Häst sparkar och reser sig i boxen, vad göra?

Hooligan

Trådstartare
Hallå
Rider en häst som inte får ro att stå i box eller på gången en längre stund , utan börjar sparka och reser sig. Även om han har foder, andra hästvänner inne eller står själv, så börjar denna underbara herre att väsnas. Tålamod, uttråkad, bortskämd, ingen aning. Men tips och råd är nått jag verkligen behöver.
Hulle, som han heter är 4 år, hur trevlig som helst att rida och pyssla med. Går på lösdrift med 2 andra fina hästar. Men hur får jag honom att sluta med detta innan stället rasar ihop och han sparkar sönder sig själv?
Vänliga Hälsningar//
Maria och Hulle
 
Sv: Häst sparkar och reser sig i boxen, vad göra?

Det låter ju som om Hulle inte är van att stå i box. Då är det ett stort intrång för hästen att bli instängd mellan fyra väggar. Du får helt enkelt tänka på det och börja vänja honom lite sakta vid att stå i stallet. För som det är nu är det bara konstigt för honom när han är van att kunna gå in och ut som han själv vill. Så korta stunder i stallet gärna med för Hulle positiva saker efter vad han tycker om.
 
Sv: Häst sparkar och reser sig i boxen, vad göra?

Hej
Jag kan tänka mig att det är så, nu har jag inte känt honom mer än ett halvår.
Men han var på hästgymnasium för inridning i vintras och då hade han inte detta beteende. Inte som dom berätta iaf.
Efter ridning brukar det gå jättebra att stå inne en kort stund.
Men innan vill han inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 144
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 461
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp