Häst som tänker "Jaha"

Sv: Häst som tänker "Jaha"

hm... Jag kanske ska ta tillbaka mitt tidigare uttalande om att jag håller i när jag ska trava. Det sker nog bara när jag måste få igenom skänkeln, dvs när det inte händer något. Misstänker nu att jag gör som du, en kortare skänkelimpuls efter en halvhalt. Ska befinna mig på ridbana idag, ska kolla hur jag gör.

Kom du fram till nåt?

Om du läser i snacktråden så var det lite svårt att undersöka. Ska se om hon är lite mer sansad idag :p

Min häst har varit ungefär som din på ridbana, men alltid pigg ute. Efter en sommaren med i princip ingen ridning alls på ridbana utan bara i skogen hade han plötsligt hittat bjudningen även på banan. Jag försöker att bibehålla det genom att variera ridningen mycket, undvika att rida på bana flera dagar i rad och det viktigaste av allt (och bland det svåraste) att vara konsekvent med hjälperna. Vissa dagar måste jag "skrämma liv" i honom, andra dagar jobbar han av sig själv redan från början.

Ah, ja visstja, jag fattade inte att det var samma pass.

Så igår kunde hon alltså flyga? :D

Om hästen har lärt sig att bjuda- kliva på, så innebär det att den samlar/ länger sig beroende av hur lång o fri den är i formen. Vill den gå sakta på tygeln- har man troligen varit okänslig när den kortades- steglängden o viljan blir sämre. Prova att släppa benen o se hur din tygelfattning påverkar den.

Trav sätter jag igång till med magen.

Jag brukar tyvärr ha svårt att förstå vad du menar med dina svar, så även denna gång. :(
Korta honom har jag i princip inte gjort, då jag inte alls får hålla emot i tygeln när han vill dra ut den. Bara fjädra med och sen börja om.

Igår var han faktiskt lite på G i hoppträningen. Kanske kan ha något att göra med att jag överdrev berömet enormt. ;)

Jag gör nog något annat med kroppen också i övergångarna till trav, eftersom han fattar att det är det jag menar och inte att han ska skritta mer. Vad jag gör är jag faktiskt inte helt säker på. Kan inte ha en alltför känslig häst heller då jag inte är så duktig att jag skulle klara ut det. :o

Du får börja om från början. Skit i allt vad samling och form är och se till att hästen går framåt ärligt innan du börjar jobba. VARJE GÅNG du rider. Utan bjudning har man ingenting. Du kanske får gallopera ridhuset runt i tio minuter innan hästen är självgående men ge dig inte och sluta absolut inte förrän du kan sitta och åka med i ett par varv utan att ge en endaste lite drivning. Hästen går emot dina sjänkelhjälper och behöver lära sig ta dem igen och då får du se till att använda spöt i skänkel läget.

Får jag hoppa in i tråden, kapa den lite och ställa frågan vad man gör med en häst som tänker så mycket "jaha", eller snarare "äsch", att han inte ens tar galoppskänkel när vi inte befinner oss på hemväg i skogen? Är det hopplöst att få till framåtbjudning och "go" på banan? Jag menar, var börjar man? Jag inser ju att vi befinner oss ljusår från Marvin och hennes häst, men jag när ändå en liten dröm om att kunna galoppera i paddocken...

Du får börja om från början. Skit i allt vad samling och form är och se till att hästen går framåt ärligt innan du börjar jobba. VARJE GÅNG du rider. Utan bjudning har man ingenting. Du kanske får gallopera ridhuset runt i tio minuter innan hästen är självgående men ge dig inte och sluta absolut inte förrän du kan sitta och åka med i ett par varv utan att ge en endaste lite drivning. Hästen går emot dina sjänkelhjälper och behöver lära sig ta dem igen och då får du se till att använda spöt i skänkel läget.

Jag tror du har helt rätt!
Idag är jag vansinnig på honom, skulle kunna strypa honom med mina bara händer efter en "diskussion" vid ett vattenbryn där jag till slut fick ge mig för att sällskapet började dansa på bakbenen. :crazy:

Det värsta är att spö inte hjälper. Jag skulle kunna spöa mig blå, och det han gör är att säga: "Uff" eller morra åt mig (ja, han morrar), och sen: "Jaha. Jag skiter på vad du säger för jag är större än du och är du dum så går jag rakt över dig sådetså." :grin:

ARGHH!!!!!!! :devil::devil::devil::mad:

Åh, min förra häst var sån. Hon tog inte ett steg om hon inte hade lust med det. Mer än en gång hade jag funderingar på att stoppa en blåslampa i rumpan på henne. Hon var antingen fullt ös eller, tja, medvetslös. Spelade ingen roll vad jag gjorde.

Där fick jag inse att hon inte var byggd för ridning och inte tyckte att det var kul att dressyra och helt enkelt bara skogsmulla henne. Hon var alltid seg som sirap första kilometrarna för att sedan plötsligt förvandlas till ett frustande odjur som bara ville springa. :confused:

På henne var det omöjligt om hon inte ville, men det du måste försöka göra med din häst är att KRÄVA att han tar skänkeln. Och sen massor med överdrivet beröm när han gör det, ta ner och börja om.

Det där ska jag också ägna mig åt resten av denna veckan iaf. :p

Med tanke på vilken tjock hals han har är inte strypning att rekommendera då du antagligen skulle få väldigt ont i dina, förhållandevis, små händer och han skulle inte ens märka ditt myggbett....:rofl::devil::rofl:

Sorry Marvin men man får nog se det från den humoristiska sidan också!

Det känns som om han inte accepterar ditt ledarskap heller, kolla lite på NH sidor här på buke, titta på filmer med Parelli mfl o härma dom lite grann. Typ se till att du kan skicka honom mellan smala gångar, över presenningar och allt annat som är otäckt här i världen. Då får du till det lite bättre.

Sen om du har möjlighet så träna ännu mer terräng! Finns inget bättre i världen för att få hästen att bjuda framåt.

För övrigt verkar du ju vara på rätt spår med kvickhetsträning.

Med tanke på vilken tjock hals han har är inte strypning att rekommendera då du antagligen skulle få väldigt ont i dina, förhållandevis, små händer och han skulle inte ens märka ditt myggbett....:rofl::devil::rofl: .
Och hur arg hade jag inte blivit då! :devil::mad::eek:

För övrigt verkar du ju vara på rätt spår med kvickhetsträning.
Han var kvick på hemvägen igår kan jag säga... Han insåg att jag var rasande på honom. :angel:

Terrängträning ska vi fortsätta med, synd att jag bor så avigt bara. Får köra en skånetur en helg och träna på Velanders bana, tror att den är lite mer anpassad till nybörjare?

Udden då? Bor ni inte nära där?

Velanders bana är säkert kanonbra.

Och i Kisa finns ju en fin bana men du kanske har långt dit med?

Tack för tipsen! Ska testa detta imorgon! Inte gnata, utan kräva reaktion direkt! Jag inser ju att är han inte ens framme för skänkeln i skritten så lär han ju inte vara det i galoppen heller... Har varit knepigt när både häst och ryttare är lite bekväma av sig :angel:
Han borde ju köpa detta med berömmet, han är ju trots allt inget sto :idea:

Jo, Udden är väl förhållandevis nära. Men tar jag en skånetur kan jag fixa kattvakt, stallplats och boende mycket lättare. Så slipper jag åka fram och tillbaka samma dag.

Kom att tänka på en annan sak. Kondition är en viktig faktor för min herre. Kondition i sig ger inte framåtbjudning MEN med "normal"/dålig kondis så är det väldigt mkt svårare att få fram bra bjudning på honom. I högkondition är det betydligt enklare. För bra konditionsträning brukar jag snegla på fälttävlansryttarna och deras upplägg! (bla intervallträning).

Så fokusera under en period på att ta upp honom i högkondition och se om det blir lättare för er då! :laugh:

Jag försöker hela tiden få upp honom i kondition, men det känns som om det hela tiden är nåt som är i vägen. Hans hälta, tappade skor och nu har han hostat ett tag. Men nu verkar han på G igen!

Idag var han pigg, red i flispaddocken med en minishetlandsponny med föl i en hage längs ena kortsidan, en hingst i en sjukhage som vräkte sig på staketet för att äta upp oss varje gång vi kom förbi på ena långsidan, racande hästar i hagen längs nästa kortsida och lastningsträning på den fjärde sidan. :cool:

Blev lite film och bilder, där jag kan konstatera att han ändå släpar benen lite efter sig. :grin: (kan man skylla på djupt underlag?) Samt att jag sitter som en kråka. Fan också. :mad:

Senast ändrad:

Äsch. Häng en morot på fiskespöt och dingla framför nosen på honom så går han nog fint framåt ;).

Den jag rider är också lite "jaha"-ibland, men han blir bättre om han får springa ordentligt innan själva passet. Är han svettig så är on-knappen påslagen nästan automatiskt, och när vi snackar lödder går han nöjt och frustar och trampar. Mitt problem är att hitta lagom intensitet, så att han vill Fram men inte växlar över till Lokomotiv.

Överlag så handlar det väl i princip alltid om att hitta det som hästen själv tycker är kul, för att först fokusera på det, och sedan försöka överföra den känslan på dressyrträningen.

Men du...han är inte pollenallergisk? Det skulle förklara både hostan o att han verkar lite off för när han känner sig dålig så kan han inte prestera o andra dagar när det är lite pollen så känner de sig bra o då funkar dom som vanligt.

Så skulle det mycket väl kunna vara, Solvira har redan nämnt att han brukar bli lite snorig på våren.

Allergi-nässpray för hästar, finns det? :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar