Häst som vägrar stå still vid selning

Sv: Häst som vägrar stå still vid selning

ja men du säger ju att han är hysterisk och trampar jämt vid PÅSÄTTNING AV VAGN bara för att det inte är alltid så betyder det ju inte att han kan komma undan just här lixom.

snigelfarmor skrev:
Du kan inte vara så gammal om du tycker likdant som din mamma, men snart kommer puberteten och då kanske du får egna uppfattningar om hästar och godis :) ingen bra kombination i längden, men det funkar säkert för stunden på envisa små ponnyer.

Lite som att mata en skällig hund.

Men snälla va är det här för något ?
Ditte tipsar om att muta med godis.
hon menar att när hästen står still ge den då en godis
så det vet -oj jag stod still jag fick en godis.
efter ett tag kommer ju hästen förstå lika så som hundar gör.
detta är ju ett forum och dte var dittes tips, förstår inte varför
alla bara ska hoppa på henne då.
och sedan vadå puperteten, det är väll snarar du som ska komma i den snart så du mognar lite.
ditte sa ju det tipset för det har hennes mamma användt och då har det funkat, klart man tar efter.
/K

Gullan86 skrev:
jaa stackars din häst som blir mutad med godis hela dagarna för ingenting den lär ju tro att du är en så svag individ som är livrädd för h*n och bara mutar med godis en sån "ledare" är inte värdig nog att ta egna beslut så då tar hästen över och gör som den vill för nån måste ju bestämma och visa vad som är farligt vad som ska göras m.m.

ni kan ju inte stå där som fån och glo på varann;)

han blir inte mutad av godis hela dagarna,
det vet du vörkligen ingeting om .
mosi får en gobit när han gjort ngt bra,
när någor har funkat, eller såndära m.m
det är ju inte precis så att mosi_ ger
mosi godis hela dagarna.
det har hon nog kolla på själv du :smirk:

Jag kan berätta en annan otrevlig sak.

Jag hade ett kallblod på prov inför att bli fodervärd på den. Men det var helt omöjligt för den var van vid att få godis HELA tiden så att den skulle stå still, göra halt eller You name it. Den stegrade sig om den inte fick godis efter en halt. Den var LIVSFARLIG! 3 veckor fick den hos mig, och den blev mycket bättre efter 3 veckor utan godis, utan istället konsekvent träning /ledarskap /beröm.

I min mening är beröm att få vara ifred. Så gör hästar.
Vi människor verkar väldigt glada i mutning. Hur är en unge som slutar skrika om den får godis? Hur är en häst om den står still och sen får godis? Barn o hästar är inte stora tänkare, de är programmerade så som barn o hästar ska vara. De tar chanser, de testar gränser. Men kopplingen stå still/vara tyst=få godis funkar inte. Du kommer få en häst som kanske står still ett tag, vrider på huvudet konstant efter dig, nafsar när du selar på och till sist testar den det den kan=steppar runt för att sen få godis när den slutar=ond cirkel

Jag har nämnt min metod för en häst som stressar upp sig, det finns många andra metoder, men GODIS hör inte hemma i hästträning. Ge i krubban, eller vid stretchövningar eller vid extrema fall såsom jätterädda hästar som inte tuggar, men inte vid vardagsträning!

Ang min hund, så blev hon 14 år, gick ALLTID löst ute, och lydde min minsta vink och fick aldrig godis, för då blev hon så fokuserad på det istället för att göra det hon skulle. Snacka inte skit om min hundhållning, det tar djupast av allt man kan säga till mig, då hon var mitt liv, Jäkligt lågt!

Att stå och mata en häst med godis är som att tigga om bråk. Det är min åsikt iaf.

Fjunet, hur länge står han o steppar sådär, vad händer om du väntar ut honom bara, dvs ignorerar honom? Gör något annat mellan varje rem mm.?

Står han inte lös när du selar på och fäster vagnen?
OM inte, så skulle jag träna på det, för själva fastbindningen är ju en broms i er kontakt, då det är repen som är hans hinder, inte din pondus.
Tänk dig känslan på en pigg o vaken ponny som ger sig iväg såfort han hör dig smacka, men står som ett ljus innan därför att du ber honom. Med tålamod och en lugn kusk går det nog. Det är ju jättesvårt att ge tips såhär när man varken ser ditt eller ponnyns kroppsspråk. Men jag tycker du ska vara så glad över att du har en pigg shettis!

MVH Jenny

Jag har aldrig väntat ut honom, jag vill ju också ut på vägarna ju :p Men jag kan gissa på att han hade lugnat ner sig.

Nej, han står inte lös när jag selar och sätter på vagnen. Då står han med grimman runt halsen som är fäst i uppbindningsstocken. Hade han varit helt lös så hade han bara snaskat gräs hela tiden (shettis + att han fick dåligt med mat där han bodde innan = dålig kombination).

Jag är väldigt glad över att min ponny är så pigg. Men sen så kan jag säga att har jag kört 4+ dagar i veckan så steppar han inte lika mycket. Det är helt enkelt nyhetens behag :p

åke skrev:
Att stå och mata en häst med godis är som att tigga om bråk. Det är min åsikt iaf.

men vi menar ju inte att vi ska "stå och mata"
belöna, det är en viss skillnad på dom två sakerna.

Gullan86 skrev:
jaa stackars din häst som blir mutad med godis hela dagarna för ingenting den lär ju tro att du är en så svag individ som är livrädd för h*n och bara mutar med godis en sån "ledare" är inte värdig nog att ta egna beslut så då tar hästen över och gör som den vill för nån måste ju bestämma och visa vad som är farligt vad som ska göras m.m.

ni kan ju inte stå där som fån och glo på varann;)

det handlar inte om att "muta" det handlar om att belöna,
sen om du bara klappar din häst på halsen när den är duktig, då tycker väll inte den att det är jättekul lära sig nya saker med díg.
i med att en aldrig får något för det.
ni har ju missuppfattat HELT, det hnaldra värkligeninte om att mata hästen med godis.
belöna, kan du se en skillnad på dom två sakerna ?

Testa hästsspråket, EFTERGIFT :) När din häst har gjort en sluta, hur belönar du då? Om du sträcker dig fram och ger godis så kanske din häst liknar kallblodet jag hade på prov ihh :)

Jag förstår vad du menar men köper inte resonemanget, och på ett forum har alla olika åsikter. Vill inte bråka, bara diskutera. *kul*

ja det är riktigt konstigt att han lärt sig så mycket på det knappa året jag haft han då HELT UTAN GODIS, konstigt va?;)
jag har lärt han flytta för skänkel, galoppskänkel, trav, alla kommandon, kört in han, lärt han tömmkörning(detta är inte i rätt orning hoppas du förstår haha), hoppat med han, ridit han utan sadel och träns(även galopperat) fått han att stå blix stilla vid uppbindningsstocken fast jag t.o.m kört iväg med bilen + transporten för att vända så mkt litar jag på att han står still, lärt han att ha tålamod och stå där vid stocken flera timmar när jag gör annat(bra att kunna) m.m m.m m.m m.m

allt detta + mer, UTAN godis....konstigt va? jag måste vara trollkar;)

åke skrev:
:bow: :bow:

Det lät som om jag sagt det själv...
Det var ingen som matade mig med godis på lektionerna i skolan heller för den delen.. :p

Det här är belöning däremot: Testa hästsspråket, EFTERGIFT Hejja SF

Tycker allt du säger Gullan är väldigt klokt, liknar mkt min metod jag använder på min islänning. Har ännu inte hanterat min minishettis så mkt att jag kan säga att jag är lika konsekvent lyckad på det området, men det går åt rätt håll...

Instämmer f ö med ovanstående som undviker godis som metod. Det är alldeles för lätt att man gör fel. Eftergiften har man alltid i handen och är så tacksam att ge, bättre att använda den. Ett måtto jag har i den andan är att "sluta när det går som bäst". Det gör att hästen får avsluta sitt pass med självförtroendet på topp och vi som ledare har det positiva ledarskapet i behåll. Jag "utmanar" därför inte lyckan och riskerar ett nederlag i onödan. Ibland kan det bli väldigt korta pass, om man är i en kritisk period. Ibland är det väldigt små framsteg jag finner goda nog. Ibland sker enorma framsteg helt enkelt för att hästen "bjuder" på det och därmed visar att han är mogen för det. Tvingar aldrig fram något som hästen inte är mogen för. Lockar och kan envisas, eftersom det gäller att vara envisare än hästen - men att kräva för mkt - abolut inte. Vill ha en häst som gillar att arbeta och vara mig till lags. "Ge och ta" med ömsesidig respekt. Det jag begär måste jag vara beredd att kämpa för, med båda som vinnare i slutänden. Därför begär jag inte mer än jag kan med att verkligen kräva.

Det var lite om min filosofi...ingen behöver känna sig träffad, jag bara berättar hur jag tänker...

Senast ändrad av en moderator:

håller med dig totalt...du skrev det jag inte fick ur mig. respekt och att förtjäna den, ge och ta det är vad det går ut på...det här ämnet är så stort att det inte går att beskriva i 3 ord men ja tror vi fått ur oss en del om hästhanteringen utan godismutning.

Tråka ut den.
Du lägger på selen, han börjar gå, du tar av selen tills han står still och STÅR några sekunder.
Upprepa, upprepa och upprepa.
Säg inte ett ord till honom, låtsas att han är en träbock eller nått.
Du avbryter all aktivitet om han inte står stilla.

Om du inet uppnår full selning inom en bestämd tidsram som du bestämt tidigare, exempelvis 2 timmar (bra med gott om tid första gångerna) så sätt in honom i boxen/hagen och åk hem.Inte borsta, pula eller klappa och prata, bara ignorans.

Budskapet är stå still och håll truten om du vill ut och h akul framför vagnen.

Mkt effektivt men tar lång tid men när det väl fastnat så sitter det där.

Gullan86 skrev:
ja det är riktigt konstigt att han lärt sig så mycket på det knappa året jag haft han då HELT UTAN GODIS, konstigt va?;)
jag har lärt han flytta för skänkel, galoppskänkel, trav, alla kommandon, kört in han, lärt han tömmkörning(detta är inte i rätt orning hoppas du förstår haha), hoppat med han, ridit han utan sadel och träns(även galopperat) fått han att stå blix stilla vid uppbindningsstocken fast jag t.o.m kört iväg med bilen + transporten för att vända så mkt litar jag på att han står still, lärt han att ha tålamod och stå där vid stocken flera timmar när jag gör annat(bra att kunna) m.m m.m m.m m.m

allt detta + mer, UTAN godis....konstigt va? jag måste vara trollkar;)

va bra då, men jag tyker iaf
det känns bra att använda en godisbit
när hästen vart duktig.
för mig funkar det jätte bra och jg har minsann
ingen tiggare.

men bara för att jag användetr godis
för att belöna min häst då och då.
betyder dte väll inte att jag inte kan använda hästspåket
EFTERGIFT . eller hur ?

din häst tigger inte för att du är ledaren, skönt att du sa det själv!
Du får belöning genom att du får ge belöning Inget fel med det, bara man erkänner det :) *hihi

ha det Gott!

Självklart så skall man ju ge hästen berömm då den gör rätt. //bonny

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 001
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 933
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 035
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar