häst med luftrörsproblem, klinik eller hemmavet?

Sv: häst med luftrörsproblem, klinik eller hemmavet?

Det bästa hjälpmedlet när den gäller luftvägssjukdomar är definitivt fonendoskopet (kallat stetoskop av någon före mig). Det är inte en så simpel undersökning och säger en hel del om vad somär problemet. En ordentlig auskultation + allmän koll (t ex slemhinnornas färg, kapillära återflödet, lymfknutor osv) görs lika bra på plats som på klinik.

I vissa fall framkommer fynd som gör att man vill gå vidare med fler undersökningar, t ex blodprover, arbetsprov, endoskopi osv. Vissa av dessa utförs på klinik och då kan "hemmaveterinären" remittera till klinik/djursjukhus. Nu är det ju så att det är långt ifrån alltid som man behöver göra några komplicerade undersökningar som t ex endoskopi. Många stirrar sig helt blinda på dessa tekniska varianter av diagnostik och tror att de behövs i varje enskilt fall. Visst kan de vara ett viktigt hjälpmedel, men den kliniska undersökningen är ovärderlig.

Vad gäller åtgärder - den här hästen hade jag direkt rekommenderat vattnat foder (snarare badat) eller ensilage/lite blötare hösilage. Oavsett om det är ett allergiskt problem eller inte så är det viktigt att förbättra miljön i den mån det går. Jag tror att hästen går på lösdrift? Det är förstås bra i avseendet mycket utevistelse, men man får inte glömma att även lösdrifter kan ha sina brister. Tänker ffa på ströet - ofta är det rundbalshalm som gäller och den kan vara av mycket skiftande hygienisk kvalitet. Allt detta bör man gå igenom med veterinären vid besöket.

Medicinen botar inte, den lindarar i det här fallet bara symptomen (förutsatt att hästen inte har en infektion, förstås). Bra hjälpmedel, men inget värt om man inte samtidigt hittar orsaker (miljön) och åtgärdar den.

När ts skriver att det kan pipa från luftvägarna finns förstås också misstanken om ett flödeshinder, t ex hemiplegi (struppipning) osv.

Även hjärtat bör kollas (ja, men fonendoskop i första hand och ultraljud och EKG-teknik i andra...)

Hur gammal är hästen? Hur länge har besvären pågått? Ras?

tack för all info :bow:

Hästen ifråga är en kallblodstravare av modell rejäl.
16 år i år.
Har ridit honom sen han var åtta år, under alla dessa åren har han alltid låtit ansträngt när han ätit hö. Så det har väl (tyvärr får jag lov att säga) blivit så att man trott att det inte varit några fel, utan att han var så :crazy: :(
Försöker tänka bakåt om han pep även då i början när han ansträngdes mycket... Jag har iallafall trott att det "bara" varit att han haft dålig kondis. Jag har ägt honom i 4 ½ år nu.

Pratade med min veterinär på telefon idag. Han tyckte det lät som kvickdrag... Han ska få träffa hästen på onsdag, skönt att jag fick en tid så fort (han brukar vara överbokad som sjutton).
Först blev jag helt förstörd... Kvickdrag liksom! Hur kan jag ha undgått något sånt...!
Men nu börjar jag se det som att det kan vara bra att få en diagnos, så om det är möjligt, att han får medicin och kan bli bättre, eller iallafall att jag är medveten om hur jag ska göra för att han ska ha det så bra som möjligt.

Ska kolla runt lite efter hösilage här i trakten. Om någon vet någon som säljer hösilage runt södra dalarna- trakten så tar jag gärna emot ett pm !!

Kommer blöta höet nu när jag går till hästarna, och ja, de går på lösdrift. Fräsch halm i småbal använder jag.

Halm är inte det bästa för COPD-hästar. Spån, torv, papper och ensilage är förutsättningar för att hästen ska få en dräglig tillvaro. De flesta veterinärer vill att alla i stallet ska byta strö, men det kan vara svårt och ibland räcker det med att den känsliga hästen slipper ligga med nosen i halm.

uppdatering
Vi träffade veterinären idag.
Så fort han såg hästen så sa han att det säkerligen inte var kvickdrag. Sen lyssnade han på hästen och lungorna var det inga fel på, däremot kunde det vara någon irritation i luftrören.
Så, hästen ska gå på medicin nu i 10 dgr, och samtidigt äta sitt vanliga hö.
Förhoppningsvis blir han bättre då.
Sen tas medicinen bort, och då får vi se om han fortsätter vara bra, eller om han blir sämre igen då.
Då börjar vi ta bort t.ex hö för att se om det är själva höet som är boven i dramat.

jag är SÅÅ lättad över att det inte var kvickdrag! :banana:

Kvickdrag är slutstadiet på astmatiska luftvägsproblem som börjar med inflammation i bronkerna/luftröre. Sätter man in åtgärder i tid kan man i de flesta fall hindra att kvickdrag uppstår, när det väl gör det är det däremot obotligt.

Vid kvickdrag har de små alveolerna (luftblåsorna) spruckit och bildar större rum. Lungan förlorar då en del av sin funktion. Kolla emfysem.

Tur att det inte var så illa för din häst, men tänk på att det h*n drabbats av kan vara början på en process som kan sluta med kvickdrag. Gör därför allt som står i din makt för att förhindra det! Er plan låter ju bra, men fortsätter problemen kan det nog ändå vara på sin plats med en endoskopiundersökning på klinik!

Lycka till!

kommer vara mer uppmärksam över hans andning nu. Väntar på att veterinären ska skicka recept så jag kan börja medicinera honom

Kvickdrag är slutstadiet på astmatiska luftvägsproblem som börjar med inflammation i bronkerna/luftröre. Sätter man in åtgärder i tid kan man i de flesta fall hindra att kvickdrag uppstår, när det väl gör det är det däremot obotligt.

Vid kvickdrag har de små alveolerna (luftblåsorna) spruckit och bildar större rum. Lungan förlorar då en del av sin funktion. Kolla emfysem.
Lycka till!

Jag förstår vad du menar med alveoler osv.
Men jag har en gammal travare hemma som för flera år sedan fick diagnosen kvickdrag. Han andades då på ett otäckt sett. Han fick medicin i ett par år och jag ändrade mkt i hans omgivning. Han har inte haft några symptom på detta alls i alla fall inte de senaste två - tre åren. Hade han inte kvickdrag då eller är det bara så att det inte märks?
Jag menar egentligen - fungerar alla lungblåsorna eller har jag bara lyckats underlätta så att det inte märks att han ej har full kapacitet? Hästen är pensionerad pga av ålder (och hmm.. bristande tid och intresse).
Hästen mår bra men jag undrar ändå lite.

Nej, sannolikt hade han inte emfysem utan "bara" bronkokonstriktion (sammandragning av den glatta muskulaturen i bronkiolerna med minskad diameter till följd) och ökad slemproduktion (i bronker och bronkioler). Förstörda alveoler går inte att reparera, men vid lindrigt emfysem (ej så många alveoler alltså) kan jag tänka mig att hästen klarar vardagslivet bra, men skulle få problem med andhämtningen vid ansträngning.

Hur har det gått m din fånghäst?

liten uppdatering...

Jag medicinerade hästen. Upplevde att han blev ngt bättre under medicineringen.
Sen slutade jag med medicinen. Började ge hösilage några dagar efteråt.

Sen, i förrgår, så ringde jag akut ut min veterinär. Kaiser lät ansträngd bara han gick uppför en kort backe. Minsta lilla ansträngning så lät det som att han sprungit flera mil :cry:

vet. kom ut, lyssnade, hörde inget :confused:, tog blodprov. Fick svaren igår och det var inga som helst fel på värderna. Vad är det för fel på min häst???!

han hade på förslag att jag skulle ringa en annan veterinär med klinik så vi kunde kolla i strupen på Kaiser. Ringde honom nyss, och vi ska få komma in redan 11.30 idag. Jag är så orolig så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Kaiser har varit mitt allt i snart 9 år och om han är allvarligt sjuk . . . Så vet jag inte hur jag ska ta mig till... (för er som aldrig har stått en häst så nära, jämför med hur ni skulle känna om det var er bror, eller bästa vän, så vet ni på ett ungefär).

Och mitt i all oro så undrar jag hur mkt allt det här kommer kosta till slut... Jag är inte rik, studerande. Antagligen kommer alla sparpengar försvinna idag. Bara att hoppas på att Kaiser klarar sig, och att båda han och star håller sig friska tills jag hunnit med att skaffa jobb...

Har en liknande häst på gården men den är helt symptomfri bara han får ensilage och slipper gå in i stallet. Minsta lilla hö eller strö damm så blir det besvär. På sommaren kan den få besvär om det är långa torrperioder – rimligen flyger det fler allergena sporer från marken omkring i luften då. Men om det inte gått så långt som till kvickdrag kan miljöåtgärder göra underverk som tidigare påpekats i tråden.

De flesta miljöåtgärder är gratis. Ett vindskydd kostar förståss litet virke om du inte har något hus färdigt som kan fylla den uppgiften. HH

har varit hos kliniken nu.
Och vi hittade eventuellt felet!

Veterinären använde sig utav ett endoskopi (?) och gick ner i halsen på Kaiser. Om jag fattat det rätt, så hade han ev "lång mjuk gom" och struplocket ev svullet. Eftersom jag var så orolig så kan jag inte garantera att det var så, eftersom jag knappt kommer ihåg allt :crazy: . Isf så var det (om jag fattat rätt) struplocket som åkte ner i hålet vid inandning och täppte till. Hrm, undrar om det kan ha varit något virus i farten också?? Har för mig att han snackade om ngt virus.

Nu är det 3 v vila som gäller, sen ska jag rida en vecka, och sen höra av mig igen och berätta om det blivit bättre eller ej.

Men det är sååå skönt att vi har hittat något!!

Ja förresten, min häst går redan ute på lösdrift :) så jag behöver inte bygga ett till vindskydd.

Hur visar sig din hästs symtom?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 665
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka