Häst med ond rygg

M

maria25

Nu har jag varit på en klinik med min häst på en utredning och jag fick
inget glatt besked precis om min älskade häst,

Hästen hade haft 2 gammla skador och vilket var en gammal kotledsinflammation och en gaffelbandsskada, vilket gjorde mig väldigt
besviken, jag trodde inte det va sant, så jag kontaktade hästens uppf
för att kolla om detta verkligen stämde, jag fick till svars:

hästen har stått i 2 hem innan mig sista hemmet där ja hämta han ifrån, visade sig att han åkte på dessa 2 skador efter EXTREMA travträningar som gjorde att det knäckte honom i både spyket och kropp, han är sne i vänster bakhöft, han är nu halt sen 2 veckor tillbaka, veterinären kom ut akut i för 2 veckor sen och sa att han har en gammal skada men vet inte vad riktigt så ja tog han ju då till en bra klinik, och fick då fram svaret, men i alla fall, hästen hade även blivit svår misshandlad och vilket gör att han får lätt panik och man kan dock inte lita på honom till 100%,

Så nu har veterinär och jag fattat beslutet att han ska få somna in, han är ett vbl på 5 år!! Fatta va besviken man blir på folk som lurar en och säger att hästen är fullt frisk, han har även ett friskintyg från min veterinär som besikta han och kastrera han vilket är mkt konstigt
tycker jag!! Så tyvärr så ska han tas bort *ledsen*:cry: :(
 
Sv: Häst med ond rygg

detta måste gå under dolda fel eller?.. då är det bara att lämna tillbaka hästen & få sina pengar man betalt för hästen + ev. de utgifter man har haft på veterinär & dyl... om du vill alltså.. (man har tre år på sig att påkalla denna rätt men det är svårare & svårare ju längre tiden går)

väldigt tråkigt att höra i alla fall men beslutet är säkert berättigat då det finns så många hästar som finns kvar i livet för att "de är så levnadsglada" men de kan inte användas till något..

hur funkar detta med ditt f.bolag? du undrade ju i en tidigare tråd om f.bolag täcker slakt.. har du fått svar?
 
Sv: Häst med ond rygg

varför hade han ont i ryggen förrestän? pga av de gamla skadorna som ej var utläkta eller pga att han var sned?..
 
Sv: Häst med ond rygg

han blev sne i korset pgr av den hårda träningen samt alla skador som inte fick läka ut, min veterinär ska skriva ett intyg till mitt f.bolag
så jag får ut pengarna för avlivningen, han är ju så pigg och glad men han är halt och han har ap ont i ryggen, veter säger att det onda kom fram nu när han vart kastr, så snällast för honom är att få somna in,

jag har haft hästen sen i slutet på julen så jag har inte haft han så länge, vilket är så tråkit, vi trodde först att de kunde ha varit sadeln, men det va de inte, sen har han blivit så illa misshandlad, han tål inte när man höjer rösten eller talar om att nu är det jag som bestämmer, då flyger han i taket, han får panik för minsta lilla så man kan inte lita på honom, vilket är synd då han är så go endå att pyssla mm, nu har har han börjat att hota mig med att sparka när ja ryktar svansen och det har han aldrig gjort förut, vilket kan bli farligt för den som håller på, sen gick han omkull i hagen vilket gjorde det hela ännu värre, så veter tyckte de va bäst så!!:cry: :crazy:
 
Sv: Häst med ond rygg

Kom ihåg att veterinären inte dömer ut hästar bara för att det är synd om dem heller, utan att de har sådana skador som är mycket osäkra prognoser på - speciellt inte på en ren hobbyhäst som förmodligen inte har ett så högt livvärde att det är "T-märkningsläge".

Det där med misshandeln tycker jag egentligen att du ska ta med en nypa salt om du inte har sett det själv. Däremot så verkar hästen ha varit hos folk som inte vet eller inte bryr sig om att de kör sönder en häst.

Anledningen till att jag säger det är att en häst som går med starka smärtor mycket väl kan bete sig som om den blivit misshandlad. Jag håller på och jobbar med en sån just nu och tror nog att jag får ordning på den med hjälp av mina erfarenheter och med hjälp av kunniga veterinärer och alternativare.

Du har ju verkligen försökt att göra vad du kan för hästen med massör och veterinär och jag förstår vad du går igenom. Men nu vet du ju att två veterinärer dömt ut hästen och då är det bara en väg att gå. :( :cry:

*Tröstkram*
 
Sv: Häst med ond rygg

Det är inte säkert att det kan gå som dolda fel. Det hittades ju vid klinikbesök och undersökning. Det som eventuellt skulle kunna vara aktuellt är att säljaren kan brustit i sin upplysningsplikt. Lite hänger det också vilka undersökningar köparen gjort innan köpet (undersökningspliktetn) och vilken lagstiftnings som ska gälla. Om det är konsumentköplagen eller köplagen. Tror att med tanke på vad det är för typ av häst att risken med att försöka driva det kommer att kosta mer än häst och veterinärkostnader ihop. Så även om man får rätt är risken att det hela ändå kommer att gå med förlust.
 
Sv: Häst med ond rygg

Jag vill ju bara hästens bästa,
och ja vill ju inte att han ska gå och ha ont, men han är ju såååå pigg och glad, jag förstår inte varför, han kan bralla i hagen mm och skiter totalt i om han har ont, men va har du för erfarenhet?? Kan du berätta lite om va du gör med problem hästar???

Jag vart ju lurad och många tycker att jag ska anmäla dom men jag vill inte tjafsa eller bråka mm, jag vill bara hästens bästa, han tål inte när man höjer rösten tex, då flyger han i taket, han hotar mig med bakbenet med att försöka att sparka när ja borstar hans svans mm, skit jobbigt, vart bor du?? Jag vill inte ta bort han utan jag vill få han frisk men jag vet inte hur jag ska göra, nu kommer de ut en ny massör den 30 maj och ska titta på honom, han går ner på djupet, och han är ap bra, han kanske kan komma på en lösning, va vet jag, men ja ska göra ett sista försök i alla fall, sen den 9 juni kommer veterinären! Men veterinären tycker inte att jag ska slänga ut mer pengar på honom eftersom att det inte är värt det!!:cry: :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 639
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp