Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Dorinda skrev:
Är hon försäkad? Försöka få henne utdömd?
I ditt läge hade jag gjort det eller bytt veterinär.

Jo det är klart hon är försäkrad.
Vi har haft frågan uppe och vi har hade kunnat göra det i vintras.
Men då vi inte ville fortsatte vi kampen.

En del av mig vill bara att vid nästa vet besök kör vi hem mmed tomt släp och börjar om med en ny häst.
Medans den andra dellen säger KÄMPA!

He he he. Såg att jag skrivit att jag hade hängt i travstall sedan jag var tjugo. Det skall vara jag har hängt i travstall i tjugo år. Så kan det gå när man försöker göra två saker samtidigt nämligen att jobba och att surfa samtidigt.

Jag tycker du skall vänta och se vad som händer när du åker dit nu. Se vad de hittar för något och vad veterinären säger. Det kan ju faktiskt vara något som inte har med sjukhistorien att göra (jag tänkte på att det blev sämre efter tappskon). Appropå tappsko det kan inte vara så enkelt att hon har blivit sömnstucken när skon slogs på igen? Tycker absolut att du skall nämna det här med hoven till veterinären. För som sagt hovbölder är ena riktigt luriga saker. Svåra att hitta men ställer till en hel del problem.

Mvh

Tora

Tora skrev:
He he he. Såg att jag skrivit att jag hade hängt i travstall sedan jag var tjugo. Det skall vara jag har hängt i travstall i tjugo år. Så kan det gå när man försöker göra två saker samtidigt nämligen att jobba och att surfa samtidigt.

Jag tycker du skall vänta och se vad som händer när du åker dit nu. Se vad de hittar för något och vad veterinären säger. Det kan ju faktiskt vara något som inte har med sjukhistorien att göra (jag tänkte på att det blev sämre efter tappskon). Appropå tappsko det kan inte vara så enkelt att hon har blivit sömnstucken när skon slogs på igen? Tycker absolut att du skall nämna det här med hoven till veterinären. För som sagt hovbölder är ena riktigt luriga saker. Svåra att hitta men ställer till en hel del problem.

Mvh

Tora

Fast hon blev ju bättre när skon kom på.
Men den skon hon tappade har vi sparat imed de är så snesliten så vi ska vissa dom det.

Just det så var det. Minnet är bra men kort. Hur verkar hon vara nu då? Rider du henne litegrann eller står hon helt?

Mvh

Tora

Tora skrev:
Just det så var det. Minnet är bra men kort. Hur verkar hon vara nu då? Rider du henne litegrann eller står hon helt?

Mvh

Tora

Jag rider henne i skritt ch trav.
Tömkör även.
Hon känns väldigt stel och lite ojämn bak.
Men det jag inte förstår är att annars så funkar hon jätte bra abetar ordetligt och posetiv till all hantering.
Vilket hon inte varit vid dom andra "återfallenn"

Det kan ju vara något helt annat som spökar denna gången. Har hört om en hel del borelliafall i år (fästingburen sjukdom).

Tömkör/rider du bara på rakt spår? Om du rider i padock är det något varv som hon är bättre/sämre i?

Mvh

Tora

Tora skrev:
Det kan ju vara något helt annat som spökar denna gången. Har hört om en hel del borelliafall i år (fästingburen sjukdom).

Tömkör/rider du bara på rakt spår? Om du rider i padock är det något varv som hon är bättre/sämre i?

Mvh

Tora

Vi har tagit B/E - prov men där har inte varit något.
Hon är väldigt stel i vänstersidan.

Måste bara fråga, har inte följt er precis och vet inte hur det gått, men ser nu att det fortfarande inte är bra!

Varför i hela friden tar ni inte in nya friska ögon för att undersöka hästen?

Varför låter ni det dra ut såhär?

Hästen har uppenbarligen problem och ingen hittar Orsaken, är det inte dax att kalla in nytt folk?

Jag har varit i ditt område flera ggr och erbjudit mig att gratis kolla på hästen för att se om jag kunde hitta något, men det var inte intressant, inte för att jag kan garantera att hitta något men ett par extra ögon är väl aldrig fel?

Dessutom har jag aldrig begärt något för det utan helt kostnadsfritt! Alltså, det kan inte skada?

Nu skiter ju jag i det då det är din häst och inte mitt ansvar, men man blir fundersam...

Om det nu var mig personligen som det hängde på så finns det ju en UPPSJÖ av Hästterapeuter som är superduktiga och som skulle kunna komma hem och ge en "second opinion"

Varför inte? Ge mig en rimlig anledning!

Kom inte dragandes med att ni redan har fys.hjälp för det funkar ju uppenbarligen inte.

CarolaLind skrev:
Måste bara fråga, har inte följt er precis och vet inte hur det gått, men ser nu att det fortfarande inte är bra!

Hästen har uppenbarligen problem och ingen hittar Orsaken, är det inte dax att kalla in nytt folk?

Jag har varit i ditt område flera ggr och erbjudit mig att gratis kolla på hästen för att se om jag kunde hitta något, men det var inte intressant, inte för att jag kan garantera att hitta något men ett par extra ögon är väl aldrig fel?

Dessutom har jag aldrig begärt något för det utan helt kostnadsfritt! Alltså, det kan inte skada?

Nu skiter ju jag i det då det är din häst och inte mitt ansvar, men man blir fundersam...

Om det nu var mig personligen som det hängde på så finns det ju en UPPSJÖ av Hästterapeuter som är superduktiga och som skulle kunna komma hem och ge en "second opinion"

Kom inte dragandes med att ni redan har fys.hjälp för det funkar ju uppenbarligen inte.

:bow: :bow:
Och en stor eloge till dig som tom erbjudit dig att titta på hästen kostniadsfritt! Synd att det inte är av intresse att få hästen bra så fort som möjligt :(

Det är för att det är en snäll och positiv häst som försöker när det inte är orimligt för henne.När det är orimligt gör det för ont! Var glad över det och var rädd om henne!

Ja jag vet flera till på Buke som jobbar med häst som skulle tycka det var intressant att få komma hem och titta på ett så "mysko fall"

Inget har sagt något om att "göra" eller behandla men att kasta ett öga och att undersöka, komma med lite ny input?!

Man lär sig av allt och det var så jag såg det.

CarolaLind skrev:
Ja jag vet flera till på Buke som jobbar med häst som skulle tycka det var intressant att få komma hem och titta på ett så "mysko fall"

Inget har sagt något om att "göra" eller behandla men att kasta ett öga och att undersöka, komma med lite ny input?!

Man lär sig av allt och det var så jag såg det.

Javisst, hade jag varit i den sitsen med min häst hade jag tagit in nya friska ögon vid ett mycket tidigare stadium! Skulle inte kunna acceptera att de inte hittar felet/orsaken utan bara friskförklarar och sedan är man tillbaka på ruta ett igen direkt... :(

CarolaLind skrev:

Under Falsterboveckan hade vi ute en ostiopat som aldrig sätt hästen innan.
Men som jag träffat.
Sen har vi haft ute 2 olika kiopraktiker i sommar som bara kollat.
Samt een "hemmavet" som jäller inte sätt hästen innan.

Och resultatet?

Ska tillbaka till ostiopaten i början av september.

Jag menade fynden? Passade de ihop med Vet. och tidigare fys. Diagnos eller hittade Osteopaten något nytt att gå efter?

CarolaLind skrev:
Och resultatet?

Första Kiopraktiker:
Låsningar i bogen (Hon tittade bara ingen behandling)
Andra kiopraktikern:
snett bäcken behandling

Ostiopaten:
Väldigt stel och ovillig till galopp.
Han lyfte nått i ryggen samt gorde vid nacken.

Hemmavet konstatera bara hälta och skicka oss vidare.

CarolaLind skrev:
Jag menade fynden? Passade de ihop med Vet. och tidigare fys. Diagnos eller hittade Osteopaten något nytt att gå efter?

Det nya var väl då frampartiet med bogar och hals.
Vilktet fyys bara gjort vid en gång.

Förstår att det är förvirrande för er när alla säger olika!

CarolaLind skrev:

Om någon av dom bor nära mig så skulle jag bli överlycklig för lite nya "ögon" till min olycka! Om jag fick ett sådant erbjudande så skulle jag absolut inte strunta i det! Det kan ju inte direkt göra saken värre..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama