Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Min häst har också varit dålig ett tag, och jag förstår att du inte vill byta vet, men vi tog ut ytterligare en vet. för en andra åsikt bara.
Kan det vara en idé?

apollo1 skrev:
Min häst har också varit dålig ett tag, och jag förstår att du inte vill byta vet, men vi tog ut ytterligare en vet. för en andra åsikt bara.
Kan det vara en idé?

Det där var nog inte till mig va? ;)

Fladde skrev:
Förra ägaren ja visst men då skulle det kanske inte ha kommit tillbaka gång på gång :confused:

Men det har aldrig kommit tillbaka för den egentliga orsaken har aldrig försvunnit från början eftersom vet. inte lyckats efter 18 återbesök att hitta problemet.

Den dagen du verkligen inser DET sätter jag ett stort kors i taket.

Tora skrev:
Jag hade inte heller bytt i första taget däremot hade jag kunnat ta hästen till någon annan bara för att få en andra åsikt dock inte nödvändigt vis byta veterinär. Fast man skall inte byta bara för bytandets skull utan man skall hitta någon som är bättre (eller anses vara bättre) eller har bättre resurser annars är det ingen ide.

Som sagt ibland kan man behöva en andra åsikt från någon anna utan att man nödvändigtvis behöver byta. Speciellt inte när du har tillgång till denna otroligt duktiga "fys". Men som jag skrev förut en person kan inte kunna allt även om han är otroligt duktig.

Mvh

Tora

PS kolla trakterna på hästen nästa gång det kan ge en otroligt bra fingervisning till vilket ben som hästen är rädd om.

Det jag sätt är att hb slits extremt mycket på utsidan vilket är det ben hon haft ledproblem i.
Den skon har jag sparat och kommer vissa vet och fys.

Sen är det sen hon hade tappsko hon känns oren

"Vet" friskförklarade hästen och tyckte jag skulle lära mig rida istället för att leta fel.
Det kanske ligger något i vad veterinären sa.

bobo skrev:
Det kanske ligger något i vad veterinären sa.

Kanske.
Men jag har både ridigt för dim på kliniken och en testryttare har ridigt henne sammt två tränare har hjälpt mig

Fladde skrev:
Det jag sätt är att hb slits extremt mycket på utsidan vilket är det ben hon haft ledproblem i.
Den skon har jag sparat och kommer vissa vet och fys.

Sen är det sen hon hade tappsko hon känns oren

Lite amatörfunderingar:
Den skon som slits mycket kan vara det benet som hon belastar mer för att undvika det onda speciellt om skon/hoven är mycket mer sliten än de andra. Det skulle också förklara hältan där. Är det någon sko som är mycket mindre sliten än de andra skorna? I så fall kan det vara det benet hon skyddar.

Menar du att hon har börjat halta sen hon hade en tappsko? I så fall skulle det kanske kunna vara en hovböld. Just hovbölder är ena riktigt fula rackare som ligger bakom en hel del konstiga hältor.

Mvh

Tora

Fladde skrev:
Kanske.
Men jag har både ridigt för dim på kliniken och en testryttare har ridigt henne sammt två tränare har hjälpt mig

Det är just det som är så bra på denna kliniken de ser verkligen till helheten inte bara själva hältan.

Mvh

Tora

Tora skrev:
Lite amatörfunderingar:
Den skon som slits mycket kan vara det benet som hon belastar mer för att undvika det onda speciellt om skon/hoven är mycket mer sliten än de andra. Det skulle också förklara hältan där. Är det någon sko som är mycket mindre sliten än de andra skorna? I så fall kan det vara det benet hon skyddar.

Menar du att hon har börjat halta sen hon hade en tappsko? I så fall skulle det kanske kunna vara en hovböld. Just hovbölder är ena riktigt fula rackare som ligger bakom en hel del konstiga hältor.

Mvh

Tora

Just efter hon tappat skon blev hon jätte halt.
Men bättre senare när skon kom på.
Men det är nu problemen börjat igen..

Tora skrev:
Det är just det som är så bra på denna kliniken de ser verkligen till helheten inte bara själva hältan.

Mvh

Tora

Pracis!

Jag är 100 på att dom vill se mig rida vid nästa besök och även en testryttare kommer säkert rida.

*lånar*

Det är ju så att hon inte vill byta vet än (vilket jag kan förstå de har en kompetens som är svår (dock inte omöjligt) att överträffa speciellt den "fysen" är helt otrolig) så varför kan vi inte ge henne lite andra tips på vad det skulle kunna vara för fel så att hon kan ta med sig det till vet och fys när hon åker dit istället för att dumförklara henne. Jag tycker faktiskt att hon verkligen har ansträngt sig för att hjälpa hästen. Hur många skulle tex fundera över om det är den egna ridningen som är problemet (tänk att kunna erkänna att man rider "fel") och gå till en osteopat för att se om man själv har några snedheter som man överför till hästen.

Det enda som vi kanske alla är överens är att hittils har man bara lyckats behandla symptomer på något och inte riktigt lyckats hitta själva grundproblemet/problemen.

Ett som jag har råkat ut för är en häst som blev behandlad i alla sorter leder. Till sist så hittade man en lös benbit i hasen. Efter igånsättning så blev han halt igen. Alla veterinärer rev sig i huvudet. Man hade ju röntgat alla ben och inte hittat något ändå så var det samma historia hela tiden: halt, behandling, vila, igånsättning och så halt igen. Tillslut så råkade man av en slump hitta en liiiiten urkalkning på ett ben i hoven. Antagligen är det de som har spökat hela tiden men om man inte hade en speciell vinkel på röngen så såg man det inte. Så min fråga är har man röntgat hovarna ockå och har man lyckats släcka hältan helt med hjälp av bedövning?

Mvh

Tora

Har man varit på återbesök 15 gånger (tror jag det är) och fortfarande inte hittat orsaken är det nog dags att söka sig vidare.

Angående deras kompetens kan jag tyvärr inte hålla med (och många med mig) deras "fys" ger jag inte ett ruttet lingon för tyvärr det är inte många hästar han fått friska utan det är bara återbesök efter återbesök hela tiden.

När inte ens landslaget (som får det gratis) åker dit utan hellre betalar för att åka någonannanstans då säger det rätt mkt :smirk:

bobo skrev:
Varför inte ta och helt ställa av hästen ett längre tag? Ge den tid på sig att läka ut alla skador. Det kan ta många månader, ibland år, för vissa skador att helt läka ut.
Jag förstår inte varför alla har så bråttom att sätta igång sina hästar igen, man ser ju mönstret att hästen börjar halta nästan genast igen efter igångsättning. Att då åka till klinik och få mer medicin som tar bort symptomen gör inte hästen frisk. Det enda som kan göra en häst permanent skadefri är vila tills skadan är helt utläkt.
Därefter en mycket långsam uppbyggnad igen.

Precis min mening med..

Fladde:
Det var väl samma visa sist du satte igång henne med? Att hon fick ont och reagerade?

Fladde skrev:
Det känns som det är 1000 gången ni försöker få mig till att byta.
Men ALDRIG eller ifl inte när allt går bra och det blir framsteg
Men det går ju inte bra och framstegen slutar ju hela tiden att ni är tillbaka på Djursjukhuset :crazy:
Bara det är ju en klocka och jag skulle testa byta klinik för att försöka få ett slut på soppan!

Det är ju detta som är så lustigt. Jag vet hur många hästar som helst som har blivit hjälpta där när andra veterinärer ej har kunnat hitta problemet. Det är så som jag har kommit i kontakt med den kliniken. Någon rekommenderade den till mig när jag hade en "omöjlig" häst. Jag har hängt i travstall sedan jag var tjugo och har sett och hört både det ena och det andra. Vissa av våra hästar kunde den "fys" hjälpa andra inte. Men så är det det är inget att göra åt.

Sen det där med landslaget. Det florerar alltid en massa rykten om allt över allt.

15 återbesök är ingenting. Har man en riktig svår problem häst så kan det röra sig om flera år innan det blir riktigt bra om det blir bra.

Dessutom poängen är att om hon inte vill byta kan vi då inte försöka ge henne andra uppslag som veterinärerna kan arbeta med. Det måste väl finnas andra männikor än jag som har varit med om konstiga och återkommande hältor. Jag kan bara på rak arm räkna upp 10 stycken. Vissa hittade vi problemet hos andra inte.

Jag var bara på ett återbesök med min senaste häst och då för att kolla att allt fortarande var okej (alltså sammanlagt två besök) och kontrollera att hältan vet kunde böja fram första gången (blev dock inte behandlad för detta utan det var bara fys som var på hennes rygg och blev sedan ordinerad att rida som vanligt) var borta. Så där har vi faktiskt ett bra exempel på hur hältor kommer fram om hästen har ont någon annanstans (det var dock en liten hälta).

Mvh

Tora som skulle nog försöka ge den kliniken några chanser till innan jag bytte för jag tycker att det kan vara svårt att hitta någon som har större resurser och mer kompetens (och jag har hunnit med en hel del kliniker under de 20 åren jag har hållit på med travhästarna)

Senast ändrad:

Jag kommer inte byta klinik.
Jag har ju faktiskt varit på många andra kliniker med ponnyn och har erfarenhet av många andra men den bästa är just på den jag är nu.

Sen det här med hästen att jag är så osäker är för att en del av mig vill at vid nästa vet besök är det slut vi åker hem med tomt släp och börjar om.
Men nästa del säger KÄMPA!

Jag longerade även en stund idag och hon går inte rent/tycker jag)
Men åandra sidan känns det som jag glömt hur en häst ska gå för att inte vara halt :crazy:

Någon som har en film på en longerande häst som inte är halt??

först måste jag säga att jag tycker så synd om dig med alla problem men att du är stark som orkar kämpa vidare.

funderar mycket på vad som kan vara felet på din häst. jag känner en tjej som hade en häst som oxå blev halt och ingen hittade felet på. till sist så sa vet till henne att rida hästen i skritt och trav även om den inte känndes ren så att den började sätta muskler. tjejen red även om hon tyckte att det var hämskt men efter några månader så var hältan borta. kanske skulle det funka att rida din pålle i skritt och tra och se till att den satt ordentligt med muskler.

sen vet jag även en häst som fick byta till en bomlös sadel och hela hans låsta sätt att röra sig blev mycket bättre. man hade aldrig kunnat tro att den hästen hade sånna gångarter. kanske skulle de kunna funka med bomlös sadel på din häst eftersom hon haft låsning i ryggen.

sen vet jag även hästar som har med hjälp av ir(infrarött ljus) behandling blivit hela andra hästar. detta kanske man skulle kunna ge din häst som behandling brevid vet behandling. tänkte alltså att vet kan fortsätta utreda felet på hästen men att man med ir behandling kanske kan få rätsida med en del andra problem.

OBS!!!!! detta är bara lite spekulationer jag har!!! jag hoppas verkligen att allt löser sig för er!

Är hon försäkad? Försöka få henne utdömd?
I ditt läge hade jag gjort det eller bytt veterinär.

_isdroppe_ skrev:
först måste jag säga att jag tycker så synd om dig med alla problem men att du är stark som orkar kämpa vidare.

funderar mycket på vad som kan vara felet på din häst. jag känner en tjej som hade en häst som oxå blev halt och ingen hittade felet på. till sist så sa vet till henne att rida hästen i skritt och trav även om den inte känndes ren så att den började sätta muskler. tjejen red även om hon tyckte att det var hämskt men efter några månader så var hältan borta. kanske skulle det funka att rida din pålle i skritt och tra och se till att den satt ordentligt med muskler.

sen vet jag även en häst som fick byta till en bomlös sadel och hela hans låsta sätt att röra sig blev mycket bättre. man hade aldrig kunnat tro att den hästen hade sånna gångarter. kanske skulle de kunna funka med bomlös sadel på din häst eftersom hon haft låsning i ryggen.

sen vet jag även hästar som har med hjälp av ir(infrarött ljus) behandling blivit hela andra hästar. detta kanske man skulle kunna ge din häst som behandling brevid vet behandling. tänkte alltså att vet kan fortsätta utreda felet på hästen men att man med ir behandling kanske kan få rätsida med en del andra problem.

OBS!!!!! detta är bara lite spekulationer jag har!!! jag hoppas verkligen att allt löser sig för er!

Tack för dinna tankar, funderingar och upmundran :bow:

Det var lite av det med att rida henne även fast hob var ojämn som vi gjorde nu och det gick ju bra i början men nu inte alls :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama