Jag tror att de som föder upp hästar för att tjäna pengar på det, väljer hästar som de har störst chans att få vettigt betalt för. Då blir det troligtvis "tävlingshästar", med lite mer nerv.
De som föder upp "skogsmullehästar", gör det nog oftast för eget behov. Man kanske inte tänker på alla kostnader i att ta fram en unghäst som något man vill "få igen", utan som ett "billigare" sätt till att skapa sin egen framtida skogsmullehäst (förutsatt att man har ett lämpligt sto då, givetvis).
Jag, som har läst en del hästannonser, tycker mig se att de raser som ofta anses som "skogsmullehästar" (t. ex. fjording, tinker m. fl.) har stigit ganska ordentligt i pris nu, jämfört med för bara 10 år sedan.
Min häst (ponny) är en fantastisk skogsmulle! Oerhört trygg och snäll "tanthäst" för mig, skuttar snällt över småhinder med andra ryttare, trevlig att rida dressyr på men inte särskilt mycket utbildad. Hon är absolut inte av "halvblodsmodell", men väl av en modell som är högt eftertraktad som just skogsmulle, familjehäst, ridskoleponny. Hon är absolut inte till salu, men skulle hon vara det, så skulle jag förmodligen med lätthet kunna få igen pengarna jag betalade för henne (köpt från Irland genom en bekant).