Det är en spanskimporterad häst som nu hanteras enligt spanskt sätt för den här rasen. Däremot är hon enligt uppgift hanterad av en annan typ ett tag här i Sverige och då mer eller mindre förstörd psykiskt. Jag tror absolut att det är rätt sätt att hantera alla hästar på, men just denna är nog extra svår just nu. Tränaren kommer bara varannan vecka, så jag känner mig lite ensam när det krånglar. Självklart är det inte bra att hon kutar som en galning på volt, det är ju därför jag frågar?
Jag vänder mig emot att du "låser dig" vid att man gör inte si och så i AR. Strunta i det, strunta i vilken lära verktygen kommer från. Hitta det som funkar. Sen kan ni gå tillbaka till renlärighet.
Jag blandat vilt. Sunt förnuft, traditionell hantering, NH, klicker, western. Mutor till och med. Jag stjäl russin överallt och använder olika saker på olika häst. Har aldrig ett fast fixt sätt alla hästar måste lära sig ditt på. Just nu tänker jag klicka in en häst för att kunna använda klicker för att få den att sluta kasta sig iväg vid uppsittningen. Jag använder inte klicker annars. Jag brukar bara lugnt ställa tillbaka vid pallen och berömma när lugn. Och däruppe tala om att man ståt still. Vänta tills de gör det. Berömma.
Den här blir ofantligt stressad, dansar omkring och kastar sig iväg. Blir än mer stressad om jag tar i den och hoppar runt, lättar i fram osv. Så - skit i hur jag brukar göra. Analysera häst och problem. Hitta lämpligt verktyg. Den här är snäll och cool annars, en sucker för godis och är inte olydig utan bara stressad. Heeej klicker och godis.
Höj blicken ett tag. Sen kan du krypa tillbaka i AR-boxen när det bygger upp