Vad jag vill?
Jag vill slippa bli kallad inskränkt, egoist, varghatare, djurhatare, idiot, missfoster och diverse andra mindre smickrande öknamn bara för att jag har en annan syn på vargfrågan än vad tex du har.
Jag vill att man i dagens Sverige ska kunna uttrycka sin åsikt utan att få anonyma telefonsamtal och hotbrev.
Jag vill få till en acceptans och förståelse för att det finns problem med rovdjur även om det förhoppningsvis är ovanligt.
Och jag vill att man i de fallen ska få vidta åtgärder utan att bli spottad på, föraktad och misstrodd.
Självklart måste det finnas skäl för avlivning, även av en varg - vad du än må tro om mig, så njuter jag inte av att se ett djur dö.
Men precis som Tacitus skrev tidigare, så blir det problem när ett djur tappar respekten för människan. Och det gäller de flesta djur, inte bara rovdjur.
Om det dessutom kan vara genetiskt betingat, så vore det väldigt olyckligt att inte försöka stävja det i tid.
Jag har inga invändningar mot att avliva älgar, vargar, björnar eller andra stora djur som inte viker undan för människor. Däremot har jag aldrig uttryckt någon önskan att utrota någon djurart. Det är bara du som har försökt påstå att jag har såna åsikter och jag undrar fortfarande varför du gör så? Du får gärna visa vart jag har skrivit något som styrker den synen. Annars tycker jag att du ska sluta svartmåla mig på det sättet för det är orättvist och lågt.