Häst som lägger tungan över bettet vid tränsning

TheRedLightning

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad kan man göra åt det eller vad kan det finnas för anledningar/spekulationer till vad det kan tänkas röra sig om? :)

Vår ponny har just nyligt, vid 11 års ålder, fått börja lära sig att ha bett.
Först har han lagt tungan över för att det är ovant och konstigt, sen har han lagt tungan över när man lägger lite tryck på bettet. Där tror jag orsaken var att han tyckte det var obehagligt med trycket som blir på tungan. Det hjälpte lite att ta en liten rem och dra genom bettringarna och över nosen, så att den liksom lyfter bettet lite.
Sedan gör han olika med olika bett, så de är väl olika obehagliga, bäst är ett rakt med latex just nu.

Steg 1 är självklart att kolla att inget är fel i munnen på hästen.
Sen får man börja testa olika bett, och kanske testa om det hjälper att sätta en liten rem som stabiliserar bettet i munnen. Bettringar kan också stabilisera, och/eller remontgrimma.

Lycka till!

En inte så ovanlig anledning kan också vara att man har bettet för löst spänt...
Det låter som en trolig anledning, då jag inte kommer ihåg att hästen la tungan över hos förra ägaren, vi provar ut nytt bett, men tyckte det var svårt när hästen la tungan över bettet att få till det med en häst som håller på å grejar med tungan för att få den rätt.

En inte så ovanlig anledning kan också vara att man har bettet för löst spänt...

Det stämmer på min valack. Jag har försökt ha bettet där veterinärer och tränare (utom en, av de jag ridit för/pratat med, men hen är en annan historia) vill att jag ska ha det, men icke. Antingen fipplar han, eller så gapar han (på hellång tygel), eller så åker tungan över - varpå han fipplar för att fixa tillbaka bettet över tungan igen (obekvämt att ha bettet under, antar jag :p ). Han har bestämt var han vill ha bettet, punkt slut.
När hästen var ung, då jag lärde känna honom, hade han ovanan att lägga tungan över bettet vid just tränsning (så att man fick tränsa om). Han var inte alltid plättlätt att tränsa back in the days, så det kan mycket väl ha berott på det.

Min häst är likadan. Hon har överbett och ska således ha bettet lite längre ner, men jag får välja mellan att ha en häst som är ridbar och tillgodogör sig träning och att ha en häst som koncentrerar sig på att fippla med bettet. Jag tror att det blir större följder av att inte ha en häst som tillgodogör sig träning, än att ha bettet lite för högt upp. Man får avväga för och nackdelar med allt.

Som rubriken lyder, vad kan man göra åt det eller vad kan det finnas för anledningar/spekulationer till vad det kan tänkas röra sig om? :)

Som de andra säger, antagligen ovana av någon anledning. Min tjej fipplade väldans när man tränsade i början och bettet kom i munnen så n var så ovan att det låg något rörligt på tungan. Då fungerade ett rakt bett med fasta ringar allra bäst. låg de för långt ner, eller precis när man la in bettet i munenn och inte hunnit föra det längre upp mot mungipan så var inte tungan stilla en sekund. :P Hon gör det inte alls lika mycket nu, knappt någonting. tycker fortfarande det är lit ekonstigt när bettet ska in i munnen.

Testa något bett som inte rör sig så mycket i munnen, precis som de andra redan sagt. Ge en godis så hon kanske inte tycker det är lika obehagligt? låt hon stå med träns ett tag innan ridning eller när du borstar osv? Så hon får "känna efter" i lugn och ro utan att man ska börja inverka. Och då kanske hon slappnar av om du gör annat som borsta osv. Vad för bett hade förra ägaren/vad provar du för bett nu när hon gör så?

Som de andra säger, antagligen ovana av någon anledning. Min tjej fipplade väldans när man tränsade i början och bettet kom i munnen så n var så ovan att det låg något rörligt på tungan. Då fungerade ett rakt bett med fasta ringar allra bäst. låg de för långt ner, eller precis när man la in bettet i munenn och inte hunnit föra det längre upp mot mungipan så var inte tungan stilla en sekund. :P Hon gör det inte alls lika mycket nu, knappt någonting. tycker fortfarande det är lit ekonstigt när bettet ska in i munnen.

Testa något bett som inte rör sig så mycket i munnen, precis som de andra redan sagt. Ge en godis så hon kanske inte tycker det är lika obehagligt? låt hon stå med träns ett tag innan ridning eller när du borstar osv? Så hon får "känna efter" i lugn och ro utan att man ska börja inverka. Och då kanske hon slappnar av om du gör annat som borsta osv. Vad för bett hade förra ägaren/vad provar du för bett nu när hon gör så?
Hon hade ett vanligt tvådelat tränsbett hos förra ägaren och jag har ett fullcheek tvådelat. Har inte ridit henne med den, bara försöker få tränset att sitta rätt.

Har du kollat så allt är ok i munnen. Annars kan det vara att bettet hänger lite för lågt eller att hästen helt enkelt inte trivs med det. Testa med flera olika bett och se om det blir någon skillnad

ah men då kanske det läser sig när du hittar läget hästen vill ha bett i :)
Jag hoppas det, ville inte testa runt för mycket då hon fortfarande inte är 100% trygg i den nya miljön än. Tänker att jag behöver inte ha någon brådska. :)

Har du kollat så allt är ok i munnen. Annars kan det vara att bettet hänger lite för lågt eller att hästen helt enkelt inte trivs med det. Testa med flera olika bett och se om det blir någon skillnad
Vill inte testa med massa nya bett just nu, fick hem hästen i lördags och hon har varit lite stressad av allt nytt runt omkring. Tänker i alla fall kolla upp det sen när hon landat och känner sig trygg. :)

När en häst lägger tungan över bettet gör den det för att bettet gör ont. Alltså att den inte trivs med bettet. Kolla upp tänderna och munnen på hästen hos en duktig tandläkare och sedan kanske rida utan bett ett tag :)

Vill inte testa med massa nya bett just nu, fick hem hästen i lördags och hon har varit lite stressad av allt nytt runt omkring. Tänker i alla fall kolla upp det sen när hon landat och känner sig trygg. :)

Jag hade försökt hitta ett bett hästen trivs med så fort som möjligt stället för att fortsätta rida med ett som uppenbarligen inte fungerar.

Jag hade försökt hitta ett bett hästen trivs med så fort som möjligt stället för att fortsätta rida med ett som uppenbarligen inte fungerar.
Jag rider inte alls just nu, fick hem hästen i lördags och låter henne hitta tryggheten i det nya stället innan jag ens tänkt börja rida, då hon verkar vara lite stressad. Däremot har jag försökt passa in tränset jag har på henne och då upptäckte jag när jag provade så la hon tungan över bettet. Har bara provat tränset på henne en gång också.

Tips, prova med tredelat eller rakt bett. Prova också med bett som är lite rostiga, smakar gott och kan avleda lite om hästen är "flipprig" med bettet i största allmänhet.

Hur som så kan tvådelade bett ge obehag uppe i gommen, beroende på hur känslig hästen är och hur den ser ut i munnen, men mest beroende på hur tyglarna används (eller har använts), då det tvådelade bettet "viker sig" och "spetsen" trycker uppe i gommen då man tar i/drar i båda tyglarna samtidigt, uppifrån hästryggen (betänk vinkeln från bettet till handen och hur bettet ligger i munnen). Tungan över bettet kan vara ett försök till att undkomma det obehaget, eller en ovana från tidigare erfarenheter med smärta. Den förväntar sig obehag även om det inte finns där och "skyddar sig" rent slentrianmässigt.

Så man får prova sig fram och ha tålamod.

Nu låter det som hästen inte gjort detta innan men om man mot allt förmodan inte hittar något fel och hästen fortsätter med detta så finns det tungfelsbett som gör att de inte kan ta över tungan. Jag vill dock trycka på att jag inte ser det som första andra eller tredje lösningen. Veterinär, tandvård och rätt inpassad utrustning kommer först.

Det var dock ett bra medel när jag hjälpte till med en ponny som konsekvent hade som taktik att lägga över tungan när man krävde mer av henne. Då fick man stanna lägga tillbaka det och sedan började hon om igen när det var jobbigt. Vi fick lägga på henne tungfelsbettet tillslut och vad jag vet så sätter man på det till och från när hon testar sina gamla trick. Det är inte att hon har ont eller något utan bara när någon kräver lite mer som hon hittade ett smart sätt att slippa.

Allra helst hade jag velat rida henne (när jag väl kommer rida) på hackamore tills jag hittat vad det beror på, men vet inte om det går och om hon kanske blir för stark då, för hon har varit rätt stark att rida på vanligt bett.

Allra helst hade jag velat rida henne (när jag väl kommer rida) på hackamore tills jag hittat vad det beror på, men vet inte om det går och om hon kanske blir för stark då, för hon har varit rätt stark att rida på vanligt bett.
Då har du ju förklaringen där. Om hästen är stark så betyder det att det är ett fasligt tryck i tygeln och därmed bettet och med tvådelat bett så får du den effekten som jag beskrev, "spetsen" trycker upp i gommen och skapar obehag, hästen lägger tungan emellan i ett försök att undkomma obehaget, eller åtminstone att flytta det till ett annat ställe (tungan) ett tag.

Om hästen är "stark" så är det det som måste åtgärdas, inte byte av bett även om du kanske måste nu när det gått överstyr. Det kan vara en fördel att byta till något bettlöst under tiden man jobbar med problemet, så att hästen "glömmer bort" obehaget och slutar förvänta sig smärta.

Men inte engelskt hackamore, då kommer du bara att skapa nya obehag för hästen. Ett enkelt sidepull eller bettlöst träns utan remmar som dras åt under hakan, är nog bäst. Det är mest likt tränsbettet rent tekniskt och enklast för dig och hästen att förstå och känna igen.

Eller be om hjälp av någon som är kunnig, skola om hästen från början. Var noga med att visa/förklara för hästen hur du vill att den ska svara på tygeltryck, att den inte ska "trycka emot" utan ge efter och mjukna, då ska du mjukna också och ge den mycket mycket kredit när den svarar rätt. Börja enkelt, när du står still, ta kontakt, vänta vänta vänta och när den mjuknar, ge efter direkt, då släpper du tygeln helt och låter den få fundera på den erfarenheten en stund. Det krävs mycket känsla och tieming för denna absolut viktigaste grund av alla, så om du känner dig osäker, be om hjälp i början.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 730
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
30
· Visningar
900
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka