Häst som tänker "Jaha"

Sv: Häst som tänker "Jaha"

Jag tror att hon var "utbränd" när du köpte henne.

Hade dock sett henne med en mkt skicklig ryttare o då såg man den verkliga potentialen:love: Hon som utbildade Diezel som ung.

Du har dock fått henne att vilja jobba:bow: Gnistan.

Då pratar vi nog inte om samma ponny, för då var hon på en ridskola eller i holland så vitt jag vet.
2002 eller 2003 köptes hon av förra ägaren från Åmål ridskola. ;)

Hon kan ha varit 7.
Det ÄR hon!
Säljaren hade ett udda efternamn.;)

Det viktigast är att omprogrammera dig själv! Sen får du en villig häst på köpet. Men det krävs en tränare av rätta kalibern för att man ska få känna på skillnaden.

Jag har ridit för mga erkänt duktiga tränare, men när jag sedan tränade ett pass för en ny tränare så var det som att en helt ny värld öppnade sig! Herregud vad jobbigt (konditionsmässigt) det blev att rida sen :o :rofl: Insåg att jag har varit precis lika lat och bekväm som hästen... :D Min häst gick på det första passet (reaktionen kom alltså omedelbart) från en Skoda till ett reaplan! Däremot fick jag den första tiden lite problem med lydnaden i dressyren och fick därför balansera lite med att under passen stundtals "plocka ned" honom lite i humöret och få igenom det jag behövde få igenom, och sedan ladda upp honom igen. Men det berodde således på min oskicklighet och ovana att hantera situationen. Så småningom fick jag kläm på det.

MEN på grund av att den här tränaren bara var en gästtränare (uppifrån landet) som kom det perioder igen då jag glömde av mig. Så det gäller att hålla det aktivt hos sig själv. Jag har haft en period precis med bara promenadridning under en längre tid pga av tidsbrist och har då helt glömt av att hålla igång humöret på rätt sätt. Så nu har jag en period igen då jag måste jobba aktivt med det, men vet att det snart igen kommer att sitta så att man inte behöver jobba lika medvetet och aktivt med det utan humöret håller igång av sig självt.

Men det gäller, precis som de andra sagt, att vara fullständigt konsekvent och aldrig tillåta "maskandet". För min del innebär det att jag redan så fort jag sätter mig upp i skritten direkt när jag känner att han slöskrittar att trycka till honom så att han kommer fram i trav ett par steg. Då bryter jag av och går tillbaka i skritt. Oftast behöver jag då upprepa det ett par gånger till. Men efter det sitter humöret där och han håller sig då, som regel, med kanonbjudning hela passet igenom utan att jag behöver jobba särskilt aktivt med det. Däremot gäller det att ha en varierande ridning ändå för annars dör han av igen, men jag behöver inte ta till några extraordinära saker för att hålla igång honom, utan det räcker att bara jobba varierat.

Utöver det så är det beröm, beröm, beröm som gäller för att även få den riktiga arbetsglädjen.

Lektra! Nu har jag funderat ett varv till, och faktiskt provat idag när vi skrittade ut. (Tänkte att funkar det så funkar det, gör det inte det är det väl bara att börja om från början igen, det gör vi ju hela tiden ändå. :p)

Jag tror banne mig att det kan fungera! Jag behöver inte klämma mycket innan han ökar skritten så pass att han nästan kommer i trav, och när han ökat så släpper jag trycket = omedelbar belöning!
Gör jag om det några sekunder efteråt svarar han framåt mycket tidigare.

Ska prova på banan också framöver och se vad som händer. Det finns en risk att jag dör i galoppen bara. :angel:

Det är så svårt när det är så otroligt mycket man måste fixa till. Nysta i vilken ände man borde börja. När jag får fart på pållen så kan jag varken svänga eller bromsa, och definitivt inte sitta ner i traven. Provade lite ridning utan stigbyglar igår, får nog ha det som ett projekt ett tag.

Vissa saker går ju så otroligt lätt när tränaren är närvarande, men efter en vecka är det inte så lätt längre och jag får inte igenom som jag har tänkt mig.

Nu är jag förstås nyfiken på hur du fick göra för att väcka upp din lilla Skoda!

Nej, det är inte helt lätt att få till det när man har varit van vid "bekvämridningen". Jag fick som sagt medvetet i början under passen dämpa honom stundtals för att få ordning på situationen (få honom ordentligt lösgjord) för att sedan växla upp igen. Men misströsta inte, för jag tyckte det gick ganska fort att hitta till ridningen igen :laugh:

Tja, vi fick göra övergångar och allmänt varierande ridning. Men framförallt handlade det om att tränaren hjälpte till med tajmingen, dvs att han verkligen uppmärksammade mig på så fort hästen bara tenderade att lägga av. Sen krävde han också hela tiden mer, mer, mer när jag tyckte att vi redan hade tillräcklig energi. Så det handlade mer om att han jobbade med mig än med hästen. Och det roligaste av allt var att hästen blev så otroligt med på noterna och tyckte det var skitkul :love: Själv blev jag sjukt anfådd :o (vilket bara blev av att det gick i högre tempo och rörde sig så mkt mer under mig). Och så fort tränaren märkte att JAG inte orkade hålla igång så tog vi skrittpaus. Sen sa tränaren till mig att han tyckte att jag borde börja cykla lite mer :rofl:

Aha, som jag misstänkte behöver jag någon som skriker på mig oftare. Min dressyrtränare kommer var 3-4 vecka, och han skriker inte ens! :p

Idag var det mer fart i odjuret, red ut och hamnade på samma ställe som vi tränade "Klara -färdiga - GÅ" i vintras, vilket han uppenbarligen kom ihåg, för han försökte fara iväg som skjuten ur en kanon när jag bara funderade på att korta upp tyglarna i skritt... :D

Provade lektras skänkelmetod lite mer, fungerar skitbra i skritt, men jag tror jag kommer att dö om jag ska göra det i trav och galopp på ridbana. :eek: Men kanske om man gör det tillräckligt många gånger i skritt först innan man provar i trav.

Lektra: Hur gör man när man ber om övergång till trav?

Idag var det mer fart i odjuret, red ut och hamnade på samma ställe som vi tränade "Klara -färdiga - GÅ" i vintras, vilket han uppenbarligen kom ihåg, för han försökte fara iväg som skjuten ur en kanon när jag bara funderade på att korta upp tyglarna i skritt... :D

Haha, låter som när min första pojkvän fick följa med mig ut och rida. Jag satt på Irrapirra och såg helt plötsligt att Prince galopperar iväg. Slår mig sen att vi brukar galoppera där allt som oftast. :angel: Han snappar upp sånt snabbt. :devil:

Du begär trav :p Samma metod.

För mig då som inte har problemet längre så är travhjälpen halvhalt och en lite ihållande skänkelhjälp som släpper när hästen nått gångarten. Om jag bara hade bett om mer energi i skritt hade jag släppt i god tid innan det blev trav. Våga pröva dig fram :)

Jag har noterat nu att jag när jag ber om ökning i skritten klämmer (och kan då få en övergång till trav efter en ganska lång stund), men vill jag ha trav direkt så ger jag en kort skänkelimpuls, och då travar han direkt.

Prova sig fram är väl det jag får göra. Trial and error... :angel:

Om hästen har lärt sig att bjuda- kliva på, så innebär det att den samlar/ länger sig beroende av hur lång o fri den är i formen. Vill den gå sakta på tygeln- har man troligen varit okänslig när den kortades- steglängden o viljan blir sämre. Prova att släppa benen o se hur din tygelfattning påverkar den.

Trav sätter jag igång till med magen.

*kl*

Jag måste bara få kasta in en fråga om min lilla skrutt häst.. Nu är hon förvisso INTE ALLS som de ni beskriver här..

Hon är fullt ös- medvetslös! När man inte kräver något.
Så fort man börjar kräva lite av henne och hon börjar -jobba- så "dör" hon.. :confused:

Alltid positiv till trots, inte hängande i handen, men liksom... hm.. loj?? det händer INGENTING i henne. Svarar på skänklar osv, men gnistan är väck. Kan kanske bero på att hon inte orkar riktigt, men jag har prövat att plocka ner samlingen en del och jobba henne utifrån det, men så fort jag börjar få henne att vinkla sig bak och lätta fram så tappar hon allt!

Det är en mycket bestämd dam detta med TYDLIGA åsikter om ALLT, men för den delen absolut inte motstävig. Man får vara sjukt kreativ när man rider henne för att hålla henne motiverad, annars bara faller hon isär, men det är inte så kul att sitta på en häst som i vanliga fall är elektisk och energisk med massor av gnista och så fort hon nyttjar rätt muskler bara blir... hm.. valack?? :angel::D

Hon är likadan i skogen.. Några tips?

hm... Jag kanske ska ta tillbaka mitt tidigare uttalande om att jag håller i när jag ska trava. Det sker nog bara när jag måste få igenom skänkeln, dvs när det inte händer något. Misstänker nu att jag gör som du, en kortare skänkelimpuls efter en halvhalt. Ska befinna mig på ridbana idag, ska kolla hur jag gör.

Gillar han mat/godis? i så fall kan klickerträning funka för att höja motivationen :)

Jag har många gånger noterat det samma med hästar med "mycket energi". Till att springa ja. När man kommer åt dem och får dem att börja jobba är det som att det är sirap på banan.

Inte för att jag har någon bra lösning, men jag har som sagt noterat det samma hos många olika hästar. Faktiskt tror jag att det är lite det som händer med min häst också. För flänga omkring kan han göra ganska bra (men han drar inte iväg), men jobba, då blir det segt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar