Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

hur länge har hon i en peroid (utan igångsättningförsök) fått vila med skrittpromenader då??

Du skriver att du inte har något att förlora... men du kanske har massor att vinna på att byta.

Olinda skrev:
hur länge har hon i en peroid (utan igångsättningförsök) fått vila med skrittpromenader då??

Längst 4 månader

Om jag har förstått det hela rätt så hade hon även en hel del ryggproblem också och vid ryggproblem skall hästen inte stå still utan hållas igång. Stilla stående gör att det bara bli värre och inte läker. Vad jag försöker säga är att vila är mycket bra men ibland så kan det försvåra läkningen. Nu förtiden så ordinerar man inte boxvila alls på samma sätt som förut utan att hästen skall hållas igång under kontrollerade former. Kan vara allt från ridning på rakt spår till små korta promenader.

Vilka leder var det ni hade röntgat? Var det bara de leder som hon var behandlad i? Hur är det med hovarna? Sliter hon jämt på alla fyra eller är trakten högre på någon utav hovarna? Lösa benbitar kan också ställa till en hel del problem och är inte alltid så lätta att hitta.
Måste vara något annat som ligger i bakgrunden och spökar. Skall bli intressant att höra vad fys och vet har att säga.

När var det du skulle åka till kliniken. Det är väl bara en vecka kvar nu?

Hälsningar

Tora

Senast ändrad:

Läste mitt inlägg en gång till och ser att det var lite luddigt skrivet.

Jag förstår att ni inte menade boxvila när ni pratade om vila utan om hagvila. Problemet är att för att få en riktig bra hagvila som är effektiv så behöver man tillgång till en riktigt stor kuperad hage med kompisar så att hästen blir stimulerad att röra sig mycket. Att stå och hänga i ett hörn i en lerig hage är inte tillräckligt. Man börjar ju förstå mer och mer hur mycket rörelse har att göra med tillfrisknanden.

Hälsningar

Tora

Senast ändrad:

Fladde skrev:
Längst 4 månader

Jag vet precis abret med 'rygghästar' och vila. Men vill iaf ge en av mina erfarenheter. Hästen i fråga blir erkänt sämre i sin RYGG (och det ger ju återspeglingar i hela kroppen) av helvila.

Iaf, han vilade ju mer eller mindre från augusti - november 2003, lite försiktig skritt bara mellan två ledsprutningar. Sedan satte jag igång honom toklångsamt i november, skrittade mig igenom november och en del av december, började sen försiiiktigt lägga in trav etc. I mitten på januari 2004 provade jag galopp första gången, vilken var en katastrof. i Feb 2004 var vi in igen och det var ju skit igen. Han opererades och tillbringade ÅTTA VECKOR på box med promenader. No need to say att ryggen tog enormt med stryk. Han blev inte ett smack bättre tyvärr och dömdes ut 10 maj 2005.

Sen vilade han i hage hela den sommaren, jag tror jag red (skritt och lite trav och ännu mindre galopp) FEM GÅNGER på hela sommaren, terapiridning. Jag har hyfsat stora hagar, kuperade och lekkompis och de ägnar sig åt en hel del 'backträning' på egen hand så att säga.

På höstkanten satte jag igång honom, inte sådär superförsiktigt egentligen, vi började trava ganska omgående men höll det kravfritt etc. December 2005 böjdes han UA. Det varken veterinären eller jag NÅGONSIN trott skulle hända!! Jag har ridit på, faktiskt ökat kraven lite mer och mer undan för undan och han är nu på MYCKET högre nivå än någon trodde ens i sin vildaste fantasi att han skulle hålla för. Böjd UA i maj i år också. Idag vet jag inte hur hans er ut på böjprov men han känns strålande, han mår enligt honom själv strålande etc. Och då tom HOPPAR VI (ngt vi inte gjorde innan utdömning..)

Och - ryggen höll! Men visst, han BLIR sämre rent kroppsligt av hagvila jmf med motion, equiatrikern påpekade det ganska bestämt. Men samtidigt så det där nästan ÅRET han hagvilade totalt GJORDE skillnad. Skillnad som några månaders sammanhängande vila INTE kunde.

Och det jag fick 'tillbaka' var en häst som är fräschare än mina vildaste förhoppningar.

Vilan var faktiskt INTE planerad, det var mest ett utslag av 'han har vilat i tre månader, det gör ingen skillnad med en vecka till' och helt enkelt att jag var rädd att sätta igång honom, eftersom han då 'säkert skulle gå sönder igen'.

Så, jag säger inte att vila är det bästa för Missy, jag ville bara ge en erfarenhet av att även rygghästar KAN (men inte behöver) fixa vila och att vila faktiskt KAN hjälpa. (Iaf om man har kuperade, större hagar och lekkompis)

Fladde skrev:
Jag har igentligen inget att förlora men jag ser ingen andledning till att byta.

Jag ser bara anledningar till att byta, se vad olika man kan vara :smirk:

Fladde skrev:
Jag har igentligen inget att förlora men jag ser ingen andledning till att byta.

Vänd på det, hur mycket har du att förlora på att INTE byta vet?...

Tora skrev:
Om jag har förstått det hela rätt så hade hon även en hel del ryggproblem också och vid ryggproblem skall hästen inte stå still utan hållas igång. Stilla stående gör att det bara bli värre och inte läker. Vad jag försöker säga är att vila är mycket bra men ibland så kan det försvåra läkningen. Nu förtiden så ordinerar man inte boxvila alls på samma sätt som förut utan att hästen skall hållas igång under kontrollerade former. Kan vara allt från ridning på rakt spår till små korta promenader.

Vilka leder var det ni hade röntgat? Var det bara de leder som hon var behandlad i? Hur är det med hovarna? Sliter hon jämt på alla fyra eller är trakten högre på någon utav hovarna? Lösa benbitar kan också ställa till en hel del problem och är inte alltid så lätta att hitta.
Måste vara något annat som ligger i bakgrunden och spökar. Skall bli intressant att höra vad fys och vet har att säga.

När var det du skulle åka till kliniken. Det är väl bara en vecka kvar nu?

Hälsningar

Tora

Sen när jag var på semester i 2 veckor så stog hon på "hagvila".
Men när jag kom hem var hon halt :crazy:
När jag börja rida blev det bättre.

Vi rönkade alla leder + ryggen 2ggr vid köp i mitten av aug 04 allt UA.
Sen rönkades alla leder + ryggen och hon sövdes även för att vändas och rönkas i Oktober 04 allt UA.
Sen rönkades alla leder + ryggen i Febuarri 05 igen allt UA då med.
Även ultraljud har gjorts på rygg, knä och koter det med UA
Vid nästa besök blir det rönken och ultraljud igen.

Det är ca 10 dagar kvar.

Dags att börja lasträna :angel:

Alexandra_W skrev:
Vänd på det, hur mycket har du att förlora på att INTE byta vet?...

Det känns som det är 1000 gången ni försöker få mig till att byta.
Men ALDRIG eller ifl inte när allt går bra och det blir framsteg

Fladde skrev:

Jag har gett upp att försöka få dig att byta, jag vill bara se vad du anser att du har att förlora på att INTE byta veterinär?

Sen allt går bra och framsteg har vi väldigt delade åsikter om, men jag respekterar din och vet att du inte tänker byta vet. Jag bara undrar vad du ser för risker med att INTE byta eftersom du väldigt frekvent nu börjar prata om att det nog inte går vägen.. och såvitt jag vet fortfarande står utan diagnos?

Alexandra_W skrev:
Jag har gett upp att försöka få dig att byta, jag vill bara se vad du anser att du har att förlora på att INTE byta veterinär?

Sen allt går bra och framsteg har vi väldigt delade åsikter om, men jag respekterar din och vet att du inte tänker byta vet. Jag bara undrar vad du ser för risker med att INTE byta eftersom du väldigt frekvent nu börjar prata om att det nog inte går vägen.. och såvitt jag vet fortfarande står utan diagnos?

Jag har nog inget att förlora men just nu är det inte aktuellt.
Dignos är väl Ledinflamationerna och ryggbesvär samt muskelbesvär

Detta var precis det jag menade: en aktiv vila. Du har ju hagar som "tvingar" hästen att röra sin rygg. Inte att stå och hänga i ett hörn. En helt slät hage lurar inte hästen att aktivera sina rygg-muskler. Då kan det vara läge att tex tömköra på rakt spår i några månader. Fördelen med att tömköra på rakt spår (tex på en grus/skogsväg) är att det är mycket jobbigt för den som tömkör alltså ingen risk för överträning av hästen :D

Mvh

Tora

Hur har dina igångsättningar sett ut hittills? Jag menar alltså hur ni har lagt upp dem? Tex vila-skritt-tömkörning etc.?

Fladde skrev:

Jag undrar nog mer vad det är som går bra och vilka framsteg där är?? Jag kan nog inte se ett enda framsteg.

Hade det varit några framsteg hade du befunnit dig på tävlingsbanan för länge sedan. Men vi har väl olika krav då eftersom du finner dig i detta och förmodligen aldrig ens kommer få se insidan av en hoppbana med den hästen så länge du åker till samma vet.

Fladde skrev:
Jag har nog inget att förlora men just nu är det inte aktuellt.
Dignos är väl Ledinflamationerna och ryggbesvär samt muskelbesvär

fast de är väl ändå symptom i min värld? NÅGOT måste ju ge led- muskel- och ryggproblemen?

Jmf med min lilla, jag köper liksom inte 'återkommande ledinflammationer på flera ben' som ett svar på VAD som är fel. Det är bara SYMPTOMET på att det är fel. Om de däremot kan säga att 'det beror på bendepressionen fram', då har vi ett svar på VAD som är fel på hästen - bendepression kotlederna BF som är hältutlösande och ger sekundärproblem i form av ledinflammationer på flera ben.

Men liksom hon får ju inte sina förbannade ledinflammationer av att det regnar liksom, de kommer ju nånstans ifrån. Och det är inte normalt att en tvååring får polyartrit gång på gång av att lalla i sin hage. Svaret på VAD som ger dessa nflammationer KAN mycket väl vara att det är rent skräp till häst och helt enkelt har tvärdålig hållbarhet. Men bestämmer man sig för att det ÄR alternativet så finns ju där ingen som helst vits att fortsätta behandla, då är det ju bara att kasta in handduken och låta hästen somna (alt om hästen hålelr för det, hagpensionera..)

Så, jag tycker ju bara du fått svar på vad SYMPTOMEN är, men VARFÖR får hon sina problem? VARFÖR kommer de tillbaka?

Som jag ser det är du lite i samma sits som mig, men jag är lite för kinkig för att stanna vid en symptombeskrivning..

Det är inte ridningen problemen kommer ifrån?!
(Behöver nödvändigts inte vara din ridning utan kanske förra ägarens)

apollo1 skrev:
Det är inte ridningen problemen kommer ifrån?!
(Behöver nödvändigts inte vara din ridning utan kanske förra ägarens)

Jag har kollat min ridning och min kropp.
Inget fel på det.

Förra ägaren ja visst men då skulle det kanske inte ha kommit tillbaka gång på gång :confused:

Jag vet inte men "fys" antyde sist att jag har en väldigt oförsiktig häst brallar och stegrar samt rullar sig mycket och väldigt oförsiktigt.

Jag hade inte heller bytt i första taget däremot hade jag kunnat ta hästen till någon annan bara för att få en andra åsikt dock inte nödvändigt vis byta veterinär. Fast man skall inte byta bara för bytandets skull utan man skall hitta någon som är bättre (eller anses vara bättre) eller har bättre resurser annars är det ingen ide.

Som sagt ibland kan man behöva en andra åsikt från någon anna utan att man nödvändigtvis behöver byta. Speciellt inte när du har tillgång till denna otroligt duktiga "fys". Men som jag skrev förut en person kan inte kunna allt även om han är otroligt duktig.

Mvh

Tora

PS kolla trakterna på hästen nästa gång det kan ge en otroligt bra fingervisning till vilket ben som hästen är rädd om.

En gammal ägare som haft hästen och ridit den fel kan mycket väl sätta spår som kommer tillbaka om och om igen. En häst som blivit felriden kan få vilka problem som helst. Men det kan vara värt ett förök att verkligen rannsaka sig själv, och vara självkritisk!

Fladde skrev:
Jag vet inte men "fys" antyde sist att jag har en väldigt oförsiktig häst brallar och stegrar samt rullar sig mycket och väldigt oförsiktigt.

Fast en hyfsat normal häst går inte sönder så av det.. Min dåre (valacken) har ju alltid varit av modellen att bus sker enligt devisen 'fullt ös medvetslös', och var man har sina kroppsdelar under tiden är av underordnad betydelse. Och han har gjort betydligt mer 'tok' än unghästen. Han har dragit på sig en del rena trauman, dvs olycksfallsskador, men inga av modellen 'förslitningsskador'.

Unghästen däremot som väl kanske inte kan kallas helt sansad men som ändock är betydligt mer sansad än valacken tycks gå sönder bara hon snubblar. Men det beror ju likförbannat på någonting att hon är så förbaskat skör. Vi talar om hästfan som var 110% tokfräsch, trampar av sig ens ko och får ett balltramp och sen rasade hela korthuset och heeeej ledinflammationer, here we come again. Men det måste finnas en FÖRKLARING (eller iaf teori) till VARFÖR de allra flesta hästar kan trampa av sig skorna och/eller få balltramp utan att behöva åka in till klinik för att sprutas pga ledinflammationer både här och där sen. FÖr att bli bra, göra något nytt och åka in igen.

För om det inte finns annan förklaring än skörhet eller säg taskig kroppskontroll och att hästen verkligen tänjer gränserna brutalt hela tiden så är det ju fortfarande ingenting att 'hålla på' med.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama