Häst låtsas kissa? :P

Sv: Häst låtsas kissa? :P

Han ställer sig inte riktigt i kissposition heller när han inte är kissnödig, han bara stannar.

Kanske har han mjölksyra i benen? Tydligen blir effekten av det att hästen "bara stannar". Läste en artikel om detta i somras? nu i höst? i någon av alla hästtidningar som finns nu för tiden och boven i det dramat var för mycket kraftfoder. Det kan också vara att han rids för länge i samma form.

En kort fråga till alla ni som har hästar med "kissproblem" vid ridning.
Låter ni verkligen hästen komma in i boxen innan ni tar ut den för ridning? Skulle tro att 9 av 10 hästar pinkar när de kommer in.

Säkert många av er som gör det redan men då jag sett väldigt många som tar hästen direkt från hagen, sadlar, rider. De får hästar som vill stanna och kissa.

Jaa, det finns verkligen alla varianter på temat... och det är svårt att avgöra om pålle lärt sig att han får en paus när han ställer sig i kissposition eller om han faktiskt behöver kissa!

Min Häst kissar ofta, sommartid kan det bli en gång i halvtimmen (eller FYRA gånger på en 2-timmarstur :crazy:). Han har också vissa kisseställen på våra rundor där han i princip alltid vill stanna. Och han kan också tänka sig att ta en tugga när han "ändå står stilla" :cool: men jag tror faktiskt inte att han bara driver med mig; han kissar ju alltid och det är inte bara småskvätt. Jag tänker att ridturen ökar cirkulationen och driver på vattnet i kroppen.

Dotterns Häst kissar aldrig så länge hon sitter på ryggen, han kan vara så kissnödig att det droppar om honom men han stannar inte för det... :love:
Nu vet hon ju hur han känns när han vill kissa så då hoppar hon givetvis av men i början fick jag "hålla utkik" :rofl:

Men jag tänkte på en sak, när hästen kissar behöver den höja ryggen - kanske tycker den som låtsas kissa att det är lite jobbigt om ryttaren sitter på och låter bli att göra något av den anledningen, den orkar helt enkelt inte höja ryggen. Men efter bara en liten stund är den kissnödig igen...

Jo, så kan det nog vara för vissa hästar, men efter en dressyrlektion igår kom jag och min dressyrtränare fram till att han förmodligen gör det för att han tycker det är lite jobbigt att jobba och han vill gärna bestämma, testar lite. Desto mer bestämd man är mot honom desto färre ggr stannar han. Jag gör så att första gången han stannar räknar jag till 10 och står upp, och om han inte ställt sig i riktig kissposition då driver jag fram
honom för då vet vi att han bara testar. När han sedan väl är kissnödig då stannar han faktiskt och börjar kissa på 2 SEK så jag börjar märka skillnaden nu :p. Han vill gärna försöka bestämma ;)

Jo, bor man som vi i Regnrike (och inte har regntäcke då ;) ) så låter man hästen vara inne någon timma innan ridturen :p

Men det låter ju som att "problemet" är löst, när du nu känner skillnad på när han vill maska och när han vill kissa :D

Kanske har han mjölksyra i benen? Tydligen blir effekten av det att hästen "bara stannar". Läste en artikel om detta i somras? nu i höst? i någon av alla hästtidningar som finns nu för tiden och boven i det dramat var för mycket kraftfoder. Det kan också vara att han rids för länge i samma form.

Tror inte det är så i det här fallet, även om det såklart är en
vettig teori. Han får väldigt lite kraftfoder och väldigt mycket grovfoder istället, och han är helt klart i full kondition, synns på honom att han har mycket muskler :p och jag tvingar honom inte gå k form
några jättelånga stunder, tar pauser under passet.

En kort fråga till alla ni som har hästar med "kissproblem" vid ridning.
Låter ni verkligen hästen komma in i boxen innan ni tar ut den för ridning? Skulle tro att 9 av 10 hästar pinkar när de kommer in.

Säkert många av er som gör det redan men då jag sett väldigt många som tar hästen direkt från hagen, sadlar, rider. De får hästar som vill stanna och kissa.

Han står alltid inne en stund innan vi rider :)

Ni har inte funderat på om hästen faktisk är kissnödig?? :p

När min häst ställer sig så beror det alltid på att han gärna vill kissa. Dock blir han lätt distraherad och han verkar inte kunde kissa om det är nåt som oroar honom. Dvs vi kan bli stående lääänge utan att det händer nåt.

Ni har inte funderat på om hästen faktisk är kissnödig?? :p

När min häst ställer sig så beror det alltid på att han gärna vill kissa. Dock blir han lätt distraherad och han verkar inte kunde kissa om det är nåt som oroar honom. Dvs vi kan bli stående lääänge utan att det händer nåt.

Jo, fast när han kissar, då ställer han sig i kissposition och kommer igång på 10 sek, så jag tror det finns en skillnad.
Idag kan jag iaf säga att han inte stannade förutom
en gång och då kissade han på en gång :) ^^

Hej! Jag rider på ridskola,och där finns en ponny som plötsligt bara stannar och ställer sig i "kisställning". Ingen på min ridskola anmärker på det,så jag tror inte det är nån fara. Men du kan ju följa alla andras råd för att checka...

//GLADA TJEJEN SOM VILL HJÄLPA:p

Jo, fast när han kissar, då ställer han sig i kissposition och kommer igång på 10 sek, så jag tror det finns en skillnad.
Idag kan jag iaf säga att han inte stannade förutom
en gång och då kissade han på en gång :) ^^

Har haft precis samma "problem". Började rida lektion i ridhus när jag köpt min fjordingvallack. Gissa hur många gånger o minuter jag väntat ut honom....
När man lärt känna hästen märker man när den är kissnödig el bara vill vila lite!

Min häst gör likadant!

Men han gör det bara när man rider själv. Då stannar han var 10 meter och låtsas att han behöver kissa. Ibland kissar han lite, men det tror jag är på rent jävulskap, och inte för att han verkligen behöver. Han tar vääääldigt god tid på sig, så man får ju gott stå och vänta en stund innan man märker om han behöver kissa eller inte.

I början när han började med detta trodde jag såklart något var fel. Kollade med flera olika veterinärer och var noga att kolla honom ofta själv efter stenar och tvättade skapet när det behövdes. Men inget har varit fel.

Tidigare var han svår att rida ut med själv, ville inte lämna flocken när man tog in från hagen och när man red honom försökte han vända hela tiden och sen stressade han hemåt.
Idag är det inga som helst problem att rida honom själv, men han "protesterar" och maskar som jag ser det genom att stanna och låtsas att han behöver kissa. För han gör det bara i början av ridturen, när man kommit en bit så slutar han. :p

Låter som din häst antingen har gjort så förr och sluppit de han inte tycker är så kul eller det som är jobbigt, men min erfarenhet säger att när hästar gör konstiga saker finns det alltid en orsak.
Ring fg. ägare och fråga om problemet.
Kolla ev. Urinvägsinfektion.

Hoppas du får ordning på problemet för de är inget kul om det fortsätter och blir värre.

Detta gjorde en av hästarna på ortens ridskola. Han var krubbitare och hade han inte haft remmen påsatt ordenligt så han hade haft möjlighet att snappa så uppstod detta. De förklarade det med att luftsnappandet ställde till det i magen på något vis och det i sin tur gav förtängningar som gjorde att hästen kände sig kissenödig. Detta var förklaringen som vi elever fick höra. Hur vida den var sann eller inte vet jag inte. Tyvärr kan jag inte återberätta mer exakt då det var några år sen jag red denna häst.

Jag jobbade på en ridklubb en period där väldigt många hästar gick in i mitten och kissade mitt i lektionen, de bara vek av och gick in och kissade, men några av hästarna kom ju på det där, så de bara vek in och "ställde upp sig". Inget fel på dem.

Kolla upp din kuse först, men jag kan tänka mig en liten ovana :).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel