Det sa tränaren också, men ansåg inte denna dominant.
Jag tänker inte på dominansen. Man kan absolut lära en dominant häst stegra och vifta med benen etc. Bara den är lydig.
En vek häst som är så snabb som en PRE och har så nära till flykt och mkt rädslor vet inte jag om spansk skritt vore det första jag skulle jobba med.
Men för mig ligger största hindret i hästens fysik. Jag tycker det är rent dumt, ärligt talat(så starkt brukar jag inte uttrycka mig här.. det vet de flesta som läser vad jag skriver), att lära en häst som bara gått med föl ngt sånt så pass tidigt. De ser ofta rätt risiga ut i kropparna efter sånt. Det är inte "bara" som den stått i 6-7 år. Den har slitits på.
Och just därför fattar jag heller inte varför man ska longera en sån häst regelbundet i trav där den bara rusar.
Jag är helt med på att longering kan göras uppbyggande om man behärskar det. Tyvärr gör nästan inga tränare eller andra i Sverige det idag. Det är en konst som fallit i glömska.
Och den longering där de bara rusar runt sliter bara. Den bygger inte upp.
I longering träder ju centrifugalkraften in. Här måste hästen utbildas i att förkjuta vikten i manken utåt och runda sig och ge efter för linan. Det hade jag hellre gjort i skritt och kanske för hand om hästen är så pass gammal och så pass sliten på i kroppen som ett fölsto blir.
För att bära vill man ju att hästen ska spänna buken/bålen och vinkla bäcken på ett helt annat vis än fölston haft möjlighet till.
Sen är det lite en sanning med modifikation att de behöver kunna longeras för att visas på PRE-jox. De bedömmer dem i lina - ja. Men de behöver bara kunna springa i alla gångarter i linan. Det krävs alltså endast att de inte sliter sig, följer volten och går att hyfsat lägga i galopp och trav. Och tempot och takten behöver inte vara så pass lugnt som du vill med antingen AR eller ett halvblod.
Inom akademisk longering handlar det om att utbilda hästen till att svara för hjälper och att formge den, via linan. Det görs inte av de flesta som visar PRE för bedömning, vare sig här eller i Spanien.
Om jag inte missminner mig är det i ena varvet med(här kan jag ha fel dock!).