Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nicke skrev:Varför minskar parasittrycket då djuren inte har samma parasiter?
Käkar de upp varann eller? (parasiterna alltså)
rocki skrev:Får och kor hjälper till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.....
peter_lundin skrev:Jag skulle snarare säga att de hästparasiter som nöt äter i sig inte kan växa vidare o tvärtom, detta gäller även mellan nöt o får som bara har ngn enstaka parasit gemensam. Nöt o fårs magsaft dödar inte parasiter mer än hästars, desutom smittar de flesta parasiter på betet inte som ägg utan som larver. Jag utgår från att du inte menar att nöt sanerar betena genom att spruta maskdödande magsaft över gräset?
Som sagts ovan så är en av de viktigaste faktorerna att de äter varandras rator o även i övrigt betar på olika sätt.
PL
rocki skrev:Får och kor hjälper även till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.
Hästen bajsar ut både ägg och larver...och du vet väl vad som händer med äggen,,,jo det blir larver..... eller hur?krambanan skrev:Exakt vad i kornas och fårens magsaft är det som skulle döda hästparasiterna? Dessutom är det ju som PL säger oftast inte äggen utan larverna som smittar.
Man ska inte tro allt man läser. Är bra att vara lite källkritiskt. Tror mer på mina böcker i parasitologi än "Forums stora bok om hästen".
/Maria
rocki skrev:Hästen bajsar ut både ägg och larver...och du vet väl vad som händer med äggen,,,jo det blir larver..... eller hur?
Gå o lär dig lite riktig parasitologi istället för att göra dig löjligrocki skrev:De bajsar ut både ägg och larver,,,visste du inte det? ha ha
peter_lundin skrev:Jag skulle snarare säga att de hästparasiter som nöt äter i sig inte kan växa vidare o tvärtom, detta gäller även mellan nöt o får som bara har ngn enstaka parasit gemensam. Nöt o fårs magsaft dödar inte parasiter mer än hästars, desutom smittar de flesta parasiter på betet inte som ägg utan som larver. Jag utgår från att du inte menar att nöt sanerar betena genom att spruta maskdödande magsaft över gräset?
Som sagts ovan så är en av de viktigaste faktorerna att de äter varandras rator o även i övrigt betar på olika sätt.
PL
Det kan man undra ha ha....men jag tänker inte lägga mer energi på dina konstiga teorier...peter_lundin skrev:Hur i hela fridens namn klättrar äggen från skitarna o upp på grässtråna
Vad har du för utbildning i parasitologi förutom "Stora boken om hästen"?