Sv: häst + kor?
Hej igen
Jag jobbade på en mjölkgård och min ko skulle också slaktas på grund av att hon inte blev dräktigt tillräckligt snabbt igen (usch, det är grymt att djuren inte ska få lite tid på sig). Ska man vara mjölkko och lönsam får man inte många chanser att bli dräktig igen tyvärr. Hon har bara fått en kalv.
Jag mjölkade henne för hand i nåt år hemma men sen skulle jag resa på semester en vecka och min pappa sa att han gör nästan allt för mig (han är verkligen världens snällaste pappa) men gränsen går vid att mjölka en ko
. Jag sinade av henne då och sen dess så har hon inte mjölkat nåt eftersom vi inte har tagit nån mer kalv på henne.
Jag har kört henne i hästtransporten några gånger, dels när jag tog hem henne och en gång när hon rymde (usch, det var jobbigt när jag hade en ko lös på bygden) och det går bra. Jag har dock haft hjälp av en stark kobonde, skulle aldrig våga ge mig på det själv, dom är ju så starka.
Min hovslagare lovade när jag tog hem henne för 11 år sen att han skulle verka av henne men hittils har det faktiskt inte behövts. Otroligt tycker jag, korna i ladugården får ju hur långa klövar som helst. Det beror väl på att hon går ute varje dag. Antar att det är därfår som hon "håller efter" klövarna själv.
Jag borstar henne och pysslar precis som med hästarna, inte lika mycket i och för sig. Jag blev fascinerad av att svansen (nedersta delen som är hårig) nästan genast blev jättelång och tät, inte alls som man ser i ladugården på korna (smutsig och tovig och ibland avklippt). Utborstad och tvättat kan den göra vilken häst som helst grön av avund
.
Jag tycker otroligt mycket om kor, de är stora personligheter. Vet att många säger annorlunda men jag har ända sen jag varit riktigt liten varit fascinerad av kor.
Har några kort som jag kan pm:a till dig om du vill. Ska bara be in hjälp av min dotter eftersom jag inte är så haj på det här med datorer.
Marie