Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

Det är klart.
Men vill gärna hålla igång så hon vissar nått när vi kommer till kliniken.

Men som hon känndes idag så var hon helt ren och fin.
Då har hon tagit det lungt i 3-4dagar pga skon.

Fladde skrev:
Det är klart.
Men vill gärna hålla igång så hon vissar nått när vi kommer till kliniken.

Men som hon känndes idag så var hon helt ren och fin.
Då har hon tagit det lungt i 3-4dagar pga skon.

Håll igång henne i skritt och trav, prova galopP EN gång per vecka, men 'bråka' inte med henne om det inte fungerar.

Du vinner egentligen inget på att envisas.

Min valack behandlades ju, svarade men inte helt, behandlades igen (i hasleden bägge gångerna) och blev bra,s en gjorde jag OM veterinärens igångsättningsschema till ett MYCKET försiktigare. Enligt vet skulle hästen på tre veckor vara tillbaka till galopp på böjt spår - no way tyckte jag.

Iaf, vi sniglade oss igenom en igångsättning och hästen kändes TVÄRFRÄSCH i skritt och trav. Tre månader efter friskförklaringen skulle vi galoppera och det var en katastrof. Vänster gick men höger blev pannkaka. fattningar från helvetet, mer upp än fram, studs på stället, omslag, kors och byten hejvilt. Jag la ner ett tag och provade igen några veckor senare. Samma resultat. För att vara SÄKER på att det inte bara var smärtminne etc så tragglade jag lite (rakt fram efter väg) med den, men fick ingen större skillnad. Beställde tid på klinik, och höll igång hästen de två veckorna fram till besöket, mest trav och skritt men lite provgalopp nu och då. Ungefär en vecka innan besöket räknade hästen ut ett sätt att galoppera TROTS problemen. Han gick helt enkelt på dubbla spår, la bakdelen kraftigt till vänster för att skona VB och låta HB ta belastningen.

Vid ÅB på kliniken hade han hasledsinflammation (väntat) men även knäledsinflammation bägge fram, och han såg KLOCKREN ut på löpargången och i longeringen fram, men böjprov visade ju annat. Men eftersom jag fortsatt BE (för be var det, inte kräva) om galopp och hästen VILL vara till lags räknade han ju ut ett sätt att uppfylla min önskan TROTS problemen. Så, du får egentligen inga svar alls genom att traggla, utan bättre att hålla igång is kritt och trav och testa galopp säg en gång/vecka men lägga ner om det krånglar. OM det är en ledinflammation komemr den tyvärr inte att 'försvinna' bara för att du inte galopperar i 2-3 veckor.

Hade exakt samma problem med Amira då hon började bli dålig:
Grinig vid galoppfattningarna!
Inget bra alls :crazy:

Jag har tänkt det också att hålla igång.
Jag kan ju säkert ringa in och till klinken så jag får komma ditt redan på måndag.
Men jag vet inte om jag ska göra det eller vänta tills den datum som är bestämt.
Kommer först att träffa "fys" sen "vet"

Vad hade du gjort åkt in nu eller väntat?

Evergreen skrev:
Hade exakt samma problem med Amira då hon började bli dålig:
Grinig vid galoppfattningarna!
Inget bra alls :crazy:

Usch ja dessa hästar:(
Alltid är det nått :crazy:

Nä värkligen inte:(

Jag diskutera med en kompis idag som har häst i samma stall.
Hon tyckte att det gått för lång med Missy nu och jag är berädd att hålla med nu tyvärr :crazy:

Hur går det med Amira nu?

Nä, det finns gränser för hur länge man orkar...
Det är lätt för folk som själva har friska hästar att säga:
"Äh, kom igen, kämpa på! Så farligt kan det inte vara".
Men det är (ju) ganska knäckande att under en längre period umgås med en "knackig" häst som man inte vet hur framtiden ser ut för.

Amira mår nog ganska bra tror jag! Hon stormtrivs med att bli tömkörd & få göra saker igen ;)
Helt fräsch är hon dock inte (Fräsch? Vad är det??! :crazy: :p )
Vi får se vad veterinären säger när han kommer ut nästa gång.

Jag tror att du ska lugna dig lite med galoppen, antar att hon inte har så mkt muskler nu pga alla skador, träna upp henne i stället lugnt ute i skog och mark i skritt och trav, vänta med galoppen tills hon är stabil och orkar

Fladde skrev:
Jag har tänkt det också att hålla igång.
Jag kan ju säkert ringa in och till klinken så jag får komma ditt redan på måndag.
Men jag vet inte om jag ska göra det eller vänta tills den datum som är bestämt.
Kommer först att träffa "fys" sen "vet"

Vad hade du gjort åkt in nu eller väntat?

Jag är en otålig fan så jag hade åkt in ;) Skämt åsido, jag vill veta IGÅR vad det är för fel när det är något som inte är som det ska, så när jag ringer för att boka tid så vill jag gärna ha tid dagen efter. Samtidigt så ska man se realistiskt på det gör två veckor knappast varken till eller från. Men får jag välja åker jag in direkt, dels för att slippa undra och bekymra mig, dels för att så fort som möjligt få hästen under behandling.

MEN, inte för att vara elak, men jag hade om jag var du INTE åkt tillbaka till samma klinik - alls. Jag hade bytt klinik, och gärna velat ha en tid där igår (dvs så fort som möjligt). Nånstans måste man liksom inse att 'det här fungerar inte'. Sen kan det ju vara att 'nej, den här HÄSTEN fungerar inte som ridhäst', men är man minsta tveksam ELLER om det saknas en vettig diagnos, så byter jag klinik om de upprepade gånger inte hittar felet eller det känns (för mig) som de egentligen inte har en aning om vad de pysslar med/svamlar i mörkret. Jag övergav ju Ultuna pga det. Jag byter ju inte klinik som andra byter strumpor, men nånstans finns liksom en gräns där jag endera vill se RESULTAT eller i alla fall SVAR.

Så jag hade försökt åka in så fort som möjligt men till annan klinik :devil:

Nä många sådana kommentarer har man ju fått :crazy:
Men tjejen jag snacka med idag har också en häst som är skadad och hon vet inte vad hon ska göra då hon åker till USA i Aug och ponnyn skulle säljas men nu vet dom ju inte :crazy:

Men för Missys del har vi sakt(Som alla andra gånger :crazy: )
Det blir en kamp till.
Man vill liksom inte ge upp när det ändå har varit sådana förändringar genom skadeperioden.

Jag lovar hålla tummen för Amira :)

Okej.

Jag skulle hälst också vilja åka in NU!
Men jag kanske ska vänta dessa 2 veckor för att just nu är hon ju inte alls halt.
Känns lite dumt att komma upp med en ohalt häst.

Det här med byte av klinik är inte aktuellt.
Men jag förstår att för er som inte sätt förändringarna så låter det bara vimsit och oklart.

Men jag har en super bra "vet"
Samt en bra "fys" som samarbetaar med "vet".

Jag är redan hyper nervös och tanksprid skulle behöva ha svar NU! :crazy:

Jag kanske kan be "hemmavet" att göra ett böjprov när jag ändå ska vacinera?

Har du ingen annan duktig ryttare som kan testa hästen för dig?? Du sitter ju bara där och ofelbart tänker på alla problem hästen har/ har haft och känner efter tiotusen gånger vilket iof inte är fel men det sätter ibland spöken i huvudet på en.

fio. skrev:
Har du ingen annan duktig ryttare som kan testa hästen för dig?? Du sitter ju bara där och ofelbart tänker på alla problem hästen har/ har haft och känner efter tiotusen gånger vilket iof inte är fel men det sätter ibland spöken i huvudet på en.

Ingen vill/vågar.
Dom flästa har ju sett henne när hon stog på bakbennen och atackerade folk :crazy:
Så är hon ju inte alls nu utan värdens snälaste men väm tror på det när man säger nått dom flästa svarar bara jaja visst :crazy:

Fråga någon duktigare då, dom brukar inte ha problem med att kunna sitta upp på bråkiga hästar.

fio. skrev:
Fråga någon duktigare då, dom brukar inte ha problem med att kunna sitta upp på bråkiga hästar.

Hon är ju inte bråkig för 5 öre hon är ju till och med snällare än ridskoleponnisarna nu mera.
Men ingen tror mig!

Jag ska ifl be "hemmavet" göra böjprov nästa vecka

min häst hade i höstas rullat fast sig i boxen och fått låsningari höften mm samt att min utprovade sadel satt skit på honom och han fick väldigt ont i ryggen.han slutade att ta vänstergalopp. det gick bara inte hur jag än försökte. han var sur vid galoppfattningar (höger då) och kunde knappt hänga med med bakbenen.
3 månadersvila/lätt promenadridning barbacka och 4 ET-behandlingar senare för låsningarna, och sedan ny sadel gjorde honom frisk och direkt började han ta v.galopp igen.
kommer så väl ihåg första gången jag satt upp efter ET "friskförklarat" honom och efter sista behandlingen (eller hon gjorde aldrig någon då han var bra), jag satt upp på honom barbacka och skrittade ut. travade lite och gjorde sedan halt. skulle testa och han fattade vänster galopp från halt och kom in i en rund stadig vänster galopp och jag bara satt där på ryggen gjorde ingenting. då visste jag att han var frisk!

nu var vi ju inte med om ens hälften av vad det du och Missy varit med om. och är osäker på vad hon har haft för problem innan, men i mitt fall var det låsningar.

Missy har också haft låsningar 2 st och är behandlad för det av en duktig "fys" som hella tiden har sanarbetat med "vet"

Någon som har hanboken för min häst?
För jag förstår inte riktigt hur man använder den ;) :rofl:

Har varit och ridigt nu jag red på en stor volt på ett stort fält och hon går bra och känns super.
Så jag tänkte jag provar galopp och hon fattar höger galopp hur klockrent som hälst.
Det är högergaloppen som inte fungerat innan alls.
Jag provade aldrig vänster för nu när det gick så himmla finnt ville jag inte bråka med henne mer.
Men samtidigt så "tappsar" hon höger bak i skritt på hårt underlag samt slår i höger bak i höher fram sko i traven.
Så jag kan sätta 1000kr på att hon har knäledsinflamation.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama