Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?
Fladde skrev:
Det är klart.
Men vill gärna hålla igång så hon vissar nått när vi kommer till kliniken.
Men som hon känndes idag så var hon helt ren och fin.
Då har hon tagit det lungt i 3-4dagar pga skon.
Håll igång henne i skritt och trav, prova galopP EN gång per vecka, men 'bråka' inte med henne om det inte fungerar.
Du vinner egentligen inget på att envisas.
Min valack behandlades ju, svarade men inte helt, behandlades igen (i hasleden bägge gångerna) och blev bra,s en gjorde jag OM veterinärens igångsättningsschema till ett MYCKET försiktigare. Enligt vet skulle hästen på tre veckor vara tillbaka till galopp på böjt spår - no way tyckte jag.
Iaf, vi sniglade oss igenom en igångsättning och hästen kändes TVÄRFRÄSCH i skritt och trav. Tre månader efter friskförklaringen skulle vi galoppera och det var en katastrof. Vänster gick men höger blev pannkaka. fattningar från helvetet, mer upp än fram, studs på stället, omslag, kors och byten hejvilt. Jag la ner ett tag och provade igen några veckor senare. Samma resultat. För att vara SÄKER på att det inte bara var smärtminne etc så tragglade jag lite (rakt fram efter väg) med den, men fick ingen större skillnad. Beställde tid på klinik, och höll igång hästen de två veckorna fram till besöket, mest trav och skritt men lite provgalopp nu och då. Ungefär en vecka innan besöket räknade hästen ut ett sätt att galoppera TROTS problemen. Han gick helt enkelt på dubbla spår, la bakdelen kraftigt till vänster för att skona VB och låta HB ta belastningen.
Vid ÅB på kliniken hade han hasledsinflammation (väntat) men även knäledsinflammation bägge fram, och han såg KLOCKREN ut på löpargången och i longeringen fram, men böjprov visade ju annat. Men eftersom jag fortsatt BE (för be var det, inte kräva) om galopp och hästen VILL vara till lags räknade han ju ut ett sätt att uppfylla min önskan TROTS problemen. Så, du får egentligen inga svar alls genom att traggla, utan bättre att hålla igång is kritt och trav och testa galopp säg en gång/vecka men lägga ner om det krånglar. OM det är en ledinflammation komemr den tyvärr inte att 'försvinna' bara för att du inte galopperar i 2-3 veckor.