Häst som vägrar stå still vid selning

Sv: Häst som vägrar stå still vid selning

din din mamma håller på med kallas muta för att hon inte vet hur hon ska göra på nåt annat sätt.

är man ledaren över hästen behövs inget godis så du menar att hästarna springer runt o matar varann med godis när de vill visa vem som är ledaren???:angel: :D

det resulterar bara i mindre fingrar på din mamma och ett monster till tiggig shettis...fy tusan för såna shettisar det har man tyvärr träffat många gånger:devil:

Ditte skrev:
Och jag har inte sakt att man ska försöka med godis hela tiden men det är bara EN metod som man kan testa..;)

det är den SISTA metoden man ska testa om man ens ska testa den.-beror kanske på om man har för många fingrar på sina händer då är det ju ett förslag;)

Nej, jag tänker inte göra någon join-up eller dylikt. Jag köper inte hela det här ledarskapstjafset. Ingen människa kan vara en fullvärdig flockledare - en fullvärdig flockledare lämnar aldrig flocken. Och kom inte hit och påstå att någon tillbringar hela dygnet med sin häst.
Min häst ska göra vad jag säger, men det är en helt annan sak än ledarskap tycker jag.

hästen har alltid flocken hos sig och där är en ledare. när du sen tar ut hästen ur hagen vem är då ledaren?:devil:
det är det som måste göras upp annars kan inte hästen lite på sin ägare/ledare till 100% då vill den heller inte göra dig till lags om du inte är en värdig ledare/ägare. bit i den du:devil:

jaja alla får göra/tycka/tro som dom vill det jag vet nu är iaf att det jag gör funkar det du gör funkar ju uppenbarligen inte eftersom du har problem med selningen det har du själv gjort en tråd om jag ville bara dela med mig av vad som funkar.;)

Ingen av oss, men jag bestämmer :D

jag håller inte med dig där men jag orkar inte gå in på det.

Tipsar dig om parelli träning bara :)

tell me more...alla kan inte veta allt men alla kan veta nåt;)

Senast ändrad:

Gullan86 skrev:
det du gör funkar ju uppenbarligen inte eftersom du har problem med selningen det har du själv gjort en tråd om jag ville bara dela med mig av vad som funkar.;)

Hörrö du, min häst är störig vid selningen eftersom han vill komma iväg. Inte för att han är dum. Och inte för att jag har problem med honom. I övrig hantering är han bra, men han blir för glad när han ser vagnen.

Jag trodde du visste mycket om NH. Vet du inte ens vem det är?

Din häst är störig därför att han inte ser dig som ledaren :) Han är inte trygg med dina beslut utan tar egna, såsom att springa iväg när han själv vill.
Det finns hingstar man bara säger Nej lugnt o stilla till, innan de ska bestiga ett sto, så gör de inte det, men vill vill dem :) Det är ledarskap.

Du får helt enkelt träna. Än så länge så tycker jag ihärdighet funkar bäst. Backa honom, när han står still mer än 3 sekunder, beröm och gör det du ska, upprepa tills han tröttnar, om det så tar en halvtimme innan du kan sätta dig i vagnen. Det är ju inte bara lydnad, det är ju säkehet med. Och inget är skönare än när jag ställer min häst utanför stallet på vägen, går in i stallet hämtar rockarden och selar på. Jag tackar framförallt parelliträningen för det, för jag har full kontroll på alla fyra benen och kan styra henne med ett lillfinger eller ett röstkommando. Skööönt!

Gullan, sök på pat parelli.

/jenny

hur vet du det då har du frågat han;) han ska lugna sig tills du säger till att ni ska åka iväg med vagnen...min häst vill oxå ut o köra vagn....om man gämför med ridningen då, accseppterar du att en häst inte står still när du ska sitta upp bara för att "den vill iväg o springa"?

säger du till hästen att den ska stå stilla så ska den stå stilla därmed basta finns inga undantag;)

haha nej jag vet inte mycket om just NH jag vet bara mycket om det jag pratar om. jag skiter i alla konstiga gubbar som säger sig veta allt jag tar till mig av det intressanta och det jag tycker är vettigt och bildar en egen uppfattning det som funkar det utövar jag...det som låter vettigt är vettigt för hästens naturliga flocklevnad det utövar jag...

skulle tex inte binda fast min häst vid ett träd och gå o fika utan att tänka över det 15gånger extra....jag har istället lärt min häst succsesivt att kunna stå sjäv vid en uppbindningsstock och jag kan gå och hämta saker m.m köra iväg med bilen + travsportn för att vända m.m han ska stå där lungt och vila vart jag än tar vägen....

för om du inte visste det så är det ledaren som håller koll på den andra parten inte tvärtom...hästen ska kunna stå lugn där jag satllt honom för han litar på att inget händer honom då.

det mest jag gör är att tänka realistiskt och hur hästarna beter sig i flocken.

det är ju en bra grundide att hästen ska kunna stå uppbulden det är säkert delvis nför att min häst har så lätt för att stå still när jag selar.
men att bara bilda fast hästen o sticka är ju som att verkligen visa att man lämnar den i sticker och jag som ledrare sviker hästens förtroende.

jaja det är verkligen en hel vetenskap detta. och i hästvärlden kommer folk alltid ha olika åsikter så är det. vissa mer eller mindre bra.

snigelfarmor skrev:
Din häst är störig därför att han inte ser dig som ledaren :) Han är inte trygg med dina beslut utan tar egna, såsom att springa iväg när han själv vill.
Det finns hingstar man bara säger Nej lugnt o stilla till, innan de ska bestiga ett sto, så gör de inte det, men vill vill dem :) Det är ledarskap.

Du får helt enkelt träna. Än så länge så tycker jag ihärdighet funkar bäst. Backa honom, när han står still mer än 3 sekunder, beröm och gör det du ska, upprepa tills han tröttnar, om det så tar en halvtimme innan du kan sätta dig i vagnen. Det är ju inte bara lydnad, det är ju säkehet med. Och inget är skönare än när jag ställer min häst utanför stallet på vägen, går in i stallet hämtar rockarden och selar på. Jag tackar framförallt parelliträningen för det, för jag har full kontroll på alla fyra benen och kan styra henne med ett lillfinger eller ett röstkommando. Skööönt!

Gullan, sök på pat parelli.

/jenny

:bow: :bow: :bow:
håller med till fullo skulle inte våga sätta mig i en vagn där hästen har hela komandot. vem vet vad som kan hända då hästen kanske "bestämmer" sig för att springa över vägen med vagn o allt när det kommer en bil och man har inget o säja till om.

jag har inte hört om honom faktiskt men jag gör som du styr mkt med röstkonmandot och backa är standard för oss...som jag skrev tidigare har jag lärt han att han ska backa innan han får maten i hinken så han inte ska rusa över en.

man får vara riktigt uppmärksam för hästen testar hela tiden gränserna och ser om den kan jobba sig uppåt i rang...ibland ser jag på min pålle att han smiter föra mig, buffar på mig, går mot mig så jag måste backa m.m då har det gått långt för då märker t.o.m vi människor det så då är det bara o longera han...

smiter han då undan eller inte är uppmärksam på mig så driver jag iväg han han ska lyssna på mig göra det jag vill direkt då har han gett sig och tuggar.

japp ihärdighet/envishet....det är den rätta medicinen är man inte envisare än synden kan man inte äga en shettisa haha eller ponny överhuvudtahet där inräknat den riktigt envisna islandshästen som är väldigt flockbunden...får en islanshäst som den vill några gånger kan den bli mer än farlig vill jag lova av egen erfarenhet talat.(inte min häst).
där var även godis inräknat....:mad:

ett exempel är när man rider själv ofta på islandhästar testar de ofta om de kan få gå hem igen man får vara riktigt bestämd och ALDRIG ge sig eller låta hästen få rätt eller göra som den vill.

det är inte bara vi som råkar ut för mindre olyckor om vi har pli på våra hästar och visar vem som är ledaren, hästen behöver oxå en värdig ledare en kan lita på den mår tusen gånger bättre då.:love:

miamiamia skrev:
Be hovslagaren svetsa små ögglor på skona så kan du fästa ringar i golvet och haka i en kabinhake:idea: . Då blir den nog stilla!
/M

det bästa förslaget hitills :)

snigelfarmor skrev:
Du kan inte vara så gammal om du tycker likdant som din mamma, men snart kommer puberteten och då kanske du får egna uppfattningar om hästar och godis :) ingen bra kombination i längden, men det funkar säkert för stunden på envisa små ponnyer.

Lite som att mata en skällig hund.

inte så men är du dum i huvet eller ngt ? Om man har godiset i typ n ficka eller ngt och hästen står still så belönar men den ! efter som hästar är godis ätare ( :p ) så kommer den ju ihåg när den gör ngt rätt och den vill göra det igen för att få en till godis , men det är ju så att man ger ju inte VARJE gång den gör rätt , eller jo i början gör man det men efterhand ställer man större krav på hästen och den får inte godis VARJE gång !

snigelfarmor skrev:
Lite som att mata en skällig hund.

Varför tar du upp hundar ? Om jag nu får fråga , hur lär du dina hundar sitt ligg etc ? genom att be dom göra som du vill utan godis för att den börjar tigga ? Men hallå ? Din hund lever ett tragiskt liv om den aldrig belönas med ngt gott när den gör rätt . Jag liiiiider med din hund :cry: stackarn

Gullan86 skrev:
hur vet du det då har du frågat han;) han ska lugna sig tills du säger till att ni ska åka iväg med vagnen...min häst vill oxå ut o köra vagn....om man gämför med ridningen då, accseppterar du att en häst inte står still när du ska sitta upp bara för att "den vill iväg o springa"?

säger du till hästen att den ska stå stilla så ska den stå stilla därmed basta finns inga undantag;)

haha nej jag vet inte mycket om just NH jag vet bara mycket om det jag pratar om. jag skiter i alla konstiga gubbar som säger sig veta allt jag tar till mig av det intressanta och det jag tycker är vettigt och bildar en egen uppfattning det som funkar det utövar jag...det som låter vettigt är vettigt för hästens naturliga flocklevnad det utövar jag...

skulle tex inte binda fast min häst vid ett träd och gå o fika utan att tänka över det 15gånger extra....jag har istället lärt min häst succsesivt att kunna stå sjäv vid en uppbindningsstock och jag kan gå och hämta saker m.m köra iväg med bilen + travsportn för att vända m.m han ska stå där lungt och vila vart jag än tar vägen....

för om du inte visste det så är det ledaren som håller koll på den andra parten inte tvärtom...hästen ska kunna stå lugn där jag satllt honom för han litar på att inget händer honom då.

det mest jag gör är att tänka realistiskt och hur hästarna beter sig i flocken.

det är ju en bra grundide att hästen ska kunna stå uppbulden det är säkert delvis nför att min häst har så lätt för att stå still när jag selar.
men att bara bilda fast hästen o sticka är ju som att verkligen visa att man lämnar den i sticker och jag som ledrare sviker hästens förtroende.

jaja det är verkligen en hel vetenskap detta. och i hästvärlden kommer folk alltid ha olika åsikter så är det. vissa mer eller mindre bra.

Ojj vad det handlar om ledarskap här då .. inte så men en hästflock vakar ledaren över flocken dygnet runt !
Fast iochförsig så bor ju du säkert i deras hage och stall också , stackars häst :cry:

haha vem e nu du då?

dumt nog ger man hundar godis så de blir tiggiga men en hund kan man trots allt iaf knuffa ner från knät om den börjar hoppa eller tigga hur gör du när en häst kommer i full galopp mot dig eller börjar meja ner dig bita dig m.m när den vill få tag på godis???

Mósí_ skrev:
Ojj vad det handlar om ledarskap här då .. inte så men en hästflock vakar ledaren över flocken dygnet runt !
Fast iochförsig så bor ju du säkert i deras hage och stall också , stackars häst :cry:

jaa stackars din häst som blir mutad med godis hela dagarna för ingenting den lär ju tro att du är en så svag individ som är livrädd för h*n och bara mutar med godis en sån "ledare" är inte värdig nog att ta egna beslut så då tar hästen över och gör som den vill för nån måste ju bestämma och visa vad som är farligt vad som ska göras m.m.

ni kan ju inte stå där som fån och glo på varann;)

Gullan86 skrev:
jag har istället lärt min häst succsesivt att kunna stå sjäv vid en uppbindningsstock och jag kan gå och hämta saker m.m köra iväg med bilen + travsportn för att vända m.m han ska stå där lungt och vila vart jag än tar vägen....

Min häst står också lugnt och fint vid uppbindningsstocken. Men när selen och vagnen kommer fram så börjar han "steppa" lite.

snigelfarmor skrev:

Vem har sagt att han springer iväg? "Problemet" med min ponny är att han har bråttom iväg och därför börjar "steppa" eftersom han tycker att matte tar för lång tid på sig. Detta är from det att han ser selen/vagnen.

Min häst har ALDRIG fått regelbunden motion. När han väl blivit motionerad så har det varit av mindre barn. Han tycker om att arbeta, och att äntligen ha fått rutiner har varit jättestort för honom. Det är en helt annan häst idag än när jag hämtade honom. Klart att han blir energisk och "på" när han ser selen eller vagnen.

Vad jag frågade om var dock hur jag skulle kunna få honom att lugna ner sig. Du och Gullan ger knappast bra råd, för med råden ni ger så låter det som om han är helt hysterisk och trampar jämt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 001
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 933
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 035
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar