Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget som märktes, det enda jag märkte på provridningen var att hon kändes stark och hon höll på å dra till sig tyglarna emellanåt också.Men hade hon inga tendenser att hålla på såhär när hon blev tränsad/riden på provridningen? Tycker det verkar konstigt...
Lösa ringar?Hade hästen fasta eller lösa ringar hos förre ägaren. Det finns 2 delade med lock up om nu hästen föredrar 2 delat.
Lösa ringar?
Bettringar.
Idag provade jag att rida bettlöst och jisses vilken skillnad. Hon gjorde inte ens en tendens att försöka rycka till sig tyglarna, så något är det med munnen. Någon som vet vad en tandläkare kostar på ett ungefär?
betalade 1500-1600 för utragning av 2 vargtänder under lugnande , och allmän koll i munnenIdag provade jag att rida bettlöst och jisses vilken skillnad. Hon gjorde inte ens en tendens att försöka rycka till sig tyglarna, så något är det med munnen. Någon som vet vad en tandläkare kostar på ett ungefär?
ta med en hög med bett till hästtandläkaren när du är där och pröva dig fram med hjälp av tandläkaren kan ju vara allt ifrån längd, smak, tjocklek och bettring som hästen stör sig på. eller bara handen, att den är van vid att handen är obehaglig.Idag provade jag att rida bettlöst och jisses vilken skillnad. Hon gjorde inte ens en tendens att försöka rycka till sig tyglarna, så något är det med munnen. Någon som vet vad en tandläkare kostar på ett ungefär?
Idag provade jag att rida bettlöst och jisses vilken skillnad. Hon gjorde inte ens en tendens att försöka rycka till sig tyglarna, så något är det med munnen. Någon som vet vad en tandläkare kostar på ett ungefär?
Det spelar väl ingen roll vad det kostar? Behöver hästen kollas i munnen så är det Du som är ansvarig för att det blir gjort - oavsett vad det kostar! Det kostar pengar att ha häst, kan man inte betala för den ska man inte ha häst!
Sen tycker jag det är bra av dig att vara observant på hästens beteende!
är väl inte så konstigt att man vill veta vad det brukar kostar? så att man kan se om man har buffert till en 3 återbesök t ex. och sen är det trevligt att veta om det brukar kosta 1000kr eller 5000kr så man vet vad för prisgrupp man kan vänta sig.
är säker på att ts är väl medveten om kostnaderna för häst.
tycker du skäller lite väl mycket på ts i inlägget.
Eller så avvaktar man och fortsätter rida med bettlöst som ju fungerade mycket bättre. Under tiden kan man då kolla upp tex vad det kommer att kosta. Hästen har ju inga andra problem som påverkar den negativt i övrigt, alltså inget akut.Skäller gör jag inte, det är så Du tolkar det.
Ts frågade även tidigare vad det kostar, det är inte svårare än att man ringer och bokar en tid och i samband med det frågar om ca pris om man nu vill veta! Hästen måste ju kollas oavsett vad det kostar!
Det kan ju förvisso vara bra att veta hur mycket pengar man ska lägga undan till just det. Det är sånt som kallas ekonomi. Du behöver inte vara så hård i orden för det (utropstecknen), om man inte har koll på sin ekonomi går man snart i personlig konkurs och då kan man varken försörja häst eller sig själv.Det spelar väl ingen roll vad det kostar? Behöver hästen kollas i munnen så är det Du som är ansvarig för att det blir gjort - oavsett vad det kostar! Det kostar pengar att ha häst, kan man inte betala för den ska man inte ha häst!
Sen tycker jag det är bra av dig att vara observant på hästens beteende!
Ja alla hästar är olika och jag har ju ingen aning om vad hon har varit med om tidigare, det skulle inte förvåna mig om de varit hårdhänta mot henne i tidigare liv. Jag har själv inga bett förutom det jag har på tränset (ett tvådelat fullcheek) och ett hackamore.ta med en hög med bett till hästtandläkaren när du är där och pröva dig fram med hjälp av tandläkaren kan ju vara allt ifrån längd, smak, tjocklek och bettring som hästen stör sig på. eller bara handen, att den är van vid att handen är obehaglig.
har ridit en hel del på en häst som la tungan över bettet, hon hade då ett tungfels bett som i mina ögon var hemskt :/ sen var hon så tung i handen att hon gick med nosen nere i marken hela tiden och drog bara emot om man rörde tyglarna. ett vanligt 3delat bett och lösa tyglar i ett halvår gjorde susen, i början så la hon tungan över men jag rörde inte bettet överhuvudtaget så gjorde ju inget.
sen fick hon ett B rings bett som hon tycker mycket om, hon tar små förhållningar och stretar inte emot när man rör lätt på bettet. följer med när man ställer henne i nacken och är mycket mer eftergiven. så länge man är så mjuk att man kunde byta ut tyglarna till sytrådar dvs. hon tolererar ingen hård hand utan man får jobba med vikten och sätet.
låna av alla du känner, kolla med din ridskola om de har gamla avlagda bett som du kan låna osv. ju fler olika typer av bett i olika tjocklekar och längder du provar ju enklare är det att se vad din häst tycker bäst om.Ja alla hästar är olika och jag har ju ingen aning om vad hon har varit med om tidigare, det skulle inte förvåna mig om de varit hårdhänta mot henne i tidigare liv. Jag har själv inga bett förutom det jag har på tränset (ett tvådelat fullcheek) och ett hackamore.
En kompis tipsade om att jag ska använda något för att mäta hur stor hon är i munnen, t ex en pinne och markera. Då vet jag exakt, kan ju vara att bettet jag har är lite för stort och då viker sig och skapar obehag. Avvaktar lite och ser vart det tar vägen.
Ah, där sa du något. Ska försöka mäta henne först så jag vet vilken storlek exakt som hon har.låna av alla du känner, kolla med din ridskola om de har gamla avlagda bett som du kan låna osv. ju fler olika typer av bett i olika tjocklekar och längder du provar ju enklare är det att se vad din häst tycker bäst om.