Sv: Häst som tänker "Jaha"
Har faktiskt haft en häst som nog måste varit exakt likadan, eller på ett helt öppet fält behövde man inte driva, men hon öste inte på heller direkt utan bara rullade på.
Det jag började med innan jag ens försökte mig på något annat i princip var att hon skulle lyssna DIREKT på minsta framåt drivande hjälp, så det blev mycket skritt, halt, skritt, halt och tempoväxlingar på lång tygel ute på grusvägarna. Jag kan ha gjort helt fel. Men jag tycker att innan man överhuvudtaget, börjar trava, hoppa eller något annat. Ska broms, gas och styrning funka (precis som på en bil innan du ger dig ut på någon racerbana
). Körde min egen? 3 stegs metod, började först med lätt framåt drivande med säte och över skänkel, funkade inte det så testade jag igen nu även med underskänkel och använde sätet kraftigare, funkade inte det heller blev det pet med pisken. Nu kanske det låter som jag satt och slog hästen med det kan jag lova att jag inte gjorde.
Vilket fall så blev det bättre och bättre, hon lärde sig att vara uppmärksam på mig 99% hela tiden. Eftersom jag bytade tempo, gjorde halt mm regelbundet, efter det tog vi med det upp i traven. Efter att även det funkade i traven att bara driva fram henne med sätet, fokuserade vi på "styrningen" för man kan aldrig få en häst som kan bära sig rätt på böjt eller på rakt spår för den delen utan att den tänker framåt och lyssnar på framåtdrivande hjälper. Efter detta började vi söka mer balans och form i övergångarna, och det var verkligen övergångar hela tiden för att hon inte skulle tappa "gnistan" Fodret tror jag inte gör någon skillnad om hästen från början har en lite latmaskigare sida
Möjligtvis blir den mindre koncentrerad.