Häst som tänker "Jaha"

Sv: Häst som tänker "Jaha"

Jag tycker det var en jättebra tanke från Novali, precis dom symtomen kan vara allergi, det finns då sprutor bla att ge så blir det en annan häst!

Jag tycker det var en jättebra tanke från Novali, precis dom symtomen kan vara allergi, det finns då sprutor bla att ge så blir det en annan häst!

Men! Jag har nämnt det för två veterinärer, den ena flera gånger under flera år att jag tror att han är pollenallergiker men hon har bara sagt "jaaa, kanske det, men det är inget att göra nåt åt". :mad: :crazy:
Å andra sidan så var det just den veterinären som vägrade komma ut för att hon inte trodde min häst var dålig på riktigt när hon började visa sympton på kronisk kotledsinflammation... Men den andra konstaterade också att det kanske var så och att det bara var att gilla läget.

Däremot har jag aldrig märkt att han blivit speciellt off under pollensäsongen, utan bara snorig och lätt för att frusta.

Det var det dummaste, vad trist med såna veterinärer:crazy: numera finns ju behandlingar, jag ser en häst dagligen som var trött och orkeslös på våren och snorig, men som nu är helt i form och tävlar osv tack vare sina sprutor. Det stämmer rätt väl med hur Prince är, enligt beskrivningen, tappade gnistan liksom.

Det är inte så ovanligt som man tror bland hästar heller, tydligen, fast förr visste man inte vad det handlade om helt enkelt.

Kanske vore idé att kolla upp igen? Och hoppas på mer intresserad veterinär:idea:

Men! Jag har nämnt det för två veterinärer, den ena flera gånger under flera år att jag tror att han är pollenallergiker men hon har bara sagt "jaaa, kanske det, men det är inget att göra nåt åt". :mad: :crazy:
Å andra sidan så var det just den veterinären som vägrade komma ut för att hon inte trodde min häst var dålig på riktigt när hon började visa sympton på kronisk kotledsinflammation... Men den andra konstaterade också att det kanske var så och att det bara var att gilla läget.

Däremot har jag aldrig märkt att han blivit speciellt off under pollensäsongen, utan bara snorig och lätt för att frusta.

Det är ju typiska symptom på pollenallergi, alltså frustande lätt snorighet.

Finns ett kanonbra nässpray nu som inte är någon karens eller tävlingsförbud på så Marvin, om du vill veta vad det är så PM:a mig.

Fast lite utan gnista, det har han ju varit hela tiden. Skulle snarare säga att han är mer vaken nu än för några månader sedan. I förrgår blev han till och med rädd för ett barn som dök upp bakom en buske! :eek:

Igår var det kyligt och regnigt, och borde väl vara mindre pollen? Ändå hostade han mer än han gjort i helgen (då han bara hostade till 2 gånger, annars hade jag såklart inte hopptränat honom på måndagen, då han ju dessutom kändes jättefräsch!).

Jag har pollenallergi själv och vet hur det varierar mellan dagar och oavsett väder.

Eftersom du beskriver honom så superseg ibland och Solvira har haft tanken tidigare skulle jag definitivt kolla innan han ev blir sämre över tid, om han inte får medicinering, (om han nu behöver det alltså) JAg kan utan tabletterna vara helt slö och slut vissa dagar men inte alls alla dagar, så det varierar, även för hästar så som jag har förstått det hela.

Nässpray är redan beställt! :idea:

Får väl kanske dra ut vet också, men han är lite svårflörtad för tillfället.

Ok vad bra, då får du se om det blir skillnad! Sen får en del sprutor som sagt, också!

Men intressant om det hjälper:idea:

Skillnaden är att med nässpray får hon tävla o då alltså även träna för tävling enligt TR. Med sprutor så blir det karens o tävlingsförbud o får då heller inte träna för tävling. O jo, det måste man följa om man har minsta tanke på att starta en endaste lite clear round hoppning/dressyr!:)

Sen, en sak till som jag kom på (jag tror jag nämnt det nån gång förut också)- ge b-vitamin tillskott om du inte redan gör det. Jag har varit utan nån vår och höst och tyckt att han varit så "livlös" tills jag kommit på att han brukar ha problem med fällning och pälssättning, och köpt b-vitamin som sirap och efter bara ett par dagar haft min vanliga häst igen! Inte ens müslin som skulle ha "tillräckligt" med b-vitamin tillskott räckte för honom.

Fast stämmer det? Denna tävlar ft och startar närmast i helgen nu.:confused:

Jag är helt säker på att dom kollat det:confused: Den har fått sprutorna och tävlat i flera år nu.

Jo men nu har jag kollat:idea: Det kan kanske bero på medel men det den får betecknas inte som prestationshöjande (de tog reda på det direkt den fick medlet) på det sättet att det är dopingklassat och hästen har t o m dopingtestats och det var inte problem med medlet. Kanske finns andra allergimediciner som inte är tillåtna:confused:

MYCKET underligt för allt som tas upp av kroppen brukar ju klassas som prestationshöjande och sprutar du med nåt så tas det ju upp av kroppen?:confused:

Jag skulle vilja veta vad det är för preparat?

Ska fråga! Det är nåt vaccin mot pollenallergin tror det är liknande som människor kan få, också. Nu är hästen i Mantorp så får fråga senare, påminn mej! Men dom tog reda på att det var ok, alltså, samt att dom fått dopingtesta på nån tävling.

Undrar om det inte är lite sent med B-vit tillskott. Han har ju redan satt sommarpälsen nu, såg idag att det nästan inte går att se vart han var klippt nånstans.

Idag var han iaf superpigg, galopperade i den branta backen vid terrängspåret innan vi gick in i ridhuset och han drog iväg som attan upp där och hade skitkul!

Delvis KL vad vet jag, om sprutbehandlingen i vart fall :P

man sprutar inte dem så ofta efterhand med den behandlingen. Har för mig att i början sprutar man 1 gång/vecka och sedan bara varannan vecka. Man sprutar dem då på måndagar, så är tävlingskarensen inget problem till fredag och under helgen. Så var det när vi behandlade min iallafall. Personligen är jag dock inte såld på varken behandlingen eller nässprayet då det inte hjälpte oss, men det vart förvisso en svår situation med min. Testa kan man ju alltid göra!

Hoppsan, nu är vi anmälda till vår första tävling!! :eek:

Provade nässprayen idag, han hostade inte en enda gång trots att det dammade rejält på ridbanan. Men å andra sidan har han inte hostat nåt de senaste dagarna heller.

Ja det stämmer nog, det är inte ofta numera.

Hoppas det håller i sig nu då! Och har han redan börjat fälla? Han brukar nämligen inte fälla ordentligt förrän det är sommarvarmt, fram tills dess går han och har problem med vinterpälsen. Att klippningen inte syns betyder inte nånting, det man märker på att han är färdig med fällningen är att man inte blir ett hårmonster längre. Såg alltid ut som att man flått en häst levande i stallgången varje dag när han fällde. :o

När är tävlingen? Kanske kan taima in det så att jag kan komma och vara hästskötare, är ju min födelsedag snart och pengar till att komma och hälsa på står på listan...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar