Häst som tänker "Jaha"

Sv: Häst som tänker "Jaha"

Tänkte skriva samma sak, ge havre!:idea:

Ovanlig ponny du har:D

Själv tycker jag inte havren gör stor skillnad på en häst som redan är van att äta havre s a s men om man börjar ge en häst som inte ätit det kan den bli lite pigg:bump:

Hon är knäpp.

Visserligen provade vi havre när hon var som slöast, det hjälpte inte så vi slutade med det efter någon månad.
Frågan är vad som skulle hända om jag stoppade i henne havre nu. :eek: Om hon skulle bli slö eller något som jag tror är omöjligt, ännu piggare. :rofl:

Jag har inte testat att ge honom havre, men Solvira har. :angel:

Han blir tydligen inte så pigg, mest odräglig och pillar och grejar med allting, och det tycker jag det räcker med som det är. :p

delvis kl
man ska akta sig för att försöka fodra dit ett annat temperament. jag tror många hästar blir heta på hel havre pga dom inte mår bra i magen av det. är ju ett känd faktum att en häst som inte har magen i ordning blir stressad, och eftersom hel havre innehåller mkt stärkelse så känns det inte som ett bra foder om hästen ändrar beteende pga den.... stod en artikel om detta i en engelsk hästtidning för några år sen, och det var väl underbygd med fakta och skriven av en veterinär med extra utbildning inom foder.

jag tror på att göra ridningen rolig! gör såna saker som en hetlevrad häst skulle exploderat av. ;)

Var konsekvent, kräv svar för små hjälper och använd ALDRIG framåtdrivande skänkel/sits någon längre stund. EN gång, det ska räcka. Övriga stunder - våga vara passiv! (just när det gäller drivning alltså).

Det finns så många saker man kan göra för att hålla hästen aktiv, behöver inte vara en ständig skänkel/inverkande sits.

Sen brukar det göra stor skillnad där hästen verkligen är loss, när den kan jobba genom kroppen ordentligt.

Detta problem är skapat/underhållet av dig, därför är det du som ska hitta ne lösning. Du är dömd till ditt öde :devil:

:p Nu får du inte ta det hårt utan se det som en möjlighet. Man lär sig OTROLIGT mycket av att vara envis och verkligen få igenom det här problemet. Du kommer gå igenom en period då din tillit till hästen måste öka. Du måste VÅGA låta honom gå själv, för du tror ju inte att han klarar av det.

Hur gör man då? Jo, man "programmerar" om både hästen och dig själv. Det kommer kräva svett och träningsvärk från din sida (kan jag gissa) men det är helt underbart vilket resultat man får sen. Du måste lära dig att sitta mitt på hästen och vara följsam utan att trycka ner dig i sadeln och pressa fram hästen. Bålstabilitet med andra ord.

Du måste också driva konsekvent. Lyssnar inte hästen på en normal framåtdrivande skänkel så lyssnar den sällan på ett snabbt tryck med skänkeln heller. Det du ska göra är att lägga till skänkeln och sedan hålla den där tills hästen reagerar framåt med den energin du vill ha. När den energin är uppnådd ger du en eftergift med din skänkel. SÅ fort hästen tappar energi lägger du till skänkeln igen, håller kvar och släpper när hästen har uppnått energin. Good luck!

GLÖM INTE BERÖM! Det skapar ambitiösa hästar och glada ryttare!

Visst har jag skapat problemet själv!
Och vi har precis tagit oss ur en lång och tråkig period där jag bara låtit honom gå runt som en älg och dra och stöka i tyglarna och försökt hålla en elastisk kontakt bara. MYCKET frustration från min sida (men också från hästens) men det har gett resultat, han litar mer på att jag inte låser honom med handen och han söker stödet själv.

Så då är det väl bara att ge sig in i nästa tålamodskrävande projekt... Min dressyrtränare (som är lite new age-flummig) säger att de svåra hästarna har vi fått i vår väg för att de har något att lära oss som människor, men också som ryttare.

Däremot måste jag ifrågasätta din skänkelmetod lite, då den går rakt emot vad andra säger, nämligen att inte ge starkare hjälp än man vill att hästen ska reagera på. Hur är tanken bakom?

Bålstabilitet behöver jag massor av, men det har ännu inte blivit av att börja träna.

hej. jag köpte en häst från en stor ridskola för några år sedan som beter sig på ungefär samma sätt. jag har lärt mig att det inte e hästen som måste rättas till eller att jag måste vara mer koncekvent eller driva på mer. tvärtom..denna kille jag har e helt skänkeldöv.skänklar=att dra in magen el upp magen.han förknippar det absolut inte med framåtbjudnig eftersom det egentligen inte e hästens första reaktion när vi skänklar.hästarna kan faktiskt gå alldeles själva utan att vi behöver driva o när hästarna sen kommer på den följsamma o fria ridningen blir det en häst med naturlig bjudning framåt.nu rids han enbart med säte o vikthjälper,(centrerad ridning) .resultatet e en pigg vaken o framåt häst som man faktiskt måste bromsa emellanåt;) jag ger endast hjälper när jag vill något ,annars följer jag bara min häst.
prova ett nytt sätt o rida o släpp kontrollen o busrid lite oxo emellanåt. de flesta hästar må bra av förnyelse.om inte annat så kan det bli en väldigt intressant lärdom för dig som ryttare,man får nya tankesätt osv.
som sagt en pigg häst blir lugn o en slö blir framåt. testa! :) hoppas ni hittar gnistan igen

Men om man lägger om skänkeln och väntar på att hästen ska uppnå energi kan du ju få sitta 40min så? Det enklaste är att renodla redan från början med snabba reaktioner...

Men om man lägger om skänkeln och väntar på att hästen ska uppnå energi kan du ju få sitta 40min så? Det enklaste är att renodla redan från början med snabba reaktioner...

Precis, och om man sitter och håller i 40 min så blir man ju automatiskt klämmig. Samma sak om man gör förhållningar, man kan inte bara sitta och dra och dra utan att ge någon eftergift. Resultatet blir ju bara att hästen kämpar mot bettet och blir stark och då funkar ju ingenting :crazy:

Nope. Jag gjorde detta i samband med att jag började träna för min "extra tränare" och nu är skänkelproblemet som bortblåst både på ponnyn och hästen. Har även använt mig av den på andra hästar där framåtbjudningen har varit ett problem. Det var den bästa konkreta metoden jag fått någonsin!

Problemet är ju att hästen inte reagerar, då måste man förtydliga. Jag är inte av den typen som gillar att "sparka till" som i så fall är en annan metod eftersom det inte hjälper mig som ryttare. Hästen vill såklart inte ha ett ständigt tryck, därför bjuder den till. Då släpper man på trycket och berömmer! Sedan får processen upprepas om det så krävs. Med tiden så kortas det ner, sedan bjuder hästen på energi när man använder skänkeln.

Precis som så många andra säger måste man kräva en reaktion istället för att sitta och ge "en normal" skänkel innan något händer - det är just då problem skapas.

iNTOHiMO: Att sitta och dra i tygeln och driva med skänkeln är kanske inte den bästa liknelsen i det här läget. Det är två helt olika saker.

Har faktiskt haft en häst som nog måste varit exakt likadan, eller på ett helt öppet fält behövde man inte driva, men hon öste inte på heller direkt utan bara rullade på.
Det jag började med innan jag ens försökte mig på något annat i princip var att hon skulle lyssna DIREKT på minsta framåt drivande hjälp, så det blev mycket skritt, halt, skritt, halt och tempoväxlingar på lång tygel ute på grusvägarna. Jag kan ha gjort helt fel. Men jag tycker att innan man överhuvudtaget, börjar trava, hoppa eller något annat. Ska broms, gas och styrning funka (precis som på en bil innan du ger dig ut på någon racerbana ;)). Körde min egen? 3 stegs metod, började först med lätt framåt drivande med säte och över skänkel, funkade inte det så testade jag igen nu även med underskänkel och använde sätet kraftigare, funkade inte det heller blev det pet med pisken. Nu kanske det låter som jag satt och slog hästen med det kan jag lova att jag inte gjorde.

Vilket fall så blev det bättre och bättre, hon lärde sig att vara uppmärksam på mig 99% hela tiden. Eftersom jag bytade tempo, gjorde halt mm regelbundet, efter det tog vi med det upp i traven. Efter att även det funkade i traven att bara driva fram henne med sätet, fokuserade vi på "styrningen" för man kan aldrig få en häst som kan bära sig rätt på böjt eller på rakt spår för den delen utan att den tänker framåt och lyssnar på framåtdrivande hjälper. Efter detta började vi söka mer balans och form i övergångarna, och det var verkligen övergångar hela tiden för att hon inte skulle tappa "gnistan" Fodret tror jag inte gör någon skillnad om hästen från början har en lite latmaskigare sida:angel: Möjligtvis blir den mindre koncentrerad.

Senast ändrad:

Jag har inte testat att ge honom havre, men Solvira har. :angel:

Han blir tydligen inte så pigg, mest odräglig och pillar och grejar med allting, och det tycker jag det räcker med som det är. :p

Odräglig är inte ens början på beskrivning av hur han blir. :devil: Det är verkligen inget jag rekommenderar, hästf-n är vad han blir. :p :rofl:

På honom gäller det att engagera, engagera, engagera och berömma i massor. Han är ju ingen hopphäst riktigt, han gör det han ska men inte så mycket mer där. Jag brukar hejja på som fasen, och beröm utav bara tusan när det går bra, beteer man sig som att det finns inget bättre i världen än just det han gjorde för en precis så tycker han det är superskoj (t.ex. klara-färdiga-gå-övningen var ju så, han hajjade inte alls förrän vi hejjade på som tusan och tjöt av lycka- och det tycker han ju fortfarande är så jävla roligt). Man måste helt enkelt visa hur lycklig man blir av att han gör sakerna man ber om för att han också ska tycka det är roligt.

Jag är ju lat utav bara tusan, inte fan driver jag mer än nödvändigt. Din tränares råd om att ge hjälpen och sen dutta till med spöet kommer nog hjälpa dig mycket- om du jämt gör det. Han är som ett barn, en regel funkar inte på honom om man inte alltid, alltid följer den.

Det är så jag gjort, jag har "gått på" direkt när jag inte fått nån reaktion och sen berömt utav bara tusan. Beröm är verkligen nyckelordet på honom. Och jag behöver ju inte driva i varje steg, men jag vet att nya kan behöva göra det. Det handlar helt enkelt om att lära känna honom och för honom att lära känna dig. Och det gör man ju bäst genom att vara konsekvent! :idea:

Saknar skruttan så inivasken, ska höra med pappa om jag inte kan låna pengar så att jag kan komma och hälsa på SNART. En tidig födelsedagspresent kanske jag kan kalla det när jag pratar med honom? :angel:

Angående bålstabilitet, försök tvinga dig själv att bara göra några få situps och ryggups innan sänggång ett par gånger i veckan. För att komma igång och få in vanan lite, det hjälper ju så enormt! Vilken skillnad det blev på min ridning sen jag började träna det utöver ridningen, t.o.m. en domare som jag inte trodde gillade oss kommenterade att jag hade börjat -rida-, och det var ju för att jag orkade!

Lägger till: sen ska man ju våga rida ordentligt också, vilket man inte alltid gör på alla hästar. :angel: När jag lånade en häst förra hösten och tävlade så kommenterade samma domare att jag fortfarande måste -rida- även om jag sitter på en annan häst. :angel:

Senast ändrad:

Prova att ta ut hästen lös. I ridhuset, på ridbanan eller något liknande. (Dock få som tillåter detta pga att skydda underlaget) Annars kan du ta ut hästen i longerlina ut på någon äng. "Lek" med hästen och arbeta med hästen från marken. Detta kan få hästen mer alert och glad. Bra variation istället för att bara tragla i ridhuset.

Sen när du ger hjälperna, tänk på att inte bli segdragandes eller "gnagande" konstant tryckande skänkel, som även de andra skrivit.

Prova att ta ut hästen lös. I ridhuset, på ridbanan eller något liknande.

Har testat. På ridbanan ställer han sig och tittar på mig: Jaha?
I ridhuset drar han rakt fram till gödselkärran och står sen och sniffar lyckligt tills man tvingar honom därifrån med våld. :cool:

Släppte honom i snön på ridbanan utan täcke i vintras, tänkte att han ville skutta av sig. Tji fick jag. Enda sättet att få honom att röra på sig var att kasta snöboll på honom. :angel:

Å andra sidan är det ju inte alla hästar man kan ha snöbollskrig med! :love:

Nytt försök idag, och det blev bättre. Tjöt lyckligt på honom när han gjorde en 15 m volt i trav till vänster utan att streta emot.

Sit-ups? Om jag ska kunna göra det måste jag dammsuga först. Orka?
Men planen var ju att köpa en pilatesboll att sitta på framför datorn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar