Häst satt sig på framskärmen på bilen....

T

tya

Vem står för skadan på bilen när hästen sätter sig på bilen,(framskärmen får en stor bula) då hästen leds förbi,bilen står still och är avstängd.Min kompis lyckades få sin bil bulig igårkväll:crazy: Ngn som vet?.

TPH//tya

Sv: Häst satt sig på framskärmen på bilen....

Är inte riktigt säker men har för mig att ägaren till bilen får stå för sådana saker..

Detta vet jag...
Efter att jag och Dockan blev påkörda för ngt år sedan har jag koll på vad som gäller...
ALLTID BILÄGAREN som får står för det. Även om bilen är parkerad eller i rörelse eller whatever alltid bilägaren. (Skulle hästen skada sig är det också på bilägarens bord).

Jag har också hört att det alltid är bilägaren som får stå för allting.

Vet nämligen en kompis, kompis som som fick ordentliga bucklor av en häst som sparkade i bilen då bilen stod stilla och var avstängd och han fick stå för det själv ..

Oavsett vem det är som ska stå för skadan hade jag som hästägare inte kunnat med att bilägaren ska stå för det.

Står bilen still så har man gått för nära bilen med hästen och då skulle jag anse att hästägaren ska stå för kostnaden.

Oavsett vem det är som ska stå för skadan hade jag som hästägare inte kunnat med att bilägaren ska stå för det.

Står bilen still så har man gått för nära bilen med hästen och då skulle jag anse att hästägaren ska stå för kostnaden.

Håller med, klart om hästen leds så nära får man stå för omkostnaderna. Eller var bilen parkerad i ingången till stallet/hagen, då får nog bilägarn parkera på bättre ställe och betala själv. :)

Min åsikt också. Står bilen parkerad (dvs stilla och avstängd) på ett inte alltför olämpligt ställe (exempelvis i hästhage eller där det blir en extremt trång passage) så borde ju den som leder hästen vara den som ansvarar för att avståndet till bilen är såpass stort att skador på bilen inte skall ske.

Sånt här är ju skitkonstigt.

Bilägarens fel trots att bilen är parkerad? Bilägaren ska alltså kunna påverka situationen på hur långt avstånd som helst? Finns säkert många hästägare som klantar sig och tar hästarna för nära bilar, och sedan utnyttjar den här konstiga lagen för att slippa betala. Trots att olyckan är deras fel.

Ibland undrar man om inte lagar som tillämpas ska ses över...

Nej, om bilen är parkerad så är den inte i trafik och då är det hästägaren som står för skadorna (förutsatt att bilen inte är felparkerad).

Senast ändrad:

jag tycker att personen som ledde hästen ska stå för skadorna på bilen! Står bilen parkerad på parkeringsplats så varför ska ägaren till bilen hållas skyldig?

Kan man inte hålla hästen på behörigt avstånd så ska man inte leda förbi hästen där om man inte är beredd att betala för skadorna som kan uppkomma.

Nej, om bilen är parkerad så är den inte i trafik och då är det hästägaren som står för skadorna (förutsatt att bilen inte är felparkerad).

hästägaren? om jag sitter hemma och någon i stallet tar in min häst. de går för nära en bil och hästen slänger ut ett ben på en lampa. Ska jag betala för det då? Det bör väl snarare vara den som ledde hästen?

Har man hästen försäkrad i A***a ingår A***a incident som täcker sådana olyckor.
Jag som hästägare hade ansett att det varit mitt fel i det här fallet...

hästägaren? om jag sitter hemma och någon i stallet tar in min häst. de går för nära en bil och hästen slänger ut ett ben på en lampa. Ska jag betala för det då? Det bör väl snarare vara den som ledde hästen?

Det beror på. Dels vilket förhållande den personen kan anses ha till dig (i ett stall med personal kan det anses som ett anställningsförhållande osv) och dels hur situationen ser ut i övrigt (ang vårdslöshet). Så det finns inte ett generellt säkert svar vid en sådan händelse utan beror på hur situationen ser ut.

Är du säker på det??
Med hundar är det ju tvärtom. Där är ägaren (nästan) alltid ansvarig för alla skador. Konstigt...

Är du säker på det??
Med hundar är det ju tvärtom. Där är ägaren (nästan) alltid ansvarig för alla skador. Konstigt...

För hästar är det tvärtom mot hundar. Man är som hästägare inte ansvarig för skador hästen gjort om det inte kan bevisas att man varit gravt oaktsam.

Vad man tycker är rätt är en sak men vad lagen säger en annan.

Mina fd stallkompisar var inblandade i en häst/parkerad-bil-olycka.

En bil hade parkerat på stallbacken (på ett lite olämpligt ställe). En av damerna i stallet skulle ta in hästarna från hagen och råkade då tappa grinden så att alla hästarna smet ut. Hela gänget drog iväg i galopp upp på stallbacken och en av hästarna kraschade in i bilens bakruta. I detta fallet blev det hästägaren som fick stå för skadorna, hennes "drulleförsäkring" gick in och betalade skadorna på bilen och hon fick stå för självrisken. Hästägaren var öht inte i stallet när detta hände.

Enligt en märklig gammal lag anses hästar vara nyttodjur och anses aldrig kunna ställas till svars för skador, oavsett vad de hittar på. Däremot kan man se det ur en etiskt perspektiv och då skulle jag tycka att det är den som lett hästen och orsakat skadan, som får betala. Är detta inte hästägaren, kan ju inte denne hållas ansvarig. Mitt förslag är att de gör upp i godo!

Enligt en märklig gammal lag anses hästar vara nyttodjur och anses aldrig kunna ställas till svars för skador, oavsett vad de hittar på.
Det va den konstigaste lagen jag hört, hur kan hästar vara nyttodjur på de sättet och inte kunna ställa till med skada? En stor häst är ju självklart den kan ställa till med skada. Borde dom ju även förstått förr. Annars borde ju bilarna också anses som nyttomaskiner för dom själva kan ju inte heller ställas till svart för någon skada.

Jag har hört så mycket om varför hästarna inte behöver betala nåt, sista jag hörde va att det va för att hästarna inte har någon trafikförsäkring, och sen har jag hört att hästarna räknas som viltdjur och därför inte behöver betala för skador på bilar. De sista att dom räknas som viltdjur tycker jag låter mest logisk, dom är ju nästan som sånna fast dom är kopplade..oftast iallafall.

Vem står för skadan på bilen när hästen sätter sig på bilen,(framskärmen får en stor bula) då hästen leds förbi,bilen står still och är avstängd.Min kompis lyckades få sin bil bulig igårkväll:crazy: Ngn som vet?.

TPH//tya

Jag skulle nog anse att det är den som ledde hästen som bär ansvaret för den olyckan..

Såvida den som hanterade hästen inte är oaktsam så är det bilägaren som får betala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar