Häst som tänker "Jaha"

Sv: Häst som tänker "Jaha"

Alltså, han började ju fälla i januari, och var ett hårmonster i feb+mars. Nu så han har i stort sett sommarpäls och fäller knappt alls. Så tipset var lite sent... ;)

9:e maj blir det! :crazy::eek::D:banana: (blandade känslor)

Vaccin mot allergi= Specifik immunterapi eller hyposensibilisering är en metod för att förebygga uppkomst av symtom vid IgE-förmedlade allergiska sjukdomar genom att minska känsligheten för allergen. Effekten uppnås genom hämning av såväl den snabba som den fördröjda överkänslighetsreaktionen. Det leder till en minskad allergisk inflammation. och därigenom mindre risk för såväl vävnadsförändring som progress av sjukdomen. Specifik immunterapi är för närvarande den enda behandlingsform som leder till långvarig förbättring av symtomen vid allergisk sjukdom. (saxat från wikipedia)

Eftersom sprutorna endast innehåller en liten mängd allergen=ämne man reagerar på, tror jag att det är 96 timmars karens som för alla injektioner

*kl*

Uppdaterar tråden litegrann. Fick ett filmklipp som mycket väl demonstrerar Jaha-tänket.

Första hoppet på varje träning blir han alltid lika förvånad: VA? Har nån lagt ett HINDER där? Och väntar sig att jag ska HOPPA??

Detta oavsett om vi ridit över samma bommar tidigare, fast på marken:
Bommar:
http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/?action=view&current=Matstr100510bommar.flv

Samma bommar, fast upplagda:
Vafan?? http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/?action=view&current=matstr100510vafan.flv

Gah!!

Men nu har jag en ny plan:
-Havre
-Krafft Sport
-Inte ha tyglar som "hänger som gamla tvättlinor på ett sommartorp" och "Räcker till hela gruppen". :o
-Konditionspass i hoppform
-Ta igenom hjälperna

:devil:

Hmm, hästar brukar ofta gå som man rider dom :devil:

Det brukar min tränare säga om hästen tvekar pga något är läskigt eller ser annorlunda ut så är det för att jag rider som att det är läskigt eller ser annorlunda ut:angel: :D Och det stämmer oftast;)

Jag menar det skämtsamt men allvarligt:laugh: Hur aktiverar du honom och gör honom uppmärksam på att nu kommer något annat dvs ett hinder:confused: Man måste ligga före hästar och ibland vore det en dröm att ha en som din, som verkar lätt att ligga före, jag har full sjå så att hon inte ligger mil före mej hela tiden, eftersom hennes hjärna är betydligt mer alert än min:o

Du har såklart rätt. Jag är ingen hoppryttare, men har lärt mig massor av Prince.

Problemet med att förbereda eller aktivera honom är att jag ofta liksom inte når fram, för han befinner sig på en annan planet... Det är där "ta igenom hälperna" kommer in.

Eftersom jag nu (efter dessa filmer togs) har hittat ett nytt sätt att hoppa honom i en annan form, så hoppas jag att detta gör honom mer beredd på att det är hinder föröver.

Jag kämpar vidare, det är ju nu jag får lära mig allt detta som jag inte haft möjlighet till innan pga inga möjligheter att träna. Jag ligger typ 10 år efter min tidsplan, men jag har stora studieskulder istället. :grin:
Och ett bristyrke.

*kl*

Men nu har jag en ny plan:
-Havre
-Krafft Sport
-Inte ha tyglar som "hänger som gamla tvättlinor på ett sommartorp" och "Räcker till hela gruppen". :o
-Konditionspass i hoppform
-Ta igenom hjälperna

:devil:

Ha, ha, vad söt han är!!

Men du, krafft sport + havre finns det ingen vits med. Krafft sport är ett fullfoder (antar att du inte har en uträknad foderstat?).

Jag tror däremot att du skulle tjäna mer på att till nästa säsong ha en uträknad foderstat för jag tycker det ser ut som att han skulle behöva lite mer protein. En välbalanserad foderstat tror jag ger bättre förutsättningar för att få det där lilla extra som du är ute efter.

Men om du ska fodra med ögat så kör du på antingen havre eller sport. Personligen skulle jag hållt kvar vid havre men även lagt till något för att höja proteinvärdena tex soja.

Jag har räknat på foderstaten, men kanske räknat med lägre energibehov än han verkligen har. Dessutom vet jag inte hur representativa värdena för hösilaget är, då det varierat väldigt i kvalitet under vintern. :crazy:

Han har (på inrådan från Solvira) inte fått havre innan, utan kornkross och havrefri müsli. Har nu alltså lagt till både krafft sport och havre för att se om jag kan få upp lite energi, samtidigt som jag backat lite på müslin och kornet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar