Sv: Häst som tänker "Jaha"
Det viktigast är att omprogrammera dig själv! Sen får du en villig häst på köpet. Men det krävs en tränare av rätta kalibern för att man ska få känna på skillnaden.
Jag har ridit för mga erkänt duktiga tränare, men när jag sedan tränade ett pass för en ny tränare så var det som att en helt ny värld öppnade sig! Herregud vad jobbigt (konditionsmässigt) det blev att rida sen
Insåg att jag har varit precis lika lat och bekväm som hästen...
Min häst gick på det första passet (reaktionen kom alltså omedelbart) från en Skoda till ett reaplan! Däremot fick jag den första tiden lite problem med lydnaden i dressyren och fick därför balansera lite med att under passen stundtals "plocka ned" honom lite i humöret och få igenom det jag behövde få igenom, och sedan ladda upp honom igen. Men det berodde således på min oskicklighet och ovana att hantera situationen. Så småningom fick jag kläm på det.
MEN på grund av att den här tränaren bara var en gästtränare (uppifrån landet) som kom det perioder igen då jag glömde av mig. Så det gäller att hålla det aktivt hos sig själv. Jag har haft en period precis med bara promenadridning under en längre tid pga av tidsbrist och har då helt glömt av att hålla igång humöret på rätt sätt. Så nu har jag en period igen då jag måste jobba aktivt med det, men vet att det snart igen kommer att sitta så att man inte behöver jobba lika medvetet och aktivt med det utan humöret håller igång av sig självt.
Men det gäller, precis som de andra sagt, att vara fullständigt konsekvent och aldrig tillåta "maskandet". För min del innebär det att jag redan så fort jag sätter mig upp i skritten direkt när jag känner att han slöskrittar att trycka till honom så att han kommer fram i trav ett par steg. Då bryter jag av och går tillbaka i skritt. Oftast behöver jag då upprepa det ett par gånger till. Men efter det sitter humöret där och han håller sig då, som regel, med kanonbjudning hela passet igenom utan att jag behöver jobba särskilt aktivt med det. Däremot gäller det att ha en varierande ridning ändå för annars dör han av igen, men jag behöver inte ta till några extraordinära saker för att hålla igång honom, utan det räcker att bara jobba varierat.
Utöver det så är det beröm, beröm, beröm som gäller för att även få den riktiga arbetsglädjen.