Häst som kastar sig.

proxygirl555

Trådstartare
Min häst e lite knasig att rida. Ena dagen kan han vara lat, andra dagar jättevillig att arbeta, o andra dagar kanonpigg, huvudet upp bland stjärnorna.

Det jobbiga emd honom e att han kastar sig ngr ggr per ridtur. Spelar ingen roll vart man e, eller vad som händer. Det blir världens kast åt sidan.

Har ni ngr bra tips på hur jag ska få bort detta. Han är 5 år, och blev inriden förra året.

:laugh:

Sv: Häst som kastar sig.

Åh det där med kastningen känner jag igen. Nu vet ja ju inte varför just din häst kastar sig men min kastar sig för saker som hon tkr ser farligt ut. Så om ja är på banan måste ja ju hela tiden vara alert och hålla om henne om man säger. Så är det i mitt fall iaf :) ja är ju ingen expert men tips är alltid tips :)

Jag måste vara lite tråkig här :) Det första jag tycker du ska göra är att kolla upp hästen hos veterinär så att den inte har ont, sen är det att hitta en bra tränare som gäller. Din häst inte så gammal och jag gissar på att den helt enkelt inte är riktigt framme för hjälperna och det måste du få hjälp av någon med. Att han ena dagen är pigg och andra dagen är lat är låter som ett typiskt unghäst beteende, förutsatt att han inte har ont vill säga. Lycka till med din häst!

Kastar sig gör nog de flesta unghästar som jag har ridit. Ofta beror det på att dem inte är så "världsvana", är lite nervösa och lätt ser spöken. När hästen kastar sig så var bara lugn och fortsätt rida framåt. Det där försvinner utav sig själv. Jag äger en 4åring som jag ridit in själv, han har alltid varit lugn när andra hästar varit med.. men förut var han väldigt "tittig" och kastade sig när han gick först eller ensam. Nu kastar han sig inte längre när han är först i ledet.. och mer sällan när jag rider ut ensam. Det har växt bort utav sig själv, sålänge ryttaren är lugn och rider på som vanligt.

Rid med FULLSTÄNDIG kontroll.

Min häst har också varit kastig. Det slutade med att vi gick omkull och han i princip mosade hela mitt underben. Efter det så började jag kontrollera varenda steg han tog, och han märkte att det inte någon chans att kasta sig.

Veterinären har vart och undersökt honom, men han kan ju alltid missa ngt litet som kan göra det. Men vet tycker iaf att han verkar helt fräsch. Men det e nog som ni säger. Unghästfasoner, o att han inte riktigt har med sig framåtbjudningen. Men det kommer ju så småningom.

Man blir ju lite frustrerad när han gör så. Han kan gå kanonfint, o i nästan sek o swiippppppp så flyger han åt sidan. Då stod det ju världens monster där som matte missade. Hur jag nu kunde missa den, det vete sjutton ;) :devil::devil:

Precis så är min unghäst också :) Kan slänga sig för ett litet löv tom :)

Jag tror inte att det har så mycket med ålder att göra utan mer om hur trygg hästen känner sig i situationen och med ryttaren.

Min häst var likadan i början och han var 14 år när jag köpte honom. Det klingade av efterhand när han började lära känna mig och han upptäckte att jag var lugn och avslappnad. Han reagerar fortfarande på saker eftersom han är av den lite mer lättskrämda typen men det är inte alls på samma sätt som i början. Han är helt enkelt en mespropp :D.

Tycker du det är obehagligt, så sätt på ett par blinkers... iaf de dagar det är "mycke" spöke ute. För viktigast är ju att ni inte skadar er... Sen kan du öva att rida utan mer och mer...

Tycker du det är obehagligt, så sätt på ett par blinkers... iaf de dagar det är "mycke" spöke ute. För viktigast är ju att ni inte skadar er... Sen kan du öva att rida utan mer och mer...

Vad löser det? :confused:

Till TS
Jag håller med övriga, rid på FRAMÅT, jobba lite ställning, flytta lite för skänkel, låt hästen tänka lite. Går h*n fram igen efter kastet?

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama