kolfinnur
Trådstartare
Jo, det är ju så att det är lite häst spekulationer i familjen . En pigg och snäll islandshäst, såklart . Det är nu priserna jag funderar på.. hästen ska kosta ca. 40.000, då jag letar efter en snäll förstahäst och ingen tävlingshäst. Min största fråga är, hur länge räcker fodret? Ex. en säck musli på 20 kg, hur länge räcker den om hästen får ca. 1 liter varje dag? Eller är kanske 1 liter på tok för mycket ? Jag har tänkt igenom lite och kommit fram till de här priserna:
Saker nödvändiga att köpa när man får hästen: 10.000 (sadel, träns, täcke m.m)
Hovslagare v. 8 vecka, 900 kr på sommar, 1400 kr på vinter: ca. 11.000/år
Försäkring: ca. 4000/år
Stallplats när den står inne (fodring, in-utsläpp, hö och strö): 1500 kr/mån - ute: 1100 kr/mån
Hästen: 45.000 (besiktning, transport osv)
Krafft foder: Behövde lite hjälp med det
Plus 1.000 kr i månaden för ev. vet och småsaker
Skulle det kunna stämma? Något man skulle kunna anmärka på är vad sadel kostar och så, men jag har hittat flera fina sadlar för bara 4.000 kr! Och stallplatsen är ett ganska stort islandsstall ca. 4 km ifrån mig. Man måste mocka själv, men hästen måste väl inte stå inne? Jag tror dom har någon form av ligghall/vindskydd.
Skulle priserna kunna stämma på ett ungefär? Eller är jag helt ute och cyklar ?
//Solveig
Saker nödvändiga att köpa när man får hästen: 10.000 (sadel, träns, täcke m.m)
Hovslagare v. 8 vecka, 900 kr på sommar, 1400 kr på vinter: ca. 11.000/år
Försäkring: ca. 4000/år
Stallplats när den står inne (fodring, in-utsläpp, hö och strö): 1500 kr/mån - ute: 1100 kr/mån
Hästen: 45.000 (besiktning, transport osv)
Krafft foder: Behövde lite hjälp med det
Plus 1.000 kr i månaden för ev. vet och småsaker
Skulle det kunna stämma? Något man skulle kunna anmärka på är vad sadel kostar och så, men jag har hittat flera fina sadlar för bara 4.000 kr! Och stallplatsen är ett ganska stort islandsstall ca. 4 km ifrån mig. Man måste mocka själv, men hästen måste väl inte stå inne? Jag tror dom har någon form av ligghall/vindskydd.
Skulle priserna kunna stämma på ett ungefär? Eller är jag helt ute och cyklar ?
//Solveig