Häst som anfaller

Sv: Häst som anfaller

Jag blir nästan gråtfärdig! Jag är så emot att försöka piska till sig lydnad.. gäller alla djur..

Försår att du flytta din häst. Hoppas ni har det bra där ni är nu :)
 
Sv: Häst som anfaller

vi hade ett sto hos oss som kanske inte anföll men hon bet efter en och kicka lite så, men asså mitt råd är att säga till henne/nypa henne i halsen när hon gör något dumt, och lyder hon inte på de så får du liksom ta in så hon verkligen lyssnar. folk tycker de är fel att slå till hästen lite lätt på bogen men vildhästar misshandlar varandra, lite lätt på bogen så hon fattar att de hon gör är fel. bara man inte gör så hon blir huvudskygg eller något, tror inte heller stoet kommer ta illa av att någon sätter henne på plats :P

Nu menar jag inte att man ska ladda och slå till hästen hårt utan bara ytterst lätt så hästen känner av de :P
 
Sv: Häst som anfaller

Det är inget fel i att säga till, dock skulle jag inte rekommendera det, för TS skull. Det är lätt hänt att hästen inte tar tillsägningen utan går till attack ännumer.

Sen är det egentligen inte TS uppgift/ansvar att uppfostra hästen, och hon ska inte behöva sätta sitt liv och sin hälsa till risk för det, det är ägarens uppgift och ansvar.
 
Sv: Häst som anfaller

Ja jag kände mig mycket kränkt å min hästs vägnar ett bra tag.
Hade ångest och var väldigt ledsen och besviken med.

Nu har jag insett att jag inte kan skydda mina hästar för allt, men jag kan göra det bästa jag kan och det måste räcka.

Tex välja rätt stall med ägare som har vett...
 
Sv: Häst som anfaller

KL
I TS fall är det som de flesta har skrivit bara att säga upp att hantera denna.

När min häst var föl o gick med min äldre val. fann jag en dag ett avbrutet dressyrspö vid ingången till hagen:mad:

Stallägaren hade bråttom vid morgonutsläpp o hade inte tid med en fölis som inte vågade ta sig över det för dagen vattenfyllda diket vid grinden.

Vad :devil:. Det finns vuxna hästar som är rädda för vatten. hon berättade inte vad som hänt, utan menade att fölis var provokativ o skull provoceras för att kunna bannas. Så var minsann tyska hästar!

Jag hade inga problem alls o visst tar jag hellre att göra utsläppen själv bara jag vet om vad det handlar om.

Senare när den var 6 var det en pappa som fick sig en plötslig åktur efter hästen o han sa som det var. Han ville inte ta ut den. Helt OK. Jag kunde inte förstå vad som hade hänt, men det spelar ingen roll.

Samma skyldighet har man om hästen har haft boxvila o kan vara rent farlig.
Man tar itu med problem själv.. som hästens ägare med allt ansvar det innebär.

det ska inte vara fara för annans liv.

Man får vara med o se vad hästen gör o ta itu med det.
 
Sv: Häst som anfaller

Tja, den jag rider har folk vid flera tillfällen helt struntat i att fodra. Man sade i hans förra stall att han fått kvällsmaten trots att den inte var utdelad - och att han var rabiat på morgonen betydde enbart att han var ouppfostrad. Personer hade också gått in till honom i boxen med spö och jagat runt honom, samt tryckt upp honom emot väggen med spö.

Det uppdagades då hans ägare satte upp en hemlig kamera i hans box eftersom han blivit så aggressiv sedan han kom till det stallet. Även i hans nuvarande stall fanns tidigare en person som ibland struntade i att ge honom mat, alltså slänga in det färdiguppmätta silaget som låg i en påse utanför boxen. Hon tyckte att han var elak och skulle lära sig veta hut (genom svält då tydligen). Det var rena turen att andra personer som råkade komma samma tider noterade att han inte fick sitt foder och reagerade på det.

Jag har faktiskt blivit ganska skakad av vad folk tagit sig rätten att göra emot honom. Han är absolut en Suris, men mycket lätthanterlig så länge ingen hotar honom...
 
Sv: Häst som anfaller

Hästens ägare brydde sig knappt när jag/vi berättade vad som hänt.

kanske är lite OT men jag tänkter berätta hur fel det kan bli när man försöker hantera hästar som tillhör idioter.

Jag hade min häst i ett stall förut så stod han i hagen ihop med en vallack vars ägare var helt slut i huvudet.
Hennes häst klarade inte alls att vara ensam varken i hagen eller stallet så varje gång jag skulle ta in min häst var jag tvungen att ta in hennes häst först. Hennes häst var dessutom livrädd för ljud. Detta "löste" hon genom att stoppa in bomull i hans ögon och låta honom ha öronhuva.

Jag frågade henne flera gånger varför hon inte träna honom på att vara ensam och på att klara av ljud. Men då tyckte hon att jag var elak.
När jag talade med henne om horsemanship svarade hon "jag tänker inte leka med min häst".

Hon som ägde honom kunde verkligen inget om hästar - knappt kunde hon rida honom men eftersom jag var tvungen att hantera honom varje dag så började jag därför öva med honom genom att ta ut min häst en liten stund ur hagen och gå ett varv för att sedan släppa tillbaka min häst igen. Till slut blev han rätt bra på det hela. Han förblev lugn i hagen eftersom han visste att min häst snart skulle komma tillbaka.
Men en dag fick hans ägare se vad jag gjorde och gick fram till mig och skrek i säkert 10 minuter om hur dum i huvudet jag var eftersom hennes häst kunde bli rädd och bryta benet.........

Efter det började hon ständigt sabotera för mig och tillslut flyttade jag min häst för att jag inte stod ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som anfaller

Det var ju bissart.

Du ska inte behöva ta in hennes häst bara för att hon absolut inte vill träna med den.
Inte ditt ansvar.

Om hon inte var nöjd så skulle hon bytt hagkamrat.

skönt för dig att du flyttade.
 
Sv: Häst som anfaller

Du ska inte behöva ta in hennes häst bara för att hon absolut inte vill träna med den. Inte ditt ansvar..

Även om det inte var mitt ansvar så blev det mitt problem.

Hon kunde tyvärr inte byta hage i detta stall eftersom det bara var vi som hade vallacker. De andra hade ston i stallet och ledarstoet var aggressiv emot vallacker. Därför hade våra två en egen hage.

Jag tror att det i slutändan handlade hennes inställning. Att hon inte förstod att om man har ett problem så bör man göra sig av med själva problemet. Hon försökte istället leva med det. Vilket bara blev värre för alla andra.
Hade hon själv drabbats av panikångest hade hon säkert låst in sig istället för att träna sig själv på att klara av de situationer hon tyckte var jobbiga. Hade hon varit i en båt som läckte in hade hon säkert börjat kasta ut vattnet, istället för att letat efter hållet osv.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp