Häst som inte vill gå först på uteritter.

Sv: Häst som inte vill gå först på uteritter.

Jag tycker INTE man ska störa rangordningen bara för man *tycker* det ska vara på annat sätt. Hästar har rangordning, och varför ska då människan mixtra om ??

Som så många riktig skriver så handlar inte rangordning om vem som går först eller vill gå först. Min kallblodsvalack är ledare i hagen, men ute i skogen går han gärna sist om han får. Han blir lite tittig och seg när han ska först.

Detta handlar ju främst om att han ännu inte litar på mig till 100 % (och inte jag på han heller än, har bara haft han i några månader) och kommer ju bli bättre.

En ranglåg häst är oftare ännu osäkrare i sig själv men kan samtidigt vara lättare att få till att se människan som ledare och därför bli säker med den på ryggen.

*kl*

Min ranglåga häst var sådan förut så vi tränade och tränade - nu har vi motsatt problem, hon vill INTE gå sist utan hon måste ju vara först :rofl:Och hamnar vi tre steg för långt bak är det katastrof och vi måste stressa halvt ihjäl oss :eek:
Så nu har vi börjat om att träna på att INTE gå först igen ... variation är väl nyckeln :)

Den här tråden hade jag glömt :D Tack för allas åsikter! Kul att höra, de flesta anser ju att hästen ska gå där ryttaren säger åt den att gå. Inte där den själv vill gå.
Det tycker jag med. Min nya häst vill inte gärna gå först, visst hon gör det men det går supersegt, men jag tänker träna henne att kunna gå både först och sist. Tycker att det ska de kunna. I går gick hon före ut från hagen till stallet med en av de andra hästarna. Gick mycket bra!
Gick också en liten promenad själv igår, till-från hagen (är en bit att gå). Hon gnäggade men det gick rätt bra ändå för hon följde mig dit jag gick :) Hon har ju bara bott här i en vecka så jag är faktiskt nöjd.
Målet är ju att kunna rida henne fullt ut ensam. Det är ju inte alltid man kan ordna ridsälskap.

Min gamla går gärna först eller sist men inte jämte. Eller jo hon GÖR det med viss möda om man ber henne, men man får passa på hela tiden annars glider hon bak eller kutar förbi :p Vi har inte övat så mkt på att RIDA ut sjävl med henne, ridning är inte hennes favoritsyssla och ensam blir det ännu tråkigare, men att KÖRA henne själv går jättebra och likaså promenera.

Senast ändrad av en moderator:

Även den ranglåga hästen ska känna sig trygg under ryttare och veta att när ryttaren sitter på så gäller inte andra rangskalor i en grupp hästar. dvs alla hästar skall kunna hantera att vara någorlunda neutrala under ridningen.

sen är det ju inte riktigt så enkelt, dvs riktigt ranglåga blir nog aldrig helt bekväma med att vara först osv. men det är inte ngt jag anser som särskilt uppseende väckande eller hemskt elakt att träna hästarna att alla kan gå först, sist och omvartannat under ryttare.
det handlar om uppfostran för mig och är inte konstigare än att leder man hästar tillsammans så muckar de INTE om rang sinsemellan - sånt gör man när det INTE är människor som hanterar med i leken punkt slut.

Jag har varit med om samma sak men det är bara att försöka träna bort det & får jag fråga är hästen nervös att rida ut med själv också eller bara att rida först med om den är nervös att rida själv med så träna på det i första hand & så kan du variera när du rider ut med andra alltså ibland får den rida sist, ibland i mitten & ibland måste den rida först så det är bara att träna,träna & träna för det hjälper tillslut, det lovar jag.

Funderar lite. Det här med att gå först eller sist på uteritter i grupp. Om du har en häst som är lägst i rang i hagen, säg i en grupp om fyra hästar. När ni rider ut tillsammans med alla de andra hästarna i gruppen, vill hästen gärna gå sist om den får välja, går den först är det vädigt osäkert och segt, KAN INTE VILL INTE, tror nån annan får gå först faktiskt.. :crazy:
Låter man en sådan häst gå sist i ledet eller kan man lära den att gå först åtminstone bitvis? Eller gör det bara hästen osäker att gå först och ha sina egentliga flockledare bakom sig?

Eftersom det är DU som är flockledare så bestämmer du vart din häst skall gå och de andra rättar sej efter dej..Hästen skall ju se dej som högst i rang och därmed lyda dej. ;)
Den skall vara såpåss trygg med dej som ledare att den väljer att följa dej och lita på att du vet vad du gör.. Detta kräver träning.
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar