Häst som inte kan vara själv

K

Kate

Har ett stort problem med min Halvblodsvalack som är 13 år. Jag har ridit honom i ca 2 år varav varit ägare till honom i ett år nu.

Han kan inte vara själv! Det går inte att ta honom ur hagen utan att ta med en till häst. När jag ska rida får jag ta in en annan häst som får stå inne i stallet medan jag är ute. Jag har försökt & försökt med allt möjligt och visst har han blivit bättre men bra kan jag inte tänka mig att det någonsin blir.

Ridningen blir då lidande av det här då han är spänd som en fiolsträng när man rider honom ensam. När vi har sällskap med är han en helt annan häst.
Det som är problemet nu är att jag inte har någon som kan följa med mig ut på ridturer så jag måste enbart rida själv så det har resulterat i att jag inte rider alls nu ...

Det är den absolut bästa häst jag haft och han har en otroligt hög ridbarhet när han är lugn & avslappnad. Men nu är jag bara less, pga att jag har slut på ideer och börjar bli lite smått skraj för att ta ut honom själv.

Finns det någon som har något tips så man kan få lite hopp om att det kan bli bättre? Någon som har samma problem?

Sv: Häst som inte kan vara själv

Känner väl igen mig i ditt problem.

En av mina förra hästar var precis likadan och det var inte kul dessutom var han en stor stark nordsvensk.

Tyckte det var ett problem särskilt när jag hyrde ett stall själv till honom och min andra häst.

Blev han själv inne i stallet rev han ner allt han kom åt i boxen, var han ute själv sprängde han staketet (inte kul när man stod intill järnvägen med trafikerad väg). Kunde ju inte alltid ha han som handhäst heller då han var en buse.

Men annars var han ju världens mysigaste och underbar att rida i dressyr med mkt bjudning och en trevlig körhäst.

Så fick ett tips om att ha ett annat djur som sällskap när han var kvar själv istallet, vilket resluterade i en några kaniner. Så såg han dom i boxen jämnte eller i en liten hage intill sin egen var blev han som vilken cool nallebjörn som helst, och blev sen även lugn när vi red själva.

Sålde han för några år sedan och han har varit hur cool som helst där med inget stress alls.

Det funkade för våran kille men inte säkert det funkar för dig men allt är värt att prova.

Nej det är inte roligt alls för han märker knappt att man finns till när han får sån där panik. Även att han är så pass gammal så tycker man... Svårt att ändra på beteendet då kanske men...

Känns inte roligt om man inte klarar av att ta sin egen häst ur hagen ens :( Man tappar självförtroendet rejält. Men endå är jag övertygad långt där inne att det ska gå att lösa... Men har fått rejäl idétorka.
Jag vill ju inte sälja min älskade kompis heller... :(

Jag har haft samma problem. Min häst har hunnit bli 20 och tycker fortfarande inte om att lämna flocken. Att ställa in henne i boxen eller lämna henne själv i hagen är inte att tänka på. Dock har jag nu för tiden sällan problem med att ta in henne i stallgången eller rida själv.

Med min häst var det enda som gällde tålamod tålamod tålamod och så lite tålamod till.

Hur många hästar till är det i stallet ni står? Finns det någon möjlighet att rida bredvid hagen där de andra hästarna går?

Det blir inte bättre av att han inte får motion. Tömkör, longera, åk bort o träna.

går den på bete?
Det kan vara en bra period att träna då den borde vara lite tröttare.

Det GÅR över! Rid den dagligen så att det blir en normal rutin.
Gör i ordning hästen fort, ge den lite mat o säg till den om den härjar- Hallå!

Att den blir spänd under ridning får du ta som en del av träningen. Sysselsätt den. Beröm gott betéende.

Den ska nöja sig att vara med DIG under den timmen eller vad det nu tar.

Kör på nu o du kommer att få utdelning.

Lycka till o stå på dig.

Det blir inte bättre av att han inte får motion. Tömkör, longera, åk bort o träna.

går den på bete?
Det kan vara en bra period att träna då den borde vara lite tröttare.

Det GÅR över! Rid den dagligen så att det blir en normal rutin.
Gör i ordning hästen fort, ge den lite mat o säg till den om den härjar- Hallå!

Att den blir spänd under ridning får du ta som en del av träningen. Sysselsätt den. Beröm gott betéende.

Den ska nöja sig att vara med DIG under den timmen eller vad det nu tar.

Kör på nu o du kommer att få utdelning.

Lycka till o stå på dig.

Jag ska släppa honom på bete till helgen är det tänkt. Ska försöka ordna någonting så man kan göra iordning honom i hagen hade jag tänkt :) Kanske blir lite lättare då så man kan rida iväg bara därifrån.

Ja det är ju sant att det bara blir värre när han står & ingenting gör...
Jag ska försöka kämpa på & aktivera honom... Hoppas det blir bättre !!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar