TheRedLightning
Trådstartare
Som rubriken lyder, vad kan man göra åt det eller vad kan det finnas för anledningar/spekulationer till vad det kan tänkas röra sig om?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter som en trolig anledning, då jag inte kommer ihåg att hästen la tungan över hos förra ägaren, vi provar ut nytt bett, men tyckte det var svårt när hästen la tungan över bettet att få till det med en häst som håller på å grejar med tungan för att få den rätt.En inte så ovanlig anledning kan också vara att man har bettet för löst spänt...
En inte så ovanlig anledning kan också vara att man har bettet för löst spänt...
Som rubriken lyder, vad kan man göra åt det eller vad kan det finnas för anledningar/spekulationer till vad det kan tänkas röra sig om?
Hon hade ett vanligt tvådelat tränsbett hos förra ägaren och jag har ett fullcheek tvådelat. Har inte ridit henne med den, bara försöker få tränset att sitta rätt.Som de andra säger, antagligen ovana av någon anledning. Min tjej fipplade väldans när man tränsade i början och bettet kom i munnen så n var så ovan att det låg något rörligt på tungan. Då fungerade ett rakt bett med fasta ringar allra bäst. låg de för långt ner, eller precis när man la in bettet i munenn och inte hunnit föra det längre upp mot mungipan så var inte tungan stilla en sekund. :P Hon gör det inte alls lika mycket nu, knappt någonting. tycker fortfarande det är lit ekonstigt när bettet ska in i munnen.
Testa något bett som inte rör sig så mycket i munnen, precis som de andra redan sagt. Ge en godis så hon kanske inte tycker det är lika obehagligt? låt hon stå med träns ett tag innan ridning eller när du borstar osv? Så hon får "känna efter" i lugn och ro utan att man ska börja inverka. Och då kanske hon slappnar av om du gör annat som borsta osv. Vad för bett hade förra ägaren/vad provar du för bett nu när hon gör så?
ah men då kanske det läser sig när du hittar läget hästen vill ha bett iHon hade ett vanligt tvådelat tränsbett hos förra ägaren och jag har ett fullcheek tvådelat. Har inte ridit henne med den, bara försöker få tränset att sitta rätt.
Jag hoppas det, ville inte testa runt för mycket då hon fortfarande inte är 100% trygg i den nya miljön än. Tänker att jag behöver inte ha någon brådska.ah men då kanske det läser sig när du hittar läget hästen vill ha bett i
Vill inte testa med massa nya bett just nu, fick hem hästen i lördags och hon har varit lite stressad av allt nytt runt omkring. Tänker i alla fall kolla upp det sen när hon landat och känner sig trygg.Har du kollat så allt är ok i munnen. Annars kan det vara att bettet hänger lite för lågt eller att hästen helt enkelt inte trivs med det. Testa med flera olika bett och se om det blir någon skillnad
Vad kostar det att anlita en sådan tandläkare?När en häst lägger tungan över bettet gör den det för att bettet gör ont. Alltså att den inte trivs med bettet. Kolla upp tänderna och munnen på hästen hos en duktig tandläkare och sedan kanske rida utan bett ett tag
Vill inte testa med massa nya bett just nu, fick hem hästen i lördags och hon har varit lite stressad av allt nytt runt omkring. Tänker i alla fall kolla upp det sen när hon landat och känner sig trygg.
Vad kostar det att anlita en sådan tandläkare?
Jag rider inte alls just nu, fick hem hästen i lördags och låter henne hitta tryggheten i det nya stället innan jag ens tänkt börja rida, då hon verkar vara lite stressad. Däremot har jag försökt passa in tränset jag har på henne och då upptäckte jag när jag provade så la hon tungan över bettet. Har bara provat tränset på henne en gång också.Jag hade försökt hitta ett bett hästen trivs med så fort som möjligt stället för att fortsätta rida med ett som uppenbarligen inte fungerar.
Då har du ju förklaringen där. Om hästen är stark så betyder det att det är ett fasligt tryck i tygeln och därmed bettet och med tvådelat bett så får du den effekten som jag beskrev, "spetsen" trycker upp i gommen och skapar obehag, hästen lägger tungan emellan i ett försök att undkomma obehaget, eller åtminstone att flytta det till ett annat ställe (tungan) ett tag.Allra helst hade jag velat rida henne (när jag väl kommer rida) på hackamore tills jag hittat vad det beror på, men vet inte om det går och om hon kanske blir för stark då, för hon har varit rätt stark att rida på vanligt bett.