Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Jag tycker inte att du ska ta ut din hemmaveterinär för att göra böjprov. Bättre att vänta tills du har tid på djursjukhuset. Tycker, som jag skrev innan, att du ska ta det lugnt med henne tills dess. Blir hon knasig av att stå så kan du säkert skritta henne (det mår hon nog bara bra av) och gå ut och promenera med henne. Umgås mycket socialt med henne genom att pyssla, borsta och fixa. Gärna fler kortare promenader så att det händer saker ofta. Du har väl sommarlov nu så tiden ska inte vara några problem!

För några år sedan när en av mina hästar (som är en rätt så uppjagad dam som HATAR att vila...) stod på 3 månaders boxvila så aktiverade jag henne hela tiden. Hon skulle promeneras med 10 minuter 2 ggr om dagen, men i stället gick jag 5-6 ggr varje dag i 5 minuter. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen tog jag ut och borstade henne, kammade man och svans, kratsade hovarna och gosade. Sen var jag ute och betade henne så ofta jag kunde. Hon var helt lugn och harmonisk, trots att hon vilade helt och hållet och det trodde jag ALDRIG! Hon är inte den typen... Precis som Missy, tror jag! Efter tre månader blev hon friskförklarad och jag satte igång henne jätte, jätte, jättelångsamt. Tråkigt långsamt, men hon har varit frisk sen dess tack o lov och tävlar idag 1.30 hoppning igen. Det trodde varken veterinären eller jag när hon blev skadad.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska ring "vet" på Djursjukhuset på måndag och diskutera vad h'n tycler vi ska göra och så..

varför är sommarbetet helt uteslutet? tror det skulle göra din häst enbart gott!

Då hon skulle igång så tyckte både jag och "vet" att det är lika bra att ha henne inne så vi har henne under kontroll.
Sen att släppa henne nu är väl försent.
Hon har gått ute på dagarna på gräs och blivit tjock så nu går hon i en hage med lite gräs..
Sen kommer dom andra hästarna in om ca 2 veckor ju.

Missy värkade rätt "trött" i bakbennen idag :crazy:

Tycker ni jag ska sätta henne i mindre hage kanske?

Kommer ringa "vet" på måndag.

mindre hage hjälper ju inte till något, kan göra hästen ännu stelare.

beauspirit skrev:
mindre hage hjälper ju inte till något, kan göra hästen ännu stelare.

Jo det förstås men hon springer mycket

puttar...........

Fladde skrev:
puttar...........

Nu ska jag vara lite 'elak' igen, men Fladde du frågar och frågar om Missy, men det du vill ha är svar som överensstämmer med den åsikt du redan har ju??? Svarar någon något som du inte gillar så förklarar du bara att det på ett eller annat vis inte är aktuellt. Så vad vinner du egentligen på att fråga?

Alexandra_W skrev:
Nu ska jag vara lite 'elak' igen, men Fladde du frågar och frågar om Missy, men det du vill ha är svar som överensstämmer med den åsikt du redan har ju??? Svarar någon något som du inte gillar så förklarar du bara att det på ett eller annat vis inte är aktuellt. Så vad vinner du egentligen på att fråga?

Jag tar visst era svar på allvar och så.
Men säg nått jag neckat till i denna tråden utom det här med bete och byta Vet"?

Fladde skrev:
Jag tar visst era svar på allvar och så.
Men säg nått jag neckat till i denna tråden utom det här med bete och byta Vet"?

Att inet rida henne eftersom hon är ofräsch.
Att åka in NU.

och bete och byta vet, folk har inte föreslagit så himla mycket mer, det är det det mest rört sig om, vila henne och byt vet..

Och när du föreslog liten hage och någon tyckte att då rör de ju sig mindre, och riskerar att bli stelare så svarade du ditt typiska 'ja men,...'. Dvs det låter i faktiskt ALLA dina trådar som om du mest vill att någon backar upp den känsla/åsikt/teori du redan har. Inget fel i det, men det blir lite konstigt när du då puttar upp trådar och tycker 'ingen som har åsikter?' och så..

Alexandra_W skrev:
Att inet rida henne eftersom hon är ofräsch.
Att åka in NU.

och bete och byta vet, folk har inte föreslagit så himla mycket mer, det är det det mest rört sig om, vila henne och byt vet..

Och när du föreslog liten hage och någon tyckte att då rör de ju sig mindre, och riskerar att bli stelare så svarade du ditt typiska 'ja men,...'. Dvs det låter i faktiskt ALLA dina trådar som om du mest vill att någon backar upp den känsla/åsikt/teori du redan har. Inget fel i det, men det blir lite konstigt när du då puttar upp trådar och tycker 'ingen som har åsikter?' och så..

Jag rider inte henne!
Jag kan inte åka upp NU.
Jag vill inte häldre än att bara lasta henne och köra upp men minna föreldrar är i Turkiet .
Så kan jag hjälpa det?
Jag är super nöjd med min "vet" och tänker inte byta om jag inte ser att det inte ger nått resultat för då byter jag självklart.

Det dära med galoppen känner jag igen i allafall....Låter som ledinflammation av något slag. Åtminstone som något gör ont..I vart fall är DETTA min erfarenhet av krånglande galopp. Fast du ska ju in på klinik snart, så då får du ju svart på vitt.

Istället för INTERNET...åk in..VARFÖR spekulera ?

Senast ändrad:

Blir hon tjock av att äta gräs kanske du borde dra ner på kraftfodret istället, gräs är det mest naturliga för en häst.

Hade det varit min häst hade jag släppt den på bete i två månader och bara låtit henne vila. (Och dragit ner på kraftfodret om du nu är orolig att hon blir tjock.)

Att hon rör sig mycket i hagen, hur kan det vara så farligt när du rider henne titt som tätt? Och springer gör bara en häst som känner för det (om det inte är en helt sönderstressad varelse.) En normal häst kutar inte runt om den har ont/förvärrar skadan.

Håller med Alexandra, du avfärdar vartenda råd du får som inte överensstämmer med dina åsikter. Då kanske du inte bör fråga...

Jag (och alla andra) hoppas självklart att Missy ska bli bra, men det kanske är dags att prova med något annat än vad vet. rekommenderar? Det funkar ju uppenbarligen inte...

Jag håller alla tummar jag har!

Mynta2 skrev:
Istället för INTERNET...åk in..VARFÖR spekulera ?

Jag vill inget annat än åka in nu på direkten!
Men minna föreldrar är i Turkiet.
Jag kan ju inte rida till(Tar 2 tim med bil)

Thera skrev:
Blir hon tjock av att äta gräs kanske du borde dra ner på kraftfodret istället, gräs är det mest naturliga för en häst.

Hade det varit min häst hade jag släppt den på bete i två månader och bara låtit henne vila. (Och dragit ner på kraftfodret om du nu är orolig att hon blir tjock.)

Att hon rör sig mycket i hagen, hur kan det vara så farligt när du rider henne titt som tätt? Och springer gör bara en häst som känner för det (om det inte är en helt sönderstressad varelse.) En normal häst kutar inte runt om den har ont/förvärrar skadan.

Håller med Alexandra, du avfärdar vartenda råd du får som inte överensstämmer med dina åsikter. Då kanske du inte bör fråga...

Jag (och alla andra) hoppas självklart att Missy ska bli bra, men det kanske är dags att prova med något annat än vad vet. rekommenderar? Det funkar ju uppenbarligen inte...

Jag håller alla tummar jag har!

Jag rider inte henne.
Skrittar henne förhand ca 30m min/dag
Hon får bara lite korn med vitaminer och sånt

Hade Missy varit min häst hade jag släppt henne på bete. I en stor hage med kuperad terräng. Där komme rhon att kunna röra sig mer naturligt, hålla igång, göra sig av med fett eftersom hon nu blir tjock.
Står hon i en liten platt hage med gräs i så tror jag det bara själper hästen, hon rör bara kroppen i ett visst mönster och spå samma sätt hela tiden.

Äröligt talat så tycker jag det mest är tävlingshästar som drabbas av hältor och inflammatione ri ben osv. Och de står oftast i små minipaddockar med benskydd på benen och är bara ute till tidiga eftermiddagen.
Det är inte ett bra liv. Sen sätter sig ryttaren upp och ska hoppträna. Då efter en dag i en hage där hästen knappt kan sträcka ut i och efter timmar i en box där dom enbart står still, ska hästen helt plötsligt hopa 120cm tex. Inte lustigt att hästarna blir skadade, det blir ju hur stor påfrestning på benen som helst.
OBS! nu säger jag inte att Fladde behandlar sin häst såhär, men jag kände bara att jag var tvungen att säga det.

Fladde: Jag tror nog att du kan få Missy frisk igen, MEN jag tror nog du måste släppa hästen i kupperad terräng så hon får röra sig naturligt och bygga upp sin kropp. Det är bättre än att trava över kavaletti osv.
fast jag är skepiskt till att din häst någonsin kommer att kunna hoppa ige, nu när hon inte ens verkar hålla som promenadhäst. Men jag hopas jag har fel, för efter att ha sett alla bilder på henne så ser hon helt underbar ut.
Lycka till!

Fladde skrev:
Jag rider inte henne.
Skrittar henne förhand ca 30m min/dag
Skrivet av dig den 21 juli:
Har varit och ridigt nu jag red på en stor volt på ett stort fält och hon går bra och känns super.

Så visst :devil: rider du henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama