Häst kostnader?

kolfinnur

Trådstartare
Jo, det är ju så att det är lite häst spekulationer i familjen :D . En pigg och snäll islandshäst, såklart :cool: . Det är nu priserna jag funderar på.. hästen ska kosta ca. 40.000, då jag letar efter en snäll förstahäst och ingen tävlingshäst. Min största fråga är, hur länge räcker fodret? Ex. en säck musli på 20 kg, hur länge räcker den om hästen får ca. 1 liter varje dag? Eller är kanske 1 liter på tok för mycket :angel: ? Jag har tänkt igenom lite och kommit fram till de här priserna:

Saker nödvändiga att köpa när man får hästen: 10.000 (sadel, träns, täcke m.m)
Hovslagare v. 8 vecka, 900 kr på sommar, 1400 kr på vinter: ca. 11.000/år
Försäkring: ca. 4000/år
Stallplats när den står inne (fodring, in-utsläpp, hö och strö): 1500 kr/mån - ute: 1100 kr/mån
Hästen: 45.000 (besiktning, transport osv)
Krafft foder: Behövde lite hjälp med det :crazy:
Plus 1.000 kr i månaden för ev. vet och småsaker

Skulle det kunna stämma? Något man skulle kunna anmärka på är vad sadel kostar och så, men jag har hittat flera fina sadlar för bara 4.000 kr! Och stallplatsen är ett ganska stort islandsstall ca. 4 km ifrån mig. Man måste mocka själv, men hästen måste väl inte stå inne? Jag tror dom har någon form av ligghall/vindskydd.

Skulle priserna kunna stämma på ett ungefär? Eller är jag helt ute och cyklar :rofl: ?
//Solveig

Sv: Häst kostnader?

Du har nog räknat ganska hyfsat, men var mkt noga när du köper sadel! Ta dit en utbildad och opartisk utprovare. Glöm alla sadlar för 4000:-. De flesta är dålig kvalitet, inte bra passform för hästen och ger dig en kass sits! Lägg istället till lite pengar och köp en ordentlig sadel som är inpassad för hästen. Ca 10 000-12 000:- får du en ok sadel för.
Lycka till!

2 saker man inte kan känna till är, dels om sadeln verkligen kostar runt 4000 kr. Varför? Kanske passar inte just denna sadel hästen, och man måste välja en annan som är lite dyrare.

Foder, kostnaden är helt avhängd på innehåller i grofodret. Ju lägre värden, desto större kompletteringar krävs och genom det ökar kostnaden. Så man kan säga at det är mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa ett grovfoder med bra värden, framför att välja ett något billigare som har låga värden.

Det här kan ju inte du rå på om man stallar in hästen, men du kan se över behovet och intaget för din häst och som sagt låga vården i grovfodret ger dig ökade kostnader i tilläggsfoder.

Jo, det är ju så att det är lite häst spekulationer i familjen :D . En pigg och snäll islandshäst, såklart :cool: . Det är nu priserna jag funderar på.. hästen ska kosta ca. 40.000, då jag letar efter en snäll förstahäst och ingen tävlingshäst. Min största fråga är, hur länge räcker fodret? Ex. en säck musli på 20 kg, hur länge räcker den om hästen får ca. 1 liter varje dag? Eller är kanske 1 liter på tok för mycket :angel: ? Jag har tänkt igenom lite och kommit fram till de här priserna:

Stallplats när den står inne (fodring, in-utsläpp, hö och strö): 1500 kr/mån - ute: 1100 kr/mån

Skulle det kunna stämma? Något man skulle kunna anmärka på är vad sadel kostar och så, men jag har hittat flera fina sadlar för bara 4.000 kr! Och stallplatsen är ett ganska stort islandsstall ca. 4 km ifrån mig. Man måste mocka själv, men hästen måste väl inte stå inne? Jag tror dom har någon form av ligghall/vindskydd.

Skulle priserna kunna stämma på ett ungefär? Eller är jag helt ute och cyklar :rofl: ?
//Solveig

Det blir så oändligt mycket roligare om man är med i en trevlig klubb och går på lektioner också. Även en skogsmullehäst blir som ny med lite träning. Lite pengar på medlemsskap, träning o ev hyra av transport alltså ;)

Och sadeln måste ju inte vara ny. Lägger man 10.000 på en beg kvalitetssadel brukar det bli rätt bra.

Spårklippning är nåt man kan fundera på ett par gånger om året, nuförtiden, när sommarvärmen sträcker sig ända in i halva hösten, och de stackars isisarna står där som svettiga hårbollar!
Klipper man tidigt, hinner det ändå växa ut rätt mycket vinterpäls.
Endera kan man låta klippa ens häst för ett par hundra, låna maskin, eller köpa.

Annars låter väl dina beräkningar rimliga tycker jag.
Lycka till med köpet, det brukar vara värt varenda krona att ha häst! :)

Saker nödvändiga att köpa när man får hästen: 10.000 (sadel, träns, täcke m.m) I motsats till de som svarat innan tycker jag visst att man kan få en sadel för de pengarna, om man letar efter en i syntet vilket kan vara bra att börja med. Se sadeltråden här på islandshäst, där finns mkt att läsa! Dock tycker jag att du inte ska se efter en äldre islandssadel/långfärdssadel eftersom de ofta är för långa och för smala.

Hovslagare v. 8 vecka, 900 kr på sommar, 1400 kr på vinter: ca. 11.000/år Min hovslagare kostar 700 kr/ggr året om. Verkning till lillen: 250 kr.

Försäkring: ca. 4000/år Kan nog stämma ungefär om du försäkrar för 35-40 000

Stallplats när den står inne (fodring, in-utsläpp, hö och strö): 1500 kr/mån - ute: 1100 kr/mån Ja har en kallhyra på 400 men jag gissar att detta är siffror du fått från dem du ska ha din häst hos.

Hästen: 45.000 (besiktning, transport osv) Gör gärna en grundlig bes. med spattröntgen, särskilt om det är en äldre häst du tittar på. Det är värt det!!

Krafft foder: Behövde lite hjälp med det :crazy: Foderkostnaden och mängden är helt beroende på hur bra ditt grovfoder är. I år har vi så bra värden på vårt hö att vi knappt ska ge något tillskott alls och hade vi bara kört på utan att ta analys, säg att vi gett en liter müsli/pellets så hade de ju inte alls mått bra.

Plus 1.000 kr i månaden för ev. vet och småsaker Går inte dessa pengar åt varje månad så stoppa dem i en "fond", förr eller senare behöver du dem i en klump...:crazy:

Lycka till med hästköpet!

Förutom det som redan nämnts, så saknar jag kostnader för kurser och kanske klubbmedlemsskap. Det brukar för de flesta trilla ner lite extra, och sen kanske nån av er vill börja tävla lite ...

Hästpriset kan komma att ligga mellan 35-50, så kalkylera kallt med lite mera. Det är ändå en engångssumma, men nog så viktigt för en rolig framtid som hästägare ;)

Och som sagt; en "fond" för framtida oförutsedda saker är en bra landning när det oförutsedda inträffar. Ett eksemtäcke går på runt 700-1800,- om det skulle behövas t ex. Flugmedel är DYRT. Och sadel för runt 4.000,- skulle jag inte benhårt räkna med. Det blir lätt lite dyrare än så; men både du och hästen mår så mycket bättre om det blir ett bra och välpassande köp.

Joo, man skulle nog kanske behöva en lite dyrare sadel :crazy:

Detta med kurser och så, just nu rider jag på ridskola 1 gång i veckan. Köper jag häst ska jag sluta med det och få någon form av kurs ca. varannan vecka. Just nu rider jag några gånger i veckan på en islänning, det finns ganska många i det stallet man kan få ridlektioner av, för ca. 150-200 kr. Det stallet är dock på tok för långt bort för att ha egen häst, men priserna för lektioner kan väl inte variera så mycket i olika stall? Och lite små klubbtävlingar skulle ju va kul då och då.. :D

En liten "sparbank" till hästen låter ju super :idea: ! Kanske ska ta och starta en redan nu :)

Joo, man skulle nog kanske behöva en lite dyrare sadel

Men det är inte säkert att den behöver vara dyr, huvudsaken är att den passar hästen. Man kan nämligen inte köpa sadel först och sen hästen, fast jag vet att många gör så.:eek:

Joo, man skulle nog kanske behöva en lite dyrare sadel :crazy:

Detta med kurser och så, just nu rider jag på ridskola 1 gång i veckan. Köper jag häst ska jag sluta med det och få någon form av kurs ca. varannan vecka. Just nu rider jag några gånger i veckan på en islänning, det finns ganska många i det stallet man kan få ridlektioner av, för ca. 150-200 kr. Det stallet är dock på tok för långt bort för att ha egen häst, men priserna för lektioner kan väl inte variera så mycket i olika stall? Och lite små klubbtävlingar skulle ju va kul då och då.. :D

En liten "sparbank" till hästen låter ju super :idea: ! Kanske ska ta och starta en redan nu :)

Detta med kurser och lektioner, det råder delade meningar om det, men jag tycker för egen del att jag får ut mycket mer av kontinuerliga veckolektioner, än av enstaka helgkurser. Någon gång kan det vara kul att gå en kurs, för att se om någon ny tränare har nåt nytt att tillföra. Men annars känns det bra att träna under veckorna, och nån som tittar på en och ser att man gjort rätt, och följer upp med vidare övningar att lära in. Veckolektioner är ju också bra, för då lär tränaren känna ens häst, och hästens(och ryttarens) tjänster och brister, och kan lättare hjälpa en.

Lycka till med ditt hästköp :)
Boj har alldeles rätt, en sadel behöver INTE bli dyrare - men min tanke var att man inte ska räkna med för bra priser, för då kan det komma surt efter.

För oss så var nog inte inköpet av nuvarande häst (min andra) det stora, utan snarare när sambon mindre än ett år senare införskaffade en unghäst ... ;) :angel:

sadel priser.. hmm.. jag rider i en wintec island.. passa ALLA hästar jag har lagt den på, inköptes ny för 5000:- köpte en griffin haflinger på hööks för nån vecka sen.. ligger kalas bra. pris 3990:- det finns hur mycket sadlar som hellst för under 5000:- o riktigt bra beg för inte mycket pengar alls..vi har en skagfjörd som vi gav 2500:- o en ástund för 2000:- leta säger jag bara!! det lönar sig! lycka till!!
för övrigt... ger min häst mûssli.. 25 kg räcker en månad ca.. ps står i ett turridnings stall.. samlar inte på sadlar)

Då är ju bara frågan, passar sadeln ALLA hästar du lagt den på, eller är det så att du TROR att du ser att den ligger bra på alla??
Fakta är ju att en sadel inte kan ligga bra på alla hästar! Det är ju bara så, för de ser ju olika ut i ryggarna. Det är ju även mkt viktigt att den passar ryttaren väl. Får ryttaren en kass sits så blir ju hästen påverkad.
Tycker absolut man ska ta hjälp av en kunnig sadelinpassare!
Kvalitet lönar sig, och det får man tyvärr inte för 5000:-!

I motsats till Ryver står jag fast vid att en sadel inte behöver kosta massor men jag håller med om att en sadel inte kan passa alla hästar.

Wintec island som icca 78 nämner har jag sett många hästar som inte kan ha. Många som säljer den för att den inte ligger rätt, kasar fram, är för trång eller för lång. Framför allt tycker jag att den är hemsk att rida i, men det är ju en smaksak.

TS: Köp hästen först så löser sig det andra sedan.

Eller så hittar man en begagnad Ulan för 300:- som passar utmärkt.
Man vet liksom aldrig.
En annan av mina hästar har en County Dressyr, den kostade mera.
4 500:- begagnad.

Eller så hittar man en begagnad Ulan för 300:- som passar utmärkt.
Man vet liksom aldrig.
En annan av mina hästar har en County Dressyr, den kostade mera.
4 500:- begagnad.

Grejen är bara att just vissa delar är svåra att kalkylera med, sadel tillhör den avdelningen. Visst sjutton kan man ha tur och hitta en sadel för små pengar, men det kan precis lika gärna bli tvärtom att sadeln överskrider budget rejält. Man vet ju inte det från häst till häst, nu har vi två hästar med samma typ av rygg och därmed 2 lika sadlar fast i olika storlekar. Får man tag i en häst med knepig rygg och anser sig i stort behov av sadel, så kan det kosta på rejält i pluskan fast tanken var en annan från början.:crazy:

Jodu, det kan det.
Hur ofta hittar man en begagnad County i XW?
En ny kostar över 20 000:-

//Solveig

Efter att ha hållit upp i 5 år och sålt alla saker så köpte jag själv en ny häst här för ett tag sedan och några tips som jag fick av andra (hade inte haft islandshäst tidigare utan fullblod) var att köp hellre än begagnad men bra sadel istället för att ta en ny som är halvdan, bara för att den är billig. Och det gjorde jag, köpte en nystoppad Harmony allround, fanns kvitto på omstoppningen med garanti, jag fick oroginal kvittot osv... Kostade mig 6000kr och den är underbar att rida i!! Det är ju olika, men jag fixar inte dessa platta, hala syntetsadlarna, men det kanske är för att jag är van vid "vanliga sadlar sedan tidigare. (hoppsadlar mest i ca 20 år:smirk: )
Det andra och för mig viktigaste tipset som inte har med kostnader direkt att göra var; Köp INTE en islandshäst med exem!!! Jag åkte runt till ett par olika islandsägare innan jag köpte min och frågade vad jag skulle tänka på osv.. och alla sa att "är det din första islandshäst, så ta inte en med exem, lägg hellre lite mer pengar i så på en "frisk" häst, du ångrar dig annars, för det tar tid under våren och sommaren att smörja, byta och tvätta täcken m.m... Har du inte hästen hemma måste någon åka dit varje dag, även om hästen går på bete och du kanske tänkt ha lite semester.. Gå inte på säljarna som säger att det tar inte så lång tid och är inte så jobbigt..
Men det är det, speciellt om det är din första!!
Exemsalvorna och täckena och kanske bensin också, kostar också pengar, mycket pengar. De sa också, (vilket jag råkade ut för) om du provrider en häst under vinterhalvåret och hästen kanske har kort och lite stubbig man, gå inte på när säljarne säger att vi har klippt manen, han har INTE exem... För man klipper inte en isis bara så där.
En del kanske tycker det är ok med en exemhäst, jag säger inte det men om det är första hästen, så glöm inte att du blir ännu mer låst och att det kostar faktiskt pengar..

Köp inte en som är för ung om du ska ha en läromästare, de rids ju in ganska sent jämfört med andra!
Lycka till!! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar