Sånt händer också. Köper man en sån häst så är man rätt beroende av hur duktig tidigare ägare har varit på att träna hästen. Det finns duktiga amatörer, men en hel del som inte är så duktiga också. Och som många sagt tidigare i tråden - en välriden trygg häst är attraktiv och kostar därför en del. Men hittar man en sån så har man ett bra utgångsläge. Sen måste man själv underhålla den utbildning hästen fått - för även att vara lugn och trygg på uteritter är en utbildningsfråga.
Man blir ju också hemskt beroende av den tidigare ryttarens teknik.
Min förra sprätthäst som var rädd för allt hade den tidigare ryttaren vänt och backat förbi läskiga saker.
Vilket innebar att när hon såg läskiga saker gjorde hon en 180 graders vändning och slog i backen på 0,2 sekunder. Eller eventuellt bara slog i backen. Det var liksom en horribel lösning när man inte är med på det.
Med min nuvarande (som jag ridit in) använder jag hellre att man får gå hur som helst så länge man går framåt. Sidlänges, passage, terre-a-terre. Bryr mig inte så länge vi fortsätter framåt och kommer 'förbi'. Nu är han väldigt stadig över lag och blir sällan skrämd/upprörd men olika tänk ger olika teknik och det ger olika "säkerhet" för den som tar över hästen sen.