Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Fladde skrev:
Så jag kan sätta 1000kr på att hon har knäledsinflamation.

...och trots att du tror det så fortsätter du att rida din häst i skritt, trav och galopp?

:confused:

Grängesberg skrev:
...och trots att du tror det så fortsätter du att rida din häst i skritt, trav och galopp?

Ja för att hålla igång eller du tycker jag ska ställa av henne så hon inte är halt vid klinikbesöket?

Fladde skrev:
Ja för att hålla igång eller du tycker jag ska ställa av henne så hon inte är halt vid klinikbesöket?
Vilket underligt resonemang. Du är säker på att hästen har knäledsinflammation och fortsätter att rida henne så att hon ska vara halt när du åker till kliniken
Vilket betyder mest för dig, klinikbesök eller att hästen inte har ont??

bobo skrev:
Vilket underligt resonemang. Du är säker på att hästen har knäledsinflammation och fortsätter att rida henne så att hon ska vara halt när du åker till kliniken
Vilket betyder mest för dig, klinikbesök eller att hästen inte har ont??

Att hästen kommer under behandling.
Sen som den amatör jag är så kan jag ju ha helt fel.
Men jag tror till 80% att det är Knäledsinflamation.

Det kan ju lika väl vara svaghet.

Men vad tror du händer om jag ställer av henne nu och hon är helt ren på klinikbesöket?
Jo ja står och ser dum ut och säger nämen hon var ju halt för 2 veckor sen.
Jag får antagligen då åka hem med en obehandddlad häst med orden rid hästen!
Så går det kanske en vecka så är hon halt.

Fladde skrev:
Att hästen kommer under behandling.
Sen som den amatör jag är så kan jag ju ha helt fel.
Men jag tror till 80% att det är Knäledsinflamation.

Det kan ju lika väl vara svaghet.

Men vad tror du händer om jag ställer av henne nu och hon är helt ren på klinikbesöket?
Jo ja står och ser dum ut och säger nämen hon var ju halt för 2 veckor sen.
Jag får antagligen då åka hem med en obehandddlad häst med orden rid hästen!
Så går det kanske en vecka så är hon halt.

En knäledsinflammation läker inte ut på två veckor vila..eller tre veckor vila för den delen heller.. Så ÄR det det du verkligen tror det är - ställ av henne eller strunta i alla fall i galoppen!

Glömde - är hästen helt ren på klinikbesöket, dvs efter två - tre veckors vila, men blir halt efter en veckas ridning så HAR hon ingenting som ska BEHANDLAS med ledsprutningar etc, utan då får du snarare försöka finna svaret i ridningen och vad som går snett där.

Har du någonsin varit in med Missy och hon varit ren pga att hon vilat inför besök? *nyfiken*

Alexandra_W skrev:
En knäledsinflammation läker inte ut på två veckor vila..eller tre veckor vila för den delen heller.. Så ÄR det det du verkligen tror det är - ställ av henne eller strunta i alla fall i galoppen!

Jag har tänkt skritta henne ifl..

Jag hade hälst viljat komma upp till kliniken så snabbt som möjligt men det går ju inte om jag inte rider upp där eller nått :crazy: ;)

Alexandra_W skrev:
Glömde - är hästen helt ren på klinikbesöket, dvs efter två - tre veckors vila, men blir halt efter en veckas ridning så HAR hon ingenting som ska BEHANDLAS med ledsprutningar etc, utan då får du snarare försöka finna svaret i ridningen och vad som går snett där.

Har du någonsin varit in med Missy och hon varit ren pga att hon vilat inför besök? *nyfiken*

Nja jag vet inte men mellan 2 besök i vintras blev det rent stort uppehåll pga snöovädret och då stog hon på boxvila och skrittades förhand 10 min dag.
När vi kom upp var hon inte halt eller jag vet inte då vi hade en annan "vet" som minsan tyckte hästen bara var svag.
Sen gick det ju ca 1 vecka då jag hade börjat sitta på henne i skritt 15 min/dag och på det blev hon halt.

Fladde skrev:

Jag kan ju bara se till hur jag skulle gjort.

Jag skulle inte kunna sitta och rida någon av mina hästar om jag med stor sannorlikhet visste att de hade ont!
Skulle absolut inte trava och galoppera.

Så, ja.. jag tycker faktiskt inte att du ska sitta på din häst om du vet att den är skadad!

Jag hade åkt tidigare till kliniken, fanns inte tid på den klinik dit jag brukar åka så hade jag åkt till en annan.

En häst som har vart skadad så länge som din har kräver en oerhört långsam igångsättning. Att ha bråttom att komma igång med att trava, galoppera och hoppa(även SMÅ skutt) det straffar sig bara i slutändan och man får "återfall", ny behandling och sedan börja om.

Jag har följt din rehabilitering ganska länge nu och jag tycker mig se nästan samma mönster upprepas hela tiden.
Jag tror att du/din veterinär går för fort fram med hästen. Varför så bråttom.?

Tyvärr så tror jag att det stjälper med än hjälper.

Min konvalescent har vart sjuk i 5 år! Han vart förra sommaren så pass bra att jag kunde börja promenera honom för hand och gå i lite backar.(han har gått i hagen under hela perioden och är trots sin långa konvalescent mycket bra musklad tack vare att vi har kuperade hagar och att han är klapphingst).

Jag gick med honom i backar dagligen i ca 1 och en halv månad för att sedan börja skritta honom uppsuttet i ett par månader. Hann lagom till trav korta bitar innan han gjorde sig illa i hagen.(en rejäl vrickning i en kotled pga av bus.)

Det var i november 04, han är fortfarande inte helt ok efter det. Hans gamla problem har kommit tillbaka och jag har absolut inga planer på att sitta på honom ännu. Han går nu på sommarbete i stor hage och ska så göra i 3 veckor till.
Naturligtvis under nogrann daglig tillsyn.

Min häst har haft ehrlichia och drabbats av ledproblem i bogarna efter det. Han kommer förmodligen aldrig att bli någon tävlingshäst men förhoppningsvis en glad skogsmulle eller kanske endast sällskap åt min andra gamla gubbe.

Så skynda långsamt är mitt råd..

Så lätt är det inte för mig då jag är 17år och har värken körkort eller pengar att betala klinikbesöket med.
Då minna föreldrar nu är på semester i Turkiet och kommer hem om 2 veckor så är det inget jag kan göra mer än vänta.
Ska ev ta ut "hemmavet" för böjprov i nästa vecka.

Hästen klarar inte av vila.
Sist när hon vila så var extremt närra att jag blev utslängt från stallet samt allvarligt skadad pga hästens betene(stog på bakbennen) Fick alltid ge hästen lugnade innan hon lämna boxen.
Men så fort vi har börjat göra saker så har det blivit värdens snällaste häst igen.

Jag är ju ingen expert så helt säker på att det är Knäledsinflamation är jag ju inte.
Det kan lika väl bara vara svaghet .

Jag förstår att det inte är lätt..
Det är inte lätt för någon med skadade hästar faktiskt!

Dock så tycker jag att det är dumt att resonera som så att bara för att hästen blir jobbig/farlig när hon står pga av att hon är sjuk så ska man rida henne TROTS skada bara för att hålla henne lugn och snäll.

Jag vete 17 om det är ett så smart resonemang?

Att rida min skadade häst för att han annars blir besvärlig att hantera.. det är inget som jag skulle göra ens i min vildaste fantasi.

Grängesberg skrev:
Jag förstår att det inte är lätt..
Det är inte lätt för någon med skadade hästar faktiskt!

Dock så tycker jag att det är dumt att resonera som så att bara för att hästen blir jobbig/farlig när hon står pga av att hon är sjuk så ska man rida henne TROTS skada bara för att hålla henne lugn och snäll.

Jag vete 17 om det är ett så smart resonemang?

Att rida min skadade häst för att han annars blir besvärlig att hantera.. det är inget som jag skulle göra ens i min vildaste fantasi.

Men hältan blir ju också bättre.
ALLTID vis återfallen har hon fått stå pga vissa omständigheter.
Först opererade jag foten, sen åkte jag på semester i 2 veckor och nu tappsko..

Jag älskar min häst och gör allt för henne kosta vad det kosta vill men ibland hjälper det inte.
Kanske inte hon kommer hålla som hopphäst på 140 nivå igen :cry:

Fladde skrev:
Kanske inte hon kommer hålla som hopphäst på 140 nivå igen :cry:

Tyvärr så tror jag inte det!
MEN jag hoppas innerligt att jag har fel! För både din och din hästs skull.

Jag har i min hästs fall accepterat att han aldrig blir den efterträdare till min gamling som jag hoppats på. Han blir nog bara en hagkompis till min 22 åring.

Men så länge han är glad och nöjd med att gå u hagen så får han vara kvar.

Grängesberg skrev:
Tyvärr så tror jag inte det!
MEN jag hoppas innerligt att jag har fel! För både din och din hästs skull.

Jag har i min hästs fall accepterat att han aldrig blir den efterträdare till min gamling som jag hoppats på. Han blir nog bara en hagkompis till min 22 åring.

Men så länge han är glad och nöjd med att gå u hagen så får han vara kvar.

Tyvärr kan jag ju inte göra så även om jag hade viljat.
Missy var ju rätt "dyr" och köpt för att jag skulle kunna tävla från början.
Men 3 veckor gick det så var allt igång :cry:

Tycker ni att jag ska ta ut "hemmavet" för böjprov nästa vecka?

Min importerade olycka hann vara i Sverige någon vecka innan han blev dålig.. Han var en duktig ponny innan han flyttade till Sverige och fick den där fästingen som gjorde honom så sjuk..

Nu har jag ju stall hemma på gården och således möjligheten att ha honom som sällskap till de andra. Sålänge han inte mår dåligt av att bara vara i hagen..

Förhoppningsvis så kanske han blir ridbar någon gång så vi kan ta oss en svängom i skogen. Men jag hoppas inte på för mycket längre..

Jag har haft 7 hhästar under åren och ridigt och 2 av dom har varit importer och det har även varit dom två jag har haft mäst problem med :crazy:
Men dom har också varit dom hästar jag älskat mäst :love:

Tack o lov så är detta min första riktigt dåliga häst genom åren. Har haft flera Irländska importer och den enda som vart dålig är just denna..

Min andra Irländare är 22 år och har knappt vart sjuk en dag av sitt liv.

Men det är synd att en så fin ponny ska behöva gå i skogen och skrota.. han var ju duktig..

Fladde skrev:
Hästen klarar inte av vila.
Sist när hon vila så var extremt närra att jag blev utslängt från stallet samt allvarligt skadad pga hästens betene(stog på bakbennen) Fick alltid ge hästen lugnade innan hon lämna boxen.
Men så fort vi har börjat göra saker så har det blivit värdens snällaste häst igen.

Jag tror ingen menar att du ska ställa henne på boxvila. Varför inte släppa henne på bete tills det är dags för klinikbesök? ;)
Kan inte tänka mig att hon skulle bli besvärlig av att få gå ute?
Vet att du är emot det, men jag skulle inte heller rida en häst som jag misstänkte har ont! I hagen rör hon ju sig som hon själv vill.

Önskar dig lycka till iaf, vet hur förbannat jobbigt det är att ha en dålig häst!
Min var konvalecent i två år (erlichia här med, satte sig i alla leder), men med mycket vila och VÄLDIGT lugn igångsättning har jag fått tillbaks min "gamla" häst. Nåt som jag knappast trodde var möjligt när eländet höll på som värst...

/Petra

Nu är sommarbete helt uteslutet.

Det behöver ju inte alls vara som jag tror.
Jag är ju ingen expert precis.
Jag låter "vet" avgöra dem saken.

Fast nu ska jag till hästen då hovslagaren kommer och skor på dom övriga 3 hovarna då han bara kunde ta tppskon sist.
Stackars hovslagaren har ju igentligen semester och vad fick han jo 1 dag :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama