Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?
Fladde skrev:
Jag vet precis abret med 'rygghästar' och vila. Men vill iaf ge en av mina erfarenheter. Hästen i fråga blir erkänt sämre i sin RYGG (och det ger ju återspeglingar i hela kroppen) av helvila.
Iaf, han vilade ju mer eller mindre från augusti - november 2003, lite försiktig skritt bara mellan två ledsprutningar. Sedan satte jag igång honom toklångsamt i november, skrittade mig igenom november och en del av december, började sen försiiiktigt lägga in trav etc. I mitten på januari 2004 provade jag galopp första gången, vilken var en katastrof. i Feb 2004 var vi in igen och det var ju skit igen. Han opererades och tillbringade ÅTTA VECKOR på box med promenader. No need to say att ryggen tog enormt med stryk. Han blev inte ett smack bättre tyvärr och dömdes ut 10 maj 2005.
Sen vilade han i hage hela den sommaren, jag tror jag red (skritt och lite trav och ännu mindre galopp) FEM GÅNGER på hela sommaren, terapiridning. Jag har hyfsat stora hagar, kuperade och lekkompis och de ägnar sig åt en hel del 'backträning' på egen hand så att säga.
På höstkanten satte jag igång honom, inte sådär superförsiktigt egentligen, vi började trava ganska omgående men höll det kravfritt etc. December 2005 böjdes han UA. Det varken veterinären eller jag NÅGONSIN trott skulle hända!! Jag har ridit på, faktiskt ökat kraven lite mer och mer undan för undan och han är nu på MYCKET högre nivå än någon trodde ens i sin vildaste fantasi att han skulle hålla för. Böjd UA i maj i år också. Idag vet jag inte hur hans er ut på böjprov men han känns strålande, han mår enligt honom själv strålande etc. Och då tom HOPPAR VI (ngt vi inte gjorde innan utdömning..)
Och - ryggen höll! Men visst, han BLIR sämre rent kroppsligt av hagvila jmf med motion, equiatrikern påpekade det ganska bestämt. Men samtidigt så det där nästan ÅRET han hagvilade totalt GJORDE skillnad. Skillnad som några månaders sammanhängande vila INTE kunde.
Och det jag fick 'tillbaka' var en häst som är fräschare än mina vildaste förhoppningar.
Vilan var faktiskt INTE planerad, det var mest ett utslag av 'han har vilat i tre månader, det gör ingen skillnad med en vecka till' och helt enkelt att jag var rädd att sätta igång honom, eftersom han då 'säkert skulle gå sönder igen'.
Så, jag säger inte att vila är det bästa för Missy, jag ville bara ge en erfarenhet av att även rygghästar KAN (men inte behöver) fixa vila och att vila faktiskt KAN hjälpa. (Iaf om man har kuperade, större hagar och lekkompis)