häst + kor?

Sv: häst + kor?

Jag tror nog inte det skulle vara någton fara, för hästar är mkt högre i rang än kor :p men usch för kor säger jag, är livrädd för dem :angel:
 
Sv: häst + kor?

oj nej va roligt exakt såsom du har har ja funderat på att ha det har ev en kviga på gång som ev ska slaktas hon har fått en kalv i år och är alltså 3år gammal. världens snällaste men hon har tyvärr horn=( vet du om de går att avhorna/kapa på nåt sätt när de e vuxna?..

hur många kavlar hann din att få då hur fick du tag i den och hur kommer det sig att det blev som de blev?

det blir inte så att kossan blir ensamen lämnad o de 2 andra hästarna gick ihop?

vad heter hon;)

ojoj 14år ja då verkar det ju nästan som att hon kan bli lika gammal som hästar då...den äldsta kossan som fått massa kalvar verenda år jag vet blev 12år gammal och det är riktigt gammalt.

men då hade ju hon fått kalvar hela sitt liv med och såg ut som ett spjälstaket...

ska ja va riktigt ärlig så vet nog knappt ingen om hur gammal en ko kan bli eftersom de aldrig får leva utan att få kalvar hela tiden och mjölkas.

men igentligen hur gammla blir tjurar? men de slaktas ju tyvärrefter en tid med.

är kossan snäll annars då borstar du den och sånt eller du handskas aldrig med den?.

hur gör du när du verkar kossan och sånt? vad är det mer man måste tänka på att göra med dom? avmaska med nåt speciellt? vaccinera? m.m?

hihi älskar verkligen kor ja fattar inte hur man kan vara så grym att se kor som ingenting värda det är så otroligt grymt de bara handskas på ett så hemskt sätt som om de redan vore kött=( tyvärr e de ofta så men ja ser domn som lika värda en häst.

skulle ja få hem den kossan ja gillar starkt skulle jag älska henne lika mkt som min häst.

har du kört henne i transport nångång då eller? du har inget kort?
 
Sv: häst + kor?

Hej igen

Jag jobbade på en mjölkgård och min ko skulle också slaktas på grund av att hon inte blev dräktigt tillräckligt snabbt igen (usch, det är grymt att djuren inte ska få lite tid på sig). Ska man vara mjölkko och lönsam får man inte många chanser att bli dräktig igen tyvärr. Hon har bara fått en kalv.

Jag mjölkade henne för hand i nåt år hemma men sen skulle jag resa på semester en vecka och min pappa sa att han gör nästan allt för mig (han är verkligen världens snällaste pappa) men gränsen går vid att mjölka en ko :rofl: . Jag sinade av henne då och sen dess så har hon inte mjölkat nåt eftersom vi inte har tagit nån mer kalv på henne.

Jag har kört henne i hästtransporten några gånger, dels när jag tog hem henne och en gång när hon rymde (usch, det var jobbigt när jag hade en ko lös på bygden) och det går bra. Jag har dock haft hjälp av en stark kobonde, skulle aldrig våga ge mig på det själv, dom är ju så starka.

Min hovslagare lovade när jag tog hem henne för 11 år sen att han skulle verka av henne men hittils har det faktiskt inte behövts. Otroligt tycker jag, korna i ladugården får ju hur långa klövar som helst. Det beror väl på att hon går ute varje dag. Antar att det är därfår som hon "håller efter" klövarna själv.

Jag borstar henne och pysslar precis som med hästarna, inte lika mycket i och för sig. Jag blev fascinerad av att svansen (nedersta delen som är hårig) nästan genast blev jättelång och tät, inte alls som man ser i ladugården på korna (smutsig och tovig och ibland avklippt). Utborstad och tvättat kan den göra vilken häst som helst grön av avund :banana: .

Jag tycker otroligt mycket om kor, de är stora personligheter. Vet att många säger annorlunda men jag har ända sen jag varit riktigt liten varit fascinerad av kor.

Har några kort som jag kan pm:a till dig om du vill. Ska bara be in hjälp av min dotter eftersom jag inte är så haj på det här med datorer.

Marie
 
Sv: häst + kor?

oh va roligt jättekul att höra om din erfarenhet av henne Pma jättegärna skulle bli riktigt glad.

låter mysigt med en ko tycker så synd om dom att de slaktas som sagt så fort de inte producerar nåt...jag jobbar på en mjölkgård nu och till hösten ska bonden sluta och gå över till köttdjur, ammakor så ev blir denna kossan kvar som amma för hon mjölkar inte värst mycket men har horn och va igentligen inte menad att vara kvar från första början p.g.a dåliga gener(för mjölkning alltså).

men vi får se svårt o flytta o sånt om man har en ko att köra runt med antar jag hihi ja undrar just om de går att göra dom så pass tama att man kan leda dom och allt sånt man gör med en häst?!

usch det är så grymt ibland när bonden ska ta in kalvarna utifrån de orkar ju inte gå så snabbt så de rammlar o han släpar dom usch usch men ja antar att det är så och ja tror han är mkt snällare än va de flesta bönder kan vara mot sina djur. när ja säjer till han säger han bara, "det är ingen häst".

då sa ja, "nej men ett djur" *snyft*.

nej usch sånt vill ja inte va me om mer usch usch...så ja vill verkligen inte att hon ska gå ett sånt grymt öde till mötes att åka slaktbil m.m.

de va en annan kossa som åkte iväg för nåra månader sen den hade oxå bara fått en kalv och blev inte dräcktig så den fick åka...men denna ja funderar på kan ju bli dräcktig så de beror troligen blir hon kvar men det kan vara kul nån gång i framtide om de blir av med en kossa att kunna lite om det då.

hihi hon är så söt och ja kossor är verkligen individer om alla i en ladugår är bruna så finns det ju inte en enda som är den andra lik i sättet.

"min" kossa råmar om man ropar på henne i ladugårn o ute det är lite kul=). det känns som att de blir mer beroende eller lixom vill vara med människor, får man deras förtroende så lixom håller de ständigt koll på vart man är vad man gör. en häst är ju mer självständig oftast.

hihi mysitg o höra om svansen =) blir hon lätt fet och sånt då? vad är det du gör med henne alltså vad får hon för kraftfoder och är det nåt mer man bör tänka på?.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
13
· Visningar
563
Senast: Tassa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp