häst + kor?

Sv: häst + kor?

Denver gick med 2 kvigor en sommar för han var så elak mot det andra hästarna :mad: (inte egentligen men iallafall) det funkade super han fick ha kompisar o slapp gå helt själv på betet..

Men för 2 år sen tog jag hem mina 2 hästar o skulle ha dom på gården där jag jobbade/bodde.

Det första som hände var att dom jagade ut 17 kalvar ur hagen sen skulle vi prova med korna men då slutade det med att 2 kor hoppade rakt ut i skogen.. Då dom jagade korna..

Detta tror jag dock berodde på min 6 åriga val som var väldigt kaxig o lille Denver hängde med bara för att 6 åringen jagade på dom..

Men absolut visst kan det funka... våran andalusier hingst går med kor o kalvar nu.. för dom rymmer till hans hage hela tiden o detta funkar super..
 
Sv: häst + kor?

Nicke skrev:
Varför minskar parasittrycket då djuren inte har samma parasiter?
Käkar de upp varann eller? :rofl: (parasiterna alltså)

Får och kor hjälper till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.....;)
 
Sv: häst + kor?

rocki skrev:
Får och kor hjälper till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.....;)

Aha! Där ser man :idea: Tack för svaret!
 
Sv: häst + kor?

Jag skulle snarare säga att de hästparasiter som nöt äter i sig inte kan växa vidare o tvärtom, detta gäller även mellan nöt o får som bara har ngn enstaka parasit gemensam. Nöt o fårs magsaft dödar inte parasiter mer än hästars, desutom smittar de flesta parasiter på betet inte som ägg utan som larver. Jag utgår från att du inte menar att nöt sanerar betena genom att spruta maskdödande magsaft över gräset?
Som sagts ovan så är en av de viktigaste faktorerna att de äter varandras rator o även i övrigt betar på olika sätt.
PL
 
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Jag skulle snarare säga att de hästparasiter som nöt äter i sig inte kan växa vidare o tvärtom, detta gäller även mellan nöt o får som bara har ngn enstaka parasit gemensam. Nöt o fårs magsaft dödar inte parasiter mer än hästars, desutom smittar de flesta parasiter på betet inte som ägg utan som larver. Jag utgår från att du inte menar att nöt sanerar betena genom att spruta maskdödande magsaft över gräset?
Som sagts ovan så är en av de viktigaste faktorerna att de äter varandras rator o även i övrigt betar på olika sätt.
PL

Ibland blir jag bara så trött....

Om du läser i boken:
Forums stora bok om hästen, så stå det där.......

Skriver av ett stycke:

Ett stort fält ska delas så att hälften får ligga i träda och den andra betas av. Idealet är att släppa får eller nötboskap på den vilande delen eftersom de äter de grässorter som inte hästen äter. Får och kor hjälper även till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.

Detta har jag vetat sen jag var liten, är uppväxt på en stor bongård,sen får du säga vad du vill...................:D
 
Sv: häst + kor?

Jag vet inte vem som skrivit detta. Att växelbetning med olika djurslag är bra kan vi däremot vara överens om. Sen får du bli precis hur trött tu vill om jag ser sammanhanget på lite annat sätt!
PL
 
Sv: häst + kor?

Jag är visserligen inte uppväxt på en bondgård men jag har läst en del parasitologi o jobbat inom jordbrukssektorn i drygt 30 år.
Däremot tror jag inte att jag läst Forums stora bok om hästen, är den ett standardverk i parasitologi?
PL
 
Sv: häst + kor?

rocki skrev:
Får och kor hjälper även till att hålla maskbeståndet nere eftersom deras magsaft dödar maskäggen.

Exakt vad i kornas och fårens magsaft är det som skulle döda hästparasiterna? :confused: Dessutom är det ju som PL säger oftast inte äggen utan larverna som smittar.

Man ska inte tro allt man läser. Är bra att vara lite källkritiskt. Tror mer på mina böcker i parasitologi än "Forums stora bok om hästen". ;)

/Maria
 
Sv: häst + kor?

Lånar knapp.

Har för mig att växelbete menades med att man lät hästarna gå i en hage en period och korna i en annan, efter en period byter man hage på de två oc hväxlar så under betesperioden ett antal gånger.

vis hålls parasitnivån nere eftersom de itne ahr samma parasiter och hästparasiterna dör ut då korna går där, och gräset som hästarna äter får en chans att gro då korna inte äter samma grässorter.

Har läst detta ngnstans och så gör vi ute hos oss..
Men det kan ju vara fel..
 
Sv: häst + kor?

De bajsar ut både ägg och larver,,,visste du inte det? ha ha
 
Sv: häst + kor?

krambanan skrev:
Exakt vad i kornas och fårens magsaft är det som skulle döda hästparasiterna? :confused: Dessutom är det ju som PL säger oftast inte äggen utan larverna som smittar.

Man ska inte tro allt man läser. Är bra att vara lite källkritiskt. Tror mer på mina böcker i parasitologi än "Forums stora bok om hästen". ;)

/Maria
Hästen bajsar ut både ägg och larver...och du vet väl vad som händer med äggen,,,jo det blir larver..... eller hur?:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst + kor?

*kl*

Jag måste bara lägga en bild av min pålle och hennes kompisar. Har precis lärt mig lägga in bilder så nu gör jag det överallt! :p

exkborlngefalun111.jpg
 
Sv: häst + kor?

rocki skrev:
Hästen bajsar ut både ägg och larver...och du vet väl vad som händer med äggen,,,jo det blir larver..... eller hur?:)

Eh ...har jag sagt något annat eller?

/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Jag skulle snarare säga att de hästparasiter som nöt äter i sig inte kan växa vidare o tvärtom, detta gäller även mellan nöt o får som bara har ngn enstaka parasit gemensam. Nöt o fårs magsaft dödar inte parasiter mer än hästars, desutom smittar de flesta parasiter på betet inte som ägg utan som larver. Jag utgår från att du inte menar att nöt sanerar betena genom att spruta maskdödande magsaft över gräset?
Som sagts ovan så är en av de viktigaste faktorerna att de äter varandras rator o även i övrigt betar på olika sätt.
PL

Har suttit och letat och letat hittat en sida på internet som handlar om äggen som sitter på grässtråna som hästen får i sig...ska fortsätta och leta....för jag vet att jag har rätt i detta fallet...;)

http://www.hastfolk.se/2004-05/handbok_2004-05_1.htm

I detta fallet är det du som gör bort dej...:rofl: :rofl: ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst + kor?

Hur i hela fridens namn klättrar äggen från skitarna o upp på grässtråna:confused:
Vad har du för utbildning i parasitologi förutom "Stora boken om hästen"?
 
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Hur i hela fridens namn klättrar äggen från skitarna o upp på grässtråna:confused:
Vad har du för utbildning i parasitologi förutom "Stora boken om hästen"?
Det kan man undra ha ha....men jag tänker inte lägga mer energi på dina konstiga teorier...

Äggen sitter på grässtråna som hästen tuggar i sig på betet. I hästens tarmar utvecklas sedan äggen till larver och maskar. När du maskar av hästen så dör inte alla parasiter på en gång, bara de som har utvecklats till larver och maskar. De som fortfarande är ägg utvecklas senare. Om hästen har mask är det därför är det viktigt att följa instruktionen för det maskmedel du använder och maska flera gånger.

Tycker lite synd om dej...ha ha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst + kor?

Där jag har hästen nu dom hade kor för många år sedan tillsammans med 2 hästar..Typ hästarna börjae galoppera och korna blev skit rädda och hoppade över staketet..hehe..Men det gick bar med dom annars;)

Min ena häst har gått i hopa med får...Fast han är ju lite speciell så han sprang och jagade dom;)..
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Tassa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp