger efter när man tex går ut efter posten? Kanske låter som barnsliga frågor i dina öron, men det kommer alltid att tvistas om sånt om det blir verklighet.
Är man positivt inställd till att ha varg i vårt land då ska man även acceptera att den finns i ens egen närhet, inte bara i andras.
Då ska jag gärna lyssna på personen ifråga :) Tycker man att det är bra att den finns endast i andra delar av landet, ja då är åsikten inte mycket värd i mina ögon.

*kl*

Om jag hade en varg som strök runt huset så skulle jag ha ihjäl vederbörande och gräva ner i skogen... det beror inte på att jag hatar vargar utan helt enkelt för att dom inte hör hemma runt stugknuten.

Gör du samma med människor som kan tänkas komma runt stugknuten?
Det kan faktiskt vara en mördare.

Annars kan du faktiskt prova med att skrämma vargen och sätta upp staket.:angel::angel:
Den kanske:angel: sticker till skogs.:idea:

Vilken alldeles utomordentligt inskränkt inställning du har till rovdjur..sorgligt.
Prova staket!

Håller med Ginnies återigen.

:rofl:

Vilken alldeles utomordentligt inskränkt inställning du har till rovdjur..sorgligt.
Prova staket!

Hur kan du avgöra att Tacitus inställning är den som är inskränkt? Vad vet du om Tacitus erfarenheter i frågan?
Om vi ska gå efter dina kriterier, så är ju din egen inställning lika inskränkt.
Och varför skulle ett halvtamt stort rovdjur inte kunna leda till incidenter? Ett hungrigt rovdjur vill ha mat, men med en naturlig respekt för människan så kommer det inte att ge sig på oss. Om den respekten saknas, vad tror du händer då?
Kan du verkligen inte se att det finns en skillnad där? Vad som är naturligt och inte? Tacitus och jag pratar om halvtama rovdjur och det ska dom inte vara.

För det första så finns det inget stängsel annat än 2,5 m viltstängsel som fungerar vintertid, vilka då kostar i storleksordningen 100 kr per meter.

Sommartid fungerar det med elstängsel med 6 trådar om man har rejält med "kräm" i tråden... men då är det någon idiot som har fått för sig att man inte ska få ha större aggregat än 5 joule vilket inte räcker så långt till den typen av stängsel.

Om jag hade nån skum människa som smög runt hemma så skulle jag förmodligen inte döda vederbörande, men mycket väl kunna spöa upp personen i fråga och skrämma denne något vansinnigt.

Mitt hem är min borg och där är det min familj och mina djur som hör hemma - inget annat... eller inga andra heller för den delen.

Det finns ju en annan aspekt i det hela också...

Idag talar man om att många beteenden faktiskt är genetiskt styrda och man har börjat kunna isolerar vissa enskilda gener i den bemärkelsen.
Om man då tillåter att vargar som inte är rädda för människor parar sig så riskerar problemen med vargar på farstubron att öka - medans då tvärtom, om man slår ut alla oskygga individer så är det större chans att vargarna håller behörigt avstånd till människor framöver vilket minskar konfliktrisken mellan just människa och varg eller tamdjur och varg.

Med djur så är det inte alltid som i Disney´s filmer, djur som tappar respekten för människor kan vara synnerligen farliga oavsett om det är varg, björn, älg eller vad det nu må vara i djurväg... även hästar kan vara tämligen krångliga att handskas med om dom tappar respekten för människor, och då är hästar ändå undebart fridsamma djur.

Jag tycker att det är orättvist att du uttalar dig som du gör, det är lätt att tycka att andra ska leva med varg inpå knuten - människor i vargtäta områden har idag problem med delar av vargstammen och det måste vi lyssna till och respektera, många känner sig otrygga i sina hem.

Om vi ska fortsätta att dra liknelser till människor så är det samma sak som att du ringer till polisen och säger att du har ett våldsamt ungdomsgäng utanför dörren som hotar dig och slår ihjäl dina husdjur - varvid polisen svarar att ungdomsgänget faktiskt hör hemma i den svenska faunan och att du kan försöka att sätta upp lite stängsel.

Åk till hem till Kosmoskatten och bo där i nått år så kan du få uttala dig sen...

Jag personligen har inga vargproblem och om jag hade det så skulle jag se till att dom blev lösta, men det betyder inte att jag tycker att vi kan strunta i de människor som faktiskt har problem med varg.

Nog kan det väl få bo varg i Sverige, men i de djupa skogarna i så fall och inte inne i bebyggda områden.

Senast ändrad:

Prova staket!

Du är väldigt förtjust i staket... Vad är egentligen skillnaden om man nu skulle lyckas hålla dom utanför staketet. Ska man parkera bilen där innanför då och ha hela sitt liv där. För vargen kommer att stryka runt utanför staketet istället.
Jag pratar inte om alla vargar här utan om halvtama vargar, med ett vad jag anser, stört beteende.

Det finns säkert många ställen där det fungerar alldeles utmärkt eftersom djuren har en naturlig respekt för människan. Men acceptera att det inte alltid är så perfekt överallt.
Det finns ställen där det inte fungerar och man kan alltid ställa frågan "varför?".
Det behöver inte vara så att alla som är emot varg är inskränkta eller varghatare. De har en annan erfarenhet än vad du har av vargen bara.

Hade ansvarig myndighet och övrig befolkning insett problemen och hjälpt till att lösa dom istället för att ägna sig åt pajkastning, så hade debatten kanske inte varit så infekterad.

Men har dessa halvtama vargar någonsin gjort en människa förnär? Rört en människa? Var går gränsen? Får dom inte springa genom er trädgård någonsin? För då är dom tama? Ska dom endast hålla sig låååångt från all bebyggelse för att få finnas till? Allvarligt talat? Lever ni i fablernas värld? När tog en varg en människa sist? Lägg av nu! :rofl:
BTW så finns det varg där jag bor. Så jag sitter inte i storstan inte!

Så lösningen då? Att skjuta alla vargar som visar sig där det finns bebyggelse? För då är dom tama? Jag har hört det här snacket förr. Snart ska alla vargar bort. Man kan inte bara ändra en lag hur som helst och låt folk skjuta hej vilt. Då är vargen borta direkt, på grund av såna som er och er inställning. Så jobbigt som ni verkar tycka att det är med rovdjur föreslår jag att ni flyttar till en annan del av landet. I vissa delar av landet finns det större rovdjur. Och dom har lika stor rätt att finnas här som människan har.

Men du vill ju inte ens försöka förstå innebörden av det jag skriver :confused:
Varför vill du hela tiden förvränga allt jag skriver och få det till att jag vill döda allt levande förutom människan?
Måste vi vänta tills det blir en ohållbar situation av det hela innan vi gör något?
Krävs det att någon dör eller blir allvarligt skadad innan du accepterar att det på en del platser finns vargar som beter sig såhär?

Och för jag vet inte vilken gång i ordningen - jag VILL inte döda alla vargar. Bara påtala att det finns ett problem med varg som inte är rädd för folk. Och lösningen är fortfarande INTE ATT SKJUTA ALLA VARGAR.

Det är en j-vla skillnad att en varg springer genom trädgården och att den faktiskt står på trappen och glor på dig när du öppnar dörren. Det måste väl för sjutton gubbar till och med du fatta? :crazy:
Och för sista gången - JAG HAR INTE INSTÄLLNINGEN ATT ALLA VARGAR SKA SKJUTAS!!!
Är det klart eller ska jag skriva det på flera språk? Med större bokstäver? Eller vad??? Det är ju tydligen helt omöjligt för dig att förstå. HUR ska jag förklara för dig - berätta?

Ja men vad exakt är det du vill då??? endast påtala att det finns halvtama vargar?? VAD ska vi göra med dom tycker du? Vad är din plan??

Vad jag vill?
Jag vill slippa bli kallad inskränkt, egoist, varghatare, djurhatare, idiot, missfoster och diverse andra mindre smickrande öknamn bara för att jag har en annan syn på vargfrågan än vad tex du har.

Jag vill att man i dagens Sverige ska kunna uttrycka sin åsikt utan att få anonyma telefonsamtal och hotbrev.

Jag vill få till en acceptans och förståelse för att det finns problem med rovdjur även om det förhoppningsvis är ovanligt.
Och jag vill att man i de fallen ska få vidta åtgärder utan att bli spottad på, föraktad och misstrodd.

Självklart måste det finnas skäl för avlivning, även av en varg - vad du än må tro om mig, så njuter jag inte av att se ett djur dö.
Men precis som Tacitus skrev tidigare, så blir det problem när ett djur tappar respekten för människan. Och det gäller de flesta djur, inte bara rovdjur.
Om det dessutom kan vara genetiskt betingat, så vore det väldigt olyckligt att inte försöka stävja det i tid.
Jag har inga invändningar mot att avliva älgar, vargar, björnar eller andra stora djur som inte viker undan för människor. Däremot har jag aldrig uttryckt någon önskan att utrota någon djurart. Det är bara du som har försökt påstå att jag har såna åsikter och jag undrar fortfarande varför du gör så? Du får gärna visa vart jag har skrivit något som styrker den synen. Annars tycker jag att du ska sluta svartmåla mig på det sättet för det är orättvist och lågt.

Men precis som Tacitus skrev tidigare, så blir det problem när ett djur tappar respekten för människan. Och det gäller de flesta djur, inte bara rovdjur.
Om det dessutom kan vara genetiskt betingat, så vore det väldigt olyckligt att inte försöka stävja det i tid.
Jag har inga invändningar mot att avliva älgar, vargar, björnar eller andra stora djur som inte viker undan för människor.
Att en varg inte viker undan betyder inte per automatik att den är farlig eller på väg att attackera. Inte ens att den är halvtam! Jämför t ex med unga älgar som struntar i att människor kommer nära dom.
Funderar... Hur många kan exempelvisa läsa en varg? Och hur många gånger har inte vargen varit en hund?

Hade ansvarig myndighet och övrig befolkning insett problemen och hjälpt till att lösa dom istället för att ägna sig åt pajkastning, så hade debatten kanske inte varit så infekterad.
Vilka problem? Att jägarna inte vill ha konkurrens om bytena? Att jägarna på alla upptänkliga sätt just gör debatten så infekterad som möjligt? För det är ett obestridigt faktum att det är jägarna som är motorn i denna konflikt.

Tyvärr är min erfarenhet i vargfrågan att vargmotståndarna (ofta varghatare) tar till allehanda överdrifter och förvanskningar i sitt argumenterande. Har varit med på ett par stormöten anordnade av vargmotståndare där det inte sparats på rena lögner och påhitt, medan fakta och logik varit bristvara.

*Kl*
Antar att det jublas i en del stugor ikväll. En hel vargflock utraderad av en rälsbuss. Hur många individer blir kvar för årets föryngring? Av den redan alldeles för lilla genbasen om 200 djur försvinner ett betydande antal via bl a olyckor och tjuvjakt. Hoppas myndigheterna ändrar policy och dels tillåter ett större antal vargar och dels lägger ut jakten på anställda jägare. Fjolårets "vargjakt" hoppas jag slippa se igen.

LIA

Den som jublar åt att fyra uxna friska djur blev påkörda av tåget ÄR en idiot, en dog med en gång, de tre andra led länge innan man fick lokaliserat dom och avslutat deras lidande.
Tycker denna diskussionen lite har spårat ut.
Fanns en person som kallade mig idiot för att jag påpekade de nya aggregatreglerna, kolla du upp det själv då om du nu anser att du är bättre på det (jag jobbar med det).. Leveratörerna får inte tillverka aggregat som ger mer än 7,5 J enligt de nya EU-reglerna.
Visst, sätt upp staket, det fungerar ett tag, problemet är att den understa tråden skall vara 20 cm ifrån backen,hur gör du då om du ska stänglas mot vatten??
Tror ingen av er förstår den känslan som denna tjejen upplevde när vargen kom springandes mot henne utan att ens sakta av, den är större än hennes stora shetlandsponny, det är ingen trevlig upplevelse. Dom stod i ca 10 minuter bara tittandes på varandra innan vargen långsamt vände om och gick ut över ängen ner mot älven.
Vargen är en del av den svenska faunan, så är det. det spelar ingen roll om man är vargälskare/varghatare som ni så fint uttryckte det MEN de individer som beter sig så här måste stoppas innan de för det vidare. Vi har mycket varg här nere och man ser ganska så snabbt hur valparna lär sig av sin sjuka mor/far hur de ska ta får hundar etc men enligt egna ord från länstyrelsen så ska det mycket till innan det ens kan tas upp till diskussion om ur vida man ska ta till åtgärder eller inte..
Visst har vargarna haft det mycket svårt i år pga av snön men det är fortfarande ingen orsak till att man ska låta en varg som uppvisar sådanhär beteenden att få fortsätta..
LIA: Inte för att vara sån men vet du hur mycket varg det egentligen finns i Sverige?? Det är betydligt många fler än 200 individer, det mörkasen del och sedan finns det ingen möjlighet för myndigheter att uppskatta en stam utan att ta DNA prover såsom det skedde på björnstammen för ett par år sedan och det då uppdagades att vi hade ca 1500 fler djur än vad som var sagt från början.
Jag är själv jägare och vill gärna se ett samspel mellan alla rovdjur i sverige. Att säga att vi är rädda om våra byten är bullshit, visst det finns gamla stålfiler kvar som har den åsikten och det är synd att det är dom som får komma fram och föra talan men att vara jägare är så mycket mer än att stå med en bössa ute i skogen en höstdag. Det handlar så mycket om etologi, djurens beteender och att ta vara på våran fauna.. Rensa upp kallhyggen åt älgarna, stödfodra kalla vintrar, salitstenar etc listan kan göras väldigt lång.. Jag önskar att alla fick ta en del av jägarexamen för att se hur lite hur det egentligen är innan man uttalar sig genterellt om jägare.. Eller bätre upp, häng med era lokala jaktlag en dag så får ni se hur det går till..

Det handlar så mycket om etologi, djurens beteender och att ta vara på våran fauna.. Rensa upp kallhyggen åt älgarna, stödfodra kalla vintrar, salitstenar etc listan kan göras väldigt lång.. Jag önskar att alla fick ta en del av jägarexamen för att se hur lite hur det egentligen är innan man uttalar sig genterellt om jägare..

Är det detta som ni får lära er på jägarexamen?:eek:

Att vargar som beter sig oönskat är sjuka?
På vilket sätt är de det?

Vargar är revirhävdande flockdjur, dessutom rovdjur!!:idea::idea:

Det är inte onormalt:

Att vargar går från, motas från en flock och börjar vandra.
Att de söker sig nya jaktmarker ffa vid svält.

Det är inte heller onormalt att de nyper en konkurrent om födan-läs vovve.Vet du hur många av jägarnas hundar som de själva skjuter ihjäl varje år?
Eller hur många av de de släpper på drev som blir ihjälkörda av någon bilist? Då minsann läggs det inte ut bilder i tidningar eller på nätet på hundar med inälvor hängandes ut.:grin:Konstigt.:angel:

Vargen är en del av den svenska faunan, så är det. det spelar ingen roll om man är vargälskare/varghatare som ni så fint uttryckte det MEN de individer som beter sig så här måste stoppas innan de för det vidare. Vi har mycket varg här nere och man ser ganska så snabbt hur valparna lär sig av sin sjuka mor/far hur de ska ta får hundar etc men enligt egna ord från länstyrelsen så ska det mycket till innan det ens kan tas upp till diskussion om ur vida man ska ta till åtgärder eller inte..

Och angående svenska faunan och jägarnas insatser för den, min uppfattning är att de förstör och alltid har förstört långt mer än de gör nytta.
På 1800-talet fanns det iaf en anledning många gånger -att hålla svälten stången.

Vet du om att klövet nästan var utrotat på 1800-talet, p.g.a jakt?

Vet du om att klövet idag är alldeles för många så det på sikt kommer att bli problem med den biologiska mångfalden därav?

Vad jag vill?
Jag vill slippa bli kallad inskränkt, egoist, varghatare, djurhatare, idiot, missfoster och diverse andra mindre smickrande öknamn bara för att jag har en annan syn på vargfrågan än vad tex du har.

Jag vill att man i dagens Sverige ska kunna uttrycka sin åsikt utan att få anonyma telefonsamtal och hotbrev.

Jag vill få till en acceptans och förståelse för att det finns problem med rovdjur även om det förhoppningsvis är ovanligt.
Och jag vill att man i de fallen ska få vidta åtgärder utan att bli spottad på, föraktad och misstrodd.

Självklart måste det finnas skäl för avlivning, även av en varg - vad du än må tro om mig, så njuter jag inte av att se ett djur dö.
Jag har inga invändningar mot att avliva älgar, vargar, björnar eller andra stora djur som inte viker undan för människor. Däremot har jag aldrig uttryckt någon önskan att utrota någon djurart. Det är bara du som har försökt påstå att jag har såna åsikter och jag undrar fortfarande varför du gör så? Du får gärna visa vart jag har skrivit något som styrker den synen. Annars tycker jag att du ska sluta svartmåla mig på det sättet för det är orättvist och lågt.

Jag hittar inte någonstans ett svar på min fråga i din text. Vad är lösningen? Vad ska vi göra med de vargar som du anser är halvtama? Vad är enligt dig en lämplig åtgärdsplan? När får man skjuta? Hur vet du att en varg som går genom trädgårdar är farlig? Du upprepar dig bara, utan att ge ett ordentligt svar.

Hörre du..jag har hängt med de lokala jägarna många gånger..Där diskuterades det under vargjakten här att man endast skulle skjuta alfa djur. Alla magra eller sjuka, ensamma, svaga djur skulle sparas, för dom dör ändå sen. Så dom fick bort mesta möjliga av stammen. Här finns i princip bara "höhö" jägare. Vrgen ske enligt dom bort, för den tar ju alla rådjur och älgar. Konstigt då att man ser minst fem rådjur här varje morgon. Vi har gott om vilt här. Men jägarna tycker inte om iden att rovdjuren tar sitt först, så får människan resten.

Funderar... Hur många kan exempelvisa läsa en varg? Och hur många gånger har inte vargen varit en hund?

Här gick en förrymd "problemhund" runt i trädgårdarna och skrämde upp folk. Jägarna var på hugget och debatterna gick höga.

Tills en tidigare ägare (uppfödaren?) kände igen hunden och jobbade i några dagar med att fånga in den. Den fick ett omplaceringshem och jag tror att det hela slutade lyckligt.

Det otäcka var liksom att folk var så orubbligt övertygade att det faktiskt var en varg, att de inte tänkte efter hur den betedde sig, var den kan ha kommit ifrån osv. Huvudlöst, liksom... :crazy:

Annars när vargarna går i skogarna här så kontrolleras spåren, det dokumenteras var den kan tänkas komma ifrån och var den är på väg.
Det finns ett revir på nära håll, så kollen på individerna är ganska god, tror jag.

Jag upplever också att kollen är mycket god. Vargen följs noga häromkring. Men det är ett typiskt argument från de här människorna att det finns bra mycket varg än vi vet om i skogarna. Och att det släpps ut tama vargar från djurparker. Några bevis på detta finns dock ej. Det är helt enkelt skrönor och inget att ta på allvar. I transylvanien finns det bra många fler vargar än människor.. Dom tycker nog att svenskarna är ganska patetiska som gnäller över 200 vargar..;)

Inte för att vara sån men vet du hur mycket varg det egentligen finns i Sverige?? Det är betydligt många fler än 200 individer, det mörkasen del och sedan finns det ingen möjlighet för myndigheter att uppskatta en stam utan att ta DNA prover såsom det skedde på björnstammen för ett par år sedan och det då uppdagades att vi hade ca 1500 fler djur än vad som var sagt från början.
Inte det exakta antalet, men eftersom man skulle ha 210 individer efter "jakten" och det sköts minst 2 för mycket, så blir det 208. Dra sedan ifrån dom fyra plus andra som dör på vägarna, förolyckas på andra sätt samt inte minst tjuvskjuts, så skulle jag gissa på att det i vår kommer att finnas runt 180 st. I bästa fall. Av dessa är det endast några få par som skaffar valpar.
Det hysteriska varghatet bland fr a jägarna har sett till att man har totalkoll på våra vargar, en koll som inte alls finns när det gäller våra andra stora rovdjur. Ett tydligt bevis på det är att varenda tilldelad varg blev skjuten samma dag som jakten blev tillåten.

Jag är själv jägare och vill gärna se ett samspel mellan alla rovdjur i sverige. Att säga att vi är rädda om våra byten är bullshit, visst det finns gamla stålfiler kvar som har den åsikten och det är synd att det är dom som får komma fram och föra talan men att vara jägare är så mycket mer än att stå med en bössa ute i skogen en höstdag. Det handlar så mycket om etologi, djurens beteender och att ta vara på våran fauna.. Rensa upp kallhyggen åt älgarna, stödfodra kalla vintrar, salitstenar etc listan kan göras väldigt lång.. Jag önskar att alla fick ta en del av jägarexamen för att se hur lite hur det egentligen är innan man uttalar sig genterellt om jägare.. Eller bätre upp, häng med era lokala jaktlag en dag så får ni se hur det går till..
Även jag är jägare, om än sedan några år ganska inaktiv sådan, och har många kontaktpunkter till andra jägare och jaktsällskap. Så jag vet vad jag talar om. Att förneka att jägarna snackar för sina egna jaktbyten, det är det som är bullshit!

Noterar med intresse att du inte säger något om det övriga i mitt inlägg.

LIA

*kl*

(Försöker att svara flera på samma gång här, ingen glömd...)

Nu är det är ju inte så att vi tolerar alla rovdjur i svensk fauna, ta tex mårdhunden som enligt myndighetsbeslut ska utrotas ur Sverige.

Så varför är debatten så infekterad när det kommer till just varg ?

För mig är det självklart att jobba med att förebygga skadliga situationer, när den första vargattacken redan har skett så är man för sent ute och det är de som har beslutat om att spara oskygga vargar som bär ansvaret för eventuella skadade människor och husdjur. Det är fegt på gränsen till kriminellt att låta dessa skador bara bli statistik istället för att förebygga.

Vad gäller kronvilt så var dessa förr kungens villebråd (därav kronvilt) och fick inte jagas av gemene man, så den svaga älgstammen på 1800-talet ska kanske snarast skyllas på kungahuset än på dagens jägare - jägare där vissa människor faktiskt har gått ut och bojkottat älgjakten då dom ansåg att det var för många älgar tilldelade.

Det är ju också så att älgstammen är intimt förknippad med hur skogsbruket bedrivs, med massiva granskogar så blir det inte lika mycket älg då tillgången på bete inte är lika god.

Tillbaka till vargarna så om dessa måste komma in bland bebyggelse för att leta efter mat så är vargstammen på det stället för stor.

Som sagt var så håller man ju alla andra rovdjur i schack genom organiserad jakt och vissa ska ju enligt myndighetsbeslut de facto utrotas, så vargjakt skiljer ju inte från hur alla andra djur i riket behandlas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedan finner du information om den svenska truppen, deltagarlistor, regler, tidsprogram, TV-tider, kontaktpersoner och länkar för...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama