häst med luftrörsproblem, klinik eller hemmavet?

DarkInNight

Trådstartare
tror min valack har ngt problem med luftrör eller liknande.
Tänkte att han ska undersökas av veterinär så snart som möjligt.

"Min" veterinär är helt underbar, men hur mkt kan "vanliga" hemmaveterinärer göra mot klinik vad en klinik kan kolla upp?

Jag litar på min hemmaveterinär, men känner inte till dem på kliniken. Är så orolig över att något ska gå fel.

Hade tänkt ringa på måndag, så jag måste ha bestämt mig innan.
Vad har ni för erfarenheter av "vanliga veterinärer" vs klinikveterinärer?

Sv: häst med luftrörsproblem, klinik eller hemmavet?

Ring en gårdsveterinärer, be denne komma ut och kolla och göra en bedömning och är det så att du måste åka till klinik så skriver vet. en remiss till kliniken.

Okej :) tack
det känns bra, för som sagt, jag litar på min veterinär.

(är du också uppe mitt i natten :p )

Vad har han för sorts problem med luftvägarna?

åk till kliniken!
av den anledningen att där har dom möjlighet att titta på hästen bättre. (undersökningsspilta, kamera, etc)

hemmavet kan ju inte göra så mycket mer än lyssna med stetoskopet..

han har under alla år jag kännt honom, låtit lite "ansträngd" när han äter hö. Sen så upplever jag det att han inte orkar så mkt i ridningen, och när han blir mkt ansträngd så kan det ibland pipa från luftrören/lungorna.
Det är verkligen dags att ta tag i det nu. För jag tycker att "pipningen" blivit värre, och han blir lätt andfådd. Så något är det ju..

du har så rätt så... :crazy: jag som så gärna vill använda hemma-vet.
kanske ska ringa hemma-vetten först imorrn och höra vad han tycker, och ifall han tycker jag borde boka tid hos kliniken för att han inte kan göra så mkt så gör jag ju det...
det är ju bara just det här med att veterinären vet hur jag och mina hästar fungerar, och jag litar på honom...
Åker man till klinik så vet man ju inte alls vad det är för folk. (Har svårt att lita på folk, och nu när det gäller ens häst är det värre). Nu säger jag inte att det är dåligt folk där, antagligen är de superduktiga, men jag känner dem inte, så jag blir osäker.

Detta borde din hemmaveterinär kunna hjälpa dig med.

Jag tycker absolut att du ska åka till en klinik för utredning. Gårdsveterinärer skriver säkert ut preparat och ber dig ge och avvakta. Jag tycker det är viktigt att snabbt få problemen utredda, själv har jag varit med om tillfälliga problem som blivit kroniska för att gårdsveterinären ville prova medicinering först.

En klink och utredning tycker jag är självklart. Du behöver ingen remiss, ring direkt till klinik och boka tid.

Eftersom de flesta luftvägsproblem är miljöbetingade är en genomgång på plats av en intresserad veterinär oftast värd mer klinikundersökningar.
PL

Där tycker vi uppenbarligen olika. Kanske för att det är otroligt svårt att få tag på just en intresserad veterinär på hemmaplan.

Jag föredrar att först få reda på vad som är fel, och sedan titta på vilka förändringar som eventuellt kan göras.

Vad som är fel ser man oftast bättre på hemmaplan än i hästens hals!
Att många veterinärer hellre skriver ut medicin än diskuterar orsaker håller jag dock med om men detta gäller i lika hög grad klinikveterinärer.
PL

Du måste ändå hålla med om att prio ett måste vara att lindra hästens besvär (medicin). Att man sedan MÅSTE titta på miljön är oundvikligt. Den hästägare som inte inser sitt eget ansvar i hästens mående borde nog inte ha djur...

Förstår hur du känner det men har du möjlighet att åka till Strömsholm så skulle jag rekommendera dig att åka dit. Där har dom många duktiga veterinärer o alla jag träffat där rådgör med varandra innan dom ställer en diagnos. Alltså får du på ett o samma besök åsikt från flera veterinärer med olika specialitet. Det är alltid bra.

Finns säkert fler superbra kliniker men jag anlitar alltid Strömsholm numer. Dom ger sig inte förän dom hittat "felet" o utreder noggrannt om dom hittar nått suspekt.

Lycka till!!!

Nej prio ett är att fixa till miljön!!
Därmed inte sagt att man inte under tiden skall lindra symtomen med medicin vilket dock på kort sikt ofta är relativt enkelt.
PL

Hållere helt med dig. Nr 1 är kolla miljön.
Men det måste vara en vet. som har kunskapen om hur en bra miljö skall vara beskaffad.

strömsholm ligger en bit ifrån . runt 12-15 mil. (kollade upp nyss, trodde det faktiskt var längre bort).
Men jag har en ATG-klinik 6 mil härifrån jag isf tänkte åka till.

hästen ifråga går ute på lösdrift året om.
Förr om åren har han stått i mindre stall, då kunde han börja hosta ibland.
Han äter vanligt hö.
Ifall det skulle visa sig vara något så "enkelt" som att han inte tål hö, då då blir det hösilage.

Okej :) tack
det känns bra, för som sagt, jag litar på min veterinär.

(är du också uppe mitt i natten :p )

jag va uppe tidigt för jag skulle mjölka kossorna :)
Får du en remiss brukar aldrig försäkringsbolaget gnälla om ev ersättning heller

när min häst hade luftrörsproblem hade jag först hemma vet ut o tittade på honom men sen slutade det ändå med klinik.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 665
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka