Häst med kontrollbehov

ChiliWhippet

Trådstartare
Är det någon som har en häst som har otroliga svårigheter med hag förändringar? Jag blir galen på mitt fullblod,en herre på 15 år, och varje vår när jag vänjer på i gräshage kan jag inte lämna han, även med andra hästar ens en halvtimme innan han börjar vandra, för att en stund senare springa som en tok vid ingången!!! Jag måste sitta med?!? han för att han ska va lugn, eller komma å avbryta å lugna hysterin, vilket fungerar en stund,sen börjar han igen.
jag har inte möjlighet att ha samma hage året om av ollika anledningar men andra tips och råd blir jag enormt tacksam för!

Sv: Häst med kontrollbehov

Mycket märkligt!

Gör han likadant vid byta av grushage till annan grushage eller mellan olika gräshagar när han väl är vand vid det?
Går han på bete dygnet runt sen? Kan han vara rädd att missa kraftfodret?

Min tönt till häst går ute dygnet runt på betet. Aldrig några problem.
Men när dom får gå på gräs hemma så börjar han stöka runt på kvällen för då ska han in och ha kraftfoder även om det är kanonväder och gott om gräs :meh:

Min var sån i början, gjorde då bara så att jag släppte henne i vanliga hagen och öppnade upp till nya när hon var ute. Hade 3 hagar som var bredvid varandra så kunde öppna upp alla till en enda stor.

Tog ca 2 år tills hag bytena var panik fria.

Har inte haft en sådan häst själv men jobbat på en ridskola men en ponny som inte tyckte om ändrade rutiner så som byta hage.

Varje vår och höst när det var dags att byta hage så ägnade han sig åt att stå max 5m från grinden i några dagar, i övrigt samma rutiner och samma pollare i hagen och dom hästarna som var i hagen brevid var även i en hage brevid vid bytet.

Vad jag vet vande han sig aldrig.

Jag har haft min rätt länge nu så jag tror inte han kommer vänja sig heller men det är ett tröttsamt problem, han har dock blivit lite bättre med åren och ja och han är likadan om jag byter grushage med. Jag bara funderar på om det kan va bättre att börja släppa över dom till gräshage på kvällen efter ridning, dom går ute från 7 -9 så om jag börjar varje kväll så bör han vänja sig snabbare än när jag flyttat dom på dagen
Orka!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 679
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka