Häst som vägrar stå still vid selning

Sv: Häst som vägrar stå still vid selning

Attans. Han har ju inga skor.

Hmmm, du fick ju en del bra svar innan allt barkade iväg...:D

Jag skulle gjort såhär:

1. Hitta en bra uppbindningsplats exv ett stabild träd där du kan se honom bra vad du än gör, är i stallet eller inne i huset. Marken under bör vara "förstörbar", d v s kanske inte finaste gräsmattan.

2. Bind upp honom där i stabil grimma och stabilt grimskaft, bind honom högt, i höjd med öronen ungefär och med lagom långt grimskaft så att han kan röra sig. När du binder honom högt upp trasslar han inte in sig och kan inte skada sig genom grimskaftet. Om du vill kan du, med ett rep, binda fast en innerslang till ett däck i trädet och fästa grimskaftet i innerslangen. Om han exv kastar sig flexar innerslangen och han slipper skavsår och skador på nacke och du slipper trasiga grimmor och häst på rymmen.

3. Låt honom vara! Bind upp honom där och låt honom stå där tills han lär sig själv att stå still, att det inte lönar sig att fara omkring, skrapa, gå fram och tillbaka. Det kan ta tid. Förbered dig på att det tar några dagar innan han står helt stilla. Ju mer bagage han har desto längre tid tar all din "omträning". Gör detta när du VET att du har tid så att du kan fullfölja, det kan ta timmar första gångerna. Bra om du kan exv gå in och ta en fika e.dyl under tiden och samtidigt ha honom under uppsikt.

4. När du bundit upp honom låter du honom stå tills han verkar lugn av sig själv, gå fram till honom och klappa lite. Börjar han hetsa upp sig, gå omkring, skrapa med hovarna e.dyl. Gå lugnt därifrån och låt honom stå ett tag till. Så fort han börjar konstra går du därifrån. Upprepa detta. Efter ett tag lär han sig att du inte tar loss honom om han hetsar upp sig utan bara tar loss honom om han är fortsatt lugn. Så fort han är så lugn som du vill, kan vara mindre än målet första gångerna, tar du loss honom.

Meningen med denna övning är att hästen själv måste lära sig vad DU är ute efter. Tro mig, detta fungerar!! Vi gör det ständigt på nya hästar (och de gamla) som vi får hem och det fungerar - varje gång!
Vi låter dem inte stå utan uppsikt men de får stå där själva utan en massa hästar i närheten eller tätt inpå sig. De måste själva klura ut vad som krävs av dem. I och med att du VET att du vill ha en lugn häst måste du nu hitta verktygen, inte sant? Detta ÄR ett bra verktyg. Så länge hästen far omkring, stressar upp sig, skrapar osv har den ännu inte klurat ut svaret på gåtan - hur man kommer därifrån. När du går fram till honom och klappar försöker han kanske tala om för dig att ta mig för tusan härifrån men du vet hur du vill att han ska vara - lugn och avslappnad. Ge dig inte utan vänta ut honom - det kan ta LÅNG tid. Hästen lider INTE.

När han är lugn och står så still när du kommer fram till honom och klappar är det läge att ta bort honom och sätta in honom i hagen e.dyl. Ge honom något att äta och dricka och pyssla lite om du vill. Det är NU han lär sig. Det är NU han får sin AHA-upplevelse. Jaha, var det DETTA jag skulle göra för att komma härifrån? Om du tar bort honom när han far omkring, stressar och skrapar är det DET han tror att han ska göra för att komma därifrån.

Detta stora jobb är en engångsgrej för att han själv ska komma på vad som krävs av honom men kan behöva upprepas ibland.

När han själv kommit på detta med att stå still när han är uppbunden har du ett helt annat utgångsläge inför stå still träning i stallgången, vid borstning, selning osv. Håller med föregående talare om vikten av konsekvens. Brukar hålla hårt på kommandon som exv - Stå still! Backa eller korrigera hästen sidleds om den rör sig, alltid tillbaka till utgångsläget. Beröm med - Bra! e.dyl när han gör rätt och klappa lite. Rätt sätt ska belönas och vara positivt för hästen utan att bli mesigt, om du förstår :D

Sätt på handbojor runt karlederna och fäst i golvet:idea:

Ja hästen står i af stilla... Haha

Vad smart, för då vet ju hästen till nästa gång att det är bara att göra likadant då, så får den godis... :D

Men om man skjuter hästen först då riskerar man att den RAMLAR ikull, och då står den inte längre... Haha :D

aa men va fan fattar du inte:mad: man GER DEN INTE GODIS MAN LOCKAR DEN TILL ATT STÅ STILLA ..så fort den står stilla så ger man den????? fan va ni e dumma:mad: :bow:

Hm, godis är en nödlösning för att överhuvudtaget komma upp i vagnen kanske, men ingen TRÄNINGSMETOD, speciellt inte på shettisar då man säkert får ett nafs på köpet till sist.
Du behöver INTE vara så otrevlig i tonen, här på körforumet gäller Trivselregler. Välkommen en gladare dag kanske? Svordomar passar inte heller så bra här, lämna dem utanför tangentbordet så blir det trevligt att läsa dina inlägg i framtiden. Med Vänliga hälsningar Jenny

snigelfarmor skrev:
Hm, godis är en nödlösning för att överhuvudtaget komma upp i vagnen kanske, men ingen TRÄNINGSMETOD, speciellt inte på shettisar då man säkert får ett nafs på köpet till sist.
Du behöver INTE vara så otrevlig i tonen, här på körforumet gäller Trivselregler. Välkommen en gladare dag kanske? Svordomar passar inte heller så bra här, lämna dem utanför tangentbordet så blir det trevligt att läsa dina inlägg i framtiden. Med Vänliga hälsningar Jenny

haha jooo men blir ba sur när alla håller på..
Ne men MIN MAMMA GÖR SÅ SA JA BARA .. sen får ju folk tycka o tänka va dom vill men ja tycker så

snigelfarmor skrev:

vadå tycker duu att andra folk är trevliga när dom hålelr på o skriva typ ååå smart.. så ja blev ba lite sur :P men men sorry

Carolus skrev:
Men om man skjuter hästen först då riskerar man att den RAMLAR ikull, och då står den inte längre... Haha :D

haha :P nee ve hemskt:rofl:

Du kan inte vara så gammal om du tycker likdant som din mamma, men snart kommer puberteten och då kanske du får egna uppfattningar om hästar och godis :) ingen bra kombination i längden, men det funkar säkert för stunden på envisa små ponnyer.

Lite som att mata en skällig hund.

snigelfarmor skrev:
Du kan inte vara så gammal om du tycker likdant som din mamma, men snart kommer puberteten och då kanske du får egna uppfattningar om hästar och godis :) ingen bra kombination i längden, men det funkar säkert för stunden på envisa små ponnyer.

Haha duuu ja kan inte mkt om körninge men det fattar jag haha .. KLart att man kan andvända godis som träningsmetod..
O du säger att folk skall vara trevliga????
har liksom varit med en del gånger när man kör in hästar o så så ja vet ju lite.. men va tycker du att man ska göra då??:smirk: :smirk: ;)

snigelfarmor skrev:

Och jag har inte sakt att man ska försöka med godis hela tiden men det är bara EN metod som man kan testa..;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 001
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 934
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 035
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar