Grejen var att jag provade tränsa en gång å då la hon tungan över bettet, trodde då det var någon inställning på tränset som gjorde det och gjorde ett nytt försök men samma visa. Känner mig väldigt osäker, ja hon är ju 13 år.
Vi har varit ute och gått promenader i skogen, kan inte rida förrän jag löst träns problemet, vet inte om det är så bra att rida i grimman.
Nej om hästen blir stark vid ridning med bett är det troligt att den blir ändå starkare med bettlöt. Det krävs lite mer grundträning då.
Men det finns mycket du kan göra från marken i grimman eller något bettlöst. Tex be den böja halsen i sidled och följa trycket/känslan från grimman/bettlösa/bettet. Flytta i sidled och bakåt för känslan/trycket. Göra det nogrannt och enkelt i början. Börja när den står still tex och sedan höja ribban succesivt. Det handlar om att visa hästen hur du vill att den ska svara på signal/tryck/känsla från det verktyg du använder. Allt detta kan du ju göra även med ett bett sen när du fått rätsida på tungproblemet.
Så skulle jag gå tillväga oavsett om hästen lägger tungan över bettet eller ej, bara för att få den mer följsam senare i ridningen, sen skulle jag upprepa proceduren med böjning och flyttning i sidled och bakåt/framåt även vid ridning med början stillastående och då med väldigt mycket fokus på just följsamhet för tygelsignaler. Inte rida fullt ut helt enkelt, inte utsätta mig eller hästen för situationer där den kan bli "stark".
Du behöver ju inte ha bråttom med ridningen, betänk hur många år du har framför dig, att det ändå är en ganska kort tid som du behöver lägga ner på att få grunden att funka. Det är det värt 100 gånger om.
Angående problemet med tungan så är det ju ofta så att man måste "utreda" skälet, grundproblemet, om man nu inte vet att det hänt något specifikt. Det kan ju vara allt möjligt och det är omöjligt att här på ett forum, utan att känna hästen, utan att ha sett vad som händer eller veta vad som ligger bakom, avgöra vad som är problemet. Man får luska och prova sig fram. Höra med andra hästmänniskor (precis som du gjort här) vad deras erfarnhet är. Men det är bara din häst som har det exakta svaret egentligen.
Jag har tex en Arab här hemma (inte min) som "flipprar" väldigt med tungan när hon blir/är frustrerad, hon rids inte ens med bett än så där vet vi med säkerhet att det inte har med det att göra, men hon skulle säkerligen kunna komma på att lägga tungan över med ett bett i munnen, då när hon blir frustrerad, så i det fallet handlar det om att hon inte får bli frustrerad när hon har ett bett i munnen, så att hon inte kommer på den iden helt enkelt.
I din hästs fall vet vi ju inte, är hon helt lugn och avslappnad när du tränsar tex? Sänker huvudet och gapar och tar emot bettet utan protester? Om inte, så börja där.