hur vet du det då har du frågat han
han ska lugna sig tills du säger till att ni ska åka iväg med vagnen...min häst vill oxå ut o köra vagn....om man gämför med ridningen då, accseppterar du att en häst inte står still när du ska sitta upp bara för att "den vill iväg o springa"?
säger du till hästen att den ska stå stilla så ska den stå stilla därmed basta finns inga undantag
haha nej jag vet inte mycket om just NH jag vet bara mycket om det jag pratar om. jag skiter i alla konstiga gubbar som säger sig veta allt jag tar till mig av det intressanta och det jag tycker är vettigt och bildar en egen uppfattning det som funkar det utövar jag...det som låter vettigt är vettigt för hästens naturliga flocklevnad det utövar jag...
skulle tex inte binda fast min häst vid ett träd och gå o fika utan att tänka över det 15gånger extra....jag har istället lärt min häst succsesivt att kunna stå sjäv vid en uppbindningsstock och jag kan gå och hämta saker m.m köra iväg med bilen + travsportn för att vända m.m han ska stå där lungt och vila vart jag än tar vägen....
för om du inte visste det så är det ledaren som håller koll på den andra parten inte tvärtom...hästen ska kunna stå lugn där jag satllt honom för han litar på att inget händer honom då.
det mest jag gör är att tänka realistiskt och hur hästarna beter sig i flocken.
det är ju en bra grundide att hästen ska kunna stå uppbulden det är säkert delvis nför att min häst har så lätt för att stå still när jag selar.
men att bara bilda fast hästen o sticka är ju som att verkligen visa att man lämnar den i sticker och jag som ledrare sviker hästens förtroende.
jaja det är verkligen en hel vetenskap detta. och i hästvärlden kommer folk alltid ha olika åsikter så är det. vissa mer eller mindre bra.